Svensk politik 5

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det ok då med personangrepp tycker du ? Det tycker inte jag ! Har du inget vettigt inlägg i DEBATTEN så är personangrepp bara patetiskt ! Att folk har olika åsikter är för vibor i ett demokratiskt land med yttrandefrihet. Personangrepp är inte förenat med Bukefalos värdegrund.
Det var inget personangrepp, jag undrade på ett lite ironiskt sätt vart vi skulle göra at kärnavfallet som kommer med kärnkraften.

Men rapportera gärna inlägget om du tycker att det "inte var förenat med Bukefalos värdegrund ".

Så en person som flyr ett land men sen begår grova brott i det landet hen flyr till ska inte kunna skickas tillbaka ?
Hen jar ju visat att hen inte bryr sej om Sverige. Varför ska vi då ta hand om denna person ?

Är det rasistiskt ? Nej det är att se till att de som inte ska vara i sverige åker ut igen !
En person som begår grova brott ska dömas till böter och fängelse. Efter avtjänat straff håller jag med om att de absolut ska utvisas om det är möjligt, men jag anser inte att vi ska stoppa fickorna fulla i form av mutor till kriminella politiker och föra ut pengar ur landet för att stödja islamistiska terrororganisationer som talibanerna.

Ännu hellre skulle jag se, beroende på nationalitet och om det är möjligt att de efter dom får avtjäna sina straff i sina respektive hemländer.

Det var inget personangrepp, jag undrade på ett lite ironiskt sätt vart vi skulle göra at kärnavfallet som kommer med kärnkraften.

Men rapportera gärna inlägget om du tycker att det "inte var förenat med Bukefalos värdegrund ".

Om du inte har koll på hur kärnkraftsavfall hanteras så föreslår jag att du läser på i stället för att säga att det ska grävas ner i någons trädgård.

Jag tycker iofs att man efter avtjänat straff ska få nya chanser i samhället, men jag vill samtidigt veta om de som står på valbar plats vad de gjort för något. Sexköp och barnporr är i mina ögon värre än t ex fortkörning .
Poängen här är ju att SD har så oerhört hög svansföring i frågor om kriminalitet. Mem det kanske är olika beroende på vilka som står för kriminaliteten.

1777782505352.webp

Så de lever och sköter sej ? Då ser jag inga problem ... Men ja, om dina vänner börjar begå brott så har de ett annat land att bo i. Det är ingen rättighet att få va kvar i Sverige om man begår brott som kan leda till utvisning.

Du blandar jordgubbar med paljetter...

Nej, jag efterfrågar samma regler som svensk medborgare oavsett var man är född någonstans, eller var ens föräldrar eller förfäder är födda någonstans. Det är en likabehandlingsprincip jag efterfrågar. I mina ögon är det är helt galet om min kompis vars föräldrar kommer från ett annat land ska lyda under annan lagstiftning än jag med föräldrar från Sverige.

Nej, jag efterfrågar samma regler som svensk medborgare oavsett var man är född någonstans, eller var ens föräldrar eller förfäder är födda någonstans. Det är en likabehandlingsprincip jag efterfrågar. I mina ögon är det är helt galet om min kompis vars föräldrar kommer från ett annat land ska lyda under annan lagstiftning än jag med föräldrar från Sverige.

Är du svensk medborgare UTAN annat medborgarskap är det ju lika behandling ! Är det så svårt ? Att de som inte är enbart svenska medborgare som INTE beter sej i Sverige, de blir vid de brott som ger utvisning, utvisade till de landet de tillhör. Varför ska Sverige behålla personer som inte är svenska medborgare som begått brott ?

Jo du blandar jordgubbar med paljetter !

Är du svensk medborgare UTAN annat medborgarskap är det ju lika behandling ! Är det så svårt ? Att de som inte är enbart svenska medborgare som INTE beter sej i Sverige, de blir vid de brott som ger utvisning, utvisade till de landet de tillhör. Varför ska Sverige behålla personer som inte är svenska medborgare som begått brott ?

Jo du blandar jordgubbar med paljetter !

Du lägger in villkoret att det är bara om man endast har svenskt medborgarskap som man ska behandlas lika, och det är där du rundar den likabehandlingsprincip som jag vill ha. Jag och min kompis har ingen av oss valt våra föräldrar eller vilket land vi ska födas i, och vi har gjort lika bra ifrån oss i skolan, varit lika snälla eller busiga under vår uppväxt och har likvärdiga jobb idag och betalar likvärdigt mycket skatt. Det enda som skiljer oss åt är att hon tack vare sin bakgrund har ett extra språk med sig hemifrån, och möjligheten att behålla ett medborgarskap i ett annat land. Varför skulle jag vilja tvinga henne att avsäga sig det?

Vissa länder tillåter inte människor att avsäga sig sitt medborgarskap om pappan är medborgare. En vän är född i Sverige, precis som sina bröder med en pappa som är medborgare i Marocko. Hennes bröder kan inte besöka Marocko eftersom de då skulle tvingas göra vapentjänst.

https://bestcitizens.com/2018/12/09/these-countries-does-not-allow-renouncing-citizenship/#:~:text=Morocco,completion of their military duties.

De ska alltså utvisas eftersom de anses vara medborgare i föräldrarnas hemland?

Så att göra vapentjänst dvs värnplikten i sitt hemland är hemskt ? Jag vet att detta är vanligt. Tom Markoolio åkte ju dit på det i Finland vid finlandskryssning.

Hur har de då fått sina Marockanska medborgarskap ? Om de är födda i Sverige och en av föräldrarna har svenskt medborgarskap så får de ju svenska medborgarskap. Och är deras båda föräldrar marockanska så blir de ju marockanska och ska sköta sina åtaganden efter det. Sverige är inte USA som ger automatisk rätt till svenskt medborgarskap bara för man är född i Sverige. Så jag vidhåller fortfarande om dessa icke svenska medborgare begår brott som ger utvisning så ska de utvisas.

Och frågar igen, varför ska vi behålla icke svenska medborgare som begår brott i Sverige ? Jag ser ingen vits med det !

Så att göra vapentjänst dvs värnplikten i sitt hemland är hemskt ? Jag vet att detta är vanligt. Tom Markoolio åkte ju dit på det i Finland vid finlandskryssning.

Hur har de då fått sina Marockanska medborgarskap ? Om de är födda i Sverige och en av föräldrarna har svenskt medborgarskap så får de ju svenska medborgarskap. Och är deras båda föräldrar marockanska så blir de ju marockanska och ska sköta sina åtaganden efter det. Sverige är inte USA som ger automatisk rätt till svenskt medborgarskap bara för man är född i Sverige. Så jag vidhåller fortfarande om dessa icke svenska medborgare begår brott som ger utvisning så ska de utvisas.

Och frågar igen, varför ska vi behålla icke svenska medborgare som begår brott i Sverige ? Jag ser ingen vits med det !

De är svenska medborgare men flera länder tillåter inte människor där föräldrarna (fadern) är medborgare. De kan inte avsäga sig medborgarskap. Återigen, de är svenskar med svenskt medborgarskap. Ärligt kan du jämföra finskt och marockanskt vapentjänst?

Du lägger in villkoret att det är bara om man endast har svenskt medborgarskap som man ska behandlas lika, och det är där du rundar den likabehandlingsprincip som jag vill ha. Jag och min kompis har ingen av oss valt våra föräldrar eller vilket land vi ska födas i, och vi har gjort lika bra ifrån oss i skolan, varit lika snälla eller busiga under vår uppväxt och har likvärdiga jobb idag och betalar likvärdigt mycket skatt. Det enda som skiljer oss åt är att hon tack vare sin bakgrund har ett extra språk med sig hemifrån, och möjligheten att behålla ett medborgarskap i ett annat land. Varför skulle jag vilja tvinga henne att avsäga sig det?
Det har inte jag nån aning om varför du skulle vilja det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad får nämnas i en tråd?
  • Borttagna inlägg - igen.
  • Har din tråd försvunnit?
  • Annonserng och Länkning - Läs här först!!!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka