Svårt gårdsval

Sv: Svårt gårdsval

Men va tråkigt om du inte får den. Har du hört något?
Jag som följt tråden och hoppats på en lång fortsättning med inflyttnig och renovering. Är så kul att följa tiden mellan före och efter bilder :)
 
Sv: Svårt gårdsval

Jo, mäklaren ringde mig också igår em och bekräftade att gården var såld till en granne en bit bort. Säljaren hade utnyttjat sin fria prövningsrätt och sålde inte till högsta bud.

Trist, men inget jag kan göra något åt. Nästan bättre så här än att förlora på pengarna känns det som i alla fall.
 
Sv: Svårt gårdsval

Är den som köpte gården intresserad av husen eller bara skogen? Skogsmark är åtråvärt, och man har en del skattetekniska fördelar av att köpa grannskiften. Det kan ju vara så att köparen eg bara vill ha skogen, inte resten. Kolla med mäklaren! (Du funderade väl ändå på att sälja skogen om du fick gården?)
//Kopia
 
Sv: Svårt gårdsval

Jag vet inte egentligen vem som är köpare på papperet, far eller dotter. Det är nämligen dottern och hennes pojkvän som ska ha gården och pappan som ska ha skogen.
Så ja, allt kommer att användas... :(
 
Sv: Svårt gårdsval

Trist. Jag har själv suttit i samma situation, gården jag bjöd på gick till arrendatorn (ej högstbjudande) som sedan gjorde en mkt konstig styckning av fastigheten. Sedan blev min drömgård till salu, och där bor jag nu. Dvs, det brukar lösa sig till slut!
//Kopia
 
Sv: Svårt gårdsval

Jag hoppas verkligen det! :)
Och utan att jag ska måsta bli ruinerad helst... :crazy:
 
Sv: Svårt gårdsval

Jag tror också du kommer att hitta din drömgård snart. Den finns där o bara väntar på dig. Och när du hittar den så kommer du att tänka: "Vilken tur att det inte blev köp av förra gången...."
 
Sv: Svårt gårdsval

va synd att du inte fick den. Men som andra har sagt, rätt som det är så hittar du drömgården :)
 
Sv: Svårt gårdsval

När vi letade gård -99 hittade vi en som verkade väldigt bra. Hus som behövde renoveras men som var beboeligt, stall med fyra färdiga boxar och utrymme för dubbelt så många till, tillräckligt med mark, lagom avstånd till min ena arbetsplats...
Mäklaren blåste oss på den gården för att trissa upp priset. Han la heller inte ner så stor energi på att sälja den gård vi hade.

Vi sa upp kontakten med honom, och precis innan vi kontaktade en annan mäklare för att sälja vår gård dök det upp en köpare, helt spontant!

Efter en kort tid hittade vi den gård jag bor på nu - med bättre hus, bättre läge, mer än tillräckligt med mark och minst lika bra stall.
 
Sv: Svårt gårdsval

Trist att du inte fick gården.

Vi letade i två år innan vi hittade vår gård. Vi åkte på många visningar, ordnade med banken, budgivning - sen for priset iväg som en rymdraket. En gård med stora renoveringsbehov och icke inrett stall (gammal lagård) steg från 1,1 miljoner till 2 miljoner. Då undrar man lite om det här med lockpriser...

Jaja, det är dyr marknad här. Men vi var ihärdiga och till slut lyckades vi! :) Vår gård är inte ultimat, men den är helt ok.

Norrland
 
Sv: Svårt gårdsval

2 år... Jag har letat och bjudit i runt 8 år! Under den tiden har det funnits en handfull ställen varav jag haft högst bud på ett par utan att få gården (har istället gått till vänner/bekanta - varför släppa den till mäklare överhuvudtaget???).

Jag hoppas och tar nya tag i alla fall! :)
 
Sv: Svårt gårdsval

Om du funderar på huset i Torup fortfarande så kolla uppmed kommunen om marken som påstås vara gratis. Ringde och kollade med dem och man måsta ha ett arrendeavtal med kommunen för marken. Och då visste inte personen jag pratade med hur mkt. av den marken som kommunen nu äger då de ju sålde bitar av marken därikring...:crazy:Så där lär ju bli en extra kostnad med, kanske inte så mkt. men genom åren blir det ju en del och med denna kommunen så ska man väl aldrig vara säker.. eller!??
Har en annan kompis som är intr. av detr med och enl. deras kontakter så måste taket läggas om då det är kasst. Min svärmor säger att det blåser raktigenom huset med:eek:
Är nog en del att göra på det även om det ser jättefint ut, gamla hus är ju trots allt gamla.
Hoppas att du hittar ditt drömhus! Letar lite själva som sagt men det är ont om dem:(
 
Sv: Svårt gårdsval

Jag tror jag slagit det huset ur hågen faktiskt. Marken är huvudorsaken helt klart, samt det faktum att de flera ggr ursäktade sig varför de inte tilläggsisolerat huset trots att jag inte frågade. Tolkar det som att huset är bedrövligt isolerat...
Jag försökte själv ringa kommunen om marken när jag precis varit och tittat, men fick inte tag i rätt person på flera dagar och gav upp. Tyckte att ett muntligt avtal lät väldigt osäkert - om än gratis...
Vet att kommunen lånar ut betesmark där jag bor i samhället mot papperskostnad bara, dvs ca 250 kr/år. De vill gärna att marken hålls öppen och de slipper ju sköta den på så sätt. Det behöver alltså inte innebära att ett lagligt arrende blir dyrt, men osäkert känns det hur man än vänder på det hela!
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 372
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 179
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 317
Senast: Åsa A
·
Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp