Svenskt eller importerat kött?

Vilket kött köper du?

  • Enbart svenskt kött

    Röster: 160 89,9%
  • Svenskt och importerat kött

    Röster: 18 10,1%
  • Importerat kött

    Röster: 0 0,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    178
Får man lov att passa på att fråga om lax här? Jag blir inte riktigt klok på vad som finns egentligen. Hittar numera bara torsk med MSC märkning? Odlad lax, är den automatisk snällt fångad? Ibland finns kravmärkt lax, är den automatiskt snällt fångad? Måste försöka reda ut detta för jag äter mest fisk faktiskt. Idag köpte jag kött (att göra middag av förutom falukorv och köttfärs) för första gången sedan jag flyttade för 14 månader sedan. Kravmärkt svensk ytterfilé på rabatt på mitt Ica!
Odlad lax = uppfödd i större burar, leds in i någon form av bassäng, där får dom ström tills dom dör. TROR JAG.
Det kan gå att få tag på vildfångad lax vissa delar av året. Jag har så tur att vi bor bredvid en älv och har rätt att dra upp lax med nät, så den vet vi ju precis hur är fångad!

Det kan gå att kolla med byalag som bor bredvid en älv och får dra upp lax, dom säljer gärna under sensommaren.
 
Hur viktigt är det för dig varifrån köttet kommer? Är det viktigare med billigt kött än att det kommer från Sverige? Frågar du på resturangen om ursprungsland?
Jag äter bara kött som jag producerat själv eller som en nära vän producerat, så att jag har koll på hela kedjan. Äter bara egenproducerade mejerivaror under de månader som hushållskossan lakterar, men köper tyvärr en del mjölk annars. (då från lokal KRAV-gård).
 
Intressant att se hur folk svarar att de bara köper svensk. Ändå ser jag varje dag det säljs mängder av billig dansk fläskfile och utlänsk oxfilé.

Jag tror att det är så enkelt som att de människor som läser och svarar i tråden är intresserade och bryr sig om vart köttet kommer ifrån.

De som inte bryr sig om köttets härkomst tycker förmodligen inte att denna tråden är intressant och läser och svarar därmed inte i den.

Sedan måste jag även göra avbön, svarade tidigare att jag bara köper svenskt kött, tänkte då främst på kött som tillagas.
Men inser vid närmare eftertanke att det även slinker med hem någon lufttorkad skinka och salami emellanåt.
 
Får man lov att passa på att fråga om lax här? Jag blir inte riktigt klok på vad som finns egentligen. Hittar numera bara torsk med MSC märkning? Odlad lax, är den automatisk snällt fångad? Ibland finns kravmärkt lax, är den automatiskt snällt fångad? Måste försöka reda ut detta för jag äter mest fisk faktiskt. Idag köpte jag kött (att göra middag av förutom falukorv och köttfärs) för första gången sedan jag flyttade för 14 månader sedan. Kravmärkt svensk ytterfilé på rabatt på mitt Ica!
Just fisk och skaldjur tycker jag är jättesvårt om man inte kan fiska själv eller köpa av någon som lägger lite nät. Odlad fisk är ett jätteproblem, både när de ligger i kassar pga nedsmutsning och smittor, för att inte tala om att när de rymmer. Stort hot mot den vilda laxen! Sen har vi då problemet med fodret, mycket fiskfoder kommer från trålad fisk = rovfiske, vilket medför svält hos bl a säl och fågel. :crazy:

Idealet är när de odlas i dammar på land med slutna system där vattnet renas och vegetabiliskt foder men det blir väldigt mycket dyrare och tom de norska läkarna kallar den odlade laxen för simmande falukorvar.

Trålat fiske, all trålning är ett otyg för det sopar verkligen rent. Det tar allt, utan hänsyn till art eller storlek och det som dras upp och inte är säljbart kastas över bord igen, dött. Bottentrålning slår sönder och förstör och alla dessa spökgarn som fiskebåtarna tappar som fortsätter fånga fisk i evigheters evigheter då de inte bryts ner. :cry:
 
Just fisk och skaldjur tycker jag är jättesvårt om man inte kan fiska själv eller köpa av någon som lägger lite nät. [...]
Jag har mer eller mindre slutat äta fisk. Om någon bjuder så äter jag eller om det är spöfångad och vettigt avlivad. I övrigt så tack men nej tack. Det är trist eftersom fisk är gott. Skaldjur är äckligt så det är oerhört lätt att avstå från :D.
 
Just fisk och skaldjur tycker jag är jättesvårt om man inte kan fiska själv eller köpa av någon som lägger lite nät. Odlad fisk är ett jätteproblem, både när de ligger i kassar pga nedsmutsning och smittor, för att inte tala om att när de rymmer. Stort hot mot den vilda laxen! Sen har vi då problemet med fodret, mycket fiskfoder kommer från trålad fisk = rovfiske, vilket medför svält hos bl a säl och fågel. :crazy:

Idealet är när de odlas i dammar på land med slutna system där vattnet renas och vegetabiliskt foder men det blir väldigt mycket dyrare och tom de norska läkarna kallar den odlade laxen för simmande falukorvar.

Trålat fiske, all trålning är ett otyg för det sopar verkligen rent. Det tar allt, utan hänsyn till art eller storlek och det som dras upp och inte är säljbart kastas över bord igen, dött. Bottentrålning slår sönder och förstör och alla dessa spökgarn som fiskebåtarna tappar som fortsätter fånga fisk i evigheters evigheter då de inte bryts ner. :cry:

Tack för utförligt svar :bow: Det är väl det senare framförallt man kan försöka undvika genom att köpa MSC väl?
 
@Migo Jag tror alla här fattar beslut som är obegripliga för andra. Beslut som uppenbarligen inte är ideala men man ändå fattar. Nån kör för mycket bil, nån handlar på HM, nån har en Apple-produkt, nån flyger varje år, nån köper flaskvatten ibland, nån äter klimatdumt kött etc etc.

Det är alltid lätt att förfasa sig över andra men ursäkta sina egna övertramp. Med det menar jag inte att man inte ska sträva efter att bli bättre, att förbättra hur man konsumerar, men det kan ju vara på sin plats (kan jag tycka) att inte vara så fördömande mot andra.
 
Tack för utförligt svar :bow: Det är väl det senare framförallt man kan försöka undvika genom att köpa MSC väl?
Om det hjälper mot spökgarn eller att det dras upp mer än vad som säljs vet jag inte. Jag försökte läsa mig till hur fisket egentligen går till men kunde bara hitta att det är vildfångad fisk från hållbara bestånd så jag känner mig inte så väldigt mycket klokare, men det är ju mycket bättre än alternativet.
 
Får man lov att passa på att fråga om lax här? Jag blir inte riktigt klok på vad som finns egentligen. Hittar numera bara torsk med MSC märkning? Odlad lax, är den automatisk snällt fångad? Ibland finns kravmärkt lax, är den automatiskt snällt fångad? Måste försöka reda ut detta för jag äter mest fisk faktiskt. Idag köpte jag kött (att göra middag av förutom falukorv och köttfärs) för första gången sedan jag flyttade för 14 månader sedan. Kravmärkt svensk ytterfilé på rabatt på mitt Ica!
Ett år gammal artikel. men tyvärr har det inte blivit mycket bättre ang lax.

https://ceciliafolkesson.se/2017/02/23/gift-i-lax-sa-mycket-gift-innehaller-laxen-i-butiken/
 
Nu sitter jag i Australien då men även här. Jag var supersugen på korv för nån vecka sen och då speciellt med fläskkött (90% typ av allt kött här säljs mest nöt och lamm) och kom då in i vår lilla lokala supermarket och till min förskräckelse så var den enda fläskkorven de hade från IRLAND av alla ställen ??? Hur fn hittade den korven till en liten butik på en ö i aus??

Nej tack det blev ingen korv
 
Funderar på att gå upp och ta ett par nattmackor, lite vin och Netflix. Kan ändå inte sova nu. :(
 
Det finns ett märke som heter REKO. Kravmärkt och åtminstone enligt deras egen marknadsföring har djuren gott om plats och går både inne och ute dagligen, året runt. De kycklingarna köper jag utan dåligt samvete. Den djurhållningen är ljusår från hur konventionell kyckling behandlas (tänk ridhus fullproppat med kycklingar så att golvet inte syns - ungefär så lever de), men är givetvis också betydligt dyrare - 2-3 ggr dyrare med REKO än t.ex. Guldfågeln och Kronfågel.

Lyckligtvis minst 2-3 gånger godare också! :)
 
Lyckligtvis minst 2-3 gånger godare också! :)
Ja, absolut!!:)

Jag har dessutom en teori om att ju mer priset höjs för en ekologisk/KRAV-märkt vara, desto större har förbättringen i djurhållning varit... Klart störst prisskillnad är det på fjäderfä, och det är ju rimligt med tanke på skillnaden i att gå ihoptryckta inomhus och att ha gott om plats utomhus!
 
@Migo Jag tror alla här fattar beslut som är obegripliga för andra. Beslut som uppenbarligen inte är ideala men man ändå fattar. Nån kör för mycket bil, nån handlar på HM, nån har en Apple-produkt, nån flyger varje år, nån köper flaskvatten ibland, nån äter klimatdumt kött etc etc.

Det är alltid lätt att förfasa sig över andra men ursäkta sina egna övertramp. Med det menar jag inte att man inte ska sträva efter att bli bättre, att förbättra hur man konsumerar, men det kan ju vara på sin plats (kan jag tycka) att inte vara så fördömande mot andra.

Det där var ett synnerligen vettigt inlägg!!! Ingen är perfekt, men det betyder inte att det inte lönar sig att anstränga sig! Jag har flugit väldigt, väldigt mycket i mitt jobb (försöker iofs undvika den typen av uppdrag numera, både av klimatskäl och personliga skäl), jag kör land och rike runt med dieselbil och hästsläp för att dottern skall få tävla, och jag kan inte tänka mig någon annan telefon än de som Apple tillhandahåller (vet dock inte om övriga märken är så mycket bättre?). Men det gör ju inte att min ansträngning att göra annat bra inte räknas. Jag köper i stort sett bara svenskt och oftast KRAV-märkt kött, äter vegetariskt flera dagar i veckan, har låg "prylkonsumtion", köper sällan nya kläder, åker tåg istället för bil till jobbet (och väljer numera också oftast tåg istället för flyg - kan motivera den längre restiden med att jag faktiskt kan sitta och jobba på tåget) osv. Och så är det nog för de flesta - ingen gör allt men alla gör något. Vi behöver förvisso anstränga oss allihop att göra mer av det bra och mindre av det dåliga, men ALLA bra insatser räknas!!!
 
Jag förvånas å andra sidan över hur många som köper chark från europa. Svin, som är extremt smarta sociala djur med enormt födosöksbehov, har INTE bra liv inom industrin och absolut inte i länder med svagare djurskydd än här. Ändå äter man glatt sådant kött??
Nope, har slutat med det! Ingen mer parmaskinka här!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter CCI4*-S har länge efterfrågats i Sverige och nu blir det verklighet. Det är Kristianstad International Eventing som tar sitt...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 479
Senast: Mineur
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 455
Senast: Myrten
·
  • Artikel
Hästnyheter "Varför är svensk ridsport så otroligt stark just nu? Hur viktig är du? Kan du sätta ord på vad hästarna betyder för dig?" Det var några...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp