svensk stam

Sv: svensk stam

Jag läste en studie från SLU för några år sedan som handlade just om HBF. Kontentan av den var att det inte gick att visa att HBF är enbart ärftligt rakt av, bl a mot bakgrund av att man inom någon kallblodsras (minns nu inte om det var ardenner eller nsv, tror att det var de förstnämnda) kasserade alla avelsdjur med denna defekt under en period och frekvensen av förekomst av HBF minskade ändå inte.

Nu blev det här inlägget lite värdelöst pga att jag inte hittar studien just nu, tänkte egentligen bara komma med inpasset att det finns studier som visar på att det förutom att vara ärftligt även kan uppkomma av yttre påverkan, såsom trauma eller långvarig användning av hästen på hårt underlag (polishästar, brygghästar osv som går år ut och år in på asfalt exempelvis).
 
Sv: svensk stam

Nej, som jag sa finns det två sorter, ärftlig och förvärvad. Förr var det vanligt att arbetshästarna fick hbf genom hårt arbete plus att många stod uppstallade på hårt underlag resten av tiden. Läste nånstans att man räknade med att 30% var av denna förvärvade sorten.

Men nåt sånt på ett halvblod idag? Det är det folk frågar sig. Då återstår bara den ärftliga sorten.
 
Sv: svensk stam

Och hur eller hur, vill man chansa? :crazy:

Om det nu vore den förvärvade sorten så kan det ju också tänkas att den förvärras av en dräktighet och är det ärftligt så riskerar man en fölunge med samma åkomma. Pest eller kolera, liksom....

Det finns så många bra, friska och meriterade ston därute som platsar i aveln, så det är onödigt att betäcka de som inte är det.
 
Sv: svensk stam

Svarar på de båda sista inläggen: jag menade inte att det är bra att avla på defekta djur, i det här fallet HBF som man dels inte vet var det kommer ifrån och om hästen redan är halt av det kanske den inte klarar av en dräktighet. Tänkte bara belysa att det (nånstans...) finns en studie som visar på att det inte gick så bra att "avla bort" defekten bland ardennerhästarna. Så var det med det!:idea:
 
Sv: svensk stam

kl

Man ska också vara medveten om att defekter ses på olika sätt inom olika raser. OCD t ex som är direkt diskvalificerande inom SWB-aveln (på hingstar, märk väl - för stona finns ingen kontroll) bryr man sig nästan inte om inom travaraveln. Är det en bra hingst eller ett bra sto (de flesta är ju röntgade) avlar man på den ändå. Arvbarheten är ju inte jättehög, är mycket annat som spelar in. Upptäcker man benbitar plockar man ut dem helt sonika.

Jag kan inget om hovbroskförbening ska tilläggas, sysslar ju med SWB och ponnyavel och det är inget jag stött på rent avelsmässigt.
 
Sv: svensk stam

Hovbroskförbening hänger ofta ihop med benställning och hovform. Så även om själva hovbroskförbeningen kanske inte är ärftlig, så nedärvs ofta hovformer och benställningar (även om det påstås att arvbarheten är låg på benställningar - den som följt många hästar i samma stofamiljer kan ofta se att de ser väldigt snarlika ut i sina ben...).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett halvblodssto som jag älskar över allt annat och som HADE jättemycket potential. Hon rör sig bra och hoppar bra, har även fin...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
12 060
Senast: vallhund
·
Avel Hästköpartankar Om jag har hittat ett sto som kommer från en framgångsrik stostam i ett baltland, mamman har bla givit en godkänd...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
5 772
Senast: pastejja
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 481
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp