Svensk politik 5

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns ju grupper inom den etablerade socialdemokratin som verkar hålla med, https://www.dn.se/sverige/nya-toppen-s-har-varit-en-del-av-hogervinden/. Jag blev glad av den där artikeln.
Typiskt sosseri. Antingen höjda skatter eller dra ner på välfärden. Tänkt att dom fortfarande inte förstår vad polisen säger. Problemet är ju gängkriminella som dränerar välfärden på 180 miljarder SEK årligen. Varför kan man inte ta åt sig det och sätta stopp för detta. Då behöver man inte höja skatterna

Typiskt sosseri. Antingen höjda skatter eller dra ner på välfärden. Tänkt att dom fortfarande inte förstår vad polisen säger. Problemet är ju gängkriminella som dränerar välfärden på 180 miljarder SEK årligen. Varför kan man inte ta åt sig det och sätta stopp för detta. Då behöver man inte höja skatterna
Som vanligt lyfter du de delar av artikeln som passar din agenda, men det är ok, jag tror inte Reformisterna är nåt för dig, de verkar vilja framåt på riktigt.

Vad har det med saken att göra, är mordförsök och högerkopplingar vad du kallar svensk vandel?
Man kan inte tillämpa ett lagförslag som lag när det inte har börjat gälla.

Men jag ser verkligen fram emot när vandelslagen börjar gälla. Det kommer att bli många, inte alla men många, som kommer att få lämna landet just för att deras vandel inte uppskattas av domstolarna. Då kan det bli så att man blir tvångsutvisad efter avtjänat straff. Eller så blir straffet bara direkt utvisning. Men vi får väl se till hösten hur det kommer att dömas. Slutdaltas är det iaf.

Fast då är vi tillbaka i det där med att turismen måste försvinna, om man inte ska åka bil (oavsett el eller inte). Om det körs mindra bil så försvinner massor med arbetstillfällen som livnär sej på människor rör på sej.

Och vad ska då kulturen leva av ? Ska bara storstäder ha tillgång till museum, konstformer i alla former ? För om man inte ska resa inom /utom landet så blir ju kulturen överflödig på andra sätt än digitala. Nu köper jag de argumenten rätt av ... Missförstå mej rätt jag förstår INTE varför vi ska betala för kulturen. Antingen så bär sej kulturen själv eller så gör den det inte. Den ska inte betalas av oss som inte ens kollar på bio. Gå på museum ? Nope.

Men det är återigen alla turistställen som grönan, Åre, Storlien ock så vidare tappar ju då alla som inte kommer ifrån närområdet så du kan åka kommunalt dit.

Så hur tänker du där när du säger att hela Sverige och även alla på landet måste åka bil mindre ?
Ska vi tillbaka till 1800 talet när folk inte kunde resa ? Vad ser du för samhälle i ett sånt scenario ?
Jag ser ett samhälle där man åker mycket mer tåg...

(på frågan -har du någonsin åkt på skidsemester med barn med tåg så är svaret ja. På frågan -kan man åka slalom i Italien och ta sig dit med tåg eller buss så är svaret ja. På frågan kan man åka från London till Stockholm med tåg är svaret ja. På frågan -kan tågtrafiken åter igen bli bättre, så som den var på 80-talet, är svaret, ja den kan bli bättre.)

Och kollektivtrafik.

Vidare, jag skrev mindre bilåkande. Om man cykelpendlar till jobbet 30 minuter varje dag i veckan har man nog några km som man kan åka på helgen.

Vidare, turismen idag är ett så stort problem för vissa städer att de håller på att helt krevera.
https://www.ui.se/utrikesmagasinet/analyser/2024/juni/trist-turism-bostadsbubblor-och-bajsvatten/

Turism är fantastiskt i lagom mängd, men det verkar nuförtiden bli alltför mycket av det goda. Tränger ut bofast befolkning ur städerna, sliter hårt på naturen (bara tex kemisk solkräm i vattnet förstör för vattenorganismer). Man kan nog backa några år i mängd turister. Tex ha turism på 90-talets nivå utan att kulturen går under, den har ju ändå ofta stått där sedan 1800-talet minst.

Tex vår regering bryr sig ändå inte om kulturen nu trots att den drar turister, det är tydligen inget viktigt med kultur och historia för dem.

Varför är det helt orimligt?
Jag förstår ju att de sitter där på eget mandat, men samtidigt röstar man på ett parti och deras ideologi och sakpolitik. Och om då politiker byter partier hur som helst så vet man ju aldrig vem man röstar dit.
Vad händer om flera byter block mitt under en mandatperiod så att oppositionen plötsligt har fler mandat än sittande regering?

Okej ? För vilka pengar ? Typ 90% av buke (som tur är så representerar det inte Sverige) vill ju att pengar ska spenderas på asylsökande som ska tas emot. Så hur ska ni finansiera alla byggen ?

Ingen skatt på fossildrivna fordon - de är förbjudna att köra med.
Inga kärnkraftverk - vindkraftverk som stängs av när det blpser för bra = dyr el
Bygga ut järnvägen för mindre transporter - som inte kommer behövas ändå för det finns inga bilar att köra med
asylsökanden som behöver x antal bidrag för att integreras - vilket de inte gör för det finns inga jobb att jobba med då de som sysslat med transportens kringindustri inte har arbeten längre

Ja det låter ju som en utopisk värld. (IRONISK)
Uhm för pengarna man nu bygger vägar till exempel...

Det finns väldigt mycket infrastruktur som är eftersatt i Sverige, el, vatten, järnväg och det måste man helt enkelt åtgärda. Det är självklart tråkigt för politiker att hålla på och reparera och bygga ut istället för att klippa band men det kan inte hjälpas.

Politikerna har ju problem med Trafikverket som trots att de blivit uppmanade att prioritera järnväg och cykel och agera på minskat bilåkande har de väldigt svårt att i sin organisation klara av att göra just det istället för utöka vägarna för deras projiceringar för ökat bilåkande och minskat tågåkande och cyklande.

Det är ju så att människor använder den infrastruktur man bygger så genom att bygga vägar ökar man bilåkande och genom att bygga järnväg och cykelleder ökar man användningen av dessa. Just nu är järnväg och cykelinfrastruktur oerhört underdimensionerat jämfört med befolkningens önskemål om att använda desamma. På järnväg har de kanske senaste åren kämpat sig till att agera, men på cykel ligger de ännu långt efter politikens, kommunernas och befolkningens önskemål. Det är btw kommunerna som bygger cykelväg i en stad, Trafikverket mellan orter.

Jag förstår ju att de sitter där på eget mandat, men samtidigt röstar man på ett parti och deras ideologi och sakpolitik. Och om då politiker byter partier hur som helst så vet man ju aldrig vem man röstar dit.
Vad händer om flera byter block mitt under en mandatperiod så att oppositionen plötsligt har fler mandat än sittande regering?
Men man kan ju inte kedja fast personer. Vill man byta så är ju det ok.

Man kan inte tillämpa ett lagförslag som lag när det inte har börjat gälla.

Men jag ser verkligen fram emot när vandelslagen börjar gälla. Det kommer att bli många, inte alla men många, som kommer att få lämna landet just för att deras vandel inte uppskattas av domstolarna. Då kan det bli så att man blir tvångsutvisad efter avtjänat straff. Eller så blir straffet bara direkt utvisning. Men vi får väl se till hösten hur det kommer att dömas. Slutdaltas är det iaf.
Jag pratar inte om något lagförslag, jag frågar om du anser att det är svenska vandel? Det är svenska ungdomar, var vill du de ska utvisas om det skulle bli en lag?

Vi kan ju följa @golits förslag att ge dem ett utländskt medborgarskap så vi kan dra in deras svenska och sedan utvisa dem till t ex Somalia? Med tanke på alla miljoner mutor som stoppats i Somalias fickor för att kunna utvisa somalier är det kanske ingen dum idé, då blir vi kvitt alla än så länge svenska kriminella avkommor till svenska politiker som Johan Forssells son och de lokalpolitiker inom SD som gripits för mordförsök. :idea:

Men man kan ju inte kedja fast personer. Vill man byta så är ju det ok.
Som Katja Nyberg som nu är politisk vilde. :up:

Okej ? För vilka pengar ? Typ 90% av buke (som tur är så representerar det inte Sverige) vill ju att pengar ska spenderas på asylsökande som ska tas emot. Så hur ska ni finansiera alla byggen ?

Ingen skatt på fossildrivna fordon - de är förbjudna att köra med.
Inga kärnkraftverk - vindkraftverk som stängs av när det blpser för bra = dyr el
Bygga ut järnvägen för mindre transporter - som inte kommer behövas ändå för det finns inga bilar att köra med
asylsökanden som behöver x antal bidrag för att integreras - vilket de inte gör för det finns inga jobb att jobba med då de som sysslat med transportens kringindustri inte har arbeten längre

Ja det låter ju som en utopisk värld. (IRONISK)
Om asylsökande och buke.
(ja absolut pengar till asylsökande men)

I just denna tråd verkar du helt ha missuppfattat kommentarerna.

Så om man ska vara krass ekonomisk istället för någorlunda medmänsklig.

I denna tråd har det kommenterats att vi använt Sveriges resurser till att utbilda unga personer i 18 år, det är jättejättedyrt, varpå vi sedan slänger dem ur landet precis när de är nästan färdigutbildade i ett bristyrke som sjuksköterska. Dvs vi slänger ut dem i samma ögonblick vi skulle få skattepengarna tillbaka.

Det har också kommenterats att personer som har bra arbeten och betalar bra med skatt i sina bästa mest gynnsamma år för att fånga upp deras skattepengar, de år de bidrar absolut mest, slänga ut dem.

Dvs rena förlustaffärer. Pga Ideologi, det är galet att vara ideolog framför att vara rationell.

Vidare, förutom att det redan är en förlustaffär så betalar vi något slags utresebidrag, så vi slänger ut skattepengar + en påse skattepengar med på färden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad får nämnas i en tråd?
  • Borttagna inlägg - igen.
  • Har din tråd försvunnit?
  • Annonserng och Länkning - Läs här först!!!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka