Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker inte att konstnärer skall ha någon särskild dispens för att köra en bränsleslukande diesel-bil.
Gör du det?

Dessutom så var det konstnärens fru som fick kängan.

Argument av typen "Ingen annan än min man får köra fossilbil, för han är konstnär." Tycker jag är hyckleri.

Typ alla andra måste, men inte jag, för jag är viktigare än andra.

Magdalena Andersson gör likadant angående "tvångs blandning".
Alla andra skall blandas, men inte jag, jag bor kvar i mitt fina villakvarter och där skall inget byggas.

Hyckleri har jag så oerhört svårt för.
Så du tycker på allvar att man inte ska få köra de fodon som behövs i ens jobb? Tycker du likadant om alla andra som kör typ pickup i jobbet? Skogsarbetare, bönder, byggjobbare etc.

Människosyn...

Så du tycker på allvar att man inte ska få köra de fodon som behövs i ens jobb? Tycker du likadant om alla andra som kör typ pickup i jobbet? Skogsarbetare, bönder, byggjobbare etc.

Människosyn...
Jag tycker på allvar att man skall anpassa även fordon som används i arbetet till att bli så miljövänliga som möjligt.
Och det särskilt om man är Miljöpartist och kräver miljövänlighet av alla andra.

Det går att köra på el, etanol eller HVO 100.

Hur i hela världen kan du få det att handla om människosyn?

Bussar körs på el, gas, rapsolja och etanol.
Det kan även andra tunga fordon göra.

Använd fantasin till lösningar i stället för att kräva undantag.

Vilket trams. Att "hata bilar", vad betyder det ens? Det där är ju obildad högerpropaganda, inget annat.
Det innebär att förbjuda bilar i innerstaden.
Att ta bort parkeringsplatser.
Att lägga massor av skatt på drivmedel.
Helt enkelt att försvåra för bilister på alla sätt som går.

Hur kan det bli propagandan?
Det är ju vad som görs på riktigt.

Ibland är det bra och ibland är det helt onödigt.

Jag vill helst ha infartsparkering, så att jag kan lämna bilen så långt bort från resmålet som möjligt och slippa köra själv mer än nödvändigt.

Kollektivtrafik i glesbygd är svårt, så länge man inte begränsar biltrafiken.
Kortfattat, för att folk ska vilja åka kollektivt, behöver det vara kort väntetid mellan bussar. Men bussar i glesbygd kostar mycket i förhållande till beläggningen, så då minskar man på antalet turer, vilka leder till att färre väljer kollektivtrafik, vilket leder till fler indragna turer, och så vidare.
Och det är svårt att ändra, så länge inget gör bilar betydligt mindre attraktiva... Men hur man gör praktiskt? Ingen aning
Bussarna ska också åka rätt väg.
Jag skulle ta tåget till Jönköping från min närmaste tågstation på Västra stambanan. Med bil tar det mig en kvart att köra till stationen. Det går inga bussar från där jag bor till den stationen. Hade jag inte haft egen bil hade jag först behövt åka till en annan stad, för att sedan ta en buss till stationen. Då hade jag dessutom inte kunnat ta morgontåget, eftersom tiderna inte funkar. Inte lång väntetid - det fanns inte rätt avgångstider.
Skulle jag ta taxi hade det kostat mig minst 750kr per resa, på grund av att jag bor utanför stadskärnan.
Så jag tog bilen och ställde den på pendlarparkering.

Jag bor inte mitt ute i skogen. Vi har både buss och lokaltåg, så jag skulle kunna arbetspendla till exempel till Örebro eller Göteborg. Men, p g a tidtabellerna och hur rutterna går, så kan jag inte vardagspendla till jobbet, 2 mil bort. Jag hade gärna gjort det, om det hade funkat.

Jag tycker på allvar att man skall anpassa även fordon som används i arbetet till att bli så miljövänliga som möjligt.
Och det särskilt om man är Miljöpartist och kräver miljövänlighet av alla andra.

Det går att köra på el, etanol eller HVO 100.

Hur i hela världen kan du få det att handla om människosyn?

Bussar körs på el, gas, rapsolja och etanol.
Det kan även andra tunga fordon göra.

Använd fantasin till lösningar i stället för att kräva undantag.
Jag tror du har missuppfattat miljöpartiet. Miljöpartiet arbetar för systemförändring, de kräver inte "miljövänlighet av andra".

Hur vet du att det inte var biodiesel i tanken på bilen som körde stora stenar?

Trams-nivån. :meh:

Den biologiska mångfalden försvinner och när den är borta så är den borta. Insekter, växter, svampar, djur, lavar och mossor som är beroende av gammelskog försvinner för alltid.

Vattenkraften fortsätter att byggas ut, fast nu bygger de om stationerna med fler och större aggregat. Har man en gång sett hur det ser ut när en älv byggts ut så glömmer man det inte. Överdämda marker, rivna gårdar och hus, skövlad skog, förstörda stränder. Ändrade vattenvägar och försvunna arter, fiskar, växter, molusker, fåglar, listan kan göras lång.

Det vi behöver göra är att sätta ner foten när det gäller alla förb*nnade serverhallar som byggs med utländska ägare. Redan för över 10 år sedan förbrukade de mer energi än hela Danmark! Det skapar kortsiktigt mer arbetstillfällen, när de byggs och med utländska arbetskraft. När de är i drift så räcker det med ett par personer. Höjda energipriser i Sverige försvinner inte för att stamnätet byggs ut, se bara på norra Sverige som nu fick de finska elpriserna när Aurora Line togs i drift.

Vi behöver produktion i södra Sverige, som inte dödar haven och alla marina djur. Tumlarna hade det redan svårt innan den ökade sjötrafiken pga upptrappningen i Östersjön och för att inte tala om oljeutsläppen i Finska viken.
De verkar tro att det kommer tillbaka av sig självt inom typ 50 år :eek: det är så märkligt.

Den stora merparten är ju ändå emot att hugga ned all djungel, utrota små söta elefanter och plantera oljepalmer över hela områden. Säger de.

Men om jag ska vara helt ärlig tror jag Svenska skogsbolag inte skulle tveka ett ögonblick inför att -mota bort urbefolkningen, ta deras (hänglav)levebröd plöja djungeln (skogen, släppa ut oerhörda mängder koldioxid i plöjningen) och plantera oljepalmer (contorta, utredningen säger att det ska vara större möjlighet att plantera in contorta) för att sedan upptäcka att man inte kan odla djungelmark (skog) som en åker, för lagret av jordmån är så tunt, utan att göda den som en åker och gödsel kommer från olja.

Serverhallarna påverkar ju både miljö och vatten och befolkningens hälsa + mentala hälsa, urholkar litteratur och konst och tar jobb.:( Som det är nu (självklart är AI helt otroligt fantastisk i forskning!)

Jag har sett de tomma flodfårorna efter vattenkraft, det är helt förfärligt! när de använder dem gör det ingen nytta för vattnet försvinner igen. Men det går att ha regler om att de måste vara fyllda och det går att ha regler om vandringsvägar förbi kraftverken. Våra politiker orkar bara inte hålla på.

Tumlarna 😭 jag har varit på tumlarsafari och jag har sett död tumlare på stranden. Många vet inte ens att de finns.

Jag fattar inte, fattar inte! hur vi kan ha de här horribla fiskeflottorna i Sverige, fyra lyxbåtar/lyxkryssare (har sett reportage från insidan, det är typ yachter för besättningen) så subventionerade att det hade varit billigare att ge besättningarna villor vid havet för livet, vilket de inte behöver för ägarna är hysteriskt rika som troll (och har lyxhus vid havet, flera), som slår ut all fisk och förstör för allt kulturellt fiske. Och vi har politiker som desperat vill transportera så mycket olja de bara kan på haven. De vill verkligen ha olja till varje pris. Kan begripa skogen, vi har den och de åker skidor utomlands och slipper se Dalarna, de får pengarna (det är inte mycket löner längre i skogsbranschen.) Men olja? vi producerar det inte ens, det är bara utgifter. Varför vill de ha olja? Det är bara helt obegripligt. (eller det är det inte, de vill ha den för snöd egen vinning, iom att de är betalda av Exxon, hur kan man förstöra ett land för snöd privat vinning? De har rent av ändå hög lön, de behöver inte behövande änkors lägenheter osv också på det.)

Sedan har vi några här i tråden som skulle göra allt allt, för att få all denna olja, utrotad natur, sämre levnadsstandard, sämre rättigheter för sig själva eller sina mödrar och systrar, bara för äran att ha ett land utan djur och natur och internationella forskare. Sedan anklagar de miljörörelsen för att vara betald... mmm, vem är betald.

Kort sagt jag håller med dig.

Senast ändrad:
Det innebär att förbjuda bilar i innerstaden.
Att ta bort parkeringsplatser.
Att lägga massor av skatt på drivmedel.
Helt enkelt att försvåra för bilister på alla sätt som går.

Hur kan det bli propagandan?
Det är ju vad som görs på riktigt.

Ibland är det bra och ibland är det helt onödigt.

Jag vill helst ha infartsparkering, så att jag kan lämna bilen så långt bort från resmålet som möjligt och slippa köra själv mer än nödvändigt.
Ganska lite av det där görs, iofs.

Det finns en massa problem med infartsparkeringar.

Du är faktiskt lite som ett levande exempel på bilnormen förkroppsligad (även om begreppet nog egentligen oftare används om politik och samhällsplanering än om enskilda personer).

Vi kan lägga om våra vanor helt själva faktiskt.

Köpa mindre.
Resa mindre.
Äta mer resurs-snålt.
Åka kollektivt i stället för bil.
(Även en elbil kostar stora resurser att tillverka.)

Tränga ihop oss mer i våra bostäder.
Renovera mindre.

Om vi alla konsumerar mindre så kommer företagen helt automatiskt att förbruka mindre resurser.

Jag har halverat den energi som går åt på min gård (3+ hushåll) och åker en gammal bil som inte kostar några resurser att tillverka.
Jag har också med bättre planering minskat min bilkörning till under hälften mot förut.
Jag köper bara de kläder som jag behöver.
Inte mera för att det är roligt.
Jag försöker att undvika renovering för nöjes skull som inte behövs.
Visst sure.

Min svärfar har använt upp vartenda koldioxidbit av det du sparat, gratulerar det gjorde han lätt, (gräsklipparroboten körde säkert över några igelkottar en kväll när han var borta också).

efter att han använt allt jag och några vänner sparat. Pappa kommer väga upp för alla mina kusiner. Min kollegas döttrar och en kille på kontoret kör upp allting någon till äventyrs sparar på kontoret.

Men helt ärligt det spelar ingen större roll för två av dem har hus i Spanien och flyger dit som galna illrar hela tiden. De har alltså inte chefspositioner eller extra hög lön eller något. Men Spanien är ju inte så långt så att en bekants flickväns föräldrar har hus i Thailand som de flyger till några gånger om året fixar nog resten.

Den kollegan kör bil i cirklar varje helg för rent nöje o flyger på semester, han sa att han bara slutade då bensinpriset var över 20 kronor... Han kör bil till kontoret trots att det skulle vara några minuter snabbare att cykla de 3 kilometrarna och han gillar att cykla, men bara om han inte tar sig någonstans dit han ska.

Det är horribelt, slöseri, inga konservativa värderingar kvar i landet, är det?

När jag räknar på mitt

(löjliga oljefinansierade påhitt till fotavtryck, du har helt gått på den köpta oljemyten. I samma ögonblick som regeringar började agera för att minska samhällets oljeberoende så hittade de på det du pratar om nu https://www.theguardian.com/comment...lame-us-for-their-greed-keep-them-on-the-hook

Climate-conscious individual choices are good – but not nearly enough to save the planet. More than personal virtue, we need collective action)

British Petroleum, the second largest non-state owned oil company in the world, with 18,700 gas and service stations worldwide, hired the public relations professionals Ogilvy & Mather to promote the slant that climate change is not the fault of an oil giant, but that of individuals. It’s here that British Petroleum, or BP, first promoted and soon successfully popularized the term “carbon footprint” in the early aughts. The company unveiled its “carbon footprint calculator” in 2004

Grattis hela fotavtryckskalkylatorn du lutar dig mot är skapad och drivs av BP. British Petroleum
)

Så är allting finfint tills Naturskyddsföreningen slänger på det dubbla -för att man kryssat i att man "bor i Sverige" tadaa. (dessutom var det när jag flög en gång om året för att jobbet skickade mig...)

Jag känner nog att det här faktiskt är regeringens problem.

Senast ändrad:
Bussarna ska också åka rätt väg.
Jag skulle ta tåget till Jönköping från min närmaste tågstation på Västra stambanan. Med bil tar det mig en kvart att köra till stationen. Det går inga bussar från där jag bor till den stationen. Hade jag inte haft egen bil hade jag först behövt åka till en annan stad, för att sedan ta en buss till stationen. Då hade jag dessutom inte kunnat ta morgontåget, eftersom tiderna inte funkar. Inte lång väntetid - det fanns inte rätt avgångstider.
Skulle jag ta taxi hade det kostat mig minst 750kr per resa, på grund av att jag bor utanför stadskärnan.
Så jag tog bilen och ställde den på pendlarparkering.

Jag bor inte mitt ute i skogen. Vi har både buss och lokaltåg, så jag skulle kunna arbetspendla till exempel till Örebro eller Göteborg. Men, p g a tidtabellerna och hur rutterna går, så kan jag inte vardagspendla till jobbet, 2 mil bort. Jag hade gärna gjort det, om det hade funkat.
Jo, absolut, och det är ju i grunden lite av samma sak, för litet resandeunderlag för alla sträckor.

I grunden handlar det ju om att det under lång tid bedrivits politik som missgynnar en levande landsbygd. Bitvis medvetet, säkert, men även mer som en följd av andra beslut. Det hade varit bra om det funnits riktade stöd för att tillhandahålla service även utanför större städer, se till att det finns sådant som folk behöver även i byar.

Idag finns det ju så många fler möjligheter att jobba på distans än någonsin förr, så det skulle vara lämpligt att ge stöd för byskolor, vård av enklare slag, gemenskapslokaler där man kan ha kontorsplats för de som inte vill jobba från hemmet, lanthandel, etc. Det svåra här är ju så klart lite samma som med kollektivtrafiken, finns det inte tillräckligt kundunderlag finns ingen service, och finns ingen service är det få som vill flytta dit, och vi har varit väldigt bra på att avfolka allt som inte är större städer.

Och var finns siffrorna för jämförelse?
De som jag hittar visar helt annat resultat om man rankar mot andra länder än vad du beskriver.
Tycker det är svårt att hitta siffror (per capita) från efter 2021, känns som att alla källor fastnat där. Kanske har man inte räknat ordentligt därefter, jag har letat tidigare. En var en länk som någon lagt här i tråden ovan, en röd karta, och den andra från 2021 var Wikipedia rätt och slätt.

2021 var ju Sverige onekligen ledande. Men siffror efter det är som sagt olika och svåra att få tag i.

Och att citera diverse propagandasidor (där skribenten Sverker Lenas på DN ingår), visar inte att vi ska hugga ner all skog i Sverige.

Det jag delvis kan hålla med om, är att det finns en koppling mellan "staten" och "skogsindustrin", det har funnits sedan mer än 100 år, när de första skogsvårdslagarna infördes, som en reaktion från statens sida från den dåtida "rovhuggningen" i skogen, och på "baggböleriet".

Våra skogar mår oerhört mycket bättre nu, vad avser det mesta av biologisk mångfald än de gjorde för hundra år sedan, eller hur det såg ut på 1950-1960-talet när man gjorde enorma kalhyggen utan att återplantera.

Man har däremot inte, som propagandistiska organisationer som t.ex. Skydda Skogen påstår, låtit "skogsindustrin"styra hur skog ska skötas i Sverige.

Skogsprodukter står för 2-5 procent av Sveriges totala BNP (beroende på hur man räknar), och det är en viktig exportnäring för Sverige. Den är alltså ungefär lika stor som fordonsindustrin (återigen, beroende på hur man räknar vad som ingår).

Precis som Sveriges olika regeringar genom åren har diskuterat, förhandlat och skapat förutsättningar för andra industrigrenar, så gäller det naturligtvis även skogsindustrin i en vid bemärkelse.

Att skogsindustrin skulle ha betalat pengar till politikerna, är ett påstående om omfattande korruption. Såvitt jag vet betalar skogsbolag med flera skatter och avgifter som de borde. Någon mer omfattande korruption i form av att betala till politiker har vi egentligen inte sett.
Vore bra med ett konkret exempel här.

Vill man då hårddra det, så kan man får det till att "skogsindustrin styr", eftersom politiken pratar med såväl med representanter för skogsägare, från de industrier som nyttjar skogsråvara, men naturligtvis också med representanter för Volvo och Scania och för LKAB (som man äger).

Är det då industrin som styr all vår politik?

Inse att mycket av påståendena är ren propaganda.

Det är deesutom totalt skitsnack om att man måste gödsla skogsmark, för att annars tar näringen slut. Lämnar man kvar lagom mycket grot i skogen, så behövs inte det. Gödsling ger möjligtvis en liten ökning av tillväxttakten, men det ger också sämre kvalitet på virket, och de som främst propagerar för gödsling, är en mycket liten klick.

Skydda skogen består främst av diverse balkongbiologer, där vissa visserligen flyttat till landet från Södermalm, men där man inte vare sig är gammal nog för att ha sett skog växa, eller att att själva tagit ansvar för skog.

Din första länk där från "Natursidan" är ett typiskt exempel på hur man fumlar med statistik, för idka propaganda:

Givetvis så finns det mycket mindre död ved (och arter som lever på/vid död ved, i en ung skog än i ett naturreservat!
Naturreservat är oftat områden som valts ut p.g.a. höga naturvärden, består ofta av gammal skog innehåller därför ofta en hög andel död ved, och därmed arter som hör ihop med sådana miljöer.

Hur man då väljer sina provytor spelar roll. Hade man istället valt att mäta arter som är de första att kolonisera ett nytt område med ung skog, så hade man antagligen istället fått fram att det finns färre sådana arter i ett moget naturreservat...
För DN är ju en känd propagandasida?

Biologiska mångfalden i Sveriges skogar sjunker hela tiden.

Att jämföra mängden skogsmark, även precis kalhuggna områden där man ännu inte planterat kallas för skog i Sverige, mot det årtal då vi hade som absolut minst är märkligt. Men det är onekligen sant att om vi inte hade huggit den skogen hade vi inte förlorat det koldioxidupptaget.
(för den som inte vet, vi började dra upp koldioxidhalterna i mitten av 1800-talet)

Det finns forskning som visar att andra återplanteringen efter kalhygge växer dåligt. (dvs hugga, plantera, hugga plantera -växer dåligt andra planteringen) men färre områden har hunnit dit.

Nu hugger man de skogar som inte var huggna 1950- och man hugger i högre hastighet än ens för 10 år sedan. Om man sänkte avverkningstakten till den som var på 00 talet eller 90-talet skulle vi ta upp väldigt mycket koldioxid.

Och här kanske jag ska tillägga att jag verkligen inte är mot skogsbruk, eller privat ägande och verkligen inte vill ha naturskyddsområden över hela ytan. Jag vill bara att man ska hugga med hänsyn till biologisk mångfald och koldioxid och lämna fler träd på ytan och ha mindre storlekar på den resulterande öppna ytan (och då inte lägga många små dikt an).

Vad händer med Liberalerna? Det är som att de kämpar för att få lämna riksdagen. Jag förstår inte vilka röster de eventuellt tror sig kunna vinna på alla märkliga utspel? Hoppas de på stödröster från SDs väljare? Tveksamt?

Mohamssons officiella fb är ju som om den blivit hackad. Har alla vettiga människor lämnat det sjunkande skeppet?

Hon gjorde nåt inlägg "RIP Stureplanscentern". Alltså det är ju inte centern som håller på att åka ur riksdagen? Inte heller har de sålt sin själ (utan att ens vinna nåt på det). Vissa inlägg framstår ju som att hon gjort på fyllan, men jag antar att det inte är så.

Jag fattar inte.

Ganska lite av det där görs, iofs.

Det finns en massa problem med infartsparkeringar.

Du är faktiskt lite som ett levande exempel på bilnormen förkroppsligad (även om begreppet nog egentligen oftare används om politik och samhällsplanering än om enskilda personer).
Ja det stämmer.
Jag bor bortom kollektivtrafik med resor som tidsmässigt blir ohållbara med cykel.

Jag anser i stället att bilar måste anpassas så att de inte belastar miljön och att de gott kan lämnas utanför områden där de tar för mycket plats.

Jag tror du har missuppfattat miljöpartiet. Miljöpartiet arbetar för systemförändring, de kräver inte "miljövänlighet av andra".
Man måste leva som man lär om det skall vara trovärdigt.
Det här var när olika fossilbilar skulle förbjudas i Stockholm.
Just då dieselbilar.

Hur vet du att det inte var biodiesel i tanken på bilen som körde stora stenar?
Det borde Isabella Lövin ha berättat när hon blev konfronterad i intervjun.
Och dessutom låtit även andra med dieselbilar köra på HVO 100 i Stockholm.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...a-lovin-till-svars-fragas-ut-om-familjens-bil

Just det där med kollektivtrafik blir ju svårt, särskilt i glesbygd när man beräknar att det ger mindre utsläpp att folk tar bilen än att ha enstaka bussturer (vi har inte en enda på helgerna och jag lovar att en busstur in till staden och en från staden skulle ge full buss). Då leder det även till att de som bor där det finns en hyfsad lokaltrafik (iaf just nu) har tillgång till billig transport medan vi på landsbygden får fortsätta köra bil, med de kostnader och utsläpp det innebär.
Samåkning kanske?
Du skriver i ett annat inlägg att en buss om dagen som inte ens går i tid vore toppen, då tänker jag att samåkning för att få ner kostnaden och miljöavtrycket borde fungera.
Man kan ju åka och handla samtidigt med några andra.
Eller ta med sig tonåringar till sta'n samtidigt som man handlar.

Det kräver ungefär lika mycket planering som att ta en buss som åker sällan.

Man måste leva som man lär om det skall vara trovärdigt.
Det här var när olika fossilbilar skulle förbjudas i Stockholm.
Just då dieselbilar.

Det borde Isabella Lövin ha berättat när hon blev konfronterad i intervjun.
Och dessutom låtit även andra med dieselbilar köra på HVO 100 i Stockholm.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...a-lovin-till-svars-fragas-ut-om-familjens-bil
1. Nej, man måste inte leva som man lär. Det är inte rimligt när systemet är så trasigt som det är.
2. Det är ännu mer orimligt att eventuella makar/makor/partners ska leva som sin respektive. Ska man behöva skilja sig om man vill vara politiker men lever ihop med en person som tycker olika?

3. Man kan vara för straffskatt på dieselbilar och äga en dieselbil själv precis som man kan tjäna mycket pengar och vara för hög inkomstskatt.

Vad händer med Liberalerna? Det är som att de kämpar för att få lämna riksdagen. Jag förstår inte vilka röster de eventuellt tror sig kunna vinna på alla märkliga utspel? Hoppas de på stödröster från SDs väljare? Tveksamt?

Mohamssons officiella fb är ju som om den blivit hackad. Har alla vettiga människor lämnat det sjunkande skeppet?

Hon gjorde nåt inlägg "RIP Stureplanscentern". Alltså det är ju inte centern som håller på att åka ur riksdagen? Inte heller har de sålt sin själ (utan att ens vinna nåt på det). Vissa inlägg framstår ju som att hon gjort på fyllan, men jag antar att det inte är så.

Jag fattar inte.
Nu måste jag kolla hennes Facebook bara för det. :(

Ja det stämmer.
Jag bor bortom kollektivtrafik med resor som tidsmässigt blir ohållbara med cykel.

Jag anser i stället att bilar måste anpassas så att de inte belastar miljön och att de gott kan lämnas utanför områden där de tar för mycket plats.
Mmm men man måste ju tänka på andra också, de som faktiskt har kollektivtrafik och sträckor som nås med cykel. Men ändå kör bil. Dvs se utanför sin egen situation, om man är politiker.

Jag tycker inte att konstnärer skall ha någon särskild dispens för att köra en bränsleslukande diesel-bil.
Gör du det?

Dessutom så var det konstnärens fru som fick kängan.

Argument av typen "Ingen annan än min man får köra fossilbil, för han är konstnär." Tycker jag är hyckleri.

Typ alla andra måste, men inte jag, för jag är viktigare än andra.

Magdalena Andersson gör likadant angående "tvångs blandning".
Alla andra skall blandas, men inte jag, jag bor kvar i mitt fina villakvarter och där skall inget byggas.

Hyckleri har jag så oerhört svårt för.
Det där var intressant. Jag har uppfattat Magdalena som en person med hyfsat intakt integritet. Men du menar att hon motsatt sig att det ska byggas hyreshus i Nacka?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund