Som jag skrev: jag har inte heller likställt SD med NSDAP, så du behöver inte bullshita något här.
Min fråga gällde hur man bör agera som medborgare på skalan mellan soffliggare och aktivist, när man är oroad över framtiden. Det kommer ju upp väldigt ofta som argument både här (från
@Smoothi ) och utanför Buke, att kritiker mot SD bör tagga ner och att SD borde få ingå i regeringen eftersom folk har röstat på dem i ett demokratiskt val. Och det väcker ju frågan, är det verkligen ett rimligt argument att övriga ska luta sig tillbaka och tystna i sitt motstånd, för att de fått ett antal röster i ett val? Är det alltid så, att alla partier som kommer in i riksdagen ska mottas med öppna armar, av folket och av övriga partier? Tidigare i historien har det ju visat sig inte vara bra, så nej menar jag, det är inte alltid så att partier som fått röster bör släppas fram till makten av de övriga partierna. Det beror på vilken värdegrund och politik partiet för.
Eftersom du inte känner till så mycket om SD:s bakgrund, och säger att du även är ointresserad av att ta reda på den, så tar jag upp detta annat exempel från historien, som du troligtvis har mer kännedom om.
Här håller jag med
@Mia_R en eloge för att du försöker förändra SD inifrån, till att bli ett mer tolerant parti än vad det är idag.
Jag vet att det är en del som önskar att nuvarande partiledning med de gamla profilerna ska bytas ut, och att t ex Linda Lindberg (gruppledare i riksdagen) ska ta över som partiledare. Det låter som att man tänker sig att partiet då skulle få en mjukare framtoning och att det skulle kunna locka fler kvinnor. Att partiet skulle bli mer likt KD, men utan religionen.
Jag är dock tveksam till om hon kommer att släppas fram, och det känns som att det kommer att bli en bitter falangstrid när det väl är dags för att ersätta JÅ.
Personligen skulle det vara väldigt svårt för mig att acceptera partiets bakgrund och på vilka grundvalar det startas, även efter den dagen man byter partiledning. Jag tycker att du ska läsa vitboken, om du kan få tag på den internt, om du undrar varför de möter ett så massivt motstånd.