Bukefalos 28 år!

Svett eller lätt?

Sv: Svett eller lätt?

Det var det här jag syftade på i mitt svar. Du skriver att du inte får ut någonting av att sitta ett pass och "traggla" i skritt, samt att din häst förmodligen inte skulle vilja gå in på banan då.
Jag skriver att regelbunda pass i skritt på ridbanan så jo, då hade min häst tröttnat och hade inte tyckt ridhuset varit särskilt roligt.
Jag tänker att det är jättenyttigt att rida ett pass mestadels i skritt ibland. På vintern tex om det är hårt och fruset, kan det vara svårt att göra annat än att skritta. Det märks hur nyttigt det är när man kan börja trava och galoppera igen efter en sådan period. Jag har bara ridbana och får anpassa ridningen efter väder/underlag.
Jag tycker faktiskt inte det stämmer helt, jag anser lite att om hästen blir bättre efter att man tvingats till skrittarbete en period, då är det någonting i den ordinarie träningen som brister. Då har man lagt upp träningen fel och missat en stor del. Enda skillnaden jag ser efter att jag och min häst har tvingats till att skritta större delen av veckan är att han tappar i kondition och flås.
Att göra övningarna roliga för hästen är upp till ryttaren. Ju mer man tänker på det desto fler variationer och kombinationer kommer man på. Det är otroligt mycket man kan träna på bara i skritt.
Alla hästar älskar inte ridbanan trots att ryttaren gör vad den kan för att det ska vara kul. Vissa hästar är svårare än andra att motivera och fungerar ett koncept så varför ändra på det? Man får anpassa träningarna utifrån vad hästen tycker är kul. Min häst är mer eller mindre en träningsnarkoman när det kommer till arbete, dock är han även en svårmotiverad och lättutråkad häst så det gäller att hitta det som han tycker om ifall man ska få ut någonting av träningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Svett eller lätt?

Hur menar du när du nämner uppbyggande/stärkande övningar i skritt? Vilka övningar? Och på vilket sätt bygger de upp (mentalt eller fysiskt eller båda delarna)? På ridbana? Eller ute?

Jag blir nyfiken eftersom jag nog inte tänkt på skritt under passet på bana i just de termerna. Ute skrittar jag mycket och vi gör en hel övningar ute efter vägen i skritt så som halter, igångsättningar, skänkelvikningar, små serpentiner, öppna osv.
På banan, under våra "arbetspass", använder jag skritt i övergångar för att lära min häst att relaxa och vänta (väldigt överambitiös dam som gärna tar egna initiativ), att man inte måste tänka och göra något hela tiden utan "bara vara" också. Dessutom använder jag skritt om en övning inte fungerar i trav eller galopp. Vi börjar också alltid uppvärmningen med en stunds arbete i skritt, volter och sidvärts, halter mm.
 
Sv: Svett eller lätt?

Jag skriver att regelbunda pass i skritt på ridbanan så jo, då hade min häst tröttnat och hade inte tyckt ridhuset varit särskilt roligt.
Ja och jag tycker det är upp till ryttaren att se till att variera så mycket att det blir roligt för hästen. Ett skrittpass ska inte vara tråkigare än ett pass med alla gångarter.

Jag tycker faktiskt inte det stämmer helt, jag anser lite att om hästen blir bättre efter att man tvingats till skrittarbete en period, då är det någonting i den ordinarie träningen som brister. Då har man lagt upp träningen fel och missat en stor del. Enda skillnaden jag ser efter att jag och min häst har tvingats till att skritta större delen av veckan är att han tappar i kondition och flås.
Vi har väl olika åsikter helt enkelt. Jag anser att skrittarbete hör till i den ordinarie träningen av hästen. Hoppar man över det missar man en del i hästens utbildning. Konditionen försämras inte på min häst av att vi jobbar mycket i skritt också.

Alla hästar älskar inte ridbanan trots att ryttaren gör vad den kan för att det ska vara kul. Vissa hästar är svårare än andra att motivera och fungerar ett koncept så varför ändra på det? Man får anpassa träningarna utifrån vad hästen tycker är kul.
ja absolut måste man anpassa träningen efter hästen. Men man kan också påverka hästens motivation med hur man lägger upp träningen.

Min häst är mer eller mindre en träningsnarkoman när det kommer till arbete, dock är han även en svårmotiverad och lättutråkad häst så det gäller att hitta det som han tycker om ifall man ska få ut någonting av träningen.
Ja har du en sån som lätt blir uttråkad så gäller det att vara kreativ.
 
Sv: Svett eller lätt?

jag kan jobba mycket i skritt. Det handlar om skolor på olika spår, skritt på böjt eller rakt spår där jag varierar tempo eller steglängd. Bakdelsvändningar, skänkelvikning, framdelsvändningar. halter, Allt detta görs på olika spår, i olika böjning. i olika tempon, olika samlingsgrad. eller skolor där jag varierar steglängden i rörelsen. eller skolor där jag varierar temopt under rörelsen. växlingar mellan olika rörelser. tex öppna-sluta-öppna, öppna-förvänd sluta. Det finns hur mycket kombinationer som helst om man tänker efter. En övning är att var 10:e steg göra en vaariation. 10 steg går fortare än man tror.
På vilket sätt det är bra varierar nog mellan hästarna eftersom alla är olika. På just min häst märker jag skillnaden bäst i galoppen vilket är hennes sämsta gångart. På halvblodet jag hade här förra året märkte jag skillnaden bäst på hennes trav. Hon hade en väldigt stor trav och blev mycket mer balanserad när jag lade in mycket skrittarbete.
Jag menar inte alls att man ska sitta och fastna i skrittarbete (så ingen missförstår). Jag menar bara att skrittarbete ska vara en del i den vanliga träningen av hästen. Det är en gångart som lätt glöms bort inne på ridbanan. När man väl börjag jobba mer i skritt känner man hur bra det faktiskt är. (jag har inte heller alltid gjort så). Många är rädda för att jobba i skritt för att det ska förstöra skritten. Det sitter i. Det fick jag också lära mig en gång. Om man bara sitter på korta tyglar och skrittar utan att sätta hästen i arbete så blir det inte bra. Det handlar om att sätta hästen i arbete. Ibland blir det svårare för hästen när den inte bara kan springa framåt. Det blir mer uppenbart hur hästen gör och använder sin kropp.
Vet inte om det var en så bra förklaring, men hoppas att det inte är allt för luddigt.
 
Sv: Svett eller lätt?

delvis knapplån

Det är väl snarare så att det alltid blir svårare för hästen när man saktar ned den. Det är ju som en cykel - det är lättare att hålla balansen om den går framåt i ett någorlunda tempo. Det är när du cyklar långsamt som du börjar vingla. Samma för unghästar och omusklade hästar som man måste släppa fram för att de ska orka hålla takt och balans, och kunna lösgöras.

Detta runtskrittande tror jag säkerligen är utmärkt för ryttaren - det är bekvämt att träna koordination och hjälpgivning i ett lugnare tempo. Men för hästen blir det mycket svårare att utföra många övningar. Lite märkligt att det inte brukar vara de starka och vältränade dressyrhästarna som ska skrittarbetas, utan de som har problem någon orsak - och då gör man det ännu svårare för dem...

Tycker tempoväxlingar, längning, etc är utmärkt att göra i skritt dock. Jag är verkligen inte anti-skrittarbete - som en del i ett träningsupplägg. Däremot kan du lätt lura dig själv; du både gör det svårt för hästen, och du kan lätt döda den framåtbjudning som finns och istället få de där trippiga stegen som sedan kallas "samling" av ett gäng människor...
 
Sv: Svett eller lätt?

Tack, det blev inte luddigt.
Jag tror att du kanske använder skritten mer än jag gör. För min del blir det som sagt en del av uppvärmningen (min förra häst travades inte vid uppvärmning utan vi skrittade ordentligt först och gick sedan direkt över till galopparbete, då fungerade hon bäst), samt en hjälp om hästen missförstår något i trav eller galopp. Samt som sagt ute, framförallt nu när vägarna inte har varit så ridvänliga (innan snön kom).

Dock upplever inte jag att skritten kan förbättra hästens förmåga att bära och balansera sig i andra gångarter. Nuvarande hästen t.ex. har en stoooor galopp. Hon bär sig mycket bra i skritt och i trav, hon har mycket lätt att variera sig i trav, har ett bra register där hon balanserar upp sig väldigt väl. Däremot har hon svårare att bära upp sig i sin enorma galopp. Den blir dock bättre och bättre, men genom att vi arbetar med olika övningar i, just, galopp. Däremot kan ju förstås t.ex. registret i trav göra att hon kan göra mjukare galoppfattningar, genom att fatta ur långsam trav varvat med normal trav varvat med från skritt. Men min upplevelse är att varje gångart förbättras i sig, genom väl valda övningar.
 
Sv: Svett eller lätt?

ja man får ju inte göra det för svåt för hästen utan anpassa övningarna efter utb.ståndpunkt. sen tycker inte jag att det här är för hästar med problem av nåt slag utan en del i den ordinarie träningen, vare sig det är tävlingshästar på olika nivåer eller fritidshästar.
 
Sv: Svett eller lätt?

Jag håller med om att man i skritten kan göra mycket. Man kan i skritten börja förändra en hästs felaktiga rörelsemönster och få det så pass bra att man kan börja förändra det i traven och därefter galoppen. Det finns ganska många hästar som har skadliga rörelsemösnter och går sönder gång efter annan. De kan man jobba avsuttet så här, vid hand om man är kunnig och har feeling nog. Det tror jag dock inte det finns så många som kan.
Men lär man hästen röra sig oc balansera sig annorlunda kan man få dem att inse att det här nya sättet är rätt ok och i värsta fall iaf stärka dem så att de tål sitt slitsamma sätt att röra sig.
Då kan de hållas besvärsfria. Tyvärr kan de gå sönder om de ställs av för länge igen.

Alla kan dra nytta av att arbeta i skritt och slipa på detaljerna. Man kan göra det precis hur avancerat som helst. Och det har man en väldig nytta av då man vill göra mer avancerade övningar och framförallt öka kvaliteten i dem, verkligen kunna rida fram kvalitet i hästar som inte har det. Man kan toppa ordinära eller tom rätt kassa hästar. Och de riktigt bra blir lysande.
Men då måste man ha en tränare som kan lära ut detaljplacering av hästarnas kroppsdelar och detaljstretching av valda muskler. Finlir!

För mig blir det INTE lättare bara man springer fortare. Visst ramlar man inte omkull. Men inte fasen är det mer hälsosamt. Påskjut sköts av viss muskulatur och bärkraft av annan. Hästen blir inte mer på arslet för att man rider fortare. Däremot måste hästen lära sig sammankoppling. Och enklast lär man en yster unghäst genom att rida fram. De behöver också få in vanan av att arbeta mentalt.
Bärkraft är onaturligt för en häst. Skjutkraft är det däremot inte. De är flyktdjur, dragsters och behöver efter de är inridna och förstår signalerna sällan öva på det. Bärighet däremot har de ofta svårt för och behöver öva desto mer på. Dels för att det ska kännas ok att arbeta så i kroppen iom de onaturliga vinklarna och energiriktningarna som blir, men också för styrkan.

Man måste ha en lagom hastighet, inte för fort och inte för långsamt(för långsamt tappar man ihopkoppling). Men att rida för långsamt är inte skadligt. Hastighet är det som dödar. Vi har mer skador i framvagnen än bak på ridhästar idag. Just pga av att man gasar på för att maskera att man inte kan styra.
Vinglar det i långsamt som inte är a la tramp utan i skritt så kan man ju gissa om man eg har bättre balans i trav eller om det maskeras. Det brukar man kunna kolla genom att testa snabba övergångar i sidled utan att hästen faller i balansen i manken om man börjer hit eller dit.
Kan man kontrollera balansen i manken så är hästen i balans. och då i skritt, piaff eller full galopp.
Men ju mer man axar i tempo, desto mer skjuter balansen åt helsike.

Om man inte kan styra en bil och är på väg ner i diket, gasar man då? Jag hade hellre saktat av lite tills jag lärt mig styra.
För de flesta idag kan inte styra. De kan inte lägga hästar på exakta linjer där alla kroppsdelar är i balans. Då anser jag att man kan styra.
Tills man kan lägga balansen i manken hur man vill(kom igen hästen 3 cm åt höger nu.. nu 2 tv..), placera kroppsdelarna(ok, nu vill jag ha huvudet 4 cm upp, ganachen vriden dit, nacken ställt så, halsen böjd med annan signal med fokus på att böja just vid de och de kotorna, halsen ut ur manken, ytter fram röra sig mer in än häst vill, inner fram röra sig mer i rak linje än hästen som vill lyfta benet lite snett innåt, innerhöft fram, vinkla bakdelen mer, kliv in med benet, sätt ner frambenet, det finns hur mkt som helst..) hur man vill etc så kommer man tyvärr inte riktigt förstå känslan av det här heller. Och det lärs inte ut på tex Flyinge/Strömsholm. Så det är få som får lära sig det.
Vissa hästar behöver man inte påverka så mycket alls. Andra en hel del.

Men som ryttare kan det göra en gott att få signalsystem för att kunna påverka valda kroppsdelar endast! Och i olika lägen på olika hästar kunna påverka det som behövs mer precist.
Och vem hinner lära sig sånt i galopp? Inte jag iaf!

Däremot får man givetvis rasta en frisk häst på annat vis i kombination med detta. Och endast skritt forever tror jag inte på.

Däremot kan tex förvänd sluta på volt i skritt, om man får till det korrekt och påverkar balansen rätt, göra underverk för galoppen. Stretchande sidvärts där man tex flyttar in bogen i lite öppnatänk och bakdelen ut i skänkelvikningstänk gör även det generella underverk förutsatt att man stretchar korrekt och nog. Där kan man förbättra gångarterna så att det ens känns lönt att jobba i högre gångart med vissa stela individer.
Jag rider inte hästar i det jag tror är slitage. Och det är en stel häst i högre fart. Den tas först i skritt och mjukas upp. Tyvärr är många hästar rätt stela och därmed obalanserade.

En lösgjord och mjuk häst kan man lägga i diverse olika former och böjningar och tempon utan att den tappar balansen i sidled. De lär sig med rätt understödjande ryttare att hålla balansen med manken och inte genom att gasa eller dra upp huvud eller skjuta emot i halsen och släppa av med bakbenen.
 
Sv: Svett eller lätt?

Vi har väl olika åsikter helt enkelt. Jag anser att skrittarbete hör till i den ordinarie träningen av hästen. Hoppar man över det missar man en del i hästens utbildning. Konditionen försämras inte på min häst av att vi jobbar mycket i skritt också.
Men jag har ju skrivit hela tiden att skritten är viktig? Och jag anser att om hästen blir bättre när man är tvingad att hålla sig till skritt en längre period, då har man missat en hel del i den ordinarie träningen och då bör man ändra upplägget på den träningen.

Och flås och kondition försämras om hästen aldrig behöver anstränga sig (menar nu ansträning som i att få upp flåset lite och få igång kroppen). Man får inte en häst i bra kondition genom bara skrittarbete. Hästar kräver kondtionspass också för att fungera bra fysiskt.
ja absolut måste man anpassa träningen efter hästen. Men man kan också påverka hästens motivation med hur man lägger upp träningen.
Ja, och det är ju det jag skrivit hela tiden också. Vissa hästar mår helt enkelt inte bra av att gå inom fyra väggar varje dag eller dom mesta av dagarna i veckan oavsett vad man hittar på. Hästar är olika. Vissa hästar går bra att träna på banan jämt medans vissa inte gör det.
 
Senast ändrad:
Sv: Svett eller lätt?

Tror inte att jag tycker att du har fel någonstans i ditt inlägg. Jag vet inte heller riktigt om jag skrev att motsatsen till skrittarbete är att fräsa runt i övertempo?

Angående bilanalogin så beror ju bristen på kontroll även på varför jag är på väg mot diket... är det halt och bilen sladdar, så gasar jag garanterat för att återfå kontrollen och kunna svänga. Hade jag bromsat då så bara glider bilen och jag kan inte göra någonting. :)

Jag har skrittarbetat min nuvarande en del på inrådan av tidigare tränare - mkt skolor för att stärka hans svaga bakben. Tyckte dock aldrig att han blev igenom i skritten alls (pilotfel säkerligen), han musklar sig något punktvis, men satt aldrig ihop - mest promenerade runt och gjorde sina övningar. Ihopkopplad började han inte blir förrän vi (med ny tränare) kom till travarbete och övergångar... och sedan rund galopp. Jag fick skrittarbetet att bli avstressande mindfullness-träning för oss som ekipage, både mentalt och fysiskt - däremot muskeluppbyggande fys.träning? Icke.

Däremot håller jag helt mig dig om att det är jättebra för ryttaren med skrittarbete, detaljer och kroppskontroll är mycket enklare i skritt än trav alt galopp. Kan direkt säga att jag inte kan flytta en hästs manke exakt två cm åt höger... i något tempo. :P
 
Sv: Svett eller lätt?

Tvingas till att skritta en period var inte vad jag pratade om alls. Jag sa att jag tycker skrittarbere hör till den ordinarieträningen. Tvingas till skritt gör jag bara om det är ojämn is att rida på. Då är det vädrets makter som styr och det kan man ju intr göra nåt åt. Men jag ställer inte av hästen under sådana omständigheter utan skrittränar.Jag har inte påstått att hästen får kondition av skrittarbete. Jag skrev att min häst inte tappar sin kondition när det blir mera skrittarbete under dressyrpassen ett tag. Det är ju inga långa perioder det handlar om och under uteritterna går det ju att rida i alla gångarter.
 
Senast ändrad:
Sv: Svett eller lätt?

Du skrev det här:
På vintern tex om det är hårt och fruset, kan det vara svårt att göra annat än att skritta. Det märks hur nyttigt det är när man kan börja trava och galoppera igen efter en sådan period.

Jag tolkar den texten som att det var nyttigt att skritta en viss tid.

Och jag anser att är det så att om hästen blir bättre pga av det, då har man missat en hel del i den vanliga träningen. Är det rätt träning för hästen så ska en period i skritt inte göra någon större skillnad, då är det någonting som man missat.

Sen är väl allt relativt också, här är det långa perioder som jag tex inte kan göra någonting annat än skritta 4-5 dagar i veckan, långa perioder för mig är väl ca 2-3 månader då underlaget inte är bra nog att göra någonting på annat än skritt, på detta hårda underlag så vågar jag inte göra mycket annat än skritta. Och då tappar min häst iallafall i flås och kondition, han är inte lika trimmad i kroppen osv hur mycket jag än skrittar.

I vanliga fall är han igång iallafall 6 dagar i veckan i olika jobb, och det blir definitivt en märkbar skillnad på honom efter att han blir mer eller mindre avställd under vintern. För jag räknar inte den här skritten som blir som att han håller igång under vintern. Jag ställer annars aldrig av i den bemärkelsen att han bara går i hagen.
 
Senast ändrad:
Sv: Svett eller lätt?

I en hästtidning nu finns det en artikel om Piaff och lite kort om vägen dit. Där påpekas hur viktigt det är att saker funkar i skritt för att man ska kunna gå vidare för att få riktig kvalitet i övningarna.
Iom att jag lärt mig mycket det jag kan om dressyr och biomekanik av mannen ifråga och hans fru köper ju iaf jag det tänket helt.
Det är dock få andra som är så nogranna med exaktheten som den mannen. Han har ett detaljsinne som kan driva någon annan till vansinne i tristess. Men så får han också kvalitet i det han gör.

Jag tror, och iom att det framgår även i artikeln så vågar jag lägga de orden i någon annans mun med, att det går att påverka hästen mycket redan stillastående.

Sen behöver man inte tro att hästen blir en atlet av att endast skritta för att man anser att det går att arbeta dem mkt i skritten. Det beror ju på vad man är ute efter att träna för stunden.
Men många skulle gynnas av att lära sig skrittjobb. För där kan man hitta en känsla, som ryttare eller som häst, som man inte riktigt hinner med i högre tempo i inlärningsstadiet. Sen kan man få med sig den feelingen i högre och högre tempo och i mer och mer energi.

Ang bil-jämförelsen så är det ju så, förstår både du och jag, att en bil är en bil och en häst en häst.
Men man har förhoppningsvis gett hästen förutsättningar nog att kunna hålla balansen innan man rider. Dvvs man har underlag den får fäste på alt broddat. Precis som man med bil inte kör med sommardäck vintertid.
Och att bromsa,i ridning som bilkörning, är inte synonymt med att gasa mindre redan från första början. ;)
Dvs trycker inte plattan i mattan innan man kan styra bilen. Då måste man panikbromsa eller panikgasa för att man redan fått "massan" i rörelse.
Med häst kan man börja i skritt men lära in signalsystem för ihopkoppling genom att lära sig påverka kroppsdelarna så hästen lär sig hur man vill att den vinklar leder, lägger balans etc.
Jag tror inte på att lägga in mer energi innan hästen rent tekniskt vet hur den ska forma kroppen. För att bära är onaturligt för dem. Det måste man lära in. Och bärighetsmuskulaturen är som sagt motsatt den som skjuter på. Att då gasa innan hästen faktiskt rent tekniskt vet hur den ska kunna bära leder bara till att man måste gasa för att springa ifatt tyngdpunkt.
Kollar man då på hur benen tar i marken kan man se en otrolig kvalitetsskillnad och då även en för hästens hållbarhet enorm skillnad i hur kroppen belastas. Gasar man på dem så kommer benen ta i marken så att frambenen får bära mer om man inte får dem att bära nog.

Arbete vid hand i träns eller när det sen är dags för det, kandar, är fantastiskt för att lära ryttare förstå hur hästen arbetar. När man inte längre har sitsen och benen att maskera med och måste göra allt med handen och kroppen och ev spö inser man ofta hur off balansen är. Det blir också tydligare hur allt hänger ihop när man är på marken och märker hur allt vinglar när man inte bara kan gasa sig ur det. Och de små vinglingarna i form av manke hit och dit några cm blir tydligare.
 
Sv: Svett eller lätt?

Det beror nog på hur man bedömmer vad som är bättre.

Det går att förbättra rörlighet och styrka och iom det övriga gångarter i skritten.
Att få samma funktion som att galoppera mkt i flås kommer ju skritt aldrig ha.
Galoppen har ju också i sig många lösgörande och stärkande fördelar. Spec iom att den inte är en samsidig rörelse så har den ju många fördelar.

Och givetvis har man missat någonting om en period enbart skritt gör hästen så himla mkt bättre. Men jag förutsätter att de flesta hästar och ryttare här inte är färdiga GP-ekipage.
Jag tror få har sån precis ridning att de som i mitt inlägg ovan beskrivet kan placera hästens kroppsdelar exakt. Och tills man kan det så kommer skritten förbättra. För kan man det inte i skritt hinner man det garanterat inte i trav.:laugh:

Biggan: Tack för fina ord! Satt extra bra nu efter trött period där jag tappar ord och fokus.:love:
 
Sv: Svett eller lätt?

Och givetvis har man missat någonting om en period enbart skritt gör hästen så himla mkt bättre. Men jag förutsätter att de flesta hästar och ryttare här inte är färdiga GP-ekipage.
Jag tror få har sån precis ridning att de som i mitt inlägg ovan beskrivet kan placera hästens kroppsdelar exakt. Och tills man kan det så kommer skritten förbättra. För kan man det inte i skritt hinner man det garanterat inte i trav.:laugh:

Och det lärs inte ut på tex Flyinge/Strömsholm. Så det är få som får lära sig det.
Jag upplever faktiskt inte att det är ovanligt att tränare är inne på det. Det är någonting som jag läste om tex redan som liten i olika böcker osv och har alltid varit ett mål för mig att ha den exaktheten. Alla tränare jag valt att träna längre perioder för har alltid haft det som mål, alltid förklart vikten av att kunna styra hela hästens kropp exakt där man vill ha den. Att hela tiden känna var hästen har sin kropp. Nöjer sig inte med att berömma när det går bra utan frågar ofta varför hästen går bra nu, vad är det man gör med sin egen kropp som gör att hästen rör sig som den gör etc.

Jag säger inte att jag rider perfekt för det tror jag ingen gör, men jag tränar mycket och jag bedömmer mig ha såpass koll på min häst under ridningen att jag mer eller mindre kan känna av var han har sin kropp och kontrollera den väldigt väl. Vi är väldigt sammanbundna som ekipage, vi känner varandra utan och innan.

Och hästen behöver inte vara en GP häst för att vara såpass kontrollerbar eller för att vara såpass ett med ryttaren. Och som ekipage kan man alltid alltid alltid komma längre, man blir aldrig färdig utan det går alltid att utvecklas till nästa nivå eller vad man ska kalla det. Dock så tycker inte jag att skritten är en avgörande faktor. Det är allsidig träning på ett bra sätt som gäller för att få en hållbar häst på alla sätt.

Och jag tror att om jag missat en del i träningen så hade det märkts efter 2-3 månaders skrittarbete. Men allt beror ju på, saker och ting märks av olika beroende på vart hästen är i sin utbildning, yngre hästar behöver ett annat upplägg än äldre hästar i full träning. Allt är ju individuellt, det går inte att säga att det och det är rätt och det och det är fel för det fungerar olika för alla och alla hästar behöver olika sortes träning för att utvecklas på sitt bästa sätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Svett eller lätt?

Jag ser rätt många olika tränare och träffar många som rider för olika tränare iom mitt yrke. Och hittills har jag inte stött på många som har ett exakt signalsystem för att med just den signalen påverka så precisa kroppsdelar. Där signalen betyder bara det och inget mer.

Däremot har jag stött på många(!) som pratat om kroppsdelar hit och dit utan att kunna påverka dem exakt. Men hyfsat..

Och självklart behöver en häst inte vara GP-häst för att kunna svara hyfsat och så pass att den inte går sönder om den är frisk och man varierar med att rida ut mycket/använder sig av bommar och låta hästen balansera sig själv och tar hjälp av olika underlag. Men det går att rida mer precist än vad ALLA hobbyryttare gör. Och skritten kan gangna de allra flesta.
Dock säger jag igen: skritten är inte bot på allt. Dock är det bra att ryttaren lär sig hinna känna.
Jag vet få ryttare som kan lägga balansen precist i sin häst. Däremot vet jag en jävla massa hästar som fått dömmas ut pga förslitningsskador. Så uppenbarligen finns behovet attlära sig balansera.
Jag vet flertalet hästar som av den här metoden hålls symptomfria och smärtfria. De har tidigare ridits av proffs, stått på kliniker och dömts ut flera av dem.
En av dem är med i artikeln jag skrev om ovan. Han är idag flera år över 20 och går GP. Han dömdes ut på flera olika kveterinärer som ung, reds av proffs.
Idag har han lärt sig balansera sig själv och hålls stark och igång. Han har inte varit halt sen hans träning lades om, med undantag för nån hovböld..
Det finns flertalet såna exempel..
Hästar som dömts som hopplösa.
Vi ska vara glada att så många håller som de faktiskt gör. För FÅ rider dem i balans. Vill man safe:a lär man sig rida dem i balans, på riktigt!

Kan man med hästen rejält böjd släppa tygeln och gasa, kan man böja den hit och sen andra hållet ganska kvickt utan att balansen i manken ändras alls, kan man byta färdriktning kvickt utan att balansen skiftar i tex skänkelviknings-"sax", kan man ändra färdriktning genom att växla mellan öppna och sluta med exakt balans i manekn?
Det tror jag få kan..

Men ja, jag har extrema ideer kanske. Jag har sett för mycket skadade hästar iom att det är då jag ofta kopplas in att arbeta med dem. Eller när de har problembeteenden. Och det är ofta pga obalans det med.
Så jag lär alltid ut att jobba med balansen på ett mer detaljmedvetet sätt och med en nitiskhet som många nog kan se som överdriven. Men så vill jag också att mina elever ska kunna ta sig vidare utan att behöva backa. Och att de ska kunna göra alla rörelser om de har intresset, även om hästarna kanske inte alltid har gång nog att vinna tävlingarna i de klasserna.

Alla är inte intresserade av att rida så. De flesta inte förmodligen inte!
Men då kan man använda naturen mycket! Och equiterapeuter och massörer..

Nu redigerade du medan jag skrev:
Men ja, det här gäller ju dressyrridningen av en häst, skolningen. En häst måste först ridas in innan man startar skolningen. Då får man lära dem att ens röra sig och få upp vana av att arbeta i kroppen och få dem att förknippa det med ngt som känns ok eller bra. Sen kan man börja skolningen lite mer avancerat.
Men det är också skälet till varför en oskolad ryttare ska ha en äldre, skolad häst. Och varför man kanske ibland får hyra in rutinerad ryttare att rida hästen. Tyskland och USA tex har smarta upplägg där man står hos sin tränare och får ridhjälp och coaching regelbundet. De tycker vi är galna som har som vi har det. Vi tycker deras sätt är märkligt, vi dvs många i Sverige.
 
Senast ändrad:
Sv: Svett eller lätt?

Som jag skrev, ingen rider perfekt, inte någon. Alla kan hela tiden utvecklas och alla har sina brister, men jag håller inte med om att den idén du har är unik, jag har stött på flertalet tränare som är inne på samma linje och jag tror alla har det som mål att ha den exaktheten. Varför skulle man liksom inte ha det?

Sen hur den träningen ser ut, och hur man kommer dit, det är där idéerna går isär.

Men det är också skälet till varför en oskolad ryttare ska ha en äldre, skolad häst. Och varför man kanske ibland får hyra in rutinerad ryttare att rida hästen. Tyskland och USA tex har smarta upplägg där man står hos sin tränare och får ridhjälp och coaching regelbundet. De tycker vi är galna som har som vi har det. Vi tycker deras sätt är märkligt, vi dvs många i Sverige.

I en perfekt värld där folk har obegränsat med pengar och kan stalla upp hästen hos proffs som rider den regelbundet så visst hade nog dom flesta gjort det. Nu får man se till hur livet faktiskt är för majoriteten av befolkningen och att det mer eller mindre är orimligt att ha hästen uppstallad hos proffs som dessutom rider hästen. Jag tror inte någon tycker det är märkligt att ha någon som rider till hästen och utbildar den i sverige. Dock har nog inte folk råd helt enkelt och får nöja sig med att ta ut en tränare en eller två gånger i veckan.

Jag skriver inte om unghästar eller skadade hästar utan om friska hästar i bra kondition. Man hamnar liksom i en annan situation när det handlar om skadade hästar eller yngre orutinerade hästar.

Och det är ingen nyhet att alla inte rider perfekt eller väljer fel tränare som lär ut fel. Det är svårt att som orutinerad ryttare hitta en tränare som tränar bra, det är svårt att se vad som är bra och inte och dom flesta litar ju på sin tränare till stor del. Därför hinner hästarna också ta skada av träningen eftersom inte ryttaren har kunskapen att avgöra vad som gynnar hästen och inte.

Kan man med hästen rejält böjd släppa tygeln och gasa, kan man böja den hit och sen andra hållet ganska kvickt utan att balansen i manken ändras alls, kan man byta färdriktning kvickt utan att balansen skiftar i tex skänkelviknings-"sax", kan man ändra färdriktning genom att växla mellan öppna och sluta med exakt balans i manekn?
Det tror jag få kan..
Varför ska man utsätta hästen för detta tex? Bara för att se om det går? Jag ser inte hur hästen gynnas av att man böjer den kvickt hit och dit för att sedan släppa tygeln och gasa på på långa tyglar. Det är en övning som jag inte hört om.

Skänkelvikning är heller inget problem för många runt omkring mig, många går i bra balanserad form och är kvicka i fötterna och ändrar riktning på ett bra balanserat sätt. Också en grej som min häst kunnat i många många år, har sett det som en ganska självklar grej han ska kunna.

Som sagt, din idé är inte unik på det sättet. Dock finns det andra vägar än din att komma dit kanske. Det kryllar som sagt av olika idéer om hur man tränar en häst på bästa sätt. Och som sagt igen, det är aldrig någon som blir perfekt, som går perfekt ett helt pass utan minsta fel.
 
Senast ändrad:
Sv: Svett eller lätt?

I en hästtidning nu finns det en artikel om Piaff och lite kort om vägen dit.

Nu blev jag ju väääldigt nyfiken: i vilken hästtidning?
Sedan håller jag med bigganl: du är otroligt duktig på att förklara, tack för dina intressanta inlägg! :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 020
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 094
Senast: Viva
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 046
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 090
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Oseriös avel 2023
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

  • Upplägg nybörjarlektioner ridskola
  • Linjeavel PRE
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp