Svårt gårdsval

Sv: Svårt gårdsval

Måste du höja taket i stallet? är det inte lättare att bara ta bort det befintliga innertaket? Högt i tak i stall är ju ingen nackdel...

Det beror väl iofs också på hur du ska förvara grovfoder osv.

Även om jag öppnat till nock så kvarstår de låga takbjälkarna med sina ännu lägre bärlinor, så det hjälper liksom inte. Måste växla av dem ändå, sedan är ju liksom det värsta gjort. Snickra lite brädor som galv och innertak är jag inte rädd för.

Foder finns ju resterande halva av rännet till, om man skulle vilja.
 
Sv: Svårt gårdsval

Kul att kolla skogsbruksplaner utanför mitt vanliga jobb :D. Om du vill kan du ju kolla lite iförväg om det finns någon virkesköpare som är intresserad av att köpa din gallring. Den är ju inte så stor, men det kan ju samordnas med grannar. Hör med dem vem de brukar anlita.
//Kopia

Just nu gissar jag att alla bolag är rätt så överbokade med alla småpartier med barkborreved.
Men till hösten borde det ju ha tunnat ut en del?
Entreprenörer finns det gott om här i alla fall och precis som du nämnde tidigare så finns det ett pappersbruk bara 6 km bort (jobbar där).
 
Sv: Svårt gårdsval

Mmm... Det är nervösa tider! Jag har inte lagt mitt bud ännu, velar lite hur tuff jag ska vara. Nästa måndag (9 juli) är sista anbudsdag.
Gissa om jag går som på nålar och är nervös! :crazy:
Som om det inte räcker så är en av mina bästa vänner en budkonkurrent, inte någon lätt sits - och han vill "bara ha stället för att ha lite att pyssla med", inga djur eller så alltså... :mad:
 
Sv: Svårt gårdsval

Mmm... Det är nervösa tider! Jag har inte lagt mitt bud ännu, velar lite hur tuff jag ska vara. Nästa måndag (9 juli) är sista anbudsdag.
Gissa om jag går som på nålar och är nervös! :crazy:
Som om det inte räcker så är en av mina bästa vänner en budkonkurrent, inte någon lätt sits - och han vill "bara ha stället för att ha lite att pyssla med", inga djur eller så alltså... :mad:

Ooo, -shit!
Bästa vännen som konkurrent... avundas dig verkligen inte!
Och att inte kunna tala öppet med vännen om budsummor etc.
Ghaa! Och kanske fiska vad vännen tänker lägga för bud för att själv lägga sig strax ovanpå.. :rofl:
Håller tummarna.
//Jezz
 
Sv: Svårt gårdsval

Det är verkligen en jättesvår sits. Vi har sista veckan klart tagit avstånd från varandra och så kommer det nog att förbli tills det hela är över, funkar liksom inte annars.
Hoppas innerligt att det inte blir efterverkningar när försäljningen är klar. Vet att jag själv kommer att ha oerhört svårt att acceptera om han får gården, vilket jag kanske inte borde rent moraliskt, men jag tycker inte ha behöver bjuda på just denna som ändå har den öppna marken som jag så depserat behöver och han ändå struntar i (han vill "påta" i en större trädgård och en skogsdunge).
Mer hjärta än hjärna m a o, men känslor är svåra att styra över!
 
Sv: Svårt gårdsval

Jag hade kört på gård 1 först och sen gård 2... Tvättmaskinen kan du ju ha kvar i köket (tror jag läste förre ägaren haft den där) så länge och ta allt efter hand...och det omoderna med gård 1 är ju bara så mysigt!! =)
 
Sv: Svårt gårdsval

Du kan kanske gräva ur golvet när du än¨då ska ha ut kostallet och då tjäna några cm...??
 
Sv: Svårt gårdsval

Definitivt 1:an. Du kan ju alltid kasta ut badkaret och sätta in dusch+tvättmaskin :)

Förövrigt tycker jag att det är lite taskigt av din "vän" att ge sig in i en budgivning där han vet att du har mer "nytta" av stället :/
 
Sv: Svårt gårdsval

Du kan kanske gräva ur golvet när du än¨då ska ha ut kostallet och då tjäna några cm...??

Hade allt tänkt försöka slippa spetta väck allt golv. Måste man ändå på taket har det egentligen ingen betydelse om det är 20 cm eller 50 cm, samma jobb liksom.
Men tanken var god!
 
Sv: Svårt gårdsval

Definitivt 1:an. Du kan ju alltid kasta ut badkaret och sätta in dusch+tvättmaskin :)

Förövrigt tycker jag att det är lite taskigt av din "vän" att ge sig in i en budgivning där han vet att du har mer "nytta" av stället :/

Badkaret gör givetvis mycket mer nytta ute i hagen till hästarnas vatten! Men, jag tror att de centimetrarna kommer att nyttjas till övrig förvaring i badrummet. Ett skåp eller ngt.
Tvättmaskinen är bökig!

Och polaren borde fatta - ja. Men samtidigt har det varit så oerhört få ställen till salu i dessa trakter som varit någorlunda intressanta, så jag förstår honom även om jag inte är glad åt det.
 
Sv: Svårt gårdsval

...och han är inte intresserad av gård 2?
Hittade han gård 1 själv eller var det genom ditt prat om gård 1 som han blev intresserad?
 
Sv: Svårt gårdsval

Gård 1 finns hos mäklare, så den hittade vi båda två därigenom.
Gård 2 har jag inte vågat berätta om och han vet nog inte om den. Vågar inte berätta om den heller eftersom den är min Plan B! Tror inte att den är såld än...
 
Sv: Svårt gårdsval

Jag har verkligen funderat på det och jag är osäker. Har låtit slumpen avgöra genom att inte säga något utan låta honom upptäcka den på egen hand.
Går inte gård 1 i lås nästa vecka kommer jag definitivt inte avslöja mitt alternativ 2 i alla fall förrän jag köpt alternativt ratat stället.
Möjligtvis är det helt fel strategi, men nu är det nog för sent oavsett eftersom det är så kort tid kvar (han kommer liksom ändå att bjuda på gård 1 tar jag för givet).
 
Sv: Svårt gårdsval

Knepigt läge!
Är det öppen eller sluten budgivning, dvs får du veta de andra buden och vem som lagt dem?
Om det nu inte är flera budgivare med er, kan du ju kanske göra så att du tar ett snack med honom om du ser att han ligger högre än dig i budgivningen om att det finns en till gård til salu som kanske skulle passa honom.
Du kan ju tillochmed göra det efter han har lagt det högsta budet och fått gård 1. Ligger du under honom kan ju han kanske köpa gård 2 istället och dra sig ur gård 1 så att du får den!
Eller så är du nöjd och glad med att han köper 1 :an och du 2 :an! (om möjligheten fortfarande är kvar!)
Du skulle ju också kunna göra så att du erbjuder säljaren av gård 1 redan nu ett bra pris och ser om de vill sälja den innan budgivning ( vanligare än man tror)

Som sagt knepigt läge!
 
Sv: Svårt gårdsval

Budgivningen är sluten. Man vet inte ens om det kommer att stanna vid anbud eller om det blir någon form av auktion efter att de tittat på buden (troligt). De bestämmer sig inte förrän det är dags tydligen, vanligt häromkring - åtminstone med denna mäklare.

Skulle jag ha lagt en "förhandsbud" borde det nog ha varit för ett par veckor sedan. Nu, bara 3-4 dgr innan buden ska vara inne (och några kanske redan är inne) är det nog inte lönt.

Jag tror att när väl buden är inne, så kommer jag och min kompis att börja prata med varandra. Höra vad den andra lagt för bud. I det läget är det inte mycket "taktik" kvar. Speciellt om det bara är vi två, så är det bäst att sinsemellan komma överens om hur mkt vi är villiga att ge, så får den som är mest betalningsvillig stället utan att vi höjer buden. Men det funkar ju bara om det endast är vi två som det står emellan.
Detta har vi talat om, att det är totalt onödigt att ruinera varandra i det läget.
Gård 2 får vara mitt ess i rockärmen!
 
Sv: Svårt gårdsval

Kan ge dig lite info. om gård 2!
Var själva och tittade på den då vi fundarade på om det gick att bygga ut på ett vettigt sett. De kommer inte att gå under priset som de satt fattade vi det som.
Har varit folk från stan och tiitat som var mkt. intr. Tror att de snart har fått in alla bud som de väntade på...vi la dock inget då vi ansåg att det blir för dyrt för det huset+utbyggnad, så nu får vi leta vidare.
Har även varit diskutioner om att grusplanen ska bli en paitballbana...:mad:vart f*n ska jag rida då då den är helt perfekt!
 
Sv: Svårt gårdsval

Jaså, du brukar rida i grushålan? Såg inga hovavtryck när jag gick omkring där.
Uthuset tror jag funkar jättebra att bygga ut enkelt till stall, men du menar bostadshuset förstås?
Jag får hoppas att de väntar en vecka till om jag skulle behöva min "plan B"! :bump:
 
Sv: Svårt gårdsval

Ja, det var huset som jag menade, har även hört att det drar rätt igenom huset när det blåser.:crazy:Det kändes som om att det blir mer jobb än vad man räknat med om man skulle köpt det.
Annars är det ju ett :love: hus och stall.
Jo jag brukar rida där nere, har varit inne på att flytta ner hindrena men tror tyvärr att de inte skulle få vara ifred, finns så jäkla mkt. idioter här i byn...:mad:
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 379
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 199
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 321
Senast: Åsa A
·
Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 305

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp