Svensk politik 9

Bukefalos 30 år!

Att M företrädare har råd att köpa elbilar utan bidrag betvivlar jag inte alls, särskilt med tanke på de generösa löner rikstagspolitiker får.
Det är väldigt få företrädare totalt i politiken som är just riksdagsledamöter.
349 st.
De flesta är fritidspolitiker som gör det mesta av arbetet på obetald fritid.
12 597 sitter i kommunfullmäktige och ungefär 3 i varje kommun, 290*3=860, har ett arvode som går att leva på som enda inkomst.
Regionerna har 1 696 ledamöter totalt och kanske 10% av dessa är arvoderade på heltid.

Moderaterna har ca 50 000 medlemmar och ungefär 20% av dessa poster.

Pengarna till elbil kommer från annat eget arbete.

Hon kanske åtminstonde vet vad 7*8 är.... Mer än Nooshi vet, och Nooshi är partiledare.... Och henne verkar många på Buke gilla... Men att vara politiker handlade ju mer om kunskap än "gillande" ? Även där borde ju då Nooshi falla platt...
Jag gillar inte Nooshi och vet inte vad du syftar på, men om du tycker kunskap är viktigt så har ju du hamnat hos helt fel parti (fast du verkar onekligen passa in).

Jag tycker det är viktigt att politiker lyssnar på experter inom olika områden, istället för att bara avfärda och låtsas som att de själva vet bättre.

Misstänker att Samnytt inte är nån "tillförlitlig" länkkälla... Men nyheten kommer nog snart till Expressen med =)
----------------------------------------------------------

https://samnytt.se/somalier-kryssar-forbi-mp-toppen-till-riksdagen

"I Eskilstuna har en liknande situation uppstått. Där har Miljöpartiets förstanamn till riksdagen, den sittande riksdagsledamoten Linus Lakso, petats av Mohamed Abdukani, som stod på fjärde plats på listan och har invandrarbakgrund från Somalia.

Med 349 personröster från Eskilstunaborna passerar Mohamed Abdukani Miljöpartiets toppnamn Linus Lakso, som fick 189 personkryss i riksdagsvalet.

Inte populärt

Och inom partiet verkar man inte vara beredd att nöja sig där, om man ska tro Eskilstuna-Kurirens källor. En källa till tidningen uppger att Abdukani kan komma att utsättas för påtryckningar att lämna platsen till förmån för Lakso.

– Jag tror att Mohamed kommer att få ett stort tryck från partiet om att släppa sin plats till Lakso, säger källan till tidningen."
-------------------------------------------------------------

Låst länk till Eskilstuna Kuriren

https://www.ekuriren.se/nyheter/esk...r-patryckningar-mot-mohamed-abdukani/lw6ennwj

Så en person som stod på fjärdeplats på listan lyckades bli inkryssad till riksdagen i Sörmland.

Är det inte en betydligt större skräll att en person på 50e plats på Västerbottens lista lyckades bli inkryssad? Eller är det oväsentligt och helt i sin ordning eftersom den personen härstammar från Lycksele och heter Algotsson i efternamn?

(Här lyckas jag väl iofs kanske svara på min egen fråga i tidigare inlägg om varför SD och KD tycker att det är så viktigt att personkryssa toppnamnen :angel:)

Av den anledningen att de som kryssat INTE vill att nån annan ska "kuppa" sej förbi ... Det KAN ju uppenbarligen hända !

Så du menar att SD och KD i så mycket större grad än andra är medvetna om att de har olämpliga namn på sina listor och ser risken för "kuppar" högre än andra partier?

Risken/chansen du beskriver finns ju absolut. Men det intressanta här är inte dess förekomst utan varför skillnaden mellan partier finns?

Helt otroligt att någon gillar Romina fortfarande. Oavsett sida. Hon verkar ju ändra åsikt efter vad som mest gynnar hennes karriär för stunden.
Jag har hört folk säga att hon är en skicklig talare. För mig hjälper ju inte det, snarare stjälper, när man inte har några fasta åsikter, ideal, politik bakom så blir det ju bara ordsallad och man blir lite arg istället och tänker att hon är hal som en ål. Synd egentligen.

Så en person som stod på fjärdeplats på listan lyckades bli inkryssad till riksdagen i Sörmland.

Är det inte en betydligt större skräll att en person på 50e plats på Västerbottens lista lyckades bli inkryssad? Eller är det oväsentligt och helt i sin ordning eftersom den personen härstammar från Lycksele och heter Algotsson i efternamn?

(Här lyckas jag väl iofs kanske svara på min egen fråga i tidigare inlägg om varför SD och KD tycker att det är så viktigt att personkryssa toppnamnen :angel:)

Du tappar poängen rätt rejält... JAG vet att det går att kryssa sej förbi på listorna...

Det som är det "roliga" i Vs fall är just att de INTE HAR KOLL....
De vet alltså inget om de som de har på sina listor...

Att han blev inkryssad är inget JAG är förvånad över... SD såg det komma...

V såg det INTE komma ....

https://www.expressen.se/nyheter/po...m_YKP0yDRbjM_gHWKU_IEdRw#Echobox=1789974286-1

"”Under hela den här valrörelsen har Nooshi Dadgostar gömt sig bakom talepunkten att det inte går att ha koll på alla sina kandidater. Nej, särskilt inte om man som aktiv strategi väljer att inte ens ha koll på vilka man skickar till Sveriges riksdag.”"

Du tappar poängen rätt rejält... JAG vet att det går att kryssa sej förbi på listorna...

https://www.expressen.se/nyheter/po...m_YKP0yDRbjM_gHWKU_IEdRw#Echobox=1789974286-1

"”Under hela den här valrörelsen har Nooshi Dadgostar gömt sig bakom talepunkten att det inte går att ha koll på alla sina kandidater. Nej, särskilt inte om man som aktiv strategi väljer att inte ens ha koll på vilka man skickar till Sveriges riksdag.”"
Gruppledaren som expressen frågade verkade inte riktigt ha koll på vem han var, men det verkar absolut inte som att han är okänd för partiet i Dalarna överlag:

"Men Amanda Dalmans, ordförande för V i Dalarna, kallar hans riksdagsinträde för en framgång.

”Mohamed Abdukardir Ali är invald på personkryss, eftersom han stod längre ner på listan,men han är absolut inte okänd i partiet. Jag ser fram emot att jobba tillsammans med honom för att förändra Sverige och Dalarna till det bättre”, säger hon till SVT."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-val-2026?inlagg=ccd7d3b80f877ab3c8088a220d4047eb

Av den anledningen att de som kryssat INTE vill att nån annan ska "kuppa" sej förbi ... Det KAN ju uppenbarligen hända !
Kuppa sig förbi? Har du insikt i de här situationerna utöver sensationsjournalistiken från kvällstidningar som jagar klick och reaktioner?

Jag läser nämligen lokaltidningar och litar betydligt mer på den informationen. Personen i Borlänge hade inte kampanjat för sig själv, men är en väldigt omtyckt person som engagerat sig ordentligt i politiken det senaste. Då är det inte jättekonstigt att folk kryssar honom, va? Hade du reagerat lika starkt om det var nån med svenskt ursprung? Eller hade du kanske inte noterat det alls, för kvällstidningarna hade inte skrivit om det eftersom i princip ingen bryr sig om det är Kalle eller Olle som får mest personröster?

Det är ju skittrist att "ursprungssvenskar" väljs pga förtroende, medan om det är någon med utländskt ursprung måste det automatiskt vara en kupp eller något slags ont uppsåt. Ibland kan det vara bra att kolla upp lite mer fakta innan man uttalar sig.

Kuppa sig förbi? Har du insikt i de här situationerna utöver sensationsjournalistiken från kvällstidningar som jagar klick och reaktioner?

Jag läser nämligen lokaltidningar och litar betydligt mer på den informationen. Personen i Borlänge hade inte kampanjat för sig själv, men är en väldigt omtyckt person som engagerat sig ordentligt i politiken det senaste. Då är det inte jättekonstigt att folk kryssar honom, va? Hade du reagerat lika starkt om det var nån med svenskt ursprung? Eller hade du kanske inte noterat det alls, för kvällstidningarna hade inte skrivit om det eftersom i princip ingen bryr sig om det är Kalle eller Olle som får mest personröster?

Det är ju skittrist att "ursprungssvenskar" väljs pga förtroende, medan om det är någon med utländskt ursprung måste det automatiskt vara en kupp eller något slags ont uppsåt. Ibland kan det vara bra att kolla upp lite mer fakta innan man uttalar sig.

Du blandar äpplen med badbollar här...

JAG svarade på varför man kryssar sin partiledare. Det är Äpplena.

Badbollen:
Att någon någon annan "kuppar sej in" i Borlänge är mkt riktigt kul... Framförallt när V säger sej i vissa fall "inte veta något om personen och inte ens ha kontaktuppgifter" å andra sidan "har stor koll på personen och kommer ha kul i riksdagen med honom" ... Och iom att det är V så blir då uppgifterna lite motstridiga... Då de ju ÄR kända för att inte ha koll på sina listor...

Att han är arbetslös och har skuldsanering är ju nu inga problem med 80 000 kr i månaden. Han kommer ju upp sej rejält !
OCH det är här jag menar att det kommer få fler att vilja stå på listor till nästa val. Att kunna få ihop lite personröster är inga problem med deras kontaktnät. Och att få chansen till (NU) 80 000 kr i månaden efter 1 års medlemskap i ett parti är som jag svarade nån annan... Enkla snabba cash... Och dessutom lagligt ! De behöver ju inte ens bli gängkriminella.. De kan få cashen lagligt.. OCH bidra i riksdagen... Så här har V redan lyckats med att göra en svensk medborgares liv bättre ! win win !

Expressen har nosat lite på din "lokalkändis" ... Så klick får de definitivt !

https://www.expressen.se/nyheter/po...Ij7el98ZqYPuFcEvXg_aem_UjdXLkIHfFDRtlbZy5CBEw

"Personrösterna i Borlänge gav den politiskt okände vänsterpartisten Mohamed Abdukardir Ali en direktbiljett in i riksdagen.

Nu kan Expressen berätta att polisen under förtidsröstningen hade spaning på en bil och flera personer som kan knytas till Mohamed Abdukardir Ali. Även han förekommer i spaningsmaterialet.

Spaningen inleddes redan under förtidsröstningen, efter en anonym anmälan om misstänkt valfusk som ska ha ägt rum i Borlänge. Anmälan inkom den första september, enligt Expressens uppgifter."

MIN poäng är att du och SD inte hade brytt er om denna händelse för fem öre om personen i fråga hade hetat Julia Algotsson, eller annat valfritt svenskklingande namn.

Själv tycker jag väl inte att man ska kräva av V att de ska ha stenkoll på fjärdenamnen på Miljöpartiets listor...

Fattar inte varför du skriver om ngn enstaka stads kommunalråd som kör Tesla. 1. jag tänker vara jätteförvånad om inte fler moderater än så kör elbil 2. är det för att visa att han kämpar mot svenska facket och amerikansk demokrati som det anses extra bra?)
Okej, så när en Moderat kör elbil är det plötsligt fel tillverkare.
Alltid är det något som går att klaga på.

Gjorde min exmake rätt när han bytte från Tesla till en elektrisk Mercedes, eller är det något annat som blir fel då?

Expressen har nosat lite på din "lokalkändis" ... Så klick får de definitivt !

https://www.expressen.se/nyheter/po...Ij7el98ZqYPuFcEvXg_aem_UjdXLkIHfFDRtlbZy5CBEw

"Personrösterna i Borlänge gav den politiskt okände vänsterpartisten Mohamed Abdukardir Ali en direktbiljett in i riksdagen.

Nu kan Expressen berätta att polisen under förtidsröstningen hade spaning på en bil och flera personer som kan knytas till Mohamed Abdukardir Ali. Även han förekommer i spaningsmaterialet.

Spaningen inleddes redan under förtidsröstningen, efter en anonym anmälan om misstänkt valfusk som ska ha ägt rum i Borlänge. Anmälan inkom den första september, enligt Expressens uppgifter."
Det är väl jättebra att man utreder eventuellt valfusk? Men det var ju inte det som verkade vara ditt initiala problem med det här, utan att personen var från Somalia och då är det automatiskt en sämre kandidat till riksdagen än någon med ett svenskklingande namn, eller?

Jag tycker det är faschinerande hur mycket tid rasisterna i det här landet lägger på att hata V. Är de rädda för V?
För SD och dess anhängare är väl ändå inte riktigt rätt personer för att beskylla andra för olagligheter, fusk, dålig "vandel" mm mm mm

Jag tycker det är faschinerande hur mycket tid rasisterna i det här landet lägger på att hata V. Är de rädda för V?
För SD och dess anhängare är väl ändå inte riktigt rätt personer för att beskylla andra för olagligheter, fusk, dålig "vandel" mm mm mm

JAG är rädd för V... De släpper LÄTTVINDIGT in islamistiska personer på sina listor...
De har helt enkelt urusel koll på vilka de satt upp på sina listor... De släpper helt enkelt in islamister...
Att ge dem inflytande är inte att "göra det bästa för Sverige" ...

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!