Svartsjuka

Om min partner ofta pratade om 20 olika kollegor i allmänhet skulle det vara en helt annan sak än om han helt plötsligt började prata väldigt mycket om EN specifikt person, om hur himla roligt och bra de har det tillsammans när de träffas.
Det innebär ju att den personen tillför något i partnerns liv som denne har saknat. Något att glädjas över för sin partners skull. Ev sting av svartsjuka kan ju användas till att fundera över om en själv kunde ha bidragit till den glädjen tidigare istället.
 
Jo, för en del människor är det något som man normalt gör. Herregud, med den logiken måste jag vara attraherad av 20 personer samtidigt då det bara finns män på mitt jobb och i min umgängeskrets och jag pratar faktiskt om dem ibland för min sambo.
Man kan vara vän med en man utan att vilja hoppa i säng med honom.

Jag har mer eller mindre bara träffat män i jobbet sedan 2008 och en del av dem har blivit vänner... utan att det är något sexuellt inblandat. Ofta har jag varit så trött att jag inte orkat träffa folk utanför jobbet plus att jag jobbar ofta ute i ingenting. De man umgås med är kollegorna, speciellt om man har någon märklig skiftgång.
 
Det innebär ju att den personen tillför något i partnerns liv som denne har saknat. Något att glädjas över för sin partners skull. Ev sting av svartsjuka kan ju användas till att fundera över om en själv kunde ha bidragit till den glädjen tidigare istället.

Ja det kan jag hålla med om, även om mina vänskapsrelationer och kärleksrelationer för mig främst är kompletterande och ej ersättande för varandra. Det var inte riktigt det jag menade dock i mitt inlägg.
 
Det innebär ju att den personen tillför något i partnerns liv som denne har saknat. Något att glädjas över för sin partners skull. Ev sting av svartsjuka kan ju användas till att fundera över om en själv kunde ha bidragit till den glädjen tidigare istället.
Det tycker jag inte alls att man ska fundera över. Ingen människa kan uppfylla en annan människas alla behov och ska inte göra det heller.
 
Det innebär ju att den personen tillför något i partnerns liv som denne har saknat. Något att glädjas över för sin partners skull. Ev sting av svartsjuka kan ju användas till att fundera över om en själv kunde ha bidragit till den glädjen tidigare istället.

Fast att man ”saknat ngt” och att partnern ev ”skulle fundera om den kunde gett det ist” blir väldigt konstigt för mig.

Jag behöver umgås med andra än min partner oavsett hur mkt jag älskar honom. Och då pratar jag vänskapsrelationer, familj etc och INTE romantiskt/sexuellt etc.

Så jag tycker inte alls min partner ska fundera på att ta på sig rollen av att ge mig allt jag behöver etc. För det är omöjligt för en enda person att göra.

Och då spenderar jag ändå mycket mer tid med min partner än många andra IOM att vi bor ihop, jobbar ihop och umgås mkt efter jobb etc. Och det funkar fint för oss. Vi har trevligt och ledsnar inte.
Han är den roligaste jag vet, smart, intressant.
Men jag behöver vänner/familj etc också.
 
Som före detta extremt svartsjuk så kan jag säga att (som 98-99% av alla andra i tråden sagt) det enbart är din partners problem. Såklart. Jag var så pass svartsjuk att jag blev kontrollerande och snokande. Skäms sååå sjukt mycket över det idag och det är jobbigt att skriva om det just för att jag skäms så mycket.
Jag jobbade väldigt väldigt mycket med mig själv och kom tillslut över det. Nu var min partner också helt fantastiskt förstående och uthållig (alltså på riktigt, jag fattar inte hur han stod ut..). För mig var det viktigt att få prata om mina känslor. Dels såklart med min partner, men även med någon professionell. Jag vågade inte prata med vänner om det för att skammen var så stor.

Hoppas ni löser det, TS. Det är ju jättebra att han inser sitt problem (om jag förstod det rätt). Och även om han gör det så kommer det säkert bli svårt, för det ÄR svårt att jobba bort svartsjuka. Men heja er!

(och SJÄLVKLART ska man få ha vänner av alla kön, men det känns så självklart att det känns dumt att ens skriva det)
 
Det innebär ju att den personen tillför något i partnerns liv som denne har saknat. Något att glädjas över för sin partners skull. Ev sting av svartsjuka kan ju användas till att fundera över om en själv kunde ha bidragit till den glädjen tidigare istället.

Det vore ju visserligen väldigt svårt som partner att tillfredsställa en annan människas samtliga behov i livet? Det är väl just därför man har vänner, för att personer i ens liv kompletterar varandra.

EDIT: Var visst sist på bollen här 😄
 

Liknande trådar

Relationer Min bästa vän har varit otrogen mot sin man i ungefär 7 år, hon är nu inne på sin tredje vid sidan av-kille. Anledningen hon uppger för...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 812
Senast: Cafer
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 576
Senast: Imna
·
Relationer Hej, jag har tidigare haft en annan användare här på forumet men har nu valt att starta denna. Jag skulle behöva hjälp med hur jag ska...
Svar
13
· Visningar
5 686
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Måste ta och skriva av mig lite, samt vädja om råd från kloka bukare. Vet inte var jag ska börja i denna sörja..:P Träffade en trevlig...
2
Svar
28
· Visningar
5 014
Senast: yllva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp