Svensk politik 5

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eller så undviker kvalificerad arbetskraft Sverige pga risk att deras barn kan dras in i gängkriminalitet som inte finns i samma omfattning i andra länder......

En indisk civilingenjör kommer inte att bosätta sig i ett socioekonomiskt utsatt område som Botkyrka eller Rosengård. Och det är där 90% av gängkriminella rekryteras. De sätter sina barn i innerstadsskolor och bor i välbärgade förorter som Äppelviken, Lidingö och liknande. Alt i en innerstadslägenhet. Däremot om hen väljer att flytta till Sverige pga jobb så är hen ofta intresserad av att permanent bosätta sig i Sverige, vilket innebär att hen vill att barnen ska gå i skolan och på universitet i Sverige. Och så småningom börja jobba och bli svenska.

USA och Kanada har inga problem med att rekrytera kvalificerad arbetskraft som ingenjörer och liknande trots att även de har stora problem med gängbrottslighet. Barnen i familjen blir amerikaner resp kanadensare vilket föräldrarna är mycket medvetna om.

https://www.manpowergroup.se/insikter/stor-kompetensbrist-i-sverige-trots-hög-arbetslöshet

Om AMOC försvagas (golfströmmen ingår i den) vilket det har upptäckts görs i snabbare utsträckning än tidigare så kommer svenskar, SD inkluderade, att upptäcka hur det kännas att bli klimatflykting. Då spelar det inte så stor roll om oljepriserna är höga eller låga.

https://www.theguardian.com/environ...ficantly-more-likely-to-collapse-than-thought

https://supermiljobloggen.se/nyheter/mycket-kallt-i-sverige-om-golfstrommen-kollapsar/

Och där är forskarna inte överrens

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forskare-sluta-larma-om-golfstrommen

Klimatförändringarna går snabbare ju närmare polerna man kommer, allt fler arter av djur, växter och insekter kommer dö ut allt snabbare även här i Sverige, samtidigt som regeringen tillåter jakt på rödlistade arter och ett intensivt skogsbruk där såväl djur, insekter och växter går förlorade för alltid.

Sen ska vi inte förglömma att vi även kommer att få allt flera ras och översvämningar/skogsbränder även i Sverige, det börjar gå fort nu och hur det går i sommar med grundvattnet på flera orter i landet vet vi ännu inte, men det är dåligt rent generellt oavsett om man tittar på stora eller små grundvattenmagasin. Det kommer bli allt svårare att få bygga och försäkra hus på fler orter i landet, pga klimatförändringarna.

Och ändå vill ni ha högre invandring till Sverige ? i detta enligt er så känsliga klimat ?

Det blir allt svårare att delta i en diskussion med dig. Dina inlägg är ibland så snurriga att det är svårt att hänga med i vad du menar. Du föser också över åsikter på oss andra som ingen av oss yttrat. Som att det skulle vara rasistiskt "att älska den svenska flaggan". Det är ingen här som har några synpunkter på att du älskar flaggan. Älska på bara!

Jag tror att diskussionen om svensk politik blir bättre om vi diskuterar utan halmgubbar. Länka gärna till statistik. Du kan självklart länka till statistik som du hämtat från sd-källor också. Men var ärlig om det.

Och så vill jag bemöta en av alla de saker som du räknar upp i den här texten. Det att vi ska omfördela de resurser som finns. Ja, det är exakt det som många partier vill. Dvs att omfördela de resurser vi har. Problemet med den nuvarande sd-regeringen är att de i en allt högre takt höjer bidragen och sänker skatten. Det leder till att vi får allt mindre resurser att fördela.

Va ? Höjer Tidöregeringen bidragen ? Men då måste ni ju vara nöjda ? Ni vill ju ha högre bidrag !

Eller vad diskuterar du får nåt ? Vad kallar du bidrag ?

Nu skriver du som att det enda alternativet till fossila bränslen är el. Det stämmer ju inte, speciellt inte för den tunga trafiken.

En stor del av kollektivtrafiken är fossilfri. Googlade och första träffen var: https://fossilfrittsverige.se/2026/04/07/nu-ar-kollektivtrafikens-bussar-95-procent-fossilfria/

Så även med varutransporten, den branschen har nog inte kommit fullt lika långt men jag uppfattar nog ändå att fler och fler byter ut till biobränslen? I alla fall de som har offentlig sektor som kunder, det börjar väll bli mer eller mindre standard för kommuner att ställa krav på fossilfria transporter i upphandling?

Sen är ju dessvärre biobränslen dyrare än de fossila alternativen, så det gör ingen skillnad ur det perspektivet. Då är ju el betydligt bättre.
Men just vad gäller bönder så är det väll ofta de som startar just biogasstationer?
Bönder och biogas:

Det är endast ett fåtal bönder med rejält stora djurbesättningar som har en chans att räkna hem ett biogasbygge, även med de investeringsbidrag som finns.

Tyvärr verkar det inte inte heller skapas några biogasgeneratorer som samarbetsprojekt mellan några lokala bönder. För kooperativa projekt fungerar inte bidragsreglerna alls.

Sedan så är det slutliga problemet att det i praktiken inte existerar biogasdrivna traktorer, tröskor eller andra maskier.
Enstaka proof-of-concept maskiner kan man läsa om då och då i lantbrukspressen, men det går inte att beställa/köpa en biogastraktor på den öppna marknaden.

Men det går oftast utmärkt att köra traktorer m.m. på HVO, som ju då i sig är svindyrt per liter. RME funkar också, om än med litet merarbete (den funkar sämre i kyla).

Och ändå vill ni ha högre invandring till Sverige ? i detta enligt er så känsliga klimat ?
Men det var litegrann det min fråga till bland annat dig kretsade kring. Risken för att med ökande klimatförändringar så kommer det mycket mer folk hit, om nu "hit" är beboeligt, det är svårt att veta. Eller så att många svenskar tvingas fly, inom eller utanför landet.

Helt enkelt: om man älskar Sverige så mycket, varför inte jobba mycket mer för klimatet för att bevara det Sverige man älskar? För egen del är mycket av det jag älskar med Sverige knutet till naturen.

29 april röstar Riksdagen om skärpta krav för att få svenskt medborgsrskap som tex försörjningskrav och krav på hur svenska samhället fungerar, språkkrav i svenska och högre krav på levnadssätt.

Röstningen om bristande vandel har ännu inte kommit in i Riksdagens kalender. Men det lär väl dyka upp snart :)

Va ? Höjer Tidöregeringen bidragen ? Men då måste ni ju vara nöjda ? Ni vill ju ha högre bidrag !

Eller vad diskuterar du får nåt ? Vad kallar du bidrag ?
RUT och ROT är ett bidrag till de som har pengar. Ett bidrag som bland annat utnyttjas till att renovera bostäder i Spanien. Sånt tycker sd-regeringen att vi har råd med samtidigt som man höjer högkostnadsskyddet.

Och jag skulle verkligen uppskatta om du inte ni'ar mig.

Senast ändrad:
RUT och ROT är ett bidrag till de som har pengar. Ett bidrag som bland annat utnyttjas till att renovera bostäder i Spanien. Sånt tycker sd-regeringen att vi har råd med samtidigt som man höjer högkostnadsskyddet.

Och jag skulle verkligen uppskatta om du inte ni'ar mig.

Vi har diskuterat RUT och ROT tidigare, många gånger... Och JA jag anser att RUT och ROT gör nytta i sverige. Nu vet jag inte regler för varför de får användas på semesterhus i Spanien mm, men min lekmannagissning är för att man betalar skatt i Sverige och att vi ingår i EU och därför inte får neka att använda ROT och RUT på andra ställen än i Sverige.

Vi har diskuterat RUT och ROT tidigare, många gånger... Och JA jag anser att RUT och ROT gör nytta i sverige. Nu vet jag inte regler för varför de får användas på semesterhus i Spanien mm, men min lekmannagissning är för att man betalar skatt i Sverige och att vi ingår i EU och därför inte får neka att använda ROT och RUT på andra ställen än i Sverige.
Så då kan vi vara överens om att bidrag gör nytta för Sverige?

NI (och ja de som vill /inte vill får väl ta åt er) säger att jag halmgubbar och svamlar i mina inlägg...

Det är era tolkningar, om det inte blir begripligt det ni läser så får jag väl be om ursäkt att det framstår svamligt, men skriver som jag "talar" ibland. Och försöker läsa igenom mina inlägg så de går att läsa ok. Men visst ibland blir det konstiga meningar.

Appropå halmgubbarna så ..... Använd dem i stallet eller what ever, om ni tror jag halmgubbar säger mer om era åsikter om det jag tycker än det jag skriver. Whataboutismen som florerar är ännu roligare i tråden. Ni griper efter era egna halmstrån i försök att få mej att ... Byta synsätt ? Förminska mej ? Dumförklara mej ? Sorry men jag tycker helt enkelt inte som er angående den sittande Tidöregeringen. Och btw ÄN SÅ LÄNGE är det en tidöregering, MEN jag uppskattar att ni säger SD regering hela tiden ... Att ni säger så hela tiden möjliggör en SD regering iom att "alla redan tycker så" har SD enklare om de gör ett bra val ! Ni har ju då redan myntat det så från era ord hoppas vi det blir handling, ni har ju redan krattat för att gemene man anser att det är ett befintligt begrepp. Så keep it up !
Att tillstå att SD är de som styr regeringen redan ger SD mer vind i seglen, då de som röstar på SD anser att de får "valuta" för sina röster. Och de som velar ser att SD minsann gör det de lovar ! Så återigen ... Gnäll gärna ännu mer även UTANFÖR Buke om hur ni anser att SD är de som styr. Då kanske fler inser hur det ser ut när saker går från snack till handling ! Och fortsätter/börjar rösta på SD så vi får ett Sverige i ordning !

Sen kan jag direkt säga... Jag har vid vissa tillfällen för år sedan, kallat SVT/TV4 för vänster. Men de har bättrat sej rejält och är nu så opartiska som jag vill att de ska framstå. Vissa journalisters åsikter lyser fortfarande igenom, men vad gäller nyhetsinslag om som igår (förrgår?) om hur S försöker använda "ungdomsarbetslösheten" som valpropagande och de tog upp de fakta som gäller angående den, den är den näst lägsta i hela EU, och inte nåt som Sverige behöver oroa sej för.
Så nu belyser de problemen som tas upp från BÅDA håll ! Me like...

Vilka är Ni i den här frågan? JAG tycker det är vansinne att slänga ut skötsamma, skattebetalare och skötsamma ungdomar som sköter skolan och jobbar. JAG tycker det är vansinne att höja kravet på inkomst där inte ens svenska arbetstagare når upp i den lönenivån, då får väl NI höja lönerna så alla är över lönekravet? NI slänger ut vårdpersonal, skattebetalare inom en yrkeskategori där det redan är svårt att få personal. NI utvisar minderåriga BARN till länder de både saknar anhöriga, utan att de kan språket eftersom de levt hela eller större delen av sina liv här och det är krig dit NI utvisar dem. NI vill kunna dra in medborgarskap pga "vandel", då borde även de politiker med dålig vandel kunna utvisas, Hej då Jimmy!

JAG tycker den här regeringen består av ett gäng bidragsfifflande ynkryggar som dunkar varandra i ryggen, sänker sina egna skatter, har sina svartarbetare, svartbyggen, falska bostadsadresser, tillåter att rödlistade arter dödas, att rödlistade arters naturliga habitat skövlas för att försvinna för gott, kriminella och dömda för olika brott som borde ge fängelse och inte sitta i riksdagen.

När ska kravet på politikers vandel hålla samma nivå som andras? När ska de tvingas genomgå en säkerhetskontroll där varje kandiderande politiker granska med lupp innan de får passera nålsögat och vidare in i riksdagen? När ska politiker tvingas göra drogkontroller i sitt arbete?

NI (och ja de som vill /inte vill får väl ta åt er) säger att jag halmgubbar och svamlar i mina inlägg...

Det är era tolkningar, om det inte blir begripligt det ni läser så får jag väl be om ursäkt att det framstår svamligt, men skriver som jag "talar" ibland. Och försöker läsa igenom mina inlägg så de går att läsa ok. Men visst ibland blir det konstiga meningar.

Appropå halmgubbarna så ..... Använd dem i stallet eller what ever, om ni tror jag halmgubbar säger mer om era åsikter om det jag tycker än det jag skriver. Whataboutismen som florerar är ännu roligare i tråden. Ni griper efter era egna halmstrån i försök att få mej att ... Byta synsätt ? Förminska mej ? Dumförklara mej ? Sorry men jag tycker helt enkelt inte som er angående den sittande Tidöregeringen. Och btw ÄN SÅ LÄNGE är det en tidöregering, MEN jag uppskattar att ni säger SD regering hela tiden ... Att ni säger så hela tiden möjliggör en SD regering iom att "alla redan tycker så" har SD enklare om de gör ett bra val ! Ni har ju då redan myntat det så från era ord hoppas vi det blir handling, ni har ju redan krattat för att gemene man anser att det är ett befintligt begrepp. Så keep it up !
Att tillstå att SD är de som styr regeringen redan ger SD mer vind i seglen, då de som röstar på SD anser att de får "valuta" för sina röster. Och de som velar ser att SD minsann gör det de lovar ! Så återigen ... Gnäll gärna ännu mer även UTANFÖR Buke om hur ni anser att SD är de som styr. Då kanske fler inser hur det ser ut när saker går från snack till handling ! Och fortsätter/börjar rösta på SD så vi får ett Sverige i ordning !

Sen kan jag direkt säga... Jag har vid vissa tillfällen för år sedan, kallat SVT/TV4 för vänster. Men de har bättrat sej rejält och är nu så opartiska som jag vill att de ska framstå. Vissa journalisters åsikter lyser fortfarande igenom, men vad gäller nyhetsinslag om som igår (förrgår?) om hur S försöker använda "ungdomsarbetslösheten" som valpropagande och de tog upp de fakta som gäller angående den, den är den näst lägsta i hela EU, och inte nåt som Sverige behöver oroa sej för.
Så nu belyser de problemen som tas upp från BÅDA håll ! Me like...
Det är ju några olika saker här. Jag vill vara tydlig med att jag inte har något emot att meningsbyggnaden ibland blir konstig! Det är inte mitt stora problem, jag tycker inte du behöver be om ursäkt för det :) (Versaler hit och dit kan jag ha svårare för, men jag kan ju inte bestämma hur du ska skriva.)

Det här med halmgubbar, som jag vet att jag påtalat, är att exempelvis jag och andra ibland ställer frågor till dig och så svarar du med något helt annat, ett påstående som är taget ur luften eller som är en väldigt långsökt tolkning. Det tillskriver frågeställaren åsikter som hen inte har uttryckt, och det blir jättesvårt att diskutera då. Ett typexempel är väl det vi hade uppe rätt nyligen, om att du skrev att någon tagit illa vid sig av ordet vänster när inlägget du citerade inte alls handlade om det.

Det andra är: Javisst, vi tycker olika om sittande regering! Det är så det ska vara i en demokrati. Syftet här är ju ofta att diskutera sakfrågor - där tycker jag det brister lite. En styrka med den här tråden är att vi stöter och blöter olika saker, kunskapsnivån är ofta rätt hög, en svaghet är väl att det rätt ofta blir svepande anklagelser och ihopklumpningar (jag säger som många andra, vilka är "ni")? Det är lite tråkigt att hela tiden kalla kritik mot tidöregeringen för "gnäll", till exempel.

Vilka är Ni i den här frågan? JAG tycker det är vansinne att slänga ut skötsamma, skattebetalare och skötsamma ungdomar som sköter skolan och jobbar. JAG tycker det är vansinne att höja kravet på inkomst där inte ens svenska arbetstagare når upp i den lönenivån, då får väl NI höja lönerna så alla är över lönekravet? NI slänger ut vårdpersonal, skattebetalare inom en yrkeskategori där det redan är svårt att få personal. NI utvisar minderåriga BARN till länder de både saknar anhöriga, utan att de kan språket eftersom de levt hela eller större delen av sina liv här och det är krig dit NI utvisar dem. NI vill kunna dra in medborgarskap pga "vandel", då borde även de politiker med dålig vandel kunna utvisas, Hej då Jimmy!

JAG tycker den här regeringen består av ett gäng bidragsfifflande ynkryggar som dunkar varandra i ryggen, sänker sina egna skatter, har sina svartarbetare, svartbyggen, falska bostadsadresser, tillåter att rödlistade arter dödas, att rödlistade arters naturliga habitat skövlas för att försvinna för gott, kriminella och dömda för olika brott som borde ge fängelse och inte sitta i riksdagen.

När ska kravet på politikers vandel hålla samma nivå som andras? När ska de tvingas genomgå en säkerhetskontroll där varje kandiderande politiker granska med lupp innan de får passera nålsögat och vidare in i riksdagen? När ska politiker tvingas göra drogkontroller i sitt arbete?

SD vill införa tjänstemannaansvar. Du får väl driva att det parti du röstar på också gör det ...

Jag är helt för drogtester i ALLA led. De får gladeligen ha drogtester i riksdagen, och alla kommuner mm. Det är något jag själv tagit upp med det partiet jag röstar på i min kommun. Att jag tycker det drogtestas för lite i offentliga verksamheter. Privata aktörer bestämmer ju inte kommunstyret över.

De ryggdunkande med svartbyggen och falska bostadsadresser är jag också emot. Det förekommer i ALLA partier, om du tror det enbart sker i Tidöregeringsstyrda kommuner är du mer än lovligt naiv.

Angående rödlistade arter (djur och växter) så anser JAG (inte tidöregeringen vad jag vet) att den som äger skog ÄGER skogen. Är det så stora bestånd att de är av naturintresse får man göra naturreservat av området. I sak anser JAG (inte tidöregeringen vad jag vet) att OM nu skog inte ska få avverkas så ska den köpas upp från ägaren som då får igen sina pengar för skog den ändå inte kan använda.. Så enskilda ägare inte går lottlösa dvs inte får bedriva vinstdrivande avverkling på samma skog. Varför ska skogsägare inte kunna livnära sej på sin skog ? Då får staten börja köpa upp marken. Jag misstänker att du inte anser att den skattehöjningen för inköp av natur inte är fel. Du har ju pengar till både el, mat och vad du nu vill köpa ändå. Eller annan icke vinstdrivande företag som Greenpeace mfl får väl köpa loss marken och sen sitta på den som de vill när de äger den.

Ditt (och andras) raljerande om att vandel kommer ge utvisning och att ni då undrar vad som ska ske med svenskar som bedriver vandel är "tröttsamt", om du inte vet vad som händer med svenska medborgare som inte sköter sej, trots att jag svarat på detta i ett tidigare inlägg, (brott i sverige löser man i svenska domstolar !).
Är det utrett nu vad som sker med svenskar som inte sköter sej ? Eller tänker du fortsätta fråga om det ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad får nämnas i en tråd?
  • Borttagna inlägg - igen.
  • Har din tråd försvunnit?
  • Annonserng och Länkning - Läs här först!!!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka