Bukefalos 28 år!

Svensk politik II

Status
Stängd för vidare inlägg.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dwPezB/kiarash-blev-bara-25-skots-vid-pendeltaget-i-jordbro

Visar hur extremt verkningslöst det skulle vara att tvångstesta för adhd och liknande. Om man inte samtidigt utökar resurserna inom skola, vården och sociala myndigheter. Det visar också på att socialen vet redan när någon är liten vem som kommer bli brottslig när de växer upp. Om vi inte kan fånga upp barnen då, innan de går förlorade då kommer vi aldrig tillrätta med gängen, hur hårda straff som de än döms till.
 
Hur ska verksamheten slås sönder av det menar du? Vad ska krävas som bevis för att man tillhör ett kriminellt gäng?
Polisen säger ju med jämna mellanrum att man har kartlagt de kriminella gängen och man vet vilka dom är. Bevisen finns redan. Ulf sa igår att han inte är främande för att ta till militären men att lagändring måste till. När hela den här omställning är gjord så finns ju möjligheten att låta militären göra räder mot gängkriminella. Men iof tror jag det inte kommer att behövas för dom har redan frivilligt lämnat landet då. Problemet löst
 
Polisen säger ju med jämna mellanrum att man har kartlagt de kriminella gängen och man vet vilka dom är. Bevisen finns redan. Ulf sa igår att han inte är främande för att ta till militären men att lagändring måste till. När hela den här omställning är gjord så finns ju möjligheten att låta militären göra räder mot gängkriminella. Men iof tror jag det inte kommer att behövas för dom har redan frivilligt lämnat landet då. Problemet löst
Okej, det var ju smidigt! Ska bli spännande att se.
 
Polisen säger ju med jämna mellanrum att man har kartlagt de kriminella gängen och man vet vilka dom är. Bevisen finns redan. Ulf sa igår att han inte är främande för att ta till militären men att lagändring måste till. När hela den här omställning är gjord så finns ju möjligheten att låta militären göra räder mot gängkriminella. Men iof tror jag det inte kommer att behövas för dom har redan frivilligt lämnat landet då. Problemet löst
Det kommer inte att göras någon grundlagsändring som tillåter militärt ingripande mot civila.
 
Polisen säger ju med jämna mellanrum att man har kartlagt de kriminella gängen och man vet vilka dom är. Bevisen finns redan. Ulf sa igår att han inte är främande för att ta till militären men att lagändring måste till. När hela den här omställning är gjord så finns ju möjligheten att låta militären göra räder mot gängkriminella. Men iof tror jag det inte kommer att behövas för dom har redan frivilligt lämnat landet då. Problemet löst

Det där är ett riktigt idiotförslag som kommer upp lite då och då. Att Försvarsmakten på något sätt ska användas mot gängen. Det är ett idiotförslag som bl a bygger på att man inte har den blekaste aning om vad Försvarsmakten gör och kan.

Om man tycker att Polisen inte har rätt resurser för uppdraget kan jag tycka att det är klokare att ge dem det.
 
Det där är ett riktigt idiotförslag som kommer upp lite då och då. Att Försvarsmakten på något sätt ska användas mot gängen. Det är ett idiotförslag som bl a bygger på att man inte har den blekaste aning om vad Försvarsmakten gör och kan.

Om man tycker att Polisen inte har rätt resurser för uppdraget kan jag tycka att det är klokare att ge dem det.

Ja, det är en extremt viktig distinktion att göra mellan dessa uppdrag. Det är verkligen ett riktigt idiotförslag som (s) lanserade 2017 och som märkligt nog inte fallit ur agendan som en lapsus i kompetens och tankeverksamheten hos våra politiker .
 
Ja, det är en extremt viktig distinktion att göra mellan dessa uppdrag. Det är verkligen ett riktigt idiotförslag som (s) lanserade 2017 och som märkligt nog inte fallit ur agendan som en lapsus i kompetens och tankeverksamheten hos våra politiker .
Och visst finns det situationer då FM kan stötta civilsamhället på bra sätt. Det är vanligt att Hemvärnet t ex släcker skogsbränder och letar efter försvunna personer. Och man har dessutom lite specialkompetens i bl a telekrig och taktiska helikoptertransporter som emellanåt tas i anspråk av polisen. Men det är förstås inte det här debattörerna efterfrågar. Det är väl snarare att man tror på någon sorts idé om att soldater ska patrullera utsatta områden eller sätta upp vägspärrar.

Mitt konspiratoriska jag är övertygad om att politiker som t ex Kristersson är helt överens med oss om att det är en idiotidé och att man egentligen inte vill genomföra något sådant. Men någonstans måste pengarna komma ifrån och om man låter bli att ge polisen resurser och istället tvingar FM att göra polisens jobb så får man pengar över till skattesänkningar.
 
Det blir bra. Utredningen ska va klar i sept nästa år vill jag minnas, sen blir det lite fram o tillbaka sedan röstar Riksdagen och lagarna börjar gälla nån gång 2025 tror jag målet var. Då har den demokratiska gången haft sitt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Citat från https://www.svd.se/a/76mlxW/jan-jonsson-stoppa-forslaget-om-massovervakning-ieu Denna lag motiveras med att man vill skydda...
2
Svar
35
· Visningar
4 002
Senast: Sharpless
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 921
Senast: fejko
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 345
Senast: Mkb
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp