Svartjobb?

Tack!

enl organisationsnummer så går det till tandläkarfirman som ju är en helt annan typ av firma. Den är godkänd för moms och arbetsgivaravgifter osv osv osv men jag hade ju inget med det att göra utan just hästar som de verkar ha på sidan om? Nån form av verksamhet. Men hittar inget om just DET när jag söker på det och försöker forska, då kommer bara den där tandläkarfirman upp som juridiskt namn och jag vet inte allt. Känns så fuffens.. hon påstod att det var två olika företag men hästarna ägs av tandläkarfirman och jag hittar inget när jag söker på ”hästföretaget”.
Ska aldrig mer jobba utan att få skriva avtal INNAN iallafall.
 
Tack!

enl organisationsnummer så går det till tandläkarfirman som ju är en helt annan typ av firma. Den är godkänd för moms och arbetsgivaravgifter osv osv osv men jag hade ju inget med det att göra utan just hästar som de verkar ha på sidan om? Nån form av verksamhet. Men hittar inget om just DET när jag söker på det och försöker forska, då kommer bara den där tandläkarfirman upp som juridiskt namn och jag vet inte allt. Känns så fuffens.. hon påstod att det var två olika företag men hästarna ägs av tandläkarfirman och jag hittar inget när jag söker på ”hästföretaget”.
Ska aldrig mer jobba utan att få skriva avtal INNAN iallafall.
Tänk också på det här med att arbetsgivaren ska ha försäkring för dig när du jobbar.
Om du jobbar svart och det händer dig något så kan du stå där utan hjälp.
Tänk om du skulle bli svårt skadad, kanske för resten av ditt liv...
 
Tack!

enl organisationsnummer så går det till tandläkarfirman som ju är en helt annan typ av firma. Den är godkänd för moms och arbetsgivaravgifter osv osv osv men jag hade ju inget med det att göra utan just hästar som de verkar ha på sidan om? Nån form av verksamhet. Men hittar inget om just DET när jag söker på det och försöker forska, då kommer bara den där tandläkarfirman upp som juridiskt namn och jag vet inte allt. Känns så fuffens.. hon påstod att det var två olika företag men hästarna ägs av tandläkarfirman och jag hittar inget när jag söker på ”hästföretaget”.
Ska aldrig mer jobba utan att få skriva avtal INNAN iallafall.
Det kanske är en concern med tandläkarfirman som moderbolag.
Har du kollat på allabolag.se?
Ibland kan ett företag ha registrerad verksamhet inom något annat område. T.ex (tar något ur luften nu) en frisörfirma som även förvaltar värdepapper.
 
Din arbetsgivare ska lämna arbetsgivardeklaration varje månad, så du bör kunna ringa Skatteverket och kolla alt. Logga in på skatteverket.se med bank ID och kolla lämnade kontrolluppgifter :)
 
Även om det var några dagar?
ALL inkomst ska rapporteras även om det finns beloppsgränser som gör att arbetsgivaravgift och skatt inte ska erläggas/dras.

Detta ska sedan ligga till grund för den totala beskattningen på allt du tjänar från alla under ett kalenderår. Så ja, allt inkomst ska rapporteras till SKV.

Sedan kan jag säga att det är inte många småföretagare (oavsett bransch) som har kollektivavtal om det är en kollektivavtalad anställning du satsar på. Gissar att det är främst ridskolan etc som går under Kommunal som kommer ifråga i så fall.

Anställningsbevis i sig är ingen garanti för svart eller vitt jobb, men om du har papper på din anställning har du en betydligt bättre sits vid en tvist längre fram.

Om du vill vara försäkrad via arbetsgivaren, vilka försäkringar är det du är ute efter?
 
Jag är själv arbetsgivare och har mångårig erfarenhet inom lön.

Har inte läst tråden men tänker att TS i något skede måste ha fått tala om vilken skattetabell som ska gälla, alternativt ha lämnat blankett om skattebefrielse till arbetsgivaren. Avdragen skatt ska sedan framgå av lönespecifikationen.

Om lönen avser juli och utbetalas i augusti så bör lönespecen komma i samband med själva utbetalningen.
 
Jag är själv arbetsgivare och har mångårig erfarenhet inom lön.

Har inte läst tråden men tänker att TS i något skede måste ha fått tala om vilken skattetabell som ska gälla, alternativt ha lämnat blankett om skattebefrielse till arbetsgivaren. Avdragen skatt ska sedan framgå av lönespecifikationen.

Om lönen avser juli och utbetalas i augusti så bör lönespecen komma i samband med själva utbetalningen.
Ts har fått betalning genom Swish.
 
Svarar alla

själva lönen har jag fått från dem dagarna i juli, genom swish. Eftersom jag lämnade självmant och genom lite drama så tvivlar jag på att jag kommer få betalt för dem få dagarna jag jobbat nu i augusti. Supertråkigt men en lärdom det med.
allt kändes så oseriöst.. vid veterinärbesiktning då långväga köpare inte var med så böjde inte veterinären hästarna, utan det gjorde mannen i paret som ägde hästarna och dem jag då jobbade för. Sen fick paret i uppgift att ge intravenös injektion (vaccin) jag är lärd att enbart veterinärer får ge injektion i blodet, så jag fick redan då dåliga vibbar. (Det var under min sk ”provanställning” några dagar där i juli. Fick betalt direkt när dagarna var över via swish)
Dem tog ju emot den uppgiften och verkade känna veterinären bra, så verkar som ett sånt där ”kompis-fall” om ni förstår vad jag menar. 3 hästar gick igenom utan minsta anmärkning. En av hästarna skrittade flera steg efter ”böjprov”, typ 3 travsteg och så var hästen frikänd från nån reaktion.
 
Senast ändrad:
Svarar alla

själva lönen har jag fått från dem dagarna i juli, genom swish. Eftersom jag lämnade självmant och genom lite drama så tvivlar jag på att jag kommer få betalt för dem få dagarna jag jobbat nu i augusti. Supertråkigt men en lärdom det med.
allt kändes så oseriöst.. vid veterinärbesiktning då långväga köpare inte var med så böjde inte veterinären hästarna, utan det gjorde mannen i paret som ägde hästarna och dem jag då jobbade för. Sen fick paret i uppgift att ge intravenös injektion (vaccin) jag är lärd att enbart veterinärer får ge injektion i blodet, så jag fick redan då dåliga vibbar. (Det var under min sk ”provanställning” några dagar där i juli. Fick betalt direkt när dagarna var över via swish)
Dem tog ju emot den uppgiften och verkade känna veterinären bra, så verkar som ett sånt där ”kompis-fall” om ni förstår vad jag menar. 3 hästar gick igenom utan minsta anmärkning. En av hästarna skrittade flera steg efter ”böjprov”, typ 3 travsteg och så var hästen frikänd från nån reaktion.

En vaccination är inte intravenös.
 
En vaccination är inte intravenös.
Fel av mig, den ges ju i muskeln, borde jag veta efter att ha blivit vaccinerad ju! Var kanske inte vaccination det gällde, men det var en intravenös injektion veterinären sa åt paret att ge, hon hade bråttom iväg så hon visade lite fort vart de skulle spruta och så åkte hon iväg efter att besiktningarna var genomförda.

Allright. Då borde det ändå finnas en lönespec.
Ja jag frågade paret om det men de verkade ganska lost.
 
Jag är rätt säker på vilket ställe du pratar om (är ganska specifikt i och med branscherna ;)) och när jag jobbade där för ca 15 år sedan så var det vit lön avtal och inga konstigheter.
Det står också på bolagsfakta ”aktiebolag som skall bedriva tandläkarverksamhet och hästuppfödning samt därmed förenlig verksamhet” så det är nog i sin ordning med hur det är upplagt även om kombinationen är lite udda 😊

Angående lön via swish så tillhör det knappast vanligheterna, men i teorin kan man väl göra så så länge man sköter inbetalningar av sociala avgifter osv.
Avvakta till slutet av augusti och se om det rapporterats in - annars tycker jag du kan kontakta dem och höra vad som har hänt.
 
Alltså jag swishar också lön ibland, det ser jag inte som något konstigt i sig. Har man inte samma bank tar det ju en dag för pengarna och får man brådis (t ex när man kommer på att personalen kanske vill ha lön innan midsommar :D) är det swish som gäller.
 
Alltså jag swishar också lön ibland, det ser jag inte som något konstigt i sig. Har man inte samma bank tar det ju en dag för pengarna och får man brådis (t ex när man kommer på att personalen kanske vill ha lön innan midsommar :D) är det swish som gäller.
Antar att dom du swishar till får en lönespec?
 
Oavsett hur löneutbetalningen sker så ska man ju få en lönespecifikation. Antingen per post, e-post eller via någon webbaserad tjänst
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp