Sverige idag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har vi tagit in för många? Det har jag missat, enligt vem?
Enligt statestiken
Bristen på bostäder
Andelen arbetslösa i gruppen icke födda i Sverige

Som följd av ovanstående
Andelen 1:a och 2:a generationens invandrare som befinner sig i eller har befunnits sig inne i kriminalvården.

Dessa siffror kan betraktas utan tyckande.

Men de ger en klar fingervisning i om samhället överbelastats så att integrationen inte fungerar eller ej...

Fast jag tycker det där är riktigt respektlöst att skriva även fast jag vet hur statistik ser ut
Du behöver inte förminska vår rädsla för sexuellt våld och våldtäkter.

Vad blir sämre av att rationellt värdera och förhålla sig till faktiska risker? Hur kan det vara respektlöst att anse att det vore av godo om fler tog den vägen? Det handlar inte ett dugg om att "förminska rädsla eller oro".

Vad blir sämre av att rationellt värdera och förhålla sig till faktiska risker? Hur kan det vara respektlöst att anse att det vore av godo om fler tog den vägen? Det handlar inte ett dugg om att "förminska rädsla eller oro".
Det handlar visst om oro. När jag går hem på kvällen är jag rädd. Att någon säger att det är si eller så liten risk gör ingen skillnad. Det är inte statistik som gör männisopr rädda.
Dessutom oavsett hur statistiken ser ut så här jag varit med om saker.
Dvs statistik är inte det som avgör folks rädsla.

Men hur ska vi kunna deportera manniskor till ett flyktinglager i ett annat land? Liksom, vilket land skulle acceptera det? Funderar pade policy massigt och pa ett valdigt praktiskt, logistiskt plan.

Flyktingläger drivs ju allt som oftast av UNHCR och är inte finansierade av länderna som upplåter lite mark åt dem. Att förhandla fram något ser jag inte som ett särskilt stort problem. Andra länder har ju redan lyckats med liknande. Sen är hela grejen såklart inte en bra lösning. Men att ha en ständigt växande grupp av människor som inte får vara här, men som vi inte kan utvisa, är inte heller en bra lösning.

Tror att det kostade typ 1 miljon euro att avrätta någon för x antal år sedan när jag läste om det. Tror att det var i någon delstat i USA.

Vad är det som är så dyrt måste jag ju undra då? Inte för att jag är för dödsstraff på något vis men 1 miljon euro känns ju knappast rimligt att det skulle kosta :confused:

Vad är det som är så dyrt måste jag ju undra då? Inte för att jag är för dödsstraff på något vis men 1 miljon euro känns ju knappast rimligt att det skulle kosta :confused:
Eftersom ett dödsstraff är oåterkalleligt så måste rättssäkerheten vara extrem. Överklaganden och förundersökningar kostar. I USA är det inte ovanligt att det kan dröja 10 år mellan första dom och slutlig verkställan. Det handlar därmed om rättssäkerheten.

Det handlar visst om oro. När jag går hem på kvällen är jag rädd. Att någon säger att det är si eller så liten risk gör ingen skillnad. Det är inte statistik som gör männisopr rädda.
Dessutom oavsett hur statistiken ser ut så här jag varit med om saker.
Dvs statistik är inte det som avgör folks rädsla.

Men vad är det då som gör det, och hur kan den känslan ändras?
Och statistik kan visst vara användbart för att hantera rädsla - jag är tidvis väldigt flygrädd, men påminner mig själv om att flyg faktiskt är ett säkert sätt att resa, trots att det då och då sker hemsk olyckor eller terrordåd. O så kliver jag på planet och går vidare med mitt liv.

Men vad är det då som gör det, och hur kan den känslan ändras?
Och statistik kan visst vara användbart för att hantera rädsla - jag är tidvis väldigt flygrädd, men påminner mig själv om att flyg faktiskt är ett säkert sätt att resa, trots att det då och då sker hemsk olyckor eller terrordåd. O så kliver jag på planet och går vidare med mitt liv.
Det är väl olika angående statistik. För vissa funkar det och för andra inte.
För att minska oro- ja då måste våldet mot kvinnor förändras. Mina händelser kan jag inte radera ut men rädslan blir mindre om sexuella våldet mot kvinnor minskar eller försvinner.
Senast häromdan var jag med om att en man inte ville lämna mig ifred på tåget, han ville ha mitt nummer och när jag gick av gick han efter ett tag och ropade efter mig.. Det var tomt på folk och stängt överallt.
Jag vill inte behöva jobba rädsla i det läget.

Senast ändrad:
Det är väl olika angående statistik. För vissa funkar det och för andra inte.
För att minska oro- ja då måste våldet mot kvinnor förändras. Mina händelser kan jag inte radera ut men rädslan blir mindre om sexuella våldet mot kvinnor minskar eller försvinner.
Senast häromdan var jag med om att en man inte ville lämna mig ifred på tåget, han ville ha mitt nummer och när jag gick av gick han efter ett tag. Det var tomt på folk och stängt överallt.
Jag vill inte behöva jobba rädsla i det läget.

Men hur vet du om vålde mot kvinnor ändras om du inte använder dig av statistik? Eller är du nöjd sålänge du personligen inte blir utsatt? Vad för slags stöd/handling vill du se från samhället för att det ska hjälpa mot din känsla?

Men hur vet du om vålde mot kvinnor ändras om du inte använder dig av statistik? Eller är du nöjd sålänge du personligen inte blir utsatt? Vad för slags stöd/handling vill du se från samhället för att det ska hjälpa mot din känsla?
Jag vill slippa vara med om att män beter sig på ett obehagligt sätt så ofta
Hade det bara varit statistik hade det varit en sak. Men när jag ofta ser eller tycker att män beter sig på ett skrämmande sätt är det obehagligt.

Ni som hittar statistik, hur många anmälda gruppvåldtäkter per år i Sverige innan 2000 respektive efter 2000?

Hur ser statistiken ut efter 2015? Inkl. de 4 i Malmö bara den här vintern.

Förutom det som redan räknats upp så kostar death row mycket och folk sitter länge där. Processen är lång innan avrättningen sker eftersom man måste tillåta eventuella överklagan etc. Tror snittet är 15 år och en del sitter mycket längre. En viss procent hinner dö också innan själva avrättningen.

Nu har jag själv varit inne en snabbis på BRÅ och hur läser ni egentligen?
Statistiken för sexualbrott har ju formligen exploderat efter 2015 (konstigt......) Och värsta platsen är allmän plats inte hemmet! Ohotat vanligast är även att gärningsmannen är helt okänd för offret!

https://www.bra.se/brott-och-statistik/statistik-utifran-brottstyper/valdtakt-och-sexualbrott.html
Att gå från två till fyra procent är väl knappast en explosion? Titta på graderingen på den vertikala axeln så ser du.

Stockholm. Vi är varken med på toppen- eller bottenlistan, så man får anta att här i alla fall inte är färre än i andra delar av landet. Här är det ju inte för många, i vilket fall.
Jag bor i en av toppkommunerna som har flest. Kunde dom omfördelas lite jämnare i landet så hade det varit bra för oss här som drar det tyngsta lasset!

Jag bor i en av toppkommunerna som har flest. Kunde dom omfördelas lite jämnare i landet så hade det varit bra för oss här som drar det tyngsta lasset!
Alltså, häromdagen stod det i tidningen om hur problematiskt det är för kommunerna ute i landet att det inte kommer flyktingar längre, för jobben och arbetskraften som kommer med flyktingarna behövs. Så hur man än vänder sig så har man ändan bak. Kommer det flyktingar så är det ett problem, kommer det inga flyktingar så är det också ett problem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 473
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Tråden för spår
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈