svensk stam

Sv: svensk stam

Skulle vi entusiaster av helsvenskt blod avla på defekta djur skulle det knappast gynna de helsvenska hästarnas rykte.
 
Sv: svensk stam

Du vet ju i vilket fall INGENTING om mitt sto och inte heller någonting om hovbroskförbening som är en vanlig sjukdom hos halvblod.
MEN halvblod brukar inte känna av åkomman (och det brukar heller inte påverka användbarheten) till skillnad från ex ardennrar och nordsvenskar.

Om det är någon av dina veterinärer som sagt att det är vanligt med hovbroskförbening hos halvbloden bevisar de att de inte kan mycket om avel och halvblod. Jag säger som ameo och Görel, det är INTE vanligt hos halvblod! Hovbroskförbening är fortfarande med på defektlistan, dvs att det faller under djurskyddet om du medvetet avlar på en individ med defekter.
 
Senast ändrad:
Sv: svensk stam

Men seriöst, vad är det du inte begriper?

Det är enligt svensk lag OLAGLIGT att avla på djur med ärftliga defekter som kan orsaka djuret lidande.

Försök inte hävda att det inte är ärftligt när hon har det på båda benen. Du har ju det svart på vitt på Jordbruksverkets defektlista dessutom. Vad är det du inte fattar?

Smart nog går du ut med det här också, om inte någon anmäler dig hoppas jag åtminstone att potentiella köpare läser här också!
 
Sv: svensk stam

Är det verkligen olagligt att avla på hästar med hovbroskförbening? I Svenska Hästavelsförbundets Hingstreglemente 2010 Ardenner "Hingst skall röntgas avseende hovbroskförbening innan avelsvärderingsbevis kan utfärdas. Förbenat hovbrosk utgör ej kassationsorsak."
 
Sv: svensk stam

Det är enligt djurskyddslagen olagligt att avla på ärftliga defekter som kan orsaka lidande. Det gäller för alla djurarter, och när den aktuella defekten till och med finns med på jordbruksverkets defektlista och uttryckligen är kasserande för avel fattar jag inte vad det är som inte går in...
 
Sv: svensk stam

Fast det är lite svårt att svara på när du inte anger vad det är för lista? Dock står det ju "Olika veterinärmedicinska fynd av betydelse för djurskyddet – utredning och eventuell kassation."
 
Sv: svensk stam

Det jag försöker säga är att djurskyddet är avgörande, du får inte avla på något ärftligt som kan orsaka lidande oavsett vad som står på diverse listor.
 
Sv: svensk stam

"Olika veterinärmedicinska fynd av betydelse för djurskyddet – utredning och eventuell kassation."

Jag tror nog inte att en hingst med hovbroskförbening skulle få användas i avel.
 
Sv: svensk stam

knapplån

ASVH har precis i dagarna luckrat upp betydelsen av SJVs "defekt"-lista.

Jag har genom åren hört talas om bekantas hästar (varmblodig ridhästar) som haft hovbroskförbening bl a en efter Maraton som det avlades på. Tror inte det är helt ovanligt men inget man pratar allt för högt om. Tidigare var det vanligt att dessa hästar skoddes med PG-skor.
 
Senast ändrad:
Sv: svensk stam

Men seriöst, vad är det du inte begriper?

Det är enligt svensk lag OLAGLIGT att avla på djur med ärftliga defekter som kan orsaka djuret lidande.

Försök inte hävda att det inte är ärftligt när hon har det på båda benen. Du har ju det svart på vitt på Jordbruksverkets defektlista dessutom. Vad är det du inte fattar?

Smart nog går du ut med det här också, om inte någon anmäler dig hoppas jag åtminstone att potentiella köpare läser här också!

SERIÖST?! Ursäkta språket, men är du helt tappad?!
Som jag har skrivit tidigare så har jag rådfrågat ASVH om hur de ser på avelshästar med hovbroskförbening och de ser inget problem i det eftersom sjukdomen INTE är bevisat ärftlig bland halvblod.

Dessutom är det ABSOLUT INTE olagligt att avla på "defekta" djur så länge djuren i fråga inte tar skada av dräktighet/förlossning på grund av defekten.´
Jag skulle ALDRIG NÅGONSIN utsätta min häst för något som hon inte skulle klara av!

Däremot kan jag tänka mig att man har ett ansvar att berätta för eventuella köpare till avkomman om mammans/pappans eventuella sjukdomshistorik då folk självklart vill ha ett friskt djur. Det är för mig fullt förståeligt.
 
Sv: svensk stam

Ett till knapplån

Här är Jordbruksverkets lista: http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000995/2009-028.pdf

Jag gissar att en anledning till att olika veterinärer kan ge olika besked om det är OK eller inte att avla på en häst med hovbroskförbening är det där tillägget "grav/tidig". "Grav" kan jag tänka mig att man kan göra en veterinärmedicinsk bedömning på, men vad menas egentligen med "tidig"?

Jag tror att det menas att defekten visar sig i tidig ålder hos hästen.
Hovbroskförbening kan ju även uppkomma av någon form av yttre våld och den typen av hovbroskförbening kan visas när hästen uppnått en ganska hög ålder.
 
Sv: svensk stam

Visa gärna källa på att det inte är ärftligt hos halvbloden. Och gärna något mer trovärdigt än vad en person på ASVH tycker.

Om du googlar lite så hittar du massor av forskning som visar på hög ärftlighet. Ja, det kan uppkomma av yttre trauma, men hur troligt är det på bägge benen? Då återstår ju bara.. Just det!

Och jo, det är i högsta grad olagligt att avla på genetiska defekter. Kanske läge att läsa på lite, eller är det lättare att blunda och vara spydig mot folk som har mer kunskap?
 
Sv: svensk stam

Visa gärna källa på att det inte är ärftligt hos halvbloden. Och gärna något mer trovärdigt än vad en person på ASVH tycker.

Om du googlar lite så hittar du massor av forskning som visar på hög ärftlighet. Ja, det kan uppkomma av yttre trauma, men hur troligt är det på bägge benen? Då återstår ju bara.. Just det!

Och jo, det är i högsta grad olagligt att avla på genetiska defekter. Kanske läge att läsa på lite, eller är det lättare att blunda och vara spydig mot folk som har mer kunskap?

Instämmer helt! :bow: :bow: :bow:
 
Sv: svensk stam

Visa gärna källa på att det inte är ärftligt hos halvbloden. Och gärna något mer trovärdigt än vad en person på ASVH tycker.

Om du googlar lite så hittar du massor av forskning som visar på hög ärftlighet. Ja, det kan uppkomma av yttre trauma, men hur troligt är det på bägge benen? Då återstår ju bara.. Just det!

Och jo, det är i högsta grad olagligt att avla på genetiska defekter. Kanske läge att läsa på lite, eller är det lättare att blunda och vara spydig mot folk som har mer kunskap?

ASVH har om någon kunskap om svensk halvblodsavel och huruvida olika defekter är tillåtna inom aveln.
Jag tycker att du ska skaffa lite mer kunskap innan du sätter dig och kommer med en massa påståenden.
Inom kallblodsaveln är hovbroskförbening ärftligt, men jag har ALDRIG stött på en studie som säger att det är bevisat ärftligt bland halvblod, och tro mig, jag har läst allt jag kommit över när det gäller hovbroskförbening och rådfrågat personer med UTBILDNING och KUNSKAP ang hovbroskförbening, så dina så kallade "kunskaper" inom ämnet är för mig skrattretande.
 
Sv: svensk stam

Men halvblod och kallblod är ju samma art, hur menar du att en egenskap kan vara ärftlig för några och inte för andra? Antingen är det ärftligt eller också inte. Det är ju som med oss människor, det är ju inte som att en del sjukdomar är ärftliga för oss men inte för kineser. Är det samma sjukdom, så funkar den likadant, oavsett hur man ser ut. Så är det ju för hästar också. Blackfärg t ex nedärvs likadant för nordsvensk som för halvblod som för islandshästar.

Eller menar du att hovbroskförbening hos halvblod har en annan orsak än hovbroskförbening för kallblod?
 
Sv: svensk stam

Men halvblod och kallblod är ju samma art, hur menar du att en egenskap kan vara ärftlig för några och inte för andra? Antingen är det ärftligt eller också inte. Det är ju som med oss människor, det är ju inte som att en del sjukdomar är ärftliga för oss men inte för kineser. Är det samma sjukdom, så funkar den likadant, oavsett hur man ser ut. Så är det ju för hästar också. Blackfärg t ex nedärvs likadant för nordsvensk som för halvblod som för islandshästar.

Eller menar du att hovbroskförbening hos halvblod har en annan orsak än hovbroskförbening för kallblod?

Tack för att du skrev det jag tänkte!

Sen till TS, att du inte hittar något om ärftlighet hos halvblod beror ju på att det alltid varit mycket vanligare hos kallbloden, därför har man koncentrerat forskningen dit. Men det är ju fortfarande samma art.

Om du läser på lite finns det bara ärftlig eller förvärvad hovbroskförbening. Hur har din häst fått det på båda fram om det nu inte är ärftligt?
Har du ridit sönder henne?
 
Sv: svensk stam

Att du har pratat med en person på ASVH (vem då...??) innebär inte att ASVH förespråkar att hästar med hovbroskförbening bör användas i avel. Speciellt inte en med hovbroskförbening bägge fram.

Om du nu vill avla, köp ett sto som inte har ärftliga defekter.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett halvblodssto som jag älskar över allt annat och som HADE jättemycket potential. Hon rör sig bra och hoppar bra, har även fin...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
12 060
Senast: vallhund
·
Avel Hästköpartankar Om jag har hittat ett sto som kommer från en framgångsrik stostam i ett baltland, mamman har bla givit en godkänd...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
5 772
Senast: pastejja
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 482
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp