Svårt val

Jag hade tagit bort dem äldre. Den kommer aldrig bli bättre. Så för hästens skull hade jag tagit bort den.

Min första ponny visade När han var 30 år en liten orenhet ena fram i trav efter att ha vilat 1 v. Han stod aldrig flera dagar i sträck normalt just för att han skulle hålla. Det var inte ens 0,5 grad. Då bestämde jag mig. Det hade säkert gått att få honom fräsch igen IOM att han i övrigt var i så bra skick.
Men jag tänkte att han hade haft en så fin sommar och jag ville inte att han kanske skulle bli sämre av kyla etc till vintern. Så han togs bort inom några dagar.
Jättemånga blev väldigt förvånade IOM att han ju varit så pigg och fräsch och ridits regelbundet fram till den veckans vila. Men jag är glad åt att jag följde magkänslan och tog bort. Han skulle inte behöva bli riktigt dålig.

Få ångrar att de avlivat. Många ångrar att de gör det gör sent. 😊
 
Tack så mycket för era svar! ❤

Jag är väll egentligen inne på samma spår som ni, men känns väldigt svårt. Tror jag känner mig självisk också då jag ju känner att det kommer vara mycket roligare för mig att ha kvar den yngre hästen än den gamla, och känner mig elak som tycker det känns jobbigt att ta hand om den gamla nu när hon börjat få en del ålders problem.
Kan tillägga också att jag det senaste året har lidit väldigt mycket av stress och ångest, och det har inte direkt blivit bättre av den ständiga oron över fången och den kan ju alltid komma tillbaka även om hon skulle bli bra nu.
Jag har under åren av olika anledningar behövt fatta beslutet att ta bort en älskad häst. Det är alltid ett tungt beslut, men för mig har det varit bättre att i lugn och ro kunna planera hur och när det ska ske. Då är allt lugnt och värdigt och hästen har inte ont- i motsats till när beslutet måste tas akut med en häst som lider. Jag tyckte också att det kändes fint att låta min gamla ridhäst få somna in efter många års trogen vänskap. Han fick trava vidare efter en sista sommars bete och slapp få svårt att hålla hull och känna att inte kunde hålla jämna steg med de yngre kompisarna.
Svårt beslut att ta, men inget du ska ha dåligt samvete för när du tar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 544

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp