svensk stam

scizofren

Trådstartare
Jag har ett mycket vackert, svart halvblodssto som har visat sig lämna mycket fina föl (trots att jag ännu inte tagit et rent halvblodsföl efter henne).
Jag har haft funderingar på att lämna ut henne på foder som avelssto, men har kommit på tankar som lutar åt hållet att själv avla på henne då jag älskar denna häst så djupt att jag nästan skulle gå sönder om jag gjorde mig av med henne.
Hon har gröna papper och är efter Ganesco (gamla svenska avelslinjerna) och jag funderar på i vår att betäcka henne med Chirlon 870 som också är av de gamla, svenska halvblodslinjerna.
Det jag vill veta av er "avelskunniga" är om ett svart föl med helt svenska linjer skulle kunna vara eftertraktat i en tid som denna.
Jag har ju fött upp egna hästar, men inte i syfte att sälja dem.
Jag tror att mitt "Ganesco-sto" och Chirlon skulle kunna få ett helt magnifikt föl!
Vad har ni får åsikter om detta påtänkta "rensvenska" föl? Är detta eftertraktat eller vill man hellre ha "utländska" föl?
Sveriges bästa dressyrhästar har ju trots allt ganska svensk stam.. (där ibland Briar som är släkt med mitt sto)
 
Sv: svensk stam

Folk vill inte ha svenska stammar, de vill ha tyska eller holländska.

Om ditt sto har placeringar i svår klass, hennes avkommor/syskon/mödernelinje har lämnat massa svårklasshästar kan du kanske få igen tillverkningskostnaderna. Om inte så är det ett effektivt sätt att slösa bort sina pengar.

Ganesco anses vara en gammal hingst som visserligen gav avkommor som rör sig väldigt bra men lågställda och omoderna i typen. Kollar du i tdb på de tio högst rankade dressyrhästarna är bara två svenskfödda och Brisbane är den ende med båda föräldrarna födda i Sverige.
 
Sv: svensk stam

Min åsikt är att man avlar på friska ston inte ston som är utslagna ....
Har för mig att ditt sto inte är frisk och dessutom utslagen på ärftlighetsmässiga saker också ?

Mia
 
Sv: svensk stam

Min åsikt är att man avlar på friska ston inte ston som är utslagna ....
Har för mig att ditt sto inte är frisk och dessutom utslagen på ärftlighetsmässiga saker också ?

Mia

Angående det så har hon två friska avkommor som är OTROLIGT fina båda två. :D
Har varit i kontakt med flera olika veterinärer och även ASVH som berättade för mig att hennes åkomma inte har någon betydelse för avel och är inte bevisat ärftligt bland halvblod. Dessutom är åkomman inte ovanlig bland halvblod, men det är MYCKET ovanligt att de får problem av det.
Jag hade helt enkelt otur gällande mitt vackra sto.. :(
Kontaktpersonen på ASVH sa att de inte ser det som ett problem att avla på en häst med den åkomman, men folk kan dra sig för att köpa en avkomma då mitt sto faktiskt blev triangelmärkt pga det.
Det är ju något som jag mer eller mindre räknar med att folk kan dra sig för.
Men kan man uppvisa två friska avkommor sedan tidigare så bevisar ju det att mitt sto förmodligen inte nedärver sin sjukdom till sina föl.
 
Sv: svensk stam

Angående det så har hon två friska avkommor som är OTROLIGT fina båda två. :D
Har varit i kontakt med flera olika veterinärer och även ASVH som berättade för mig att hennes åkomma inte har någon betydelse för avel och är inte bevisat ärftligt bland halvblod. Dessutom är åkomman inte ovanlig bland halvblod, men det är MYCKET ovanligt att de får problem av det.
Jag hade helt enkelt otur gällande mitt vackra sto.. :(
Kontaktpersonen på ASVH sa att de inte ser det som ett problem att avla på en häst med den åkomman, men folk kan dra sig för att köpa en avkomma då mitt sto faktiskt blev triangelmärkt pga det.
Det är ju något som jag mer eller mindre räknar med att folk kan dra sig för.
Men kan man uppvisa två friska avkommor sedan tidigare så bevisar ju det att mitt sto förmodligen inte nedärver sin sjukdom till sina föl.


Är du så dum att du tror att en 08 och en fölunge bevisar att stoet inte nedärver varken hovbroskförbeningen eller spatten hon har och dessutom är stoet oridbar !!!

Det lär nog ta något/några år innan det visar sig nu först på 08 och oavsett om det inte visar sig på ,så kan man fundera på hur man tänker med att avla på ett sånt sto och hoppas på att det går för att hon är söt och ett svart sto
?!

Här är din andra tråd där du fortfarande stoppar huvudet i sanden ....

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1130352

Mia
 
Sv: svensk stam

När båda avkommorna är åtminstone tio år kan du se om hon nedärver hovbroskförbeningen.

Ditt sto är inte avelsmaterial och hennes avkommors värde blir noll, ingen vill i dagsläget köpa en häst vars mamma är sjuk och det finns en möjlighet att det nedärvs till hennes avkommor. Det är svårt att hitta köpare till en häst som varit halt en gång för flera år sen efter en hovböld.
Du skulle till och med kunna få svårt att ge bort avkommorna eftersom ingen vill ha ansvar för en häst som kan kosta en massa pengar i veterinärvård i framtiden.
 
Sv: svensk stam

Stammässigt är det inget som tilltalar mig eller många andra. Man vill ha friskt nytt blod och det hittar vi sällan i de svenska stammarna.

Sen har det kommit fram att stoet dessutom har defekter som kan vara ärftliga? Dessutom bär stoet 70% av vikten fram och att då vara dräktig kommer bli en extra påfrestning för stoet. När hon redan är skadad.

Så nej jag kan inte ge dig en enda anledning att avla på detta sto.
 
Sv: svensk stam

Har varit i kontakt med flera olika veterinärer och även ASVH som berättade för mig att hennes åkomma inte har någon betydelse för avel och är inte bevisat ärftligt bland halvblod. Dessutom är åkomman inte ovanlig bland halvblod, men det är MYCKET ovanligt att de får problem av det.
Jag hade helt enkelt otur gällande mitt vackra sto.. :(
Kontaktpersonen på ASVH sa att de inte ser det som ett problem att avla på en häst med den åkomman, men folk kan dra sig för att köpa en avkomma då mitt sto faktiskt blev triangelmärkt pga det.

Det låter helt barockt att en person på ASVH inte skulle se något problem med att avla på ett sto som har en defekt som finns på Jordbruksverkets defektlista! :eek:
 
Sv: svensk stam

Du har fått bra svar i denna tråden redan, samt i den gamla tråden som det länkas till här ovan.
Ditt sto skall aldrig överhuvudtaget avlas på, varför står väldigt tydligt i den andra tråden, det är bl.a. brott mot djurskyddslagen och således djurplågeri.
Men det förstås, det är kanske värt så mycket för dig att få ett föl efter henne att du struntar i om du gör dig skyldig till djurplågeri (djurskyddslagen finns ju där av en anledning)?

Sen vet jag inte om Ganesco skulle bidra till någon slags rusning efter dina föl? Hans Blupindex lämnar en hel del att önska och min uppfattning om hans avkommor är att de blir utmärkta ridskolehästar eller skogsmullehästar, visst ett fåtal har ju haft bättre kvalitéer. Sen om hon nu råkar vara släkt med Briar är väl ganska mycket skitsamma, så länge hon inte är Briar, spelar det ingen roll.
Min nuvarande häst är släkt med hingstar som både Robin Z, Cortez och Landlord (samt en massa internationella elithopphästar) på hyfsat nära håll, men han är dressyrhäst och gillar inte bommar, så släktskapet med Briar är inget du ska spinna vidare på, det är bara patetiskt och visar hur okunnig du är inom avel.

Har sett skräckexempel på folk som avlat på ston med både KS (den hästen bröt "som tur var" benet strax efter konstaterad dräktighet och slapp således plågas igenom dräktigheten) och pålagringar (hästen dömdes ut för det som knappt riden 4-åring, trots det sa veterinärerna ok till avel fast att alla vet att pålagringar är ärftligt). Det är bara ren egoism av ägaren.

Du måste sluta avla på trasigt och tämligen oattraktivt hästmaterial av enbart egoistiska skäl. Hästaffärerna är nuförtiden köparens marknad och det finns massor av hästar med bättre stam och helt friska föräldrar som kommer säljas långt innan dina kommer på tal.
 
Sv: svensk stam

Det låter helt barockt att en person på ASVH inte skulle se något problem med att avla på ett sto som har en defekt som finns på Jordbruksverkets defektlista! :eek:

exakt, ASVH brukar tvärtom vara stenhårda på att avelsmaterialet ska vara friskt och ha attraktiva blodslinjer. Tyvärr har ju problemet varit och verkar fortfarande vara, att folk avlar på skitston, trasiga eller ej, i hopp om att en fin hingst ska fixa allt så det blir internationella topphästar av det.
 
Sv: svensk stam

Förvisso är väl inte blup så tillförlitlig när det gäller en så gammal hingst. I övrigt håller jag med, en häst med hovbroskförbening och spatt har inte i avelsboxen att göra.
 
Senast ändrad:
Sv: svensk stam

Ja, blup är nog lite missvisande särskilt när det gäller en hingst som har så många exporterade avkommor som just Ganesco har.

Men som sagt, det finns ingen anledning att avla på stoet iallafall
 
Sv: svensk stam

Förvisso är väl inte blup så tillförlitlig när det gäller en så gammal hingst. I övrigt håller jag med, en häst med hovbroskförbening och spatt har inte i avelsboxen att göra.

Sååå gammal är han inte, levde 1971-2000 (gdk 1974) och har flera avkommor i Sverige födda 1999. Kan jämföras med en betydligt namnkunnigare hingst Irco Marco f. 1971-2004 (fast det står -01 på blupsidan vilket är fel) (imp, 1978, gdk 1979) vars sista reg. avkomma f. 2000.
Den sistnämndes blup används och hänvisas till fortfarande, utan att anses som för gammal, visst han är inte svensk från början, men han räknas ju mer eller mindre som svensk.
Då tror jag mer på att Ganescos blup felar pga det skäl cirkus nämner, många av hans avkommor exporterades och har inte tillgodoräknats honom i Sverige.
Jag vidhåller dock fortfarande vid att de Ganescoavkommor jag stött på är synnerligen medelmåttiga ur prestationssynvinkel och ngt tunga exteriört (gammal typ).

Hur eller hur, ska inte TS häst användas i avel ändå pga de medicinska aspekterna. Sen är det väl aldrig bra att avla på ett sto av de skäl TS nämner dvs;

* TS anser att hästen är vacker (inga bilder har visats, så om det stämmer eller enbart är TS högst objektiva inställning kan inte avgöras).

* Hästen är svart (en bra häst har ingen färg, vem sjutton avlar på färg?).

*TS vill inte avliva, utan tänker "rädda" hästen genom att avla på den.

* Hästen har fin gammal svensk stam (i det här fallet tycker iaf jag att det är fel gamla stam dvs den tyngre sorten), visst finns det fina gamla linjer värda att bevaras, men det görs inte genom att använda trasiga kasserade individer som TS häst (vi vet heller inte vad mer det ligger bakom i härstamningen på TS häst, det kanske inte är intressant att avla på alls.
 
Sv: svensk stam

Man kan inte jämföra äldre hingstars blup med yngres, aveln ska ju gå framåt så därför har våra gamla elitförvärare låga blup jämfört med dagens hingstar. Bara för att du inte har sett stjärnor efter Ganesco betyder det inte att de inte har funnits. Enligt livstidsstatistiken hade han 3 i svår fälttävlan, 4 i svår dressyr och 1 i svår hoppning. Sonen Bellini var outstanding på sitt bruksprov.

Du behöver inte gilla Ganesco men det är fel att förringa hans kvaliteter som avelshingst.
 
Sv: svensk stam

Man kan inte jämföra äldre hingstars blup med yngres, aveln ska ju gå framåt så därför har våra gamla elitförvärare låga blup jämfört med dagens hingstar. Bara för att du inte har sett stjärnor efter Ganesco betyder det inte att de inte har funnits. Enligt livstidsstatistiken hade han 3 i svår fälttävlan, 4 i svår dressyr och 1 i svår hoppning. Sonen Bellini var outstanding på sitt bruksprov.

Du behöver inte gilla Ganesco men det är fel att förringa hans kvaliteter som avelshingst.

Som även han verkar ha lämnat en hel del bra. Vi har gott om hästar häromkring både E och UE Bellini som är riktigt fina.
 
Sv: svensk stam

Jag tror att Bellini var en precis så bra hingst som hans bruksprov antyder. Synd att han dog i förtid
 
Sv: svensk stam

Man kan inte jämföra äldre hingstars blup med yngres, aveln ska ju gå framåt så därför har våra gamla elitförvärare låga blup jämfört med dagens hingstar. Bara för att du inte har sett stjärnor efter Ganesco betyder det inte att de inte har funnits. Enligt livstidsstatistiken hade han 3 i svår fälttävlan, 4 i svår dressyr och 1 i svår hoppning. Sonen Bellini var outstanding på sitt bruksprov.

Du behöver inte gilla Ganesco men det är fel att förringa hans kvaliteter som avelshingst.

Nu jämförde jag ju med en samtida hingst och inte en yngre just därför.
Jag tyckte att jag var tydlig med att det var just de Ganescoavkommor som jag personligen träffat/sett/läst om inte varit ngr större stjärnor, jag skrev inte att han bara producerade medelmåttor.

Det har inte varit min mening att på något sätt att förringa honom eller hans insats som avelshingst, utan menade mer att, det finns intressantare "gamla svenska stammar" som passar bättre att avla på om man vill få fram en modern sporthäst, då Ganesco ofta lämnat tyngre omoderna individer (som redan nämnts i tråden).
Men det är ju mitt tycke då, jag gillar nog lättare hästar, min förra häst var vissaerligen e. Marino-Lansiär-Jovial, dock inte så tung i kroppen och hon gick St:Georges samt var ett selektionssto, till skillnad från TS häst som inte verkar ha ngr tävlingsresultat alls.
 
Sv: svensk stam

Jag håller inte alls med om att han gav tyngre hästar.
Visst är de inte lika ädla som dagens modernaste hästar, men att kalla dem för tyngre tycker jag inte är riktigt rättvist.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett halvblodssto som jag älskar över allt annat och som HADE jättemycket potential. Hon rör sig bra och hoppar bra, har även fin...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
12 060
Senast: vallhund
·
Avel Hästköpartankar Om jag har hittat ett sto som kommer från en framgångsrik stostam i ett baltland, mamman har bla givit en godkänd...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
5 772
Senast: pastejja
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 480
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp