Svensk politik 5

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Brukar du själv vara ett utmärkt föredöme i att försöka förstå hur det är att gå i andras skor?

Utveckla gärna hur du menar. Om du menar att jag borde sätta mej in i hur du tänker så är det väldigt svårt. Då jag inte känner dej.
Men om du uttrycker att du älskar invandrare så är det helt upp till dej. Jag kommer aldrig säga åt dej att du inte får känna så. Jag kommer inte dra upp statistik som berättar att du har fel i din vilja att älska invandrare. (Obs ett exempel, vet inte dina preferenser på vad du älskar eller inte)

Men i mitt fall så använder jag inte #inteallamän om invandrare då MIN erfarenhet av otäcka situationer innefattar mer invandrare än gemene svensson. Finns det idioter som är Svenssons ? Absolut men de har inte utmärkt sej lika mkt att jag har samma dåliga erfarenheter av dem. Och att då säga att mina erfarenheter inte syns i statistiken är bullshit. Minst 20% av röstberättigade svenskar håller med.

Så det här är ju det jag tryckt på flera gånger i tråden... Att anklagas för att ha "fel åsikt" är inte gångbart. Vi har helt enkelt olika erfarenheter och perspektiv...

Förr i liknande trådar har det hetat "jag håller inte med dej men kommer slåss för din rätt till din åsikt" . Det står JAG fortfarande för.
Men de som skrev så förr har med det enligt dem "hårdare klimatet" verkat tappa tron på "allas rätt att ha en åsikt" ... Sorry det är så här demokrati fungerar.

Förr i liknande trådar har det hetat "jag håller inte med dej men kommer slåss för din rätt till din åsikt" . Det står JAG fortfarande för.
Men de som skrev så förr har med det enligt dem "hårdare klimatet" verkat tappa tron på "allas rätt att ha en åsikt" ... Sorry det är så här demokrati fungerar.
Du har hundra procent rätt att både ha och uttrycka din åsikt. Jag ser inte att någon skrivit att du har "fel åsikt" - det är en tråd för att diskutera politik.

Det jag menar är att det är intressant att just du tar till argumentet "du har inte gått en millimeter i mina skor", för jag tycker inte att dina inlägg signalerar att du är intresserad av andras perspektiv i särskilt hög utsträckning.

Mycket bra av Isobel Hadley-Kamptz om blåbrunas kulturlöshet idag: "Det unikt svenska används som rekvisita i kulturkriget samtidigt som kulturarvet vittrar sönder i brist på resurser." https://www.dn.se/ledare/isobel-had...a-har-vevar-om-kanon-medan-kulturarvet-rasar/

Väldigt träffande. De politiker som skriker högst om "kulturarv" är de som inte kan nånting, eller gör nånting.
Så de här kulturarven började falla sönder nu under de 4 år Tidö regeringen har reagerat ? Eller är det ett förfall som pågått i flera år ? (Flera hundra år?) Är det Tidö regeringens fel menar du ? Eller hade rödgröna räddat det för säg 5 år sen ? De hann bara inte ?

De här kulturarven som lyfts nu är nog alla regeringar medvetna om. Men det finns inte pengar.

Utveckla gärna hur du menar. Om du menar att jag borde sätta mej in i hur du tänker så är det väldigt svårt. Då jag inte känner dej.
Men om du uttrycker att du älskar invandrare så är det helt upp till dej. Jag kommer aldrig säga åt dej att du inte får känna så. Jag kommer inte dra upp statistik som berättar att du har fel i din vilja att älska invandrare. (Obs ett exempel, vet inte dina preferenser på vad du älskar eller inte)

Men i mitt fall så använder jag inte #inteallamän om invandrare då MIN erfarenhet av otäcka situationer innefattar mer invandrare än gemene svensson. Finns det idioter som är Svenssons ? Absolut men de har inte utmärkt sej lika mkt att jag har samma dåliga erfarenheter av dem. Och att då säga att mina erfarenheter inte syns i statistiken är bullshit. Minst 20% av röstberättigade svenskar håller med.

Så det här är ju det jag tryckt på flera gånger i tråden... Att anklagas för att ha "fel åsikt" är inte gångbart. Vi har helt enkelt olika erfarenheter och perspektiv...

Är man rasist är det lättare att se den gemensamma nämnaren "invandrare" på folk man är rädd för eller ogillar. Medan den gemensamma nämnaren "infödd svensk" blir till individer istället.

Så de här kulturarven började falla sönder nu under de 4 år Tidö regeringen har reagerat ? Eller är det ett förfall som pågått i flera år ? (Flera hundra år?) Är det Tidö regeringens fel menar du ? Eller hade rödgröna räddat det för säg 5 år sen ? De hann bara inte ?

De här kulturarven som lyfts nu är nog alla regeringar medvetna om. Men det finns inte pengar.
Poängen är att högerpolitiker gastar om kulturarv, men dels inte kan kultur, dels inte verkar satsa när det gäller. Det är hyckleri. Vet man inte vem som skrivit Gösta Berlings saga tycker jag man ska hålla låg profil.

Wow

Så du tror jag går på hörsägen när JAG berättar om min verklighet? Kan meddela att den kommer från egna, av MEJ upplevda erfarenheter!

Snyggt att du fortfarande vill berätta för mej att mina erfarenheter inte ska räknas för DU anser att de är felaktiga. Du har inte gått en endaste millimeter i mina skor !!!
Väldigt många som känner sig osäkra i olika områden går på hörsägen, som du säger vet jag ingenting om just dina erfarenheter, det är därför jag svarar allmänt.

Men ändå fortfarande, är inte åtgärder som man vet fungerar bättre än åtgärder man inte vet om de fungerar?

Apropå att skicka utredningar på remiss till riktiga experter, kontra att bara göra det politiker tycker kanske skulle kunna fungera?

Iom att någon har tagit reda på vad som faktiskt fungerar och det tyvärr inte är det som politikerna vill göra eller lägga pengar på (alltså i detta fall tre stora partier (S, M, SD) verkar vilja göra många av åtgärderna som utredarna inte anser är effektiva, utan bara dyrare).

Ja, då är det chefer på det här äldreboende som har gjort det. Det är fruktansvärt, men när du skriver att "man" tystar ner det får du det att framstå som en komplott.

Sexuella övergrepp har tystats ner i alla tider. Det är hemskt var och när det än sker. Det är ingen politisk konspiration just i samtiden.

Det har ju visat sig att bla hemtjänsten har havererat beroende på alla hemskheter som ofredanden och våldtäkter på äldre människor och på människor som har svårt att värja sig. Sånt som man har försökt tysta ner. Men jag tycker det är bra att det nu börjar komma ut vilket klientel som utsätter våra medborgare, människor som slet och byggde upp Sverige och så utsätts dom för detta i deras hemmiljö?????

Här är ett exempel av alla där man petar lite djupare.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/dom-mot-hemtjanstman-atalad-for-44-brott/

"Bland annat döms han nu för att ha ofredat en 86-årig kvinna genom att sjunga högt och säga ”jag ska knulla din guds syster” på arabiska. Åt en 92-årig kvinna skrek han att hon ”ser ut som en apa”. På filmen hörs han säga, på arabiska: ”Ät skit! Hora!”

Mannen kom till Sverige från Syrien som ensamkommande som elvaåring 2015. Han blev senare svensk medborgare. År 2020 dömdes han till 50 timmars ungdomstjänst för misshandel och olaga hot.

Enligt förundersökningen blev mannen visstidsanställd som vårdbiträde i december 2022 och tillsvidareanställd i mars 2025. Vid åtalet blev han avskedad."

Så jag håller inte med om att det är så fantastiskt människor som kommer hit, faktiskt. Mörkertalet är stort, tyvärr.
Jag håller med om att många kommuner, tex Uppsala har varit oerhört senfärdiga i att agera i sådana här fall. Väldigt upprörande och märkligt.

Jag håller med om att tex Uppsala både försökt tysta ned och låtit bli att agera på information under lång tid.

Det som är upprörande är framför allt kommunens ageranden. Oavsett varifrån en ogärningsman kommer så är handlingarna och nedtystningen det allvarliga.

Ja, då är det chefer på det här äldreboende som har gjort det. Det är fruktansvärt, men när du skriver att "man" tystar ner det får du det att framstå som en komplott.

Sexuella övergrepp har tystats ner i alla tider. Det är hemskt var och när det än sker. Det är ingen politisk konspiration just i samtiden.
Nä, men det är du som tolkar det så. Jag håller mig bara till fakta och sanningen.

Varför tror du att SD vill ha en lag som straffar arbetsgivare som försöker tysta ner ofredanden och våldtäkter i hemtjänst/äldreboende?

Nä, men det är du som tolkar det så. Jag håller mig bara till fakta och sanningen.

Varför tror du att SD vill ha en lag som straffar arbetsgivare som försöker tysta ner ofredanden och våldtäkter i hemtjänst/äldreboende?
Det du försökte göra var att citera ett exempel för att visa hur dåligt det är med "människor som kommer hit".

Förresten, de här personerna som blir dömda för övergrepp nu - det är mest män, va? Om vi ska prata gruppnivå.

Jag håller med om att många kommuner, tex Uppsala har varit oerhört senfärdiga i att agera i sådana här fall. Väldigt upprörande och märkligt.

Jag håller med om att tex Uppsala både försökt tysta ned och låtit bli att agera på information under lång tid.

Det som är upprörande är framför allt kommunens ageranden. Oavsett varifrån en ogärningsman kommer så är handlingarna och nedtystningen det allvarliga.
Varför agerade man så, tror du? Varför ville man tysta och vilka ville man skydda?

Djupt problematiskt att SD gick emot praxis om kvittningssystemet idag vid voteringen. Visar på hur mycket de värnar om svenska traditioner..
Ja de är uppenbart inte intresserade av svenska traditioner gällande någon del av styrandet av landet i alla fall.

Inser att till och med som en person som alltid tyckt illa om dem så har man trott att de har några svenska traditioner och ngn slags kultur de värnar om. Men ingenting konkret svenskt verkar de nöjda med alls. Tex inte ens midsommar: dvs inte ens sju sorters blommor (biologisk mångfald), muséer och hembyggdsgårdar (dvs de institutioner som brukar fixa midsommarfirandet och gammeldansen) eller "vandra i svensk sommar" (klimatet).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad får nämnas i en tråd?
  • Borttagna inlägg - igen.
  • Har din tråd försvunnit?
  • Annonserng och Länkning - Läs här först!!!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka