Sverige idag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det drabbar gemene men på så vis att människor upplever stor otrygghet i förorterna. I min förort lever man i två specifika områden med stor otrygghet, mycket på grund av ungdomsgäng som rånar/misshandlar människor men även tänder eld på bilar.

Att inte ta de här människornas oro och otrygghet på allvar är världelöst dåligt tycker jag. Studie på studie visar skillnaderna i upplevs trygghet beroende på var man bor så det är knappast nåt man bör ignorera. I förlängningen leder den upplevda otryggheten till att man inte törs anmäla brott eller röra sig fritt.

Jag tycker hela den här "Sverige idag"-diskussionen är så löjlig och att man inte skulle kunna bo här för att samhället fallerar är ett jävla skämt. MEN de utsatta och sårbara förorterna behöver stora insatser och ingen vinner på att folk sitter och låtsas som att allt är lugnt och att "vanligt folk" inte påverkas. För det gör vi.
Min upplevelse är att rädslan är ett stort samhällsproblem.

Datamaterialet är för litet för att vara intressant att göra den typen av studier, vilket starkt indikerar att det finns tusen andra brottstyper som är mer rationellt att "oroa sig för".

Varför skulle det vara mer rationellt att oroa sig för ett ex en snodd handväska , bil eller något annat av dina tänkta brott som är vanligare?, alltså jag vet inte men går verkligen folk och oroar sig över sådant? att oroa sig för våldtäkt är väl ändå på en helt annan skala?, att jämföra ex en stulen cykel-som ju är vanligt- med oron att råka ut för en grov gruppvåldtäkt- fattar du inte skillnaden?

Jjösses så naivt, förolämpande, ignorant och okunnigt.

Jösses, så förolämpande, ignoranta och okunniga- tycker jag att dina inlägg varit i tråden hittills. De speglar konspirationsteorier baserade på alternativa fakta och överdrivande av ovanliga företeelser, istället för att beakta de observationer som finns om det samhälle vi faktiskt lever i.

Extra pikant intressant i okunnighetsspegeln är den påstådda stalinistiska sammansvärjningen som försöker dölja saker.

Kan vi kanske diskutera utifrån annat än raljera om varandras okunnighet om världen? Eller har du tappat den förmågan de senaste åren?

Min upplevelse är att rädslan är ett stort samhällsproblem.
Jaha? Alltså det här svaret börjar jag bli less på. Om folk inte ska vara rädda får man ju börja ta tag i saker som gör dem rädda. Till exempel, i min förort är vissa områden mer brottsutsatta än andra. Det är samma områden där personer upplever större otrygghet. Är det en slump tänker du? Eller kan det vara så att man BLIR otrygg av att bilar brinner, biblioteket inte går att vara på på grund av personer som kommer in och skrämmer och trakasserar människor, bion fick stänga temporärt eftersom ungdomar kom in och kastade smällare i mörkret på barnfamiljer som var där. När butik efter butik efter butik får stänga i centrum pga alla rånen. När närpolisens kontors stängs. När risken för hot om våld och våld är stor om du går av vid centrum nattetid. När folk, så fort de kan och har råd, flyttar därifrån till bättre områden.

Jag visste att någon bara skulle ta mitt inlägg som att folk helt enkelt får sluta vara så rädda och jag blir faktiskt arg. De som bor i min del av förorten är inte bortskämda svenskar som är rädda för invandrare. Det är invandrarfamiljer som bara vill ha lite jävla lugn och ro, vill kunna känna sig trygga, inte vill behöva oroa sig för ungarna. Men skit i dem för gud förbjude att man kan erkänna att det är ett problem med våld och otrygghet i vissa utsatta förorter.

I förlängningen leder otryggheten till att färre vågar anmäla brott. Det ser jag som oerhört problematiskt. Tilltron till myndigheter är ofta också mycket mindre i utsatta områden - det är också oerhört problematiskt.

Varför skulle det vara mer rationellt att oroa sig för ett ex en snodd handväska , bil eller något annat av dina tänkta brott som är vanligare?, alltså jag vet inte men går verkligen folk och oroar sig över sådant? att oroa sig för våldtäkt är väl ändå på en helt annan skala?, att jämföra ex en stulen cykel-som ju är vanligt- med oron att råka ut för en grov gruppvåldtäkt- fattar du inte skillnaden?

Tja- skillnaden är ju att för det ena finns det i alla fall en mikroskopisk risk att råka ut för. För det andra är den på nanoskalan. Var och en borde säkert göra en FMEA-analys så kanske vi skulle oroa oss lite mindre, och må lite bättre.

Men sedan om man vill oroa sig eller inte, är ett val varje individ gör. Men man ska göra det utifrån korrekta observationer tycker jag och inte utifrån alternativ fakta.

Jaha? Alltså det här svaret börjar jag bli less på. Om folk inte ska vara rädda får man ju börja ta tag i saker som gör dem rädda. Till exempel, i min förort är vissa områden mer brottsutsatta än andra. Det är samma områden där personer upplever större otrygghet. Är det en slump tänker du? Eller kan det vara så att man BLIR otrygg av att bilar brinner, biblioteket inte går att vara på på grund av personer som kommer in och skrämmer och trakasserar människor, bion fick stänga temporärt eftersom ungdomar kom in och kastade smällare i mörkret på barnfamiljer som var där. När butik efter butik efter butik får stänga i centrum pga alla rånen. När närpolisens kontors stängs. När risken för hot om våld och våld är stor om du går av vid centrum nattetid. När folk, så fort de kan och har råd, flyttar därifrån till bättre områden.

Jag visste att någon bara skulle ta mitt inlägg som att folk helt enkelt får sluta vara så rädda och jag blir faktiskt arg. De som bor i min del av förorten är inte bortskämda svenskar som är rädda för invandrare. Det är invandrarfamiljer som bara vill ha lite jävla lugn och ro, vill kunna känna sig trygga, inte vill behöva oroa sig för ungarna. Men skit i dem för gud förbjude att man kan erkänna att det är ett problem med våld och otrygghet i vissa utsatta förorter.

I förlängningen leder otryggheten till att färre vågar anmäla brott. Det ser jag som oerhört problematiskt. Tilltron till myndigheter är ofta också mycket mindre i utsatta områden - det är också oerhört problematiskt.
Nja jag menade faktiskt ungefär det du skev i stycket längst ned.

Jösses, så förolämpande, ignoranta och okunniga- tycker jag att dina inlägg varit i tråden hittills. De speglar konspirationsteorier baserade på alternativa fakta och överdrivande av ovanliga företeelser, istället för att beakta de observationer som finns om det samhälle vi faktiskt lever i.

Extra pikant intressant i okunnighetsspegeln är den påstådda stalinistiska sammansvärjningen som försöker dölja saker.

Kan vi kanske diskutera utifrån annat än raljera om varandras okunnighet om världen? Eller har du tappat den förmågan de senaste åren?
Nu tillverkar du dina halmgubbar igen. Det är ingen här som säger att det finns en stalinistisk sammansvärjning som försöker dölja något, annat än du. Jag säger att statistik är kantigt och inte beättar hela sanningen.

Sen orkar jag inte bemöta dina pajkasterier om "konspirationsteorier baserade på alternativa fakta och överdrivande av ovanliga företeelser" när jag faktiskt berättar om vad jag som en funktion av många för din jevla trygghets skull, upplever i mitt dagliga arbete. Hur tycker du att du håller nivån på diskussionen? Lågt sjöberga, lågt och jag skulle skämmas om jag var du.

Nu tillverkar du dina halmgubbar igen. Det är ingen här som säger att det finns en stalinistisk sammansvärjning som försöker dölja något, annat än du. Jag säger att statistik är kantigt och inte beättar hela sanningen.

Sen orkar jag inte bemöta dina pajkasterier om "konspirationsteorier baserade på alternativa fakta och överdrivande av ovanliga företeelser" när jag faktiskt berättar om vad jag som en funktion av många för din jevla trygghets skull, upplever i mitt dagliga arbete. Hur tycker du att du håller nivån på diskussionen? Lågt sjöberga, lågt och jag skulle skämmas om jag var du.

Jag lade mig en liten stund på samma låga nivå, med en inbjudan om att kliva upp tillsammans igen.

Om folk inte ska vara rädda får man ju börja ta tag i saker som gör dem rädda. Till exempel, i min förort är vissa områden mer brottsutsatta än andra. Det är samma områden där personer upplever större otrygghet. Är det en slump tänker du? Eller kan det vara så att man BLIR otrygg av att bilar brinner, biblioteket inte går att vara på på grund av personer som kommer in och skrämmer och trakasserar människor, bion fick stänga temporärt eftersom ungdomar kom in och kastade smällare i mörkret på barnfamiljer som var där.
Jag förstår att människor kan känna sig otrygga i områden där sådant förekommer.
Vad som inte är lika självklart är när människor känner sig otrygga i områden där sådant de facto inte förekommer, utan baserar sin upplevda otrygghet på vad de läser på sociala medier.

Jag lade mig en liten stund på samma låga nivå, med en inbjudan om att kliva upp tillsammans igen.
Det gjorde du verkligen inte. Den låga nivån får du stå för själv. Men vill du ta den diskussionen så kan du skicka mig ett pm istället för att du ska trasha denna tråd.

Men man ska göra det utifrån korrekta observationer tycker jag och inte utifrån alternativ fakta.

Ja du tycker ja, för min del OM jag nu skulle oroa mig så väljer jag att oroa mig för hur stor skada det kan bli på min kropp och i min själ, om man överlever, spelar ingen roll om du menar det är på nanoskalan. Och mikroskopisk risk för annat brott? knappast

Det gjorde du verkligen inte. Den låga nivån får du stå för själv. Men vill du ta den diskussionen så kan du skicka mig ett pm istället för att du ska trasha denna tråd.

Den låga nivån kom direkt citerad från ditt inlägg. Respekten för oliktänkande är frapperande kass.

Ja du tycker ja, för min del OM jag nu skulle oroa mig så väljer jag att oroa mig för hur stor skada det kan bli på min kropp och i min själ, om man överlever, spelar ingen roll om du menar det är på nanoskalan. Och mikroskopisk risk för annat brott? knappast

Precis . En FMEA - analys.

Jag förstår att människor kan känna sig otrygga i områden där sådant förekommer.
Vad som inte är lika självklart är när människor känner sig otrygga i områden där sådant de facto inte förekommer, utan baserar sin upplevda otrygghet på vad de läser på sociala medier.
Mitt första inlägg var ett svar på ett inlägg där man specifikt uttalat sig om förorter och att brott där inte påverkar gemene man. Det stämmer inte. Det är specifikt det jag diskuterar, ingenting annat.

Mitt första inlägg var ett svar på ett inlägg där man specifikt uttalat sig om förorter och att brott där inte påverkar gemene man. Det stämmer inte. Det är specifikt det jag diskuterar, ingenting annat.

Jag tolkade inlägget som att brott i förorterna inte påverkar folk i allmänhet, vilket ju stämmer även om de påverkar de boende i dessa områden väldigt mycket.

Seriöst . Skulle det finnas en välgrundad uppfattning om ett uppseglande stort problem, så skulle det forskas om det. I minsta detalj.

Varför skulle det göra det?
För att det skulle forskas på något måste någon ha något att vinna på den forskningen. När regering och riksdag (för närvarande) inte ser någon nytta av sådan forskning kommer den inte att utföras.
När det som framkommer inte bekräftar gängse politik så saknas intresset, det borde du väl fatta?

Jaha. Ja då kan mitt inlägg ses som ett uttryck för min stora frustration och trötthet bara :D.
Grejen är ju den att jag upplever det som en nedåtgående spiral. Får man bara höra allt negativt och dåligt så är det lätt att det blir en självuppfyllande profetia.
Bostadsbolagen kommer tex undan med att missköta husen för att de tror att ingen bryr sig, och om de för det så har hyresgästerna ändå inte resurser att bråka, och om inte ens hyresvärden bryr sig om huset, hur ska då folk som bor där orka bry sig om att tex städa tvättstugan när hälften av maskinerna är trasiga osv

Jag gick tex på en av de "värsta" högstadieskolorna och var i sammanhanget visserligen udda men med den skolans mått mätt "skötsam". Vi var ett par vänner som började gymnasiet i en helt annan miljö och blev omedelbart stämplade som stökiga.
DET blev vi bra på, kunde vi inte vara bra på annat så...

Lite rörigt men jag är hemma sjuk och klarar kanske inte av att formulera mig.

Jag tolkade inlägget som att brott i förorterna inte påverkar folk i allmänhet, vilket ju stämmer även om de påverkar de boende i dessa områden väldigt mycket.
Ah okej. Ja givetvis blir ju de brottsutsatta och boende i området påverkade mest, så är det ju med allt. Det är ju dock en liten tröst för alla de som bor i utsatta områden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 455
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka