Jaha? Alltså det här svaret börjar jag bli less på. Om folk inte ska vara rädda får man ju börja ta tag i saker som gör dem rädda. Till exempel, i min förort är vissa områden mer brottsutsatta än andra. Det är samma områden där personer upplever större otrygghet. Är det en slump tänker du? Eller kan det vara så att man BLIR otrygg av att bilar brinner, biblioteket inte går att vara på på grund av personer som kommer in och skrämmer och trakasserar människor, bion fick stänga temporärt eftersom ungdomar kom in och kastade smällare i mörkret på barnfamiljer som var där. När butik efter butik efter butik får stänga i centrum pga alla rånen. När närpolisens kontors stängs. När risken för hot om våld och våld är stor om du går av vid centrum nattetid. När folk, så fort de kan och har råd, flyttar därifrån till bättre områden.
Jag visste att någon bara skulle ta mitt inlägg som att folk helt enkelt får sluta vara så rädda och jag blir faktiskt arg. De som bor i min del av förorten är inte bortskämda svenskar som är rädda för invandrare. Det är invandrarfamiljer som bara vill ha lite jävla lugn och ro, vill kunna känna sig trygga, inte vill behöva oroa sig för ungarna. Men skit i dem för gud förbjude att man kan erkänna att det är ett problem med våld och otrygghet i vissa utsatta förorter.
I förlängningen leder otryggheten till att färre vågar anmäla brott. Det ser jag som oerhört problematiskt. Tilltron till myndigheter är ofta också mycket mindre i utsatta områden - det är också oerhört problematiskt.