Svensk politik 5

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Yes, mer uppmärksamhet på bristande vandel tack! Som att hänga på stan och hota folk med järnrör och kalla folk hora, köra bil med kokain i blodet, bilda partier på nynazistsk grund, hylla lasermannen, hoppas nån ska skjuta Zlatan, fota sig själv med hakkorsbindel ... Hemskt osvenskt alltihopa. (Eller är det hemskt svenskt?)

Nuvarande regering vill ju inte ha elbilar. De verkar aktivt för att minska antalet elbilar och öka användningen av fossila bränslen. Så jag förstår inte varför de skulle relatera kärnkraften till dem.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elbilsforsaljningen-rasar-branschen-kraver-atgarder

De verkar ju även aktivt för att minska senaste teknikerna inom energi.

Och verkar aktivt för att överge alla Sveriges miljömål och öka statens utgifter med EU böter för det.

Om vår regering inte hade strävat så hårt efter att öka andelen fossila bränslen skulle vi bli betydligt mindre drabbade av Trumps krig i mellanöstern och ha ett mer stabilt totalförsvar.

Nuvarande regering vill ju inte ha elbilar. De verkar aktivt för att minska antalet elbilar och öka användningen av fossila bränslen. Så jag förstår inte varför de skulle relatera kärnkraften till dem.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elbilsforsaljningen-rasar-branschen-kraver-atgarder

Varför vill du mörka sanningen med gamla siffror :laugh:. Är det inte bätte med den verklighet vi har idag?

https://mobilitysweden.se/statistik...ig-laddinfrastruktur-avgor-omstallningstakten

Utbyggnad av Kärnkraften avgör omställnings takten. Det var just det Amanda L inte fattar. Kärnkraft genererar el

Varför vill du mörka sanningen med gamla siffror :laugh:. Är det inte bätte med den verklighet vi har idag?

https://mobilitysweden.se/statistik...ig-laddinfrastruktur-avgor-omstallningstakten

Utbyggnad av Kärnkraften avgör omställnings takten. Det var just det Amanda L inte fattar. Kärnkraft genererar el
Nej det står inte att utbyggnad av kärnkraften avgör omställningstakten, det står att laddinfrastrukturen avgör den.

Alla partier har varit sega på laddinfrastrukturen jämfört med tex Norge.

Elen kan lika gärna komma från sol och vindkraft. Inte för att jag har någonting emot kärnkraftverk, gillar dem snarare. Men i det här fallet byggs hela deras klimatfrånvända politik på för lite kärnkraft för sent och mycket olja nu genast, trots osäker tillgång på olja.

Jag hade absolut varit positiv till kärnkraft + vindkraftsutbyggnad + gynnande av elbilar och cykel. Men det är inte det som hänt. Helt ärligt hade jag rent av hoppats och trott att M och L skulle satsat hårt på miljö och teknikutveckling iom att det är det rationella.

Att de istället lyckats först få hela elbilsmarknaden att nära krascha (inklusive utsätta Volvo för risker) och sedan återhämtar den sig lite trots deras insatser är ju knappast deras förtjänst.

Om man inte vetat bättre skulle man trott att vi precis som Norge producerade stora mängder olja, så irrationellt handlar de gällande olja.

Och i den 10-20 år långa väntan på denna utbyggnad behöver vi också energi. Vilken tur då att regeringen motarbetat sol- och vindkraft.

Vi måste fortfarande hantera försörjningen av kärnbränsle samt slutförvaringen av avfallet.

(Det är i min värld lite tokigt att förlita sig helt på en teknologi som hittills inte verkar finnas i sinnevärlden utanför Ryssland. Man kunde kanske vänta tills 2028 och se om kanadensarna lyckas bygga en SMR och vad slutkostnaden blir innan utgår ifrån att det är trollspö-pennan som magiskt löser alla problem)

Hur kom det sig då att andelen elbilar ökade från 0,01 % 2006 till 9 % 2020 under perioden när ett antal kärnkraftsreaktorer stängdes? Efter det har andelen ökat till 35 % utan att någon ny kärnkraft tagits i drift?! Det är ju inte vara möjligt med sd:s argumentation?

Nej det står inte att utbyggnad av kärnkraften avgör omställningstakten, det står att laddinfrastrukturen avgör den.

Elen kan lika gärna komma från sol och vindkraft. Inte för att jag har någonting emot kärnkraftverk, gillar dem snarare. Men i det här fallet byggs hela deras klimatfrånvända politik på för lite kärnkraft för sent och mycket olja nu genast, trots osäker tillgång på olja.

Jag hade absolut varit positiv till kärnkraft + vindkraftsutbyggnad + gynnande av elbilar och cykel. Men det är inte det som hänt. Helt ärligt hade jag rent av hoppats och trott att M och L skulle satsat hårt på miljö och teknikutveckling iom att det är det rationella.

Att de istället lyckats först få hela elbilsmarknaden att nära krascha (inklusive utsätta Volvo för risker) och sedan återhämtar den sig lite trots deras insatser är ju knappast deras förtjänst.

Om man inte vetat bättre skulle man trott att vi precis som Norge producerade stora mängder olja, så irrationellt handlar de gällande olja.
Du har ju rätt. Och även om jag inte har något som helst förtroende för L och M när det gäller miljön, så är det verkligen konstigt att de inte vill, och anstränger sig för, att Sverige ska vara så att säga "först med det senaste" när det gäller teknik. De gillade väl modern teknik förut?

Jag tror inte på en enda lösning som magiskt löser problem. Och jag tror inte på politiker som lägger alla ägg i en korg.

Och om vi inte själva börjar bryta och anrika uran så hamnar vi i samma sits med uranet som vi nu är i med oljan. Och precis som med oljan medför uranet både för- och nackdelar - som vi då behöver diskutera öppet,

Men är det din länk 2 år gammal eller är det min länk purfärsk som du anser är dagens sanningen som bäst stämmer överens om antalet registrerade elbilar hos Transportstyrelsen?
@Smoothi lurar man inte med nån gammal artikel från statstelevisionen

Hur kom det sig då att andelen elbilar ökade från 0,01 % 2006 till 9 % 2020 under perioden när ett antal kärnkraftsreaktorer stängdes? Efter det har andelen ökat till 35 % utan att någon ny kärnkraft tagits i drift?! Det är ju inte vara möjligt med sd:s argumentation?
Därför att det inte fanns lika många elbilar då som skulle matas och det fanns heller inte lika många människor och företag då som behövde el.

Du har ju rätt. Och även om jag inte har något som helst förtroende för L och M när det gäller miljön, så är det verkligen konstigt att de inte vill, och anstränger sig för, att Sverige ska vara så att säga "först med det senaste" när det gäller teknik. De gillade väl modern teknik förut?
Ja absolut, det var där jag helt litade på dem! Att gynna svensk företagsamhet och det nödvändiga stöd för omställningen företagen bad om. Att gynna svensk teknikutveckling. Att försöka ställa Sverige stabilt, med ökade möjligheter för självförsörjning när det gäller transporter inför en instabil omvärld. Att inte slösa bort våra pengar. Och L hade lite extra höga krav, som faktiskt inför valet tredje bästa miljöparti, sträva mot minskat klimattryck, inte bara för att det gynnar svensk stabilitet, svensk industri, svensk teknikutveckling utan även svensk biologisk mångfald och respekten för Sverige i klimatomställningen och i världen.

När det gäller SD, om de varit rationella, skulle de ju försvarat svensk vinter, svensk sommar svensk kultur (tv, museer, hembygdsgårdar, naturskyddsområden, vandringsleder) svenska djur och natur, svenska modellen i politiken osv med näbbar och klor. Men de verkar inte vara så mycket för ngt svenskt.

När det gäller KD kunde man trott ngt om gud och jorden o ta hand om din nästa eller dyl. Men de har ju sagt att de inte är så himla religiösa direkt. https://www.svd.se/a/L4133V/kristde...-brak-om-kristna-varderingar-och-kyrkans-roll

Men är det din länk 2 år gammal eller är det min länk purfärsk som du anser är dagens sanningen som bäst stämmer överens om antalet registrerade elbilar hos Transportstyrelsen?
@Smoothi lurar man inte med nån gammal artikel från statstelevisionen
Eh va? jag använde din länk i denna kommentar, det var den som pratade om att det är viktigt med laddinfrastruktur.

Någon el lider vi ingen direkt brist på just nu som det är, iom att vi exporterar nästan alla dagar på året. Men jag är ändå såkart för att bygga ut vindkraft, solkraft och kärnkraft.

Ja absolut, det var där jag helt litade på dem! Att gynna svensk företagsamhet och det nödvändiga stöd för omställningen företagen bad om. Att gynna svensk teknikutveckling. Att försöka ställa Sverige stabilt, med ökade möjligheter för självförsörjning när det gäller transporter inför en instabil omvärld. Att inte slösa bort våra pengar. Och L hade lite extra höga krav, som faktiskt inför valet tredje bästa miljöparti, sträva mot minskat klimattryck, inte bara för att det gynnar svensk stabilitet, svensk industri, svensk teknikutveckling utan även svensk biologisk mångfald och respekten för Sverige i klimatomställningen och i världen.

När det gäller SD, om de varit rationella, skulle de ju försvarat svensk vinter, svensk sommar svensk kultur (tv, museer, hembygdsgårdar, naturskyddsområden, vandringsleder) svenska djur och natur, svenska modellen i politiken osv med näbbar och klor. Men de verkar inte vara så mycket för ngt svenskt.

När det gäller KD kunde man trott ngt om gud och jorden o ta hand om din nästa eller dyl. Men de har ju sagt att de inte är så himla religiösa direkt. https://www.svd.se/a/L4133V/kristde...-brak-om-kristna-varderingar-och-kyrkans-roll
(eller ok inte nog för att rösta på dem, men det är ju en annan sak, att då och då byta partier vid makten är ju ingen dålig sak normalt sett.)

Därför att det inte fanns lika många elbilar då som skulle matas och det fanns heller inte lika många människor och företag då som behövde el.
Aha! Så då kanske det inte är så enkelt som du påstod: "Utbyggnad av Kärnkraften avgör omställnings takten"? Det kanske finns flera olika faktorer, inte bara kärnkraft, som påverkar takten? Intressant. Du kan ju hälsa sd att du kommit fram till det :).

(eller ok inte nog för att rösta på dem, men det är ju en annan sak, att då och då byta partier vid makten är ju ingen dålig sak normalt sett.)
Jag litade nog inte helt på dem, alltså m och l, i dessa avseenden. Men jag kommer just nu inte på något alls jag litar helt på, så det kan handla om mig mer än om dem.

Det är ju något av ett tema i Uffes cv, att saker skiter sig och hamnar på pottkanten. Såsom bostadsbolag, kommun, och nu även landet (hela nästa fyra års reformutrymme redan intecknat). Men mot detta: varför valde ett förhållandevis rationellt parti honom som ledare??

Jag funderar på om det inte längre, historiskt sett, är i partipolitiken "det händer"? Jämfört med den enorma idéutvecklingen då de stora ideologierna först växte fram och sedan utvecklade sas tillämpbara idéer. (Sd som relativt ungt parti, har ju egentligen inte utvecklat idéer utan snarare plockat upp förlegade rester av gammal skåpmat från de senaste 100 åren eller så. Det syns ju på språkbruket, tex.)

De spännande och nya, samtida anpassade, idéer jag ser omkring mig kommer från civilsamhället, forskning, konst/kultur och, faktiskt, tjänstemän inom olika områden. Mer sällan partierna. (Jag fattar att detta kan ha med mitt filter att göra.)

@tanten får man fråga hur du tänker om detta? 🙂

Klart att vi behöver el. Men det får ju inte gå i MP absurdum där man bara lever i utopier och kör projekt som den stora batterifakriken i kk och sen då hoppas nån ska komma och rädda skiten. Nästa som står o vacklar är ju Stegra. Var ska dom få sin el ifrån? Kommun efter kommun säger nej till vindsnurror för folk vill inte ha dom inpå sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad får nämnas i en tråd?
  • Borttagna inlägg - igen.
  • Har din tråd försvunnit?
  • Annonserng och Länkning - Läs här först!!!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka