Svartsjuka

Min erfarenhet av mina många manliga vänner är dessutom att när jag klickar starkt med någon av motsatt kön (som själv är hetero) är det väldigt vanligt att antingen någon av oss, eller båda, under någon fas under vår relation hamnar i läget att man undrar om det är mer än vänskap. I de bästa (och flesta) fallen så kommer man över den fasen utan olyckor och det blir en bra fortsatt vänskap, men jag har också en hel del erfarenheter där vi inte fortsatt pga den ena eller andra har velat ha sex eller har känslor och det har blivit pannkaka.

Så för mig är det inte ett så otroligt scenario som det verkar på de flesta andra i tråden, men det är ju en del av livet och i så fall nästa steg, så det behöver ju ingen i relationen ta ställning till i förskott.

Jag tänker att det inte är ett mycket otroligt scenario. Under en livstid. Men sannolikheten i att det är ett sådant scenario i jämförelse med att det helt enkelt enbart är en god vän eller kollega är rätt liten. Det går ganska många goda vänner och kollegor på den den där enstaka personen man en gång hade diffusa känslor för. Så det är bara destruktivt att gå och oroa sig. Min sambo får gärna ha goda vänner, och diffusa känslor nån gång. Den dagen det påverkar vår relation lär det visa sig, och att ha gått en livstid ihop och oroat mig för den dagen kommer ändå inte ha gjort mig förberedd.
 
Min erfarenhet av mina många manliga vänner är dessutom att när jag klickar starkt med någon av motsatt kön (som själv är hetero) är det väldigt vanligt att antingen någon av oss, eller båda, under någon fas under vår relation hamnar i läget att man undrar om det är mer än vänskap. I de bästa (och flesta) fallen så kommer man över den fasen utan olyckor och det blir en bra fortsatt vänskap, men jag har också en hel del erfarenheter där vi inte fortsatt pga den ena eller andra har velat ha sex eller har känslor och det har blivit pannkaka.

Så för mig är det inte ett så otroligt scenario som det verkar på de flesta andra i tråden, men det är ju en del av livet och i så fall nästa steg, så det behöver ju ingen i relationen ta ställning till i förskott.

Jag blir "kär" rätt ofta när jag träffar nya personer som jag klickar med på nåt speciellt sätt, det händer med både tjejer och killar trots att jag är hetero. Men det hade ju inte gjort nån skillnad om min partner sa "du blir säkert kär" han kan ju oavsett inte hantera mina känslor åt mig och någonstans får jag själv bedöma hur jag ska göra i båda relationer.
 
Jag tänker att det inte är ett mycket otroligt scenario. Under en livstid. Men sannolikheten i att det är ett sådant scenario i jämförelse med att det helt enkelt enbart är en god vän eller kollega är rätt liten. Det går ganska många goda vänner och kollegor på den den där enstaka personen man en gång hade diffusa känslor för. Så det är bara destruktivt att gå och oroa sig. Min sambo får gärna ha goda vänner, och diffusa känslor nån gång. Den dagen det påverkar vår relation lär det visa sig, och att ha gått en livstid ihop och oroat mig för den dagen kommer ändå inte ha gjort mig förberedd.

Plus att gå runt med den oron och sen lägga de känslorna på sin partner hela tiden känns ju som ett rätt effektivt sätt att driva bort någon.

Visst kan folk känna svartsjuka. Men då får man ju själv äga sina känslor och ta ansvar för dem och jobba med dem.
 
Plus att gå runt med den oron och sen lägga de känslorna på sin partner hela tiden känns ju som ett rätt effektivt sätt att driva bort någon.

Visst kan folk känna svartsjuka. Men då får man ju själv äga sina känslor och ta ansvar för dem och jobba med dem.

Verkligen, det är ju ingen helt onaturlig känsla. Jag pratade med en nära vän om svartsjuka bara förra veckan när vi satt och vinade på uteservering borta i @tornblomma s kvarter. Det kan ju dyka upp i fler sammanhang än i partnerrelation där man känner sig osäker på sin position i ett sammanhang, eller ersättningsbar. Man får bara bejaka känslan och sen bestämma sig för hur man hanterar den. Själv har jag som apporoach att jag är den jag är, med mina styrkor och svagheter, och huruvida någon vill vara i mitt liv eller inte är bortom min makt. Jag älskar stort och mycket, men jag kommer aldrig att jaga efter någon eller be någon stanna som inte vill. Det är jag dels för stolt för, men det känns även som slöseri av min tid här på jorden. Sen får man liksom ta saker lite som det kommer därefter.
 
Scenariot här är att ts träffar en man på sin arbetsplats som hon vill ha en relation med utöver den som arbetskamrater. Att hon är attraherad av den här mannen är tydligt, det behöver man knappt ens läsa mellan raderna för att förstå. Om hon tror det bara handlar om "vänskap" eller om det det är mer har inte så stor betydelse och oavsett vilket är det väl inte så mycket att säga om det, men att sedan kräva att hennes man dessutom skall stötta och uppmuntra henne till relationen med den nya mannen är ju bara för mycket och det dessutom i ett läge när han redan har dålig självkänsla och är så låg att han har kontakt med sjukvården. Att folk sitter här och hejar på är ju helt sjukt.
Förlåt, men.... 😂 😂 😂
 
Svartsjuka är för övrigt oftast väldigt ogrundad. Mina partners genom livet har kunnat känna svartsjuka, på helt fel personer kan jag säga :D De har blivit svartsjuka på nån random loser som försökt sig på nåt tafflig raggningsförsök på nån konferens men den där personen som jag faktiskt haft diffusa känslor för har susat dem rätt förbi.
 
Jag tänker att det inte är ett mycket otroligt scenario. Under en livstid. Men sannolikheten i att det är ett sådant scenario i jämförelse med att det helt enkelt enbart är en god vän eller kollega är rätt liten. Det går ganska många goda vänner och kollegor på den den där enstaka personen man en gång hade diffusa känslor för. Så det är bara destruktivt att gå och oroa sig. Min sambo får gärna ha goda vänner, och diffusa känslor nån gång. Den dagen det påverkar vår relation lär det visa sig, och att ha gått en livstid ihop och oroat mig för den dagen kommer ändå inte ha gjort mig förberedd.

Jag blir "kär" rätt ofta när jag träffar nya personer som jag klickar med på nåt speciellt sätt, det händer med både tjejer och killar trots att jag är hetero. Men det hade ju inte gjort nån skillnad om min partner sa "du blir säkert kär" han kan ju oavsett inte hantera mina känslor åt mig och någonstans får jag själv bedöma hur jag ska göra i båda relationer.

Precis, det är ju inget som TS ska avstå sin vänskap för. Att hennes sambo oroar sig är ju hans sak att helt enkelt hantera, och det är ju bra att han redan har en vårdkontakt att ta upp det med. Jag bara konstaterade att det är inte taget ur det blå, att det kan hända. That´s Life och händer det så tar man det då, inte i förskott.
 
Svartsjuka är för övrigt oftast väldigt ogrundad. Mina partners genom livet har kunnat känna svartsjuka, på helt fel personer kan jag säga :D De har blivit svartsjuka på nån random loser som försökt sig på nåt tafflig raggningsförsök på nån konferens men den där personen som jag faktiskt haft diffusa känslor för har susat dem rätt förbi.

Haha, det känner jag igen! Ibland har jag undrat hur dåligt min partner egentligen känner mig när han trott att jag varit intresserad av DEN DÄR :eek::laugh: Ofta har det då varit någon stereotyp typ, normsnygg eller flashar att han är rik etc.

Dock har jag de två gånger jag blivit lämnad för en specifik annan person förstått att det skulle hända (trots en tid av nej nej det är absolut ingenting), med båda. Men kunde såklart inte hindrat något genom att bli svartsjuk, det var ju bara att konstatera att det var tack och hej mellan oss, bryta ihop, slicka sina sår och komma igen.
 
Haha, det känner jag igen! Ibland har jag undrat hur dåligt min partner egentligen känner mig när han trott att jag varit intresserad av DEN DÄR :eek::laugh: Ofta har det då varit någon stereotyp typ, normsnygg eller flashar att han är rik etc.

Dock har jag de två gånger jag blivit lämnad för en specifik annan person förstått att det skulle hända (trots en tid av nej nej det är absolut ingenting), med båda. Men kunde såklart inte hindrat något genom att bli svartsjuk, det var ju bara att konstatera att det var tack och hej mellan oss, bryta ihop, slicka sina sår och komma igen.

Sist jag blev lämnad för någon annan så var det min partners lillebrors tjej. Kan säga att jag EJ såg den komma 😅
 
Sist jag blev lämnad för någon annan så var det min partners lillebrors tjej. Kan säga att jag EJ såg den komma 😅

Ojdå, nej det kan jag tänka mig :o Men kärlek kan ju ta oväntade vägar, och i mina bättre stunder så ger oväntade kärlekshistorier mig lite hopp att min väg också ska nå sitt mål någon gång...:angel:
 
Ojdå, nej det kan jag tänka mig :o Men kärlek kan ju ta oväntade vägar, och i mina bättre stunder så ger oväntade kärlekshistorier mig lite hopp att min väg också ska nå sitt mål någon gång...:angel:

Så är det ju! Med det sagt skulle jag nog ändå rekommendera dig att främst sikta på singlar och inte syskonens partners eller upptagna kollegor osv 😄 För ditt eget stilla sinnes skull.
 
Makens svartsjuka är hans problem att jobba med och självklart ska man kunna prata om sina vänner och kollegor med sin partner, men med det sagt; om maken får reda på att du @sthu nu utan att säga något -dvs "i smyg"- bjudit hem kollegan på umgänge och övernattning när maken är borta, så får han ju vatten på sin kvarn s a s och sannolikheten att han tror på att kollegan sovit på bäddsoffan är i princip obefintlig tyvärr.

Bjöd in kollega på grill i helgen. Nu har hans bil gått sönder och det finns ingen kollektivtrafik till min ort. Jag erbjöd bäddsoffa men nu vet jag inte om det är så lämpligt.. Med tanke på hur svartsjuk min man blev bara för ett sms liksom.. Han är inte hemma, det skulle bara vara jag och kollegan. Jag vill ju ha hit min polare men vill inte ha allt drama runtom..

Jag tycker som sagt att du ska få umgås med din vän som får dig att må bra. Vänner är vänner och de är viktiga, men att göra det bakom ryggen på maken som redan är osäker och svartsjuk är inte rätt väg att gå. Enligt mig.
 
Vi har pratat igenom det ordentligt nu. Maken är rädd att jag ska lämna honom för kollegan, mycket på grund av att jag och min man träffades på jobbet. Att det ska bli likadant den här gången. Jag tänkte aldrig ens på det.. Men han säger att han litar på mig och att jag kommer berätta om läget ändras på något sätt.

Jag är inte det minsta intresserad av min kollega på det sättet. Det är en kul kille bara, jag är glad och upprymd att hittat någon som faktiskt är kul att umgås med. Han är dessutom närmare min morsa än mig i ålder, ingenting jag tycker är så där jätteattraherande...

Jag har inte bjudit in honom "i smyg". Tanken var att maken skulle varit hemma, men han bestämde sig för att åka på annat trots att vi planerat. Kollegan skulle kommit i egen bil (öldrickandet tänkte jag stå för) och åkt hem igen på kvällen. Nu erbjöd jag bäddsoffa för att jag vill umgås och dricka öl, som det var planerat.
 
Vi har pratat igenom det ordentligt nu. Maken är rädd att jag ska lämna honom för kollegan, mycket på grund av att jag och min man träffades på jobbet. Att det ska bli likadant den här gången. Jag tänkte aldrig ens på det.. Men han säger att han litar på mig och att jag kommer berätta om läget ändras på något sätt.

Jag är inte det minsta intresserad av min kollega på det sättet. Det är en kul kille bara, jag är glad och upprymd att hittat någon som faktiskt är kul att umgås med. Han är dessutom närmare min morsa än mig i ålder, ingenting jag tycker är så där jätteattraherande...

Jag har inte bjudit in honom "i smyg". Tanken var att maken skulle varit hemma, men han bestämde sig för att åka på annat trots att vi planerat. Kollegan skulle kommit i egen bil (öldrickandet tänkte jag stå för) och åkt hem igen på kvällen. Nu erbjöd jag bäddsoffa för att jag vill umgås och dricka öl, som det var planerat.

Vad bra att ni har pratat! Jag tror det är helt rätt sak att göra, och inte bara vifta undan hans känslor som fåniga. Det låter som som att han definitivt inte har något att oroa sig för och med tiden så kommer han säkert att märka det själv också. Kanske kan det t o m stärka er relation, att det blir utklarat att ni är med varandra för att ni VILL vara med just varandra. Kommunikation i relationen är bra :up:
 
Om hon inte är attraherad av honom varför då hålla på och prata om honom hela tiden där hemma? Det är liksom inget man gör normalt för att man är kompis med någon på arbetet.

Jo, för en del människor är det något som man normalt gör. Herregud, med den logiken måste jag vara attraherad av 20 personer samtidigt då det bara finns män på mitt jobb och i min umgängeskrets och jag pratar faktiskt om dem ibland för min sambo.
Man kan vara vän med en man utan att vilja hoppa i säng med honom.
 
Jo, för en del människor är det något som man normalt gör. Herregud, med den logiken måste jag vara attraherad av 20 personer samtidigt då det bara finns män på mitt jobb och i min umgängeskrets och jag pratar faktiskt om dem ibland för min sambo.
Man kan vara vän med en man utan att vilja hoppa i säng med honom.

Lite konstig jämförelse dock. Om min partner ofta pratade om 20 olika kollegor i allmänhet skulle det vara en helt annan sak än om han helt plötsligt började prata väldigt mycket om EN specifikt person, om hur himla roligt och bra de har det tillsammans när de träffas.

Håller med om att det självklart inte automatiskt betyder att det är något mer på gång, men nog är det skillnad ändå för huruvida jag skulle känna ett sting av svartsjuka innan jag fått klart för mig att jag kan vara trygg.
 
Jag pratar inte bara om en kollega och inte hela tiden. Det har kommit upp att jag har mycket gemensamt med en och att vi ofta fikar ihop. Det är inte så jag sitter och snattrar som en nykär tonåring, utan mer "x vart nära att bryta näsan idag".
 

Liknande trådar

Relationer Min bästa vän har varit otrogen mot sin man i ungefär 7 år, hon är nu inne på sin tredje vid sidan av-kille. Anledningen hon uppger för...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 817
Senast: Cafer
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 576
Senast: Imna
·
Relationer Hej, jag har tidigare haft en annan användare här på forumet men har nu valt att starta denna. Jag skulle behöva hjälp med hur jag ska...
Svar
13
· Visningar
5 687
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Måste ta och skriva av mig lite, samt vädja om råd från kloka bukare. Vet inte var jag ska börja i denna sörja..:P Träffade en trevlig...
2
Svar
28
· Visningar
5 014
Senast: yllva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp