Svensk politik 8

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej det är alldeles förfärligt.
Han har nog gått i en honungsfälla och borde sättas i karantän tills vidare.

Men han förstår inte heller problemet själv, eller så är han del av problemet.
Det paret kanske har fått bra betalt alternativt så finns en hållhake någonstans.

Inlägget som du refererar till innehåller frågor.
Jag kan inte se ett enda påstående.
Så hur du läser inlägg är en gåta för mig.
Det har ju diskuterats proryska strömningar i samband med sd flera gånger. Så det är kanske är nära och en lätt gräns att råka kliva över.

Det är helt uppenbart att alltsammans för dig enbart handlar om att rödgröna alltid gör fel, medan moderater i princip aldrig gör det. Och av någon obegriplig anledning försöker du göra tex @Capybara ansvarig för de fel som du tycker att rödgröna företrädare begår.
Jag tolkar det som att en moderat aldrig kan göra fel: Ulf Kristersson. Därför tycker jag det är spännande att @Inte_Ung menar att exempelvis Socialdemokraterna är en personkult.

Om någon undrar över alla mina frågor så skall jag försöka förklara.

Jag är så fascinerad av att samma människor som alltid håller på att det skall "vara lika för alla" plötsligt gör en enorm skillnad på olika människor.

Det blir som att det skall " vara lika för alla" utom för vissa.
Och då blir jag ju väldigt nyfiken på vilka dessa "vissa" är.
Ok, jag tycker att gränsen går såklart vid ren brottslighet (vilket vanligen inte inverkar på partnern om hen blir chockad förvånad och backar av tjänster eller partner.)

Tex förbjuden bottenfärg som en polare kletat på en gullig båt man är med i en förening om är värre än en man som kör dieselbil och det har ju även behandlats så i pressen.

Och när man utnyttjar en förtroendeposition till förmen för den verksamhet man förvaltar och till fördel för partnern. Vilket ju är en skillnad mot egna pengar och egna byggnader. Dvs det är skillnad mellan om man äger slottet och slottet får förlora lite på att partnern har sin verksamhet och om man förvaltar slottet och slottet förlorar lite på partnerns verksamhet (rykte, pengar, inflytande, vad som). (drabbar ju förvaltare, präster, VD, statsministrar, museeintendent osv osv.)

Om Kristersson hade varit kung på 1700-talet hade det ju varit rena självklarheter att ge tjänster mot nätverk. Han hade ju ägt rasket. Det är väl en del av det som sticker i ögonen i en demokrati.

Så ju lägre upp på samhällsstegen som man står, desto större ansvar för sin partner har man?
Är det så du menar?
Hur är det med inkomst och förmögenhet?
Spelar det också roll?
Ju rikare desto större ansvar för partnern?

Vad har du för åsikt om ett Kommunalråd som blir misshandlad av sin partner?
Har hon ett större eget ansvar än andra kvinnor?

Egentligen borde man väl inte svara på sånt här när det blir så absurt men...

Samhällsstege och samhällsstege. Det har väl noll och inget med status och inkomst att göra och allt med vilken typ av tjänst man har?

Min make har en säkerhetsklassad tjänst. Det påverkar även hans familj. Man kan ju argumentera till förbannelse att om jag gör (vissa) olämpliga saker kopplat till det så faller all skuld på mig. Har han absolut noll och inget ansvar för det. Och det är ju sant. Men likväl så påverkar det hans tjänst, dvs ingår i hans ansvar för om han vill ha jobbet kvar.

Och då är han väldigt långt från att vara statsminister...

(Sen är ju det självklart så att vissa saker ens partner eventuellt gör bara KAN man inte ta ansvar för eller förutse. Men vilken verksamhet som pågår i den bostad eller byggnad man får disponera pga sin tjänst är ju verkligen inte i den kategorin)

Det är helt uppenbart att alltsammans för dig enbart handlar om att rödgröna alltid gör fel, medan moderater i princip aldrig gör det. Och av någon obegriplig anledning försöker du föra tex @Capybara ansvarig för de fel som du tycker att rödgröna företrädare begår.
Nej i det här fallet så är Isabella Lövin bara ett lämpligt exempel.
Dels så är dieselbilen med stora stenar mycket välkänd och dels så är Isabella Lövin inte längre aktiv i politiken.

Kritiken gäller att leva som man lär.
Vänsterpartister som tar ut miljoner i vinster från välfärden.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-val-2026?inlagg=808627cb2669b94c2527b890adc51b86
Eller en Socialdemokrat.
https://www.expressen.se/nyheter/politik/s-politiker-plockade-ut-vinst--hvb-boenden-kritiserades/

Dels så är dieselbilen med stora stenar mycket välkänd och dels så är Isabella Lövin inte längre aktiv i politiken.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-val-2026?inlagg=808627cb2669b94c2527b890adc51b86
Eller en Socialdemokrat.
https://www.expressen.se/nyheter/politik/s-politiker-plockade-ut-vinst--hvb-boenden-kritiserades/
I båda de exemplen som du länkar till har personerna betett sig olämpligt och uppvisat dubbelmoral. Jag har inte läst om S-fallet, men i fallet med V-politikern som var på tapeten nyligen har jag inget annat än kritik att komma med, jag tycker det är galet.

Det betyder fortfarande inte att det inte finns högre krav på en statsminister och hens partner än på andra roller.

Har en politiker bara lagen att ta hänsyn till?

Det tycker inte jag.
Jag tycker att en politiker även skall ha den moralen att den lever som den lär.
Alltså att den skall följa sin egen moralisk kompass som den vill att andra skall rösta på.
Det får inte vara så att politiker kräver saker av väljarna som de inte själva är beredda att leva efter.
Ah! du är en sådan där som tycker att Cumberland inte får ha en film för klimatet för att han bor på ett hotell med klimatanläggning?

Man får inte säga att man vill att kollektivtrafik ska gynnas om man kör bensinbil till jobbet ibland. osv osv.

Själv tycker jag det är mycket stor skillnad mellan att måla en båt med förbjuden bottenfärg eller köra en gammal laglig dieselbil. Om inte annat så för att det kostar miljön en hel del att köpa en ny bil. Då kommer folk vara arga för att mannen har en ny bil.

Jag anser att det är ok att arbeta för att någonting ska förbjudas, men ändå använda det.

Jag vill tex att Pfas ska förbjudas helt, men jag äter ändå grönsaker som har odlats med giftet.

Jag vill rent av att det ska förbjudas så att jag slipper äta grönsaker som odlats med giftet.

Ja det är skillnad för mig

Min kritik mot Isabella Lövin var just att hon försvarade en dieselbil som hennes partner åkte i samtidigt som hon ville förbjuda för alla andra att åka dieselbil i Stockholm.

Min partner, okej - alla andra, förbjud.
Nej, när det är förbjudet så får även partnern sluta köra dieselbil i Stockholm.

Men med tanke på partiklarna som dieselbilar orsakar så är det väldigt stor skillnad mellan att många finns på en gata i Stockholm jämfört med att en körs i utkanterna av en småstad tex.

En dieselbil på en gata i Stockholm orsakar inte heller några problem utan det är många dieselbilar på gatan i Stockhom som gör det.

Det som vore graverande i det här fallet för mig vore om politikern hårt kampanjade mot ett förbud av dieselbil i Stockholm för att partnern vill köra dieselbil i Stockholm.

Hon skulle ha sagt att dessa miljözoner naturligtvis kommer att gälla för den egna familjen, precis som för alla andra.
I stället för att börja jiddra om "väldigt stora stenar".

Då hade det varit okej.
Men det är väl självklart att de hade gällt egna familjen. Eller hur skulle hon gjort för att de inte skulle göra det.

Det hade absolut inte slagit mig att jag borde ha förklarat för pressen att jag inte tror att min familj är ngt slags dieselbilsadel med undantag. Om hon hade förespråkat klistermärken för sin familjs bilpark som ger undantag hade det absolut varit anmärkningsvärt.

Vi har ju en annan moderat som gett familjen fördelar av hans position. Talman Andreas Norlén som använt benämningen talmansparet om sig själv och sin fru och tagit med henne på resor och även deras barn. Jag minns inte alla detaljer från media eftersom jag höll på att rehabba mig efter en komplicerad olycka och inte riktigt var med i matchen. Men jag kommer ihåg att han enligt DN mfl utnyttjat sin position på flera olika sätt. Har också noterat att hans tidigare popularitet sjönk som en sten efter det.

Undras vem som blir ny talman?

Egentligen borde man väl inte svara på sånt här när det blir så absurt men...

Samhällsstege och samhällsstege. Det har väl noll och inget med status och inkomst att göra och allt med vilken typ av tjänst man har?

Min make har en säkerhetsklassad tjänst. Det påverkar även hans familj. Man kan ju argumentera till förbannelse att om jag gör (vissa) olämpliga saker kopplat till det så faller all skuld på mig. Har han absolut noll och inget ansvar för det. Och det är ju sant. Men likväl så påverkar det hans tjänst, dvs ingår i hans ansvar för om han vill ha jobbet kvar.

Och då är han väldigt långt från att vara statsminister...

(Sen är ju det självklart så att vissa saker ens partner eventuellt gör bara KAN man inte ta ansvar för eller förutse. Men vilken verksamhet som pågår i den bostad eller byggnad man får disponera pga sin tjänst är ju verkligen inte i den kategorin)
Ja precis, det finns ju positioner i lumpen man inte får om man har släktingar i utlandet som kan utsättas för hot. Det är ju kanske jättetrist för en men det är ju som det är.

Ah! du är en sådan där som tycker att Cumberland inte får ha en film för klimatet för att han bor på ett hotell med klimatanläggning?

Man får inte säga att man vill att kollektivtrafik ska gynnas om man kör bensinbil till jobbet ibland. osv osv.

Själv tycker jag det är mycket stor skillnad mellan att måla en båt med förbjuden bottenfärg eller köra en gammal laglig dieselbil. Om inte annat så för att det kostar miljön en hel del att köpa en ny bil. Då kommer folk vara arga för att mannen har en ny bil.

Jag anser att det är ok att arbeta för att någonting ska förbjudas, men ändå använda det.

Jag vill tex att Pfas ska förbjudas helt, men jag äter ändå grönsaker som har odlats med giftet.

Jag vill rent av att det ska förbjudas så att jag slipper äta grönsaker som odlats med giftet.
När jag tänker efter är det ju inte ovanligt att företag och bönder väl blir nära tvugna att använda saker som de vill ha förbjudna, för att överleva. Men om förbudet slår till ändras marknaden och de kan sluta använda medlen.

Vi har ju en annan moderat som gett familjen fördelar av hans position. Talman Andreas Norlén som använt benämningen talmansparet om sig själv och sin fru och tagit med henne på resor och även deras barn. Jag minns inte alla detaljer från media eftersom jag höll på att rehabba mig efter en komplicerad olycka och inte riktigt var med i matchen. Men jag kommer ihåg att han enligt DN mfl utnyttjat sin position på flera olika sätt. Har också noterat att hans tidigare popularitet sjönk som en sten efter det.

Undras vem som blir ny talman?
Ja, det har jag också funderat på. Bortsett från att Norlén tråkigt nog inte har hållit sig till reglerna för sin egen och sin familjs del, så har jag gillat honom som talman under de regeringsbildningar som han har hållit i.

Jag brukar inte vara särskilt engagerad i valet av talman, men Björn Söder som andre vice på sin tid, var lite svåruthärdligt, tyckte jag. Jag vill ha mintalman, jag vill inte ha intemintalman. :)

Ja precis, det finns ju positioner i lumpen man inte får om man har släktingar i utlandet som kan utsättas för hot. Det är ju kanske jättetrist för en men det är ju som det är.
En bekant avstod från ett väldigt spännande jobb som tolk utomlands, därför att det medförde reserestriktioner för familjen som de inte riktigt kunde acceptera. Inte för att det var orimligt, utan för att det skulle sänka deras livskvalitet för mycket.

En bekant avstod från ett väldigt spännande jobb som tolk utomlands, därför att det medförde reserestriktioner för familjen som de inte riktigt kunde acceptera. Inte för att det var orimligt, utan för att det skulle sänka deras livskvalitet för mycket.
Jag fick aldrig sommarjobb på förälders jobb, inte ens söka, för hen ansåg inte det skulle vara rätt.

Eller en Socialdemokrat.
Här

https://fof.se/artikel/sa-skyddar-byrakratin-demokratin/

Demokraten behöver alltså påminna om att det är omöjligt att utöva en storskalig demokratisk ordning, med val, ansvarsutkrävande och rättsstat, utan byråkratins legalitetskrav, tydliga mandat och opersonliga maktutövning.

En bra artikel om byråkrati, skilda karriärvägar inom politiken och byråkratin

och faktiskt en oerhört intressant och bra förklaring på varför admin tenderar växa på bekostnad av verksamhet som bonus.

den ekonomistyrning som används handlar mest om resultat och kostnad per producerad enhet kärnverksamhet, men mindre om uppnådda resultat i de delar som centralt administrerar systemet, exempelvis ovan nämnda HR eller kommunikationsavdelningar. I dessa delar växer inte bara kostnaderna, de osynliggörs dessutom. Problemet är alltså att få eller inga frågor ställs om kommunikationsavdelningars eller HR-strategers eventuella produktivitet eller resultat, medan sådana frågor är en grundbult i styrningen av kärnverksamheten. Så kallade overhead-kostnader kan därmed växa okontrollerat.

Hall uppmärksammar också att generella idéer om organisationsstyrning eller management appliceras i offentlig sektor, vilket leder till att offentliga organisationer uppfattar att de har samma uppgifter som företag på en marknad. Nya grupper av anställda vars kompetens är inriktad på att ”bygga organisation” växer fram i kölvattnet av denna perspektivförskjutning. När myndigheter uppfattar att de har ett så kallat varumärke ökar behovet av strateger och kommunikatörer. I den typ av byråkratiserad organisation Hall beskriver finns det gott om personal som skapar nya regler och arbetar för att få andra i organisationen att leva upp till dem. Däremot tycks det vara ont om handfast administrativt stöd till kärnverksamheten.

Om någon undrar över alla mina frågor så skall jag försöka förklara.

Jag är så fascinerad av att samma människor som alltid håller på att det skall "vara lika för alla" plötsligt gör en enorm skillnad på olika människor.

Det blir som att det skall " vara lika för alla" utom för vissa.
Och då blir jag ju väldigt nyfiken på vilka dessa "vissa" är.
Det är ju dock skillnad på saker som personerna inte kan påverka, tex kön, uppväxt, klassbakgrund etc., och yrkesroller som kan innehålla privilegier, de är ju ofta yrken som man arbetat hårt för att uppnå. Dvs något man har valt själv.

Att dessa arbeten då innebär ansvar även för nära familjemedlemmar är något som man får räkna med. Om man inte gillar det så kan man välja ett annat arbete.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 7
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Israels och USAs krig mot Iran

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund