Svårt rida med tränsbett?

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare Yossarian
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 65
  • Visningar Visningar 5 444
Y

Yossarian

Det är ju vad barockare säger eller har sagt. Jag tror Bent skriver det, och någonstans har jag läst/hört att det förr ansågs vara ett svårt bett, som man red med först när man var skicklig. Det är alltså ett sånt påstående som flyter runt, men aldrig med förklaring.

Så, nu vill jag veta, varför skulle det vara svårt att rida på träns, och enklare att rida på kandar?

Vi kan väl skippa debatten om barockryttare som bara slänger på stång och så vidare. Jag är nyfiken på vad som ligger bakom påståendet, och om det kan tänkas ligga något i det.

Sv: Svårt rida med tränsbett?

Att lära sig rida på högt utbildade hästar med stång är sannolikt lättare än att göra det på samma hästar med träns. Bara att hålla handen still och låta hästen göra sitt, i princip. Och en hand är lättare att hålla reda på än två. Som en joystick.

Däremot är det inte lättare att utbilda hästar på stång jämfört med träns. Men i idealvärlden så ska ju hästarna utbildas at ryttare som först lärt sig rida på dessa högt utbildade hästar på stång, och därefter träns, innan de ger sig på att utbilda unghästar över huvud taget.

I vår moderna amatörvärld där oftast både häst och ryttare är gröna, är det bara att inse att det ÄR svårt, gneta på med våra träns, och försöka få så mycket hjälp vi har råd med.

Jag tycker det är mycket mycket svårare att rida på tränsbett(iaf på min häst). Då måste jag "rida":angel: . Rider jag inte bra med min sits så är jag maktlös med tränsbett. Han går då och stretar och slappnar inte av för fem öre i överlinjen. Jag har inte samma kontroll att får honom lögjord på tränsbettet som stången.
På stången är det en helt annan femma. Han har lärt sig, ett tag med tygeln betyder -sträck ut överlinjen sök dig fram och ner. I det läget kan jag då rida hur illa som helst bara ta ett tag i stången så är problemet löst. Frågan är då oxå att får jag verkligen en ärlig form eller är han bara rädd för tygeltaget så han går och sträcker för att slippa bli tillsagd igen?
Stången ger mkt en helt annan känsla av lätthet. På gott och ont.
Jag har numer övergått till tränsbett för jag vill lära mig rida bra. Åka häst kan jag.
Däremot inte sagt att jag förkastar stången helt. Jag finrider då och då på söndagar med den;) .
/T

Senast ändrad:

Ah, det låter rimligt.

Väldigt få av oss lär sig rida på kandar idag... Eller på vädigt välutbildade hästar för den delen...

Jag har ridit högt utbildade hästar på tränsbett (från S:t Georg till Grand Prix), och det var faktiskt lätt som en plätt!! Stilla hand och låta hästen göra jobbet, fanns INGET behov av stångbett.

(Ursäkta, kunde inte låta bli....)

Jag är tämligen säker på att vad Bent menade var att förr ansågs det vara olämpligt att nybörjare red med tränsbett då det bettet inte lika tydligt som stången visade när ryttaren gjorde fel utan det gick lättare att "fuska" vilket gör/gjorde att man inte tvingades att lära sig att använda handen rätt. Alltsåingen skillnad i hur lätta/svåra betten är att använda utan hur lätt de döljer fel och brister hos ryttaren.

Det är lättare att fuska på stång tycker jag. Det kanske är svårt att lära sig rida på ett träns men varför göra det enkelt för sig att rida på stång när man lika gärna kan lära sig att rida rätt på ett träns från början?

Det finns FÅ tränare som kan lära dig att rida på ett träns med lätthetskänsla. Leta reda på en sån tränare är mitt råd. Att rida på en stång för att det känns lättare utan att du vet varför är inget svar på dina frågor och kommer inte att lösa dina problem.

kandaret är väll lättast eftersom du då kan välja om du vill påverka med stången, sök framåt nedåt osv., eller om du vill använda tränsbettet som böjande...
då man rider på bara ett av dom måste man kunna påverka det ena eller andra enbart med sitsen.

Om du tar och studerar lite mekanik och historia innan du svarar...

Det är olika vilket bett man rider på p.g.a hur de inverkar. Därmed inte sagt att en högt utbildad häst kan gå på ett tränsbett MEN med en stång är det lättare att länga överlinjen.
Visst kan man rida med enbart tränsett hela hästens liv, men att växla mellan dessa bett är troligtvis det man får ut mest av på en "normal" häst och med en "normal" ryttare.

Man ska kunna rida vilken häst som helst på ett tränsbett, därmed inte sagt att du inte får ut något av en stång.

Det finns en orsak till att bettet finns och att det under flera hundra år varit så att man ridit de högre utbildade hästarna på det. Det är inte bara en slump...och nej det var inte så att man inte kunde rida förr...snarare tvärtom. Ridkunskapen och nivån i dagsläget är inget i jämförelse med under t.ex. 1700 och 1800-talet.

Om man skulle få be om en lite trevligare attityd från dig!

Jag kan mer om mekanik än vad du anar....

Anledningen till mitt inlägg var att man lätt kunde få intrycket av ett tidigare inlägg att det inte skulle gå att rida högt utbildade hästar på tränsbett.
Högt utbildade dressyrhästar rids för övrigt inte på stångbett. För min del skulle jag aldrig ens komma på tanken att sätta ett stångbett på någon av mina hästar, det är ett bett som hör hemma på körhästar där man inte kan påverka med sin egen kropp.
Att tro att stångbettet länger ut överlinjen på hästen är att stoppa huvudet i sanden. Det är RYTTARENS INVERKAN (säte, skänkel) som ändrar hästens form.

Om man nu ska prata historia så ser dagens hästar faktiskt lite annorlunda ut än på 1700-talet, det kanske du har observerat. Dagens hästar är framavlade för andra ändamål än gårdagens. Man behöver inte ens sträcka sig hundratals år tillbaka för att se en skillnad, det räcker med något tiotal år. Idag används knappast några hästar i strid...
Har dessutom aldrig påstått att man inte kunde rida förr, var har du fått det ifrån.
Jag skulle önska att fler ryttare idag vågade rida sina hästar framåt, att de sitter I sadeln och inte PÅ sadeln, våga lätta i handen och låta hästen röra sig framåt. En tassande häst med böjd hals är inte särskilt schvungfull, utan schvung finns ingen rygg -och bakbensaktivitet.

Spider84 skrev:
Det är olika vilket bett man rider på p.g.a hur de inverkar. Därmed inte sagt att en högt utbildad häst kan gå på ett tränsbett MEN med en stång är det lättare att länga överlinjen.

(...)

Det finns en orsak till att bettet finns och att det under flera hundra år varit så att man ridit de högre utbildade hästarna på det. Det är inte bara en slump...och nej det var inte så att man inte kunde rida förr...snarare tvärtom. Ridkunskapen och nivån i dagsläget är inget i jämförelse med under t.ex. 1700 och 1800-talet.

Men det där är ju bara en AR-klyscha så länge du inte förklarar hur bettet ska kunna länga överlinjen, på ett sätt som inte tränsbettet kan.

Att stångbettet varit så poppis historiskt sett, har inte det till stor del att göra med skärpan, att ha ett stort mått av kontroll?

svea skrev:
Att lära sig rida på högt utbildade hästar med stång är sannolikt lättare än att göra det på samma hästar med träns. Bara att hålla handen still och låta hästen göra sitt, i princip. Och en hand är lättare att hålla reda på än två. Som en joystick.

Däremot är det inte lättare att utbilda hästar på stång jämfört med träns. Men i idealvärlden så ska ju hästarna utbildas at ryttare som först lärt sig rida på dessa högt utbildade hästar på stång, och därefter träns, innan de ger sig på att utbilda unghästar över huvud taget.

I vår moderna amatörvärld där oftast både häst och ryttare är gröna, är det bara att inse att det ÄR svårt, gneta på med våra träns, och försöka få så mycket hjälp vi har råd med.

Nu har jag en ny fundering. varför kan man inte "joystickrida" med ett tränsbett? På en hand. Eller med ett oledat tränsbett?

Jag tycker att man har bättre kontakt med hästens mun på ett tränsbett. Man kan lättare upptäcka om man rider fel etc. På min häst har stången en upplyftande effekt inte framåt neråtsökande. På stången kan det hända (om man inte har helkoll) att hästen inte vågar trampa in under tyngdpunkten och börjar röra sig med sämre gång baktill.
Det såg jag på några hästar på stång, när jag var på clinic senast. Traven liknade mer western jog än bärande trav och så får det ju inte bli. Jag tycker jag får bäst steg när jag rider så lite inverkan med händerna som möjligt.

Med tanke på att vi diskuterat det där 120ggr så var jag ganska trött på att en till kom in och inte hade koll på det...vilket jag fortfarande anser att du inte har eftersom du tror att det hör hemma på en körhäst.
Sorry, men det kommer jag fortsätta att tycka...precis som att du med all säkerhet kommer fortsätta att tycka att jag har helt fel.

Högt utbildade dressyrhästar rids för övrigt inte på stångbett.

Må så vara att högt utbildade dressyrryttare inte rider på det.
Men om man ser till högt utbildade AR hästar så rids det på det och de allra flest på ett ypperligt sätt.
Men visst håller jag med dig det ska gå att rida på ett tränsbett också och det tycker jag alla jag sett har kunnat med de få gånger jag sett det hända (av de högt utbildade), men att säga att högt utbildade AR hästar inte rids på stång...det finns några få som inte gör det, men de flesta gör det.

För min del skulle jag aldrig ens komma på tanken att sätta ett stångbett på någon av mina hästar, det är ett bett som hör hemma på körhästar där man inte kan påverka med sin egen kropp.

Varför anser du att det hör hemma på körhästar för att man inte kan inverka med sin kropp? För att du tycker att det bara är ett bett att bromsa med?
Varför skulle det vara fel att ha det på en ridhäst?

Att tro att stångbettet länger ut överlinjen på hästen är att stoppa huvudet i sanden. Det är RYTTARENS INVERKAN (säte, skänkel) som ändrar hästens form.

Jag brukar säga att det är ett verktyg man får hjälp med att länga överlinjen av. Därmed inte sagt att man inte ska använda sin sits och resterande hjälper.
Ett tränsbett inverkar enbart på lanerna vilket ju gör att det verkar bakåt. OM man inte räknar in ryttarens övriga hjälper.
Ett stångbett inverkar på lanerna och i nacke och kindkedjegrop och man kan därigenom få en inverkan framåt-nedåt på en välskolad häst.
Sedan så kan man säkerligen på rätt häst rida enbart på tränsbett alltid, men många hästar har lätt för att korta överlinjen oavsett ryttarerns talang. Där får man hjälp av stången...jag säger inte att man enbart ska använda den givetvis.

Om man nu ska prata historia så ser dagens hästar faktiskt lite annorlunda ut än på 1700-talet

Givetvis. Allt ser annorlunda ut nu än de gjorde då. Och de kommer se annourlunda ut om 10år också...
Men man använder dem för samma sak: körning, ridning m.m.
Okej inte strid nu längre, men att behålla siktet på det är att behålla bruksridning iaf inom AR.
Dressyrtävlan räknar jag inte in i detta eftersom det inte hör hemma på detta forum.

att de sitter I sadeln och inte PÅ sadeln

Ja det är en underbar känsla när man helt sjunker ned i hästens rygg (när hästen är så väl skolad att den tillåter det) och det känns som att man blir ett med hästens ryggrad.

En tassande häst med böjd hals är inte särskilt schvungfull, utan schvung finns ingen rygg -och bakbensaktivitet.

Vart har jag sagt emot det?
En häst ska ha en jämn böjning genom kroppen (inte en böjd hals så som jag utgår från att du menade). Att sitta och överböja en häst ger ingenting.
Sedan när den är riktitg välskolad ska den även kunna rakriktas helt. Detta skiljer sig ju från ridstil till ridstil, men eftersom jag håller mig till AR utgår jag från det.

Och jag håller helt med att man ska ha schwung när man rider, men det tar sin lilla tid att hitta. Inget man kan be en nybörjare att göra på en gång.

Sedan beror det givetvis vilken häst man sitter på. Vissa hästar har dåliga erfarenheter av tränsbett andra har det av stångbett. Att sätta in ett bett som hästen aldrig haft kan vara en nystart för hästen.

Yossarian
Men det där är ju bara en AR-klyscha så länge du inte förklarar hur bettet ska kunna länga överlinjen, på ett sätt som inte tränsbettet kan.

Jag förklarade det precis...

Att stångbettet varit så poppis historiskt sett, har inte det till stor del att göra med skärpan, att ha ett stort mått av kontroll?

Jo visst det håller jag med om. Det har säkerligen till största delen använts på det sättet med tanke på vad man hade hästarna till.
Men man kan inte blunda för att de största ridmästarna använt sig av stången på välskolade hästar och då inte för kontrollens skull.

Senast ändrad av en moderator:

Nej, jag tycker inte att ett stångbett hör hemma på en ridhäst, tycker det är onödigt brutalt. Ryttaren ska som sagt inverka med sin kropp, och jag har tyvärr ingen förståelse för vissa AR-ryttares fixering vid bettet. Tydligen tror man att det är bettet i sig som gör underverk. Jag har faktiskt ännu inte sett någon som klarar av att hantera ett så skarpt bett. Jag är också otroligt trött på att man rättfärdigar användandet av skarpa bett genom att skylla på att det är handen som gör skarpheten. Detta stämmer i mångt och mycket, men Spider, du som har sådan järnkoll på mekanik borde väl t.ex. veta vad hävstångsverkan är?
Jag ska berätta ett exempel som förekommer på en närliggande ridskola med en AR-inspirerad ridskolechef: 6-7 ryttare kan delta på en lektion med 6-7 olika bett, allt från jaktkandar till side-pull. Och nej, detta är INTE vana ryttare. Dessa ryttare kan med lite tur rida i alla tre gångarterna, de har inte en aaaning om att det finns något som heter eftergift. Det förekommer också att tränaren i fråga skriker åt folk att de ska rycka upp nosarna på hästarna för att citat" de ska inte gå som några j-a dressyrhästar". I det fallet handlar det om bl.a. travare som äntligen börjat söka sig nedåt och bära sig....
Du tycker kanske att detta är bra undervisning och ridning i god AR-anda?
Ridskolechefen i fråga utger sig för att vara duktig AR-tränare, hon åker runt och håller kurser.

Inom vanlig dressyr böjer vi också hästarna, men jag tror att vi tränar mer varierat. Har svårt att tro att man får hästen rakriktad genom att hela tiden böja. Man måste växla med rakställning också. Dessutom handlar det om böjning av hela hästkroppen, som du skriver, men tyvärr går många AR-hästar med böjd hals och en kraftigt utskjutande ytterbog. Det blir inte mycket arbete av det... Och inte lär ett stångbett hjälpa upp det hela.

Till sist: schwung kommer när rygg och bakben arbetar, det ska man inte behöva vara GP-ryttare för att klara av.

Ett råd i all välmening innan ni flyger varandra på halsen helt och hållet...

Släpp prestigen!

/Jegra - trött på "dressyrkriget"...

jegra skrev:
Ett råd i all välmening innan ni flyger varandra på halsen helt och hållet...

Släpp prestigen!

/Jegra - trött på "dressyrkriget"...

Oj, vet inte om du syftar på mig med, men jag vill verkligen förtydliga att jag inte tillhör nån sida i något krig. Jag är inte anti AR, tvärtom. Jag är bara nyfiken och vill ha gärna ha uttömmande svar (avskyr "det bara är så" på -Varför?) oavsett om det är från någon som är för eller emot.

Fast jag tänker så här -
Det är väl svårt att rida på vilket bett man än har?
Det går inte att mäta "svårighet" tycker jag. Allt beror på ryttaren, på hästen, på ekipaget tillsammans och på situationen. Att något blir "lätt" är i min värld aldrig fel, om man ser till helheten och inte bara en enskild del. Och betänker att allting förändras, utvecklas och att nya svårigheter dyker upp och byter ut gamla.

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 041
Senast: Nepenthe
·
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig... 2 3
Svar
54
· Visningar
7 725
Senast: Totola
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
10 052
Senast: Immer
·
Dressyr En utav mina medryttarhästar är en ganska känslig dam som alltid gärna har gått med nacken jättehögt o kröker jättefint på nacken, men...
Svar
14
· Visningar
2 199
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka