Svensk politik 5

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men håna inte personerna med öknamn eller nedsättande kommentarer.
Men visst går det bra att håna högersidan, den sida som styr Sverige. Det går även bra att håna enskilda ministrar och övriga politiker på högersidan som tar ansvar för Sverige då dess väljar, där makten utgår från folket, och som förväntar sig att man bildar en regering utifrån det valresultat som väljarna har skapat. Å det går bra att håna Sveriges näst största parti som har över 1.3 miljoner väljare bakom sig med att anklaga dom för rasister och allt möjligt. Vanliga människor med vanliga jobb.

För nu är ju en del av er i L så frustrerande och förbannade bara för att väljarna inte verkar vilja ha er kvar i Riksdagen och att några i L insett, ja man måste nog lyssna lite på väljarna om man ska överleva. Och det bara för att ni inte tål hur väljarna ser på Sverige. Väx upp och kliv upp ur sandlådan. Makten utgår ändå från folket. Ni politiker jobbar ju för folket. Passar inte det för vissa gör nått annat då.

Inom forskningen går det knappt att få komma in om man är svensk.
Det här är helt enkelt inte sant. Vilken forskning? Och svensk vadå, medborgare? Etnisk i hur många led? Vilka är det som står och vaktar? Du menar att de inte tittar på meriter utan hudfärg och modersmål då eller? Det blir mycket knepigt i exempelvis mitt fält, men visst.

Den här tråden är det oftast bäst att bara äta popcorn till, men ibland är det omöjligt att inte kommentera 🤷‍♀️

Jag har läst länken och så här står det:
Det står att effekten av migration är blandad och varierande, inte entydigt neutral. På gruppnivå visar forskningen i Europa/Norden att utrikesfödda i genomsnitt är överrepresenterade i brott (även efter vissa kontroller).
Och visst - samtidigt visar andra studier ibland ingen effekt, ibland minskad brottslighet
Summa sumarum: Det är för förenklat att säga att migration inte ökar brottsligheten eller att invandrare inte är mer brottsbenägna. Som jag tolkar texten så beror det på kontext, grupp och metod.
Men då är det också för förenklat att säga att migration ökar brottsligheten och att invandrare är mer brottsbenägna?

Vi har arbetslösa svenskar som flytt hit och mycket väl kan jobba inom äldreomsorgen eller förövrigt inom alla de enkla jobb inom restaurang, städ, taxi, flytt osv. Det behöver vi inte ta in nya människor för att fylla upp. Inte i nuläget i alla fall
Var har alla dessa arbetslösa svenskar flytt från för länder?

Vi har arbetslösa svenskar som flytt hit och mycket väl kan jobba inom äldreomsorgen eller förövrigt inom alla de enkla jobb inom restaurang, städ, taxi, flytt osv. Det behöver vi inte ta in nya människor för att fylla upp. Inte i nuläget i alla fall
VEt du vilken kategori på människor som är den vanligaste arbetslöa personen i Sverige?

Det vet jag.

Det är en svenskfödd medelålders man med i bästa fall 2 årigt gymnasium som utbildning.
Ofta har vederbörande olika grad av fysisk och inte minst psykisk ohälsa.

För jobbb inom äldreomsorg krävs undersköterskeutbildning.
Hur många av de här vanligaste arbetslösa tror du har det?
Tror du att de överhuvudtaget är lämpliga i vården?

Vet du att man behöver taxikort, alltså utbildning, för att köra taxi?

Ni rasister är för roliga, tror att bara för att någon är SVENSK så är man automatisk kvalificerad och lämplig för vilket jobb som helst.

Förövrigt då skickas utbildade, omtyckta, kvalificerade, medarbetare ut från Sverige, för att Xenofober har har fixa fjantiga ideer.

Hoppas att även du observerat att det gått för långt.
Det finns inget allmänt folkligt stöd för att utvisa etablerade människor, bebisar, eller 18-åringar.

Då har Klimatpolitiska rådet utvärderat regeringens politik och kommit fram till att Sverige har sämre förutsättningar att nå klimatmålen nu än innan regeringen tillträdde.

Så inte bara har deras politik varit otillräcklig, den har försämrat läget.

Den ansvariga ministern, vikarierande klimat- och miljöminister Johan Britz var inte på plats för släppet av rapporten, precis som ordinarie ministern uteblev förra året, och är oförstående till kritiken. Så man kan nog räkna med att de tänker fortsätta på samma inslagna bana och få samma kritik nästa mandatperiod om de vinner valet.

VEt du vilken kategori på människor som är den vanligaste arbetslöa personen i Sverige?

Det vet jag.

Det är en svenskfödd medelålders man med i bästa fall 2 årigt gymnasium som utbildning.
Ofta har vederbörande olika grad av fysisk och inte minst psykisk ohälsa.

För jobbb inom äldreomsorg krävs undersköterskeutbildning.
Hur många av de här vanligaste arbetslösa tror du har det?
Tror du att de överhuvudtaget är lämpliga i vården?

Vet du att man behöver taxikort, alltså utbildning, för att köra taxi?

Ni rasister är för roliga, tror att bara för att någon är SVENSK så är man automatisk kvalificerad och lämplig för vilket jobb som helst.

Förövrigt då skickas utbildade, omtyckta, kvalificerade, medarbetare ut från Sverige, för att Xenofober har har fixa fjantiga ideer.

Hoppas att även du observerat att det gått för långt.
Det finns inget allmänt folkligt stöd för att utvisa etablerade människor, bebisar, eller 18-åringar.

VEM är rasist i tråden enligt dej ?

Jag (och säkerligen fler) som röstar på ett parti i Tidöpartierna är INTE rasister. Inte ens de som röstar SD är rasister.
Det finns rasister i ALLA partier, så om ni nu ska ge någon "rasistkortet" så gäller det ALLA partier. Den första att va fördomsfri kan kasta första stenen... (Jag kastar ingen sten, jag har fördommar) Så ni som slänger er med "rasister" kan släppa era stenar, då ni osar fördommar ...

VEM är rasist i tråden enligt dej ?

Jag (och säkerligen fler) som röstar på ett parti i Tidöpartierna är INTE rasister. Inte ens de som röstar SD är rasister.
Det finns rasister i ALLA partier, så om ni nu ska ge någon "rasistkortet" så gäller det ALLA partier. Den första att va fördomsfri kan kasta första stenen... (Jag kastar ingen sten, jag har fördommar) Så ni som slänger er med "rasister" kan släppa era stenar, då ni osar fördommar ...

Jag kastar inga stenar. Däremot är min samlade erfarenhet, och jag pratar ganska mycket politik med människor som också är intresserade av det, är att personer som uttalar att de sympatiserar med SD (vad de verkligen röstar på är inte en kunskap jag har) - brukar ofta komma med ganska grav rasism och främlingsfientlighet ett par minuter in i ett politiskt samtal - nästan oavsett vilket ämne det startar i. Det är liksom en värdering som ofta kommer fram fort, att Sverige är till för etniska svenskar och andra ska helst på något sätt lämna landet och samhällsproblem är oavsett typ orsakade av en "massinvandring" eller "islamifiering". Utom de som personen har haft personlig kontakt med, för de kan vara okej.

Jag upplever inte det med så många andra människor jag pratar med. Sen är det ju en anekdotisk erfarenhet och jag kanske är (trots att jag inte medvetet försöker) extra sannolik på att få till mig såna påståenden i ett samtal.

Det betyder fortfarande inte att jag tänker att precis alla som röstar på SD är rasister.

Lars Leijonborg vill göra comeback. Vad har han för inställning då till SD i en ev regering
CHOCKEN.

Förra fredagen när beslutet om avskaffandet av röda linjen mot sd hade tagits så satt jag och sa att jag saknade Lars Leijonborgs tid.

Men nu vet jag inte? Hur ska man tolka det här?

CHOCKEN.

Förra fredagen när beslutet om avskaffandet av röda linjen mot sd hade tagits så satt jag och sa att jag saknade Lars Leijonborgs tid.

Men nu vet jag inte? Hur ska man tolka det här?
Jag vet inte. Vi får väl veta mer på söndag antar jag. Men dom verkar ha pratat med varandra och så här långt verkar det ha fallit i god jord.

Men jag gillade Lars med tanke på att han ställde krav på invandringspolitik, språkkrav och att skolan inte skulle vara nått slapphänt dagsfördriv. Men det var då det. Men om han är beredd att sitta med SD så visst fine då tror jag det kan funka med Simona om han får en framskjuten placering och blir uppsatt på valaffischer

Jag kastar inga stenar. Däremot är min samlade erfarenhet, och jag pratar ganska mycket politik med människor som också är intresserade av det, är att personer som uttalar att de sympatiserar med SD (vad de verkligen röstar på är inte en kunskap jag har) - brukar ofta komma med ganska grav rasism och främlingsfientlighet ett par minuter in i ett politiskt samtal - nästan oavsett vilket ämne det startar i. Det är liksom en värdering som ofta kommer fram fort, att Sverige är till för etniska svenskar och andra ska helst på något sätt lämna landet och samhällsproblem är oavsett typ orsakade av en "massinvandring" eller "islamifiering". Utom de som personen har haft personlig kontakt med, för de kan vara okej.

Jag upplever inte det med så många andra människor jag pratar med. Sen är det ju en anekdotisk erfarenhet och jag kanske är (trots att jag inte medvetet försöker) extra sannolik på att få till mig såna påståenden i ett samtal.

Det betyder fortfarande inte att jag tänker att precis alla som röstar på SD är rasister.

Så de som du upplever är rasistiska är såna som röstar på SD i 100 % ? Eller röstar de på S, M eller nåt annat parti ?

Så fort någon yttrar sej rasistiskt är personen tydligen per automatik SD, men det är ju bara 21 (?) procent av svenska folket som röstar på SD. Är då verkligen 1/5 av sveriges befolkning rasister medan de andra 4/5 INTE är det.
Jag tex som är VÄLDIGT mkt emot religion, OAVSETT religion, vill inte att Sverige ska införa speciella firanden för Ramadan eller andra religiösa händelser. Jag firar jul som i god mat, julklappsspel mm men INTE i "Jesus födelse högtid". Jag firar inte påsk, men visst har jag gärna de dagarna som är röda och ledigt då, men inte för att jag hedrar Jesus död och återuppståndelse. Midsommar är ? är den från början kristen eller bara "bondtradition" ? Jag firar inte Halloween (jag vet inte kristen) men jag firar inte heller Alla helgona. Vill jag minnas nån som dött gör jag det när jag tänker på dem. Jag behöver inga datum för det. Så personligen är jag emot alla sätt att "få in islam eller annan religion" i vardagslivet.
Jag vet att vi har religionsfrihet i Sverige, men som med k*kar så vet man att killar har en men behöver inte se dem. Så är det med religion för mej. Så även om kvinnor har slöja "av fri vilja" så finns det MINST lika många som har den "av tradition" eller ännu värre under hot. Så därför är jag för ett slöjfrittsamhälle. Hur vet vi att det är av fri vilja ? För att de säger det ? Hur mkt av den fria viljan är rädsla sen generationer ? Hedersförtryck mm. Klart de säger "jag bär slöja av fri vilja" hur skulle de annars framstå ? Som de kuvade kvinnor de är ? Och den här frågan är för mej som inte är feminist en självklarhet, så hur feminister tycker att slöja är ok är för mej ett stort frågetecken.

"Måste man bära slöja enligt Koranen?
AI-översikt
Det råder delade meningar om huruvida Koranen uttryckligen kräver sl
Koranen nämner inte ordet "slöja" (hijab) i betydelsen huvudbonad, utan förespråkar anständighet och att täcka bröstet/kroppen. Tolkningen av dessa verser varierar mellan att det är en religiös plikt och att det är ett kulturellt val."

Är jag lika mkt emot judiska hårbonader ? Nej, den döljer mej veterligen inte hur en person ser ut. En sikhist turban ? nej samma sak. Hade en muslimsk slöja vart en löst satt sjal runt huvet som ses på nedan bild, hade jag köpt den också, den skyddar håret från smuts och solblekning, håller håret från ansiktet. Som ni säger finns tom folkdräkter i sverige som har huvudbonader och sjal runt håret är inte en ny företeelse i Sverige.

1774011828893.webp

Så är jag nu rasist för att jag är emot slöja ? Nej jag är emot religioner !!! Hur många krig har inte startats i religionens namn, hur många människor har levt i skräck pga religion ?

På tal om rasist-diskussionen:

Varför ska man säga nej till efterfrågad arbetskraft och kasta ut arbetaren bara för att personen inte är svensk medborgare?

Personligen kan jag inte se någon rationell anledning till att göra något så dumt. Och varför ska en anställds ursprung avgöra hens lönenivå? Varför är det ok att svenskar tjänar enligt kollektivavtal medan andra som gör exakt samma jobb utvisas om de får samma lön? Ni som är för den här konstiga politiken och som tycker regeringen ska fortsätta kasta ut personer som arbetar exempelvis inom vården, kan man få en rimlig anledning till varför?

Varför utvisa eftertraktad arbetskraft?

Är inte det i grunden väldigt osmart? För det verkar otroligt dumt att göra sig av med precis det som man har behov av. Varför medvetet förvärra bemanningskrisen, varför ytterligare försvåra rekrytering i branscher som redan kämpar med det? Om man inte har någon märklig, rasistisk, agenda att man vill hålla landet etniskt homogent? Vad kan det annars finnas för anledning till sådant extremt själv-sabotage? Förutom bemanningskrisen så beräknas svenska skatteintäkter för övrigt minska med miljardbelopp.

Varför slå så hårt mot den egna arbetsmarknaden, välfärden, samt den svenska lönebildnings-modellen?

Senast ändrad:

Och jag delar din erfarenhet. Jag har inte träffat alla som röstar på SD. Självklart inte. Så jag kan inte heller uttala mig om alla.

Men alla som jag träffat som yttrat rasistiska åsikter, hävdat att Sverige är i fritt fall och som skyllt allt på invandring har samtliga sympatiserat med sd.

Så de som du upplever är rasistiska är såna som röstar på SD i 100 % ? Eller röstar de på S, M eller nåt annat parti ?
Hur ska jag veta vad människor verkligen röstar på? De som säger sig sympatisera med SD gör nästan alltid rasistiska påståenden inom 5 minuter i en diskussion om ett ämne, oavsett vilket. Det var min erfarenhet. Sen upplever jag inte nödvändigtvis människor som definierade av ordet "rasistiska" bara för att de ibland härjar med rasistiska påståenden heller, jag tycker det finns en distinktion där också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad får nämnas i en tråd?
  • Borttagna inlägg - igen.
  • Har din tråd försvunnit?
  • Annonserng och Länkning - Läs här först!!!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka