Svenskt eller importerat kött?

Vilket kött köper du?

  • Enbart svenskt kött

    Röster: 160 89,9%
  • Svenskt och importerat kött

    Röster: 18 10,1%
  • Importerat kött

    Röster: 0 0,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    178
Svenskt kött så långt det går. Har tyvärr ej sett svensk bacon, kollade på Scan, jo det är uppfött i Sverige och slaktat här, men förpackat i Polen.. hade föredragit om allt gjorts i Sverige. Känns som en risk att skicka det fram och tillbaka. 😕
 
@Roheryn Precis! Och jag upplever att det ibland är lite för lätt att till exempel då hoppa på dig om du kör för mycket (”HUR kan man ens göra så när det är så klimatvidrigt????”) fastän man själv garanterat gör precis lika ”dumma” val - men på andra områden.

Och tack! 😊
 
Jag klickade "Enbart svenskt kött" även om jag, precis som vad jag tror majoriteten av alla som satsar på att bara köpa svenskt, ändå då och då konsumerar utländskt kött.
Ibland är det ett medvetet val som görs baserat på annat än min egen njutning - hundarnas torrfoder är tillverkat av lammkött i Storbritannien eftersom jag inte vill ge dem foder med kyckling och inte hittat något svenskt sådant som fungerar. Färskfodret de får är dock svenskt. Andra gånger handlar det om att man inte lusläser på förpackningar eller ställer frågor - t ex en produkt där en viss del av råvaran är svensk och en annan utländsk eller vid restaurangbesök. Och så ett fåtal gånger då jag fullt medvetet köper utländska produkter - just nu kommer jag inte på något exempel men det händer garanterat.

Jag har som sagt svårt att tro att 130+ personer på forumet enbart köper svenskt kött. Vissa gör det säkert; de som enbart eller så gott som enbart konsumerar kött de själva producerar eller de som äter kött ytterst sällan. Men jag tycker å andra sidan inte att det är fel att klicka i "Enbart svenskt kött" heller. Förhoppningsvis blir det en motivation att undvika utländskt kött i ännu högre grad. Jag köper inte längre utländska charkprodukter t ex( i princip inte svenska heller eftersom jag bara vill äta ekologiskt fläskkött) trots att jag gjorde det ganska ofta förut. Jag säger det inte för att racka ner på folk som gör det, jag syndar garanterat på andra sätt. Men just den typen av produkter är sånt jag faktiskt kan avstå från.
 
Hur viktigt är det för dig varifrån köttet kommer? Är det viktigare med billigt kött än att det kommer från Sverige? Frågar du på resturangen om ursprungsland?


Äter bara svensk nöt som är fött uppvuxet slaktat o till lagat i sverige hällst kött spmbetat bohusängar från kustcharken utan för Kungshamn. Enstaka få tillfällen böir det svenskt gris kött även det lokalt uppfött.
Är det utlänskt eller de inte vet när jag äter ute äter jag inget kött alls.
 
Ni som bara äter svenskt kött: äter ni alltid vegetariskt/veganskt om ni är utomlands? :)
 
Ja vet de inte vart köttet kommer i från äter jag vegan mat.
Förlåt, jag är inte säker att jag förstår vad du menar. Äter du alltså danskt, norskt och finskt så länge du vet att det är just danskt, norskt och finskt eller menar du att du i Norden äter kött om de har just svenskt kött?

@Migo Tack för svaret! Trodde du hade lämnat tråden eftersom du inte svarade på mitt inlägg till dig.
 
Förlåt, jag är inte säker att jag förstår vad du menar. Äter du alltså danskt, norskt och finskt så länge du vet att det är just danskt, norskt och finskt eller menar du att du i Norden äter kött om de har just svenskt kött?

@Migo Tack för svaret! Trodde du hade lämnat tråden eftersom du inte svarade på mitt inlägg till dig.
Njae, jag tyckte väl inte att det var så mycket att svara på?
 
Ni som bara äter svenskt kött: äter ni alltid vegetariskt/veganskt om ni är utomlands? :)
Äter alltid vegetariskt om jag inte vet var köttet kommer ifrån, det behöver inte nödvändigtvis var svenskt (om jag är utomlands) men jag vill veta vilken typ av gård och slakteri som används. Jag äter enligt samma regler här hemma och äter således väldigt begränsat med kött.
 
Äter alltid vegetariskt om jag inte vet var köttet kommer ifrån, det behöver inte nödvändigtvis var svenskt (om jag är utomlands) men jag vill veta vilken typ av gård och slakteri som används. Jag äter enligt samma regler här hemma och äter således väldigt begränsat med kött.
Intressant, tack för ditt svar! Jag kan tänka mig att många restauranger inte kan svara på de frågorna så jag förstår att du ofta får skippa kött.
 
Ni som bara äter svenskt kött: äter ni alltid vegetariskt/veganskt om ni är utomlands? :)

Det beror på var jag är. Var nyligen på Island och åt då t.ex. inhemskt lammkött. Just Island (liksom Norge) har faktiskt ännu lägre antibiotikaanvändning än Sverige i sin köttproduktion, och skryter åtminstone själva om att deras får är frigående på fjället, typ... :D Men egentligen vet jag inte så mycket om djurhållningen på Island, utöver hästhållningen (som väl förvisso också räknas in i köttproduktionen).

Har också flertalet gånger ätit danskt kött i Danmark, trots att jag aldrig skulle köpa det hemma (ett till av dessa ologiska beslut!)

I Spanien har jag faktiskt medvetet undvikit kött, mest för att jag på riktigt är rädd för antibiotikaresistensen där. Äter dock fisk - skulle kunna leva enbart på sardiner tror jag... :)
 
Många "vardagsrestauranger" kan det inte men lite dyrare och mer matnördiga ställen kan relativt ofta. Har hört om ställen som exempelvis får med info om individen när de beställer nöt eller fläsk.

Vissa kan till och med kalla uruguayanskt kött för gårdskött från specifik gård på Gotland.
 
Jag klickade i "enbart svenska kött". Men det är ju inte helt sant inser jag, eftersom jag aldrig (:cautious:) har frågat på restaurang var köttet kommer ifrån, och jag kontrollerar inte alltid supernoga var kött är slaktat/packat/styckat. När jag snabbhandlar kollar jag efter svensk kött-loggan i första hand.
Hela detaljer kollar jag alltid, och i första hand köper jag lokalt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter CCI4*-S har länge efterfrågats i Sverige och nu blir det verklighet. Det är Kristianstad International Eventing som tar sitt...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 477
Senast: Mineur
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 453
Senast: Myrten
·
  • Artikel
Hästnyheter "Varför är svensk ridsport så otroligt stark just nu? Hur viktig är du? Kan du sätta ord på vad hästarna betyder för dig?" Det var några...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp