Bukefalos 28 år!

Svart hö/ensilageplast?

nexxa

Trådstartare
Har sett detta på ett par fåtal ställen. Varför har de sådana? Och vad är det för 'speciellt' med dessa?

:bow:
 
Sv: Svart hö/ensilageplast?

Jag såg en annons om småbalar som hade grön plast nån gång. Har dock aldrig sett svart. Verkar opraktiskt tycker jag. Mörka färger drar ju åt sig värmen mycket mer. Men kanske finns det nån smart finess med svart/grön plast? Hoppas nån har ett bra svar, för jag är också intresserad!
 
Sv: Svart hö/ensilageplast?

Jag har också sett såna. Verkar opraktiskt som _86a_ sa.
Nyfiken!
 
Sv: Svart hö/ensilageplast?

För att den vita plasten tog slut ! x) haha

Har bara sett gröna, och vita. Aldrig svarta..
Ingen aning varför dom andvänder det..
 
Sv: Svart hö/ensilageplast?

Förr hade man bara svart ensilageplast (!). Men konserveringen håller inte lika länge då. Svart blir ju så varmt i solen. Sen började man med grön plast som används ibland på en del gårdar än. Men vanligast är ju vita. Ju ljusare plasten är desto bättre bli resultatet !

Men själv så tycker jag man kan börja framställa naturvit alltså vit utan massa blekmedel. Det ser både naturligare ut och är snällare mot naturen! // Sara
 
Sv: Svart hö/ensilageplast?

Svart plast innehåller ett billigare färgämne än den vita plasten. Vet dock inte om det har någon betydelse för priset till kunden. Grön plast har testats för att den "smälter in" mer i miljön. Hur de resonerade när de gjorde plasten mintgrön är en gåta för mig.

Mörk plast blir mer porös än ljus, vilket gör att den inte blir lika tät. Mörk plast rekommenderas därför inte i Sverige. I vissa andra länder, t ex Irland, används nästan uteslutande svart plast. Deras motivering till varför de inte får problem med den är att det aldrig är riktigt soligt där och därför värms inte balarna upp på samma sätt som här. Deras ensilagekvalitet är dock inte alltid så bra...

David
 
Sv: Svart hö/ensilageplast?

Tack för svaret! :bow:

såg när vi var påväg till Gekås och har funderat över detta gång på gång, men glömt bort. Har dock aldrig sett gröna!
Men kanske är det så att den svarta/gröna plasten är billigare och det är därför en del köper det? Men om den inte är lika bra så är det ju onödigt om man får slänga massa hö/ensilige..
 
Sv: Svart hö/ensilageplast?

Jag är nästan säker på att denna svarta plast är till för de som har problem med fåglar som hackar sönder balarna. Jag tror att den svarta plasten gör att det inte syns igenom lika bra. Men har hört att den drar åt sig värme vilket gör att enselaget inte håller.......

Kan ha fel men detta är vad jag har hört!
 
Sv: Svart hö/ensilageplast?

Warmia skrev:
Jag är nästan säker på att denna svarta plast är till för de som har problem med fåglar som hackar sönder balarna. Jag tror att den svarta plasten gör att det inte syns igenom lika bra. Men har hört att den drar åt sig värme vilket gör att enselaget inte håller.......

Kan ha fel men detta är vad jag har hört!

Den enda färg som fåglarna tycks undvika är röd! Det har testats på Irland. Jag tror dock inte att det finns röd ensilageplast att köpa.

David
 
Sv: Svart hö/ensilageplast?

Fröken_Skåne skrev:
Drar de åt sig värme då? (de röda alltså)


Vet inte. Försöken gjordes på Irland och där använder de vanligen 4 lager svart plast. Temperaturmätningar känns som lite överflödiga då... Mycket mögel (och annan svamp) blir det!

David
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 332
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag insåg nu att jag har som svarta små små små prickar alltså jätte små på ett födelsemärke, dock busar jag mig jätte ofta o de sitter...
Svar
6
· Visningar
632
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 039
Senast: mily
·
Övr. Hund Jag började precis tänka på en sak när det gäller färger, specifikt black & tan den här gången... Det är en väldigt vanlig färg på...
2
Svar
33
· Visningar
2 319
Senast: Kakis
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Häst med eksem
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp