Svensk politik 5

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det är den ena möjligheten. Den andra är stt eftersom "vandel" är så vagt definierat så kan nog resultatet bli att vita invandrare utan brytning i svenskan, ändå inte utvisas. Jag tror mer på det alternativet.

(Om jag tex begår en politiskt motiverad skoldkjurning kommer saken kanske i ett annat läge, men det kommer jag ju inte att göra, och det är det ju väldigt få som gör oavsett.)
Mm man får väl se. Själv tror jag att "Britt-Marie" kommer att följa textens exakta ordalydelse till punkt och pricka, och det med rätta såklart :)

Det är ju därför bebisar och tonåringar utvisas nu, just för att Migrationsverket följer texten, möjlighet för undantag för anknytning har tagits bort, de kör enligt boken.

Fram tills dess såklart någon har lyckats skriva i texten mer definierat om rikedom, ursprung, genetik eller hårfärg.

Jag har en eller annan liten bekant som nog absolut inte längre kommer ha möjlighet att panga en ruta som 14 åring eller göra ett misstag på ett rave eller reggaefestival utan oproportionerliga konsekvenser iom att en eller annan förälder kommer från ett europeiskt land.

Enda "hoppet" för rika drogköpande Brommabarn med dubbelt-amerikanskt medborgarskap är väl helt enkelt om polisen inte tar dem från första början. (dessa ej relaterade till mina bekanta :) )

Senast ändrad:
Kan du sluta med "vi"?

Har du gett många utlänningar jobb i hemtjänsten? Kan du annars sluta med "vi" i alla möjliga formuleringar. Jag vill inte ingå i ditt "vi" när du formulerar dig som du gör.

I det här inlägget utgår du ju från att "utlänningar" dels är väsensskilda från "vi", dels att de ska bete sig hemskt. Inget jag skrev förutsatte att det bara ska finnas ensidig förståelse från folk som beter sig rimligt gentemot dem som inte gör det. Det är riktig fultolkning.

Det sista du skriver: menar du att det är bra att dra alla "utlänningar" över samma kam för att du blev kollektivt straffad i lumpen? Rimligt hörru.
Tala inte om för mig vad jag ska skriva. Vill jag skriva "vi" så gör jag det. Det är yttrandefrihet. Gillar du det inte så säg det men tala inte om för mig vad jag ska använda för ord

Nej det menar jag inte. Jag menar om folk inte kan sköta sig när dom kommer hit, inte alla men många, och det visar sig att det bara fortsätter och tom ökar, ja då får man väl sätta upp ännu fler lagar. Ju fler lagar desto besvärligare för alla

Tala inte om för mig vad jag ska skriva. Vill jag skriva "vi" så gör jag det. Det är yttrandefrihet. Gillar du det inte så säg det men tala inte om för mig vad jag ska använda för ord

Nej det menar jag inte. Jag menar om folk inte kan sköta sig när dom kommer hit, inte alla men många, och det visar sig att det bara fortsätter och tom ökar, ja då får man väl sätta upp ännu fler lagar. Ju fler lagar desto besvärligare för alla
Jag förklarar för dig att jag inte vill vara del av ditt "vi". Du får skriva hur du vill, men jag berättar för dig hur jag uppfattar det och hur illa jag tycker om att vara en del av ditt påtvingade och oklara "vi".

Jag tolkar dig nu som att folk som kommer hit och sköter sig gärna få stanna, vara med, betala skatt, bidra till den gemensamma välfärden. Bra, då är ju du och jag överens. Var det så svårt?

Mm man får väl se. Själv tror jag att "Britt-Marie" kommer att följa textens exakta ordalydelse till punkt och pricka, och det med rätta såklart :)

Det är ju därför bebisar och tonåringar utvisas nu, just för att migrationsverket inte tar hänsyn till rimligheter, den möjligheten har tagits bort, utan kör enligt boken.

Fram tills dess såklart någon har lyckats skriva i texten mer definierad vandel, ursprung, genetik eller hårfärg.

Jag har en eller annan liten bekant som nog absolut inte längre kommer ha möjlighet att panga en ruta som 14 åring eller göra ett misstag på ett rave eller reggaefestival utan oproportionerliga konsekvenser iom att en eller annan förälder kommer från ett europeiskt land.
Varför tycker du att en 14 åring ska ha möjlighet att panga en ruta? Kan dom inte sköta sig får dom ta konsekvenserna. Det är inte meningen att offren ska ta konsekvenserna

Varför tycker du att en 14 åring ska ha möjlighet att panga en ruta? Kan du inte sköta sig får dom ta konsekvenserna. Det är inte meningen att offren ska ta konsekvenserna
Offret, rutan?

Vilket straff vill du skriva in för en tonåring som gör ett misstag med en fotboll? Piska? Yxa i nacken? Utvisning?

Det mer svenskt traditionella i landskapslagarna är ju att man betalar en slant till offret. Men tradition passar ju inte sd.

Reflekterar lite kring hur trist det är att så stor del av den politiska debatten handlar om invandringens vara eller icke vara. Man ser ju bara på denna tråd hur mycket som handlar om det. Att det handlar om att besvara SDs rasistiska retorik hela tiden.
Men det handlar om liv och död för människor, att medmänniskor blir utvisade till länder där de riskerar sina liv. Att människor som flyr från krigshärjade länder inte får asyl här. Så debatten är livsviktig, men tråkigt att den ska behöva tas hela tiden.

Svammel kanske.

Reflekterar lite kring hur trist det är att så stor del av den politiska debatten handlar om invandringens vara eller icke vara. Man ser ju bara på denna tråd hur mycket som handlar om det. Att det handlar om att besvara SDs rasistiska retorik hela tiden.
Men det handlar om liv och död för människor, att medmänniskor blir utvisade till länder där de riskerar sina liv. Att människor som flyr från krigshärjade länder inte får asyl här. Så debatten är livsviktig, men tråkigt att den ska behöva tas hela tiden.

Svammel kanske.
Det tyckte jag ändå var uppfriskande av V i partiledardebatten igår, att hon efterfrågade humanismen. Tyvärr var det ingen som nappade på det, och det säger väll något om samtiden.

Svårt att fatta att det bara är tolv år sedan M:s partiledare bad oss "öppna våra hjärtan". Känns mer som ett sekel bort.

Svammel kanske.
Nä. Jag håller med.

Men det är ju så Agenda och Statstelevisionen vill ha det eftersom varenda gång vill dom ha migration/invandring med som en punkt i debatterna. Det är vad väljarna se o höra.

Vad bra att vi är överens om att svenskt medborgarskap ska gälla, att vi är överens om att svenska pengar inte ska föras över till islamistiska terrorregimer som talibanerna. Att vi är överens om att det är fel att stoppa svenska biståndspengar i korrupta, somaliska politikers fickor. Att vi är överens om att barn inte hör hemma i fängelser och att vi vill få stopp på utvisningarna av barn, ungdomar och personer som sköter sig och betalar skatt. :up:

Inget svar är också ett svar och tystnad är medhåll. ;)

Men det är ju så Agenda och Statstelevisionen vill ha det eftersom varenda gång vill dom ha migration/invandring med som en punkt i debatterna. Det är vad väljarna se o höra.
En punkt ja, men i princip hela den här tråden och stor del av den övriga politiska debatten i samhället handlar om invandringen. Rasisterna sätter tyvärr agendan.

Svammel kanske.
Jag håller helt med dig. Några försöker då och då diskutera annan politik än just invandringen. Men så har vi några medlemmar som ständigt visar sina rasistiska ansikten. I väldigt många forum så leder det till att debatten dör eftersom folk inte orkar stå upp i längden. Och så blir det tyst.

Det är ändå en stor sak att det finns så många här som fortsätter att säga emot rasisterna och visar att vi fortfarande är många som tror på mänskliga ideal.

Svammel kanske.
Inte svammel. Tyvärr har vi hamnat där, SD har lyckats styra debatten och det är väldigt få som klarar att gå ur fällan som är gillrad.

Jag tycker dock att det är en oerhört viktig fråga och enda sättet att komma åt ett paradigmskifte i debatten är att fortsätta sätta den högt och försöka jobba mot den oerhört kunskapsfattiga, ytliga och populistiska bild av migration som råder just nu - tyvärr ganska brett även om den drivs av SD.

I enkäter så matar jag alltid in att Invandring/Migration är en av de viktigaste frågorna, men det känns ofta som det förutsätts i materialen att det också implicerar att man är emot det och vill begränsa den. Man kan prioritera den och tycka den är enormt viktig utifrån helt andra utgångspunkter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad får nämnas i en tråd?
  • Borttagna inlägg - igen.
  • Har din tråd försvunnit?
  • Annonserng och Länkning - Läs här först!!!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Balkong 2026
  • Dejtingtråden 39
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka