Den biologiska mångfalden försvinner och när den är borta så är den borta. Insekter, växter, svampar, djur, lavar och mossor som är beroende av gammelskog försvinner för alltid.
Vattenkraften fortsätter att byggas ut, fast nu bygger de om stationerna med fler och större aggregat. Har man en gång sett hur det ser ut när en älv byggts ut så glömmer man det inte. Överdämda marker, rivna gårdar och hus, skövlad skog, förstörda stränder. Ändrade vattenvägar och försvunna arter, fiskar, växter, molusker, fåglar, listan kan göras lång.
Det vi behöver göra är att sätta ner foten när det gäller alla förb*nnade serverhallar som byggs med utländska ägare. Redan för över 10 år sedan förbrukade de mer energi än hela Danmark! Det skapar kortsiktigt mer arbetstillfällen, när de byggs och med utländska arbetskraft. När de är i drift så räcker det med ett par personer. Höjda energipriser i Sverige försvinner inte för att stamnätet byggs ut, se bara på norra Sverige som nu fick de finska elpriserna när Aurora Line togs i drift.
Vi behöver produktion i södra Sverige, som inte dödar haven och alla marina djur. Tumlarna hade det redan svårt innan den ökade sjötrafiken pga upptrappningen i Östersjön och för att inte tala om oljeutsläppen i Finska viken.
De verkar tro att det kommer tillbaka av sig självt inom typ 50 år

det är så märkligt.
Den stora merparten är ju ändå emot att hugga ned all djungel, utrota små söta elefanter och plantera oljepalmer över hela områden. Säger de.
Men om jag ska vara helt ärlig tror jag Svenska skogsbolag inte skulle tveka ett ögonblick inför att -mota bort urbefolkningen, ta deras (hänglav)levebröd plöja djungeln (skogen, släppa ut oerhörda mängder koldioxid i plöjningen) och plantera oljepalmer (contorta, utredningen säger att det ska vara större möjlighet att plantera in contorta) för att sedan upptäcka att man inte kan odla djungelmark (skog) som en åker, för lagret av jordmån är så tunt, utan att göda den som en åker och gödsel kommer från olja.
Serverhallarna påverkar ju både miljö och vatten och befolkningens hälsa + mentala hälsa, urholkar litteratur och konst och tar jobb.

Som det är nu (självklart är AI helt otroligt fantastisk i forskning!)
Jag har sett de tomma flodfårorna efter vattenkraft, det är helt förfärligt! när de använder dem gör det ingen nytta för vattnet försvinner igen. Men det går att ha regler om att de måste vara fyllda och det går att ha regler om vandringsvägar förbi kraftverken. Våra politiker orkar bara inte hålla på.
Tumlarna

jag har varit på tumlarsafari och jag har sett död tumlare på stranden. Många vet inte ens att de finns.
Jag fattar inte, fattar inte! hur vi kan ha de här horribla fiskeflottorna i Sverige, fyra lyxbåtar/lyxkryssare (har sett reportage från insidan, det är typ yachter för besättningen) så subventionerade att det hade varit billigare att ge besättningarna villor vid havet för livet, vilket de inte behöver för ägarna är hysteriskt rika som troll (och har lyxhus vid havet, flera), som slår ut all fisk och förstör för allt kulturellt fiske. Och vi har politiker som desperat vill transportera så mycket olja de bara kan på haven. De vill verkligen ha olja till varje pris. Kan begripa skogen, vi har den och de åker skidor utomlands och slipper se Dalarna, de får pengarna (det är inte mycket löner längre i skogsbranschen.) Men olja? vi producerar det inte ens, det är bara utgifter. Varför vill de ha olja? Det är bara helt obegripligt. (eller det är det inte, de vill ha den för snöd egen vinning, iom att de är betalda av Exxon, hur kan man förstöra ett land för snöd privat vinning? De har rent av ändå hög lön, de behöver inte behövande änkors lägenheter osv också på det.)
Sedan har vi några här i tråden som skulle göra allt allt, för att få all denna olja, utrotad natur, sämre levnadsstandard, sämre rättigheter för sig själva eller sina mödrar och systrar, bara för äran att ha ett land utan djur och natur och internationella forskare. Sedan anklagar de miljörörelsen för att vara betald... mmm, vem är betald.
Kort sagt jag håller med dig.