Svensk politik 5

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det finns ju dom som inte begriper det.
Begriper klimatet?

Eller begriper att vi behöver folk i äldreomsorgen och skattebetalare?
Duktiga och driftiga svenska unga medborgare.

Håller med om att det är märkligt att intresse för migration på något sätt förutsätts betyda att personen som är intresserad av området vill ha färre skattebetalare i omsorgen. Men så länge det är så det diskuteras så är det bättre att andra ämnen kommer högre på agendan, i Agenda.

Begriper klimatet?

Eller begriper att vi behöver folk i äldreomsorgen och skattebetalare?
Duktiga och driftiga svenska unga medborgare.

Håller med om att det är märkligt att intresse för migration på något sätt förutsätts betyda att personen som är intresserad av området vill ha färre skattebetalare i omsorgen. Men så länge det är så det diskuteras så är det bättre att andra ämnen kommer högre på agendan, i Agenda.
Det är så tröttsamt att höra Miljöpartiet prata om klimatet. Men jag tyckte det var skönt att slippa se o höra det detta. Men det var intressant att se hur många partier som gillade skattesänkningarna på bensin o diesel :)

Det är så tröttsamt att höra Miljöpartiet prata om klimatet. Men jag tyckte det var skönt att slippa se o höra det detta. Men det var intressant att se hur många partier som gillade skattesänkningarna på bensin o diesel :)
Ja jag förstår verkligen att du gillar bensin och diesel!

Det kommer ju ändå från länder du högaktar politiken och kulturen i. Ryssland till exempel. Sd är ju mer känt rysslandsvänligt än sverigevänligt.

En så säker energikälla dessutom, helt opåverkbar av krig.

Och att några barn dör av lungproblem är bara bonus!

(Du börjar väl inte bli medelålders hoppas jag? Hjärt kärl och sådant. Eller rent av åker bil :) https://www.vibilagare.se/nyheter/avgaser-i-bilen-ger-allvarliga-halsoproblem

En ny studie visar att förare och passagerare som sitter i bilen får högt blodtryck och riskerar flera allvarliga sjukdomar.)
Bilförare som tror att de är skyddade från omgivningens avgaser bara för att de själva sitter i bilen bör tänka om.

En ny studie från University of Washington visar att den som andas in bilavgaser löper ökad risk för en mängd olika sjukdomar och hälsotillstånd, även om inandningen bara sker under en kort period och om personen befinner sig i bilen i stället för utanför.

Bilens luftfilter lyckas inte filtrera bort de skadliga partiklarna tillräckligt effektivt, visar studien. Avgaserna ger ökad risk för hjärtinfarkt, högt blodtryck, KOL, lungcancer, diabeter, fetma och Alzheimers sjukdom. Det höga blodtrycket består i över 24 timmar efter att kroppen utsatts för avgaserna.

Under fyra år har Sverigedemokraterna fått igenom sin politik ner till minsta detalj. Det är därför barnbidragen inte har höjts. Det är därför Sverige inte har fått en bred energiöverenskommelse på plats. Det är därför som regeringen – i stället för att stötta svenska pensionärer – valt att införa ett återvandringsbidrag på över 300 000 kronor för den familj som flyttar utomlands. Den ”enighet” Tidöpartierna talar om innebär att de ställer sig bakom Sverigedemokraternas prioriteringar.

Inför nästa mandatperiod har Ulf Kristersson redan lovat Jimmie Åkesson en plats i regeringen med tunga ministerposter. I sak innebär det att svenska löntagare med stor sannolikhet får ännu mer av Sverigedemokraternas ekonomiska politik.

Ett parti som har varit med och försämrat a-kassan, försvarat karensavdraget med näbbar och klor och gjort det dyrare att hämta ut mediciner, något som inte minst slår mot landets pensionärer. Det innebär också att den pågående nedmontering av den svenska folkrörelsedemokratin får fortsätta liksom slakten av public service och folkbildningen.

Till och med de närvarande i studion hajade till när Åkesson begärde ordet och markerade att han stod bakom beslutet SD fattat om att ensidigt lämna den överenskommelse som hans parti gjort i riksdagen vad gällde hur röstningar där ska gå till. Att de kommit överens betydde för Åkesson ingenting.

Kristersson har inget att sätta emot när Åkesson ställer krav. Även när det handlar om grundläggande demokratiska spelregler som hur man röstar i riksdagen. Kristerson säger inget.

Det är lätt att vara enig om man gör som Åkesson säger.

https://www.expressen.se/debatt/debatt-pinsamt-nar-kristersson-inte-latsas-om-sd-fusket/

Pinsamt var ordet. 🙄

Jimmie Åkesson (SD) hävdade under söndagens partiledardebatt att MP "köpt" vildarna Katja Nyberg och Elsa Widdings röster i en omtalad riksdagsvotering.

Nu säger Katja Nyberg att det inte alls stämmer, skriver TV4.

”Att beskriva det som “mutande” är felaktigt. Jag har inte blivit erbjuden något, och min röst grundade sig helt på min egen bedömning av lagförslagets utformning och rättssäkerhet”, säger hon i en kommentar.

Hon säger också att, eftersom det var SD som bad henne lämna partiet, hon inte kommer rösta enligt deras linjer bara för att.

"Som riksdagsledamot har jag ett eget mandat och fattar beslut utifrån sakfrågan".

😆😆😆

Talmannen kallar till möte

Talman Andreas Norlén kallar till möte i riksdagen efter SD:s kvittningskupp, rapporterar Sveriges radio.

Alla partiers gruppledare är inbjudna till mötet som ska hållas på onsdag morgon.

Förra veckan uppdagades det att SD låtit två utkvittade ledamöter rösta i en riksdagsomröstning, vilket strider mot riksdagens praxis. Det har väckt stor ilska bland övriga partier, vilket du kan läsa mer om här.

:up:

"Ausländer raus! Ausländer raus!"

• SD-politikern David Lång avgick från riksdagen efter att han sjungit en rasistlåt på partiets EU-valvaka 2024. Nu kandiderar han på nytt för partiet.

• Lång ställer upp i kommunvalet i Vallentuna och i regionvalet i Stockholms län.

Förra veckan uppmärksammades att partitjänstemannen Rebecka Fallenkvist står på listan för SD i Oskarshamn. Hon har tidigare kritiserats för att ha kallat Förintelseoffret Anne Frank för ”sedeslös” och ”kåtheten själv”. Under SD:s valvaka 2022 sa hon ”helg seger”, en ordlek med den svenska översättningen av nazihälsningen ”Sieg heil”.

SD är inte rasistiskt? O_o

Jag är så kräkless!
Jag är kräkless på rasismen.
Den förekommer i smyg och den förekommer utan omsvep.
I valtider blir det vidrigt påtagligt.
Missnöjet och all problematik skylls på människor som inte är födda här.
Ja men ja, det finns svin som inte är födda här och som ställer till det.
Men det finns också svin som är födda här och som ställer till det.
Vi lever i en värld med krig.
Många hade gjort vad som helst för att inte behöva flytta hit. Men de har inget val.
Många med en historia vi aldrig kan förstå.
De har inte haft lika tur som vi.
Men ändå gnäller vi.
Vi gnäller om de inte jobbar.
Vi gnäller om de tar våra jobb.
När det händer något så är det självklart deras fel. När det visar sig att det inte var det pratar vi tyst om att det var en Svensson eller Andersson. Det brukar ju alltid vara de annars.
Vi går till den lokala pizzerian och smäller i oss en pizza. De som jobbar där ska ju givetvis få stanna för pizza vill vi ju ha.

Jimmie Åkesson (SD) hävdade under söndagens partiledardebatt att MP "köpt" vildarna Katja Nyberg och Elsa Widdings röster i en omtalad riksdagsvotering.

Nu säger Katja Nyberg att det inte alls stämmer, skriver TV4.

”Att beskriva det som “mutande” är felaktigt. Jag har inte blivit erbjuden något, och min röst grundade sig helt på min egen bedömning av lagförslagets utformning och rättssäkerhet”, säger hon i en kommentar.

Hon säger också att, eftersom det var SD som bad henne lämna partiet, hon inte kommer rösta enligt deras linjer bara för att.

"Som riksdagsledamot har jag ett eget mandat och fattar beslut utifrån sakfrågan".

😆😆😆

SAMTIDIGT som "SD vildarna" ljuger sej blå i tv, så fanns det ju en artikel som släpptes INNAN röstningen var avgjord, från Annika Hirvonen "skryter med vinsten"... HUR visste hon att "vildarna" skulle rösta deras väg ? När "vildarna" inte ens själva visste det förrens de tryckte på knappen ALLT ENLIGT DEM SJÄLVA ... Eller hur...

Klart de gjorde upp med oppositionen innan så Annika Hirvonen visste de skulle vinna. (fast de nu inte gjorde det ändå)

Nu har vi fastnat i SD eviga tjatande om migrationspolitiken. Svensk politik är ju, faktiskt! mer än det.

Klimatet är vår tids ödesfråga. Ändå är det förvånansvärt tyst om det i Sverige. Samtidigt som resten av Europa vaknat upp och arbetar intensivt för grönare energi, så går Sverige tvärtemot och sänker bränsleskatten bla. Och vill uppenbarligen fortfarande göra Sverige känsligt för kriser som Hormuz. Tidö tjatar om kärnkraft men säger ingenting om att den las ner eftersom den inte var lönsam, vilket också är orsaken till att det inte fanns något större privat intresse för att starta igen. Tidö hade ju varit mycket tydliga att staten inte skulle gå in med subventioner eller investeringar. 2025-2026 upptäckte de att oj då, då är ingen intresserad så nu har de både beslutat om statlig finansiering och statligt ägande.

Dessutom, vilket alla utom Tidö verkar veta, är kärnkraften en långsiktig lösning. Vi behöver snabba alternativa energikällor i typ går. Detta vet resten av Europa.

SAMTIDIGT som "SD vildarna" ljuger sej blå i tv, så fanns det ju en artikel som släpptes INNAN röstningen var avgjord, från Annika Hirvonen "skryter med vinsten"... HUR visste hon att "vildarna" skulle rösta deras väg ? När "vildarna" inte ens själva visste det förrens de tryckte på knappen ALLT ENLIGT DEM SJÄLVA ... Eller hur...

Klart de gjorde upp med oppositionen innan så Annika Hirvonen visste de skulle vinna. (fast de nu inte gjorde det ändå)
Och därmed fick inte MP dansa och hurra som dom trodde. Inga övergångsregler utan pang bom rätt på efter 6 juni

https://omni.se/sd-enda-partiet-som-sager-nej-till-att-na-klimatmalen/a/wrdBpn

Vad tycker SD:are här om att SD är det enda partiet som är mot att Sverige ska uppnå EU:s klimatmål 2030.
Det tycker jag är bra för klimatet just nu är inte det viktigaste. Det är istället försvaret. För om Putin anfaller och tar vårt land så har vi ju ingen nytta av klimatet eftersom vi inte skulle ha nått land kvar. Har vi inget försvar har vi inget land.

Sen har andra länder i EU ochså sänkt sina bensin o dieselskatter så dom är heller inte intresserade av klimatet utan precis som i Sverige vill man göra det lättare för folk att klara av sin ekonomi.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad får nämnas i en tråd?
  • Borttagna inlägg - igen.
  • Har din tråd försvunnit?
  • Annonserng och Länkning - Läs här först!!!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka