Bukefalos 28 år!

Svett eller lätt?

Ponnyryttaren_

Trådstartare
Ful rubrik, men något som jag funderat på, om det är personligt eller 'mode'.. Vissa verkar inte vara nöjda med sin träning om man inte kommer till stallet svettig och 'mör'. Det ska märkas att man tränat! Medans andra blir svettiga ibland, beroende på att det är varmt, eller man är otränad (grundkonditionen saknas), det ska ju vara lätt och enkelt att rida!

Vad tycker ni, 'Hästen ska göra jobbet' eller 'klart båda ska ha tränat'?

Vill höra era tankar = )
 
Sv: Svett eller lätt?

Alltså, jag kan inte se hur jag skulle kunna bli svettig av att rida min häst. Han är väldigt känslig för hjälperna, går undan för väldigt lite beröring från skänkel och stödjer bara väldigt mjukt på bettet, är mycket lyhörd för vikthjälper så det krävs verkligen ingen muskelstyrka överhuvudtaget för att rida honom. Skulle jag börja rida honom på muskelstyrka för att "båda måste ha tränat" så skulle det ridpasset gå väldigt dåligt med stressad och spänd häst. Däremot är det mycket hjärngympa att rida honom, räknas det? ;) Jag har dessutom god grundkondition och grundfysik, så det är inga problem att rida länge heller.

En tungriden häst däremot kanske man måste rida väldigt intensivt med skänkel och säte för att den inte ska gå och hänga i handen, då blir man förmodligen mer fysiskt utmattad efter en ridtur :) Såna hästar har jag ridit ibland och då är jag trött efteråt.
 
Sv: Svett eller lätt?

141 har läst men bara en har svarat... hm jag är inte bra att starta trådar X D

'fenomenet' förbryllar mig fortfarande.

För egen del så rider jag efter premissen att om jag svettas har jag jobbat för hårt (eller har för mycket kläder : P ). Hästen ska vara lätt och lydig! Den ska inte behöva en massa hand och den ska inte behöva en massa skänkel, den ska gå för egen maskin. Jag ska bara behöva ge små signaler för att den ska jobba... gör den inte det så får den lära sig det snarast. Hästen ska jobba (inte jag), jag ska bara visa hur.

Med min förra tränare (typ 6-7 år sedan nu) så kunde jag vara heeelt slut efter ridlektion, då hade jag även en ponny som inte var helt mjuk med mycket motor, kan säkert finnas ett samband.. Men då var det snarare tvärtom, om jag inte var svettig så har jag inte tränat. Hon -krävde- att jag gav 100% på träning, annars var det 'fisridning' : P

Idag är jag ju en aning mer skicklig och har bättre koll på vad jag gör sas, så jag behöver kanske inte heller jobba så hårt eftersom jag vet precis vad jag är ute efter...?

happ, nu har jag skrivit en truddelutt iaf och puttat upp tråden lite : P
 
Sv: Svett eller lätt?

Asså för min del är det väldigt olika från olika hästar.
Jag rider på ridskola och har en ridlärare som ständigt är på oss ryttare och korrigerar små saker så man hela tiden måste vara pigg och alert. Hennes lektioner är alltid jobbiga. Jag är visserligen inte särskilt bra tränad i övrigt, men rider regelbundet 2-3 ggr/vecka.
Efter lektionerna på ridskolan är jag alltid svettig och trött.
Tycker det verkar konstigt att INTE vara svettig och lite mör efter ett pass på hästryggen. När man verkligen rider och inte bara åker så blir man väl alltid lite skönt slut i musklerna.
Det handlar ju inte om styrka eller att man ska "bära" hästen, självklart ska hästen vara lätt i handen och lyssna på små hjälper från skänklar och vikt. Men för att bibehålla en bra balans och sitta rätt krävs det ju att man använder sig av kanske framförallt magmusklerna. Har alltid jätteont i magmusklerna dagen efetr ett dressyrpass.
Imorse var jag ute på medryttarhästen barbacka och hon bråkade visserligen med mig en del och vägrade gå över en bro, men jag är HELT slut i musklerna ikväll efter att ha suttit och försökt rida henne ordentligt och inte bara åka. Hon jobbade kanonfint igenom hela ryggen och är alltid väldigt lätt i handen, men jag upplever det verkligen inte som något annat än ett rejält träningspass.
:D
 
Sv: Svett eller lätt?

Min häst gör inget gratis och kräver en hel del ridning för att gå bra. Så rider jag på banan är jag tröttare och svettigare än hästen efteråt. Fråga mig inte varför för hon är inte seg, så det är väl helt enkelt min ridkondis som är kass. Uteritter är mer lufsande för mig, men å andra sidan har vi inte kommit längre än till skritt och lite trav ute...
 
Sv: Svett eller lätt?

Jag är aldrig svettig eller ens andfådd när jag har ridit. Det enda som svettas är mina hjärnceller. Någon bra fysik har jag inte heller för den delen :)
Hästen gör jobbet, jag skall ha en gratis åktur. Därför väljer jag den typen av hästar också, alla går inte att få på det här sättet. Ungefär som att välja mellan en sportbil och en äldre Volvo combi.
Sportbil passar för mig, men det finns ju alltid en ryttare för varje häst. Hade en typisk "seg deg" häst för några år sen och den såldes till en tjej som blev överlycklig för att hitta just en sån häst. Hon kände sig trygg på den. Så det är väl olika med vad man gillar helt enkelt. Elektriska hästar är för det mesta svårare att rida ut på och har lite mer allmänt ett hetare temperament som många tycker är otrevligt. Vilket jag kan förstå. Så det krävs nog att man uppskattar såna här hästar för att kunna ta allt annat som följer med på köpet så att säga. En häst med snabba reaktioner är svårriden, så de flesta tycker nog att det är bättre med en som är lite mer normal, även om det innebär att man som ryttare måste ta i lite mer.
 
Sv: Svett eller lätt?

Det ska ju vara lätt! Fast ändå träning. För även om hästen är lätt och kvick för hjälper så det inte går åt någon kraft för hjälpgivning, så är det ju inte samma sak att sitta i en sadel som att sitta i en gungstol. Jag blir svett efter ett ridpass, för att det kräver aktiva muskler i arbete bara att följa hästens rörelser. Min djupa bålmuskulatur arbetar ju med att hålla kroppen rak och följsam (särskilt i traven), benen och rumpan ska ju spänna och spänna av hela tiden, för varje rörelse. Även små snabba skänkelhjälper kräver att jag har en god kroppskontroll och kan flytta min vikt lite i sadeln, flytta en skänkel, trycka till med underskänkeln. Jag bär mina händer och flyttar dom lite beroende på gångart och rörelse, så det är ju lite träning (om än inte styrketräning) att hålla händer, armbågar och axlar i rätt position. Så visst jobbar hela kroppen, hela ridpasset! Med det menar jag inte att jag är spänd eller har spända muskler hela tiden. Svårigheten är ju just att spänna till och spänna av. Men om min tränare inte är på plats, så blir jag lite mindre varm, för jag "fisrider"... d vs lite undertempo i traven så det inte skumpar lika mycket, tar oftare skrittpauser osv. Ridning kräver en god fysik om det ska bli bra. Men med bättre och starkare muskler (ffa djupa bukmuskulaturen) så blir min hållning bättre (och mer avspänd) och jag kan helt enkelt rida bättre.
 
Sv: Svett eller lätt?

Jag håller med Linnda här.. det krävs fan så mkt att hålla varenda liten muskel på rätt plats och att sitta helt oberoende i sin sits utan att pausa i tid och otid.
När jag rider i hoppsadeln blir jag knappt varm, då rider jag mest lätt och lallar runt i galoppen....
 
Sv: Svett eller lätt?

En välriden häst som svarar på lätta hjälper ger inte en svettig ryttare. Man kan inte mäta effekten av passet i svettmängd. Det låter otroligt korkat. Dels beror det ju på vad man tränar för dagen, vilken form häst och ryttare är i, vilken dagsformen är, hur synkade häst och ryttare är, hur varmt eller kallt det är osv. Det finns ju en massa faktorer som påverkar om eller hur mycket man svettas. Om jag och hästen genomför det jag planerat på ett bra sätt så är det ett bra träningspass för mig. Jag red ett bra pass i går och jag skrittade mesta tiden ute i minusgrader. Varken jag eller hästen var svettiga, men vi genomförde passet riktigt bra så jag var väldigt nöjd.
 
Sv: Svett eller lätt?

Det ska ju vara lätt! Fast ändå träning. För även om hästen är lätt och kvick för hjälper så det inte går åt någon kraft för hjälpgivning, så är det ju inte samma sak att sitta i en sadel som att sitta i en gungstol. Jag blir svett efter ett ridpass, för att det kräver aktiva muskler i arbete bara att följa hästens rörelser. Min djupa bålmuskulatur arbetar ju med att hålla kroppen rak och följsam (särskilt i traven), benen och rumpan ska ju spänna och spänna av hela tiden, för varje rörelse. Även små snabba skänkelhjälper kräver att jag har en god kroppskontroll och kan flytta min vikt lite i sadeln, flytta en skänkel, trycka till med underskänkeln. Jag bär mina händer och flyttar dom lite beroende på gångart och rörelse, så det är ju lite träning (om än inte styrketräning) att hålla händer, armbågar och axlar i rätt position. Så visst jobbar hela kroppen, hela ridpasset! Med det menar jag inte att jag är spänd eller har spända muskler hela tiden. Svårigheten är ju just att spänna till och spänna av. Men om min tränare inte är på plats, så blir jag lite mindre varm, för jag "fisrider"... d vs lite undertempo i traven så det inte skumpar lika mycket, tar oftare skrittpauser osv. Ridning kräver en god fysik om det ska bli bra. Men med bättre och starkare muskler (ffa djupa bukmuskulaturen) så blir min hållning bättre (och mer avspänd) och jag kan helt enkelt rida bättre.

Håller med fullständigt. Min häst är väldigt lätt i handen och skulle nog kunna kallas elektrisk hrrm när han har sådana perioder. Det är inte därför jag blir svettig utan för att han har så stora gångarter som det krävs oerhört mycket för att inte störa.

Sen blir jag helt slut efter ett pass med min tränare men det är för att jag är så koncentrerad på att göra rätt att jag glömmer andas :angel:
 
Sv: Svett eller lätt?

Svettig blir man ju av fysisk ansträngning, men det beror ju på hur kallt eller varmt det är, eller hur mycket kläder man har på sig. Men jag menar inte att man ska vara drypande våt efter varje ridpass. Men helt klart blir man varm av att träna. Inte lika varm av att "åka häst". Men jag uttryckte mej kanske inte tydligt nog. Det var ju för att TS döpt tråden till "Svett eller lätt?", och var ute efter om man anser att ridning är träning, så till vida att man jobbar fysiskt....
 
Sv: Svett eller lätt?

En välriden häst som svarar på lätta hjälper ger inte en svettig ryttare. Man kan inte mäta effekten av passet i svettmängd. Det låter otroligt korkat. Dels beror det ju på vad man tränar för dagen, vilken form häst och ryttare är i, vilken dagsformen är, hur synkade häst och ryttare är, hur varmt eller kallt det är osv. Det finns ju en massa faktorer som påverkar om eller hur mycket man svettas. Om jag och hästen genomför det jag planerat på ett bra sätt så är det ett bra träningspass för mig. Jag red ett bra pass i går och jag skrittade mesta tiden ute i minusgrader. Varken jag eller hästen var svettiga, men vi genomförde passet riktigt bra så jag var väldigt nöjd.

Visst kan den göra det. Ta en lyhörd och mjuk häst med stort steg. Säg den som inte blir anfådd eller varm av att sitta ner i traven på en sån häst.
 
Sv: Svett eller lätt?

Jag tycker det beror lite på vilken häst jag har ridit. En outbildad unghäst kräver en annan typ av ridning än en välutbildad häst, och jag är oftare tröttare av att rida den förstnämnda. Då måste jag anstränga mig mer för att behålla en bra kroppskontroll och gör man något fel är det inte alltid att det är så lätt att korrigera, till skillnad från en välutbildad häst där man ibland kan få lite "gratis" och som är mer förlåtande mot misstag från ryttarens sida. Sen beror det ju också på träningspassets intensivitet, ett tungt pass för tränaren på tävlingshästen är riktigt utmattande både fysiskt och psykiskt. Att sitta med i varje steg på en häst som man sätter rejält tryck i är inte alltid någon barnlek, och då kan jag vara rejält varm och lite svettig efteråt, även om jag främst blir helt slut i huvudet.
Ridning är för mig mer hjärngympa, kroppsmedvetenhet och kontroll genom microrörelser, än ren fysisk råstyrka.
 
Senast ändrad:
Sv: Svett eller lätt?

För min del är det hästen som ska jobba men det innebär inte att jag bara sitter och "åker". Kan väl säga att min ridteknik och känsla är väl utvecklad efter många år i sadeln och jag behöver inte "kämpa" lika mycket idag som när jag var yngre och orutinerad. Kan inte påstå att jag blir svettig och "mör" av att rida, oavsett häst eller vad ridningen för dagen innefattat.
 
Sv: Svett eller lätt?

det är ju olika hur man rider och vilken inställning man har. Jag är aldrig svett efter ridpasset, om det inte råkar vara varmt ute då då. Mina hästar är ganska framåt kan man säga, jag tror att rider man med lätthet i alla hjälper ( då menar jag oxå din kropp, inte bara skänklar och tyglar) så blir man inte svett.

Om man tex rider en "så kallad svår häst" och man måste kämpa så hårt i traven och galoppen för att få hästen att gå "rätt" så man blir svettig, då kanske det ligger någon typ av brist i utbildningen i skritten?? så går man istället tillbaka till ett långsammare tempo och rider "rätt" tills hästen har lärt sig vad ryttaren vill så att säga, sen tar man det i trav när ryttaren har blivit duktig nog och hinner med hästen, då blir man inte svett... Bli nu inte irriterade på mitt inlägg, såhär gör jag , jag vet att massor av folk rider sig totaltslut på sina 4 åringar, vilket är förfärligt enligt mig... Men det är för att jag tror att en så ung häst ska få njuta av ridning så den håller längre, menar då både fysiskt och psykiskt.

Glädje och lätthet ;)

Om man säger så här, hästen är lätt i handen och för skänkel, ändå påstår ryttaren att denne måste rida som f*n med kroppen, så tänker du att du är häst, hästen känner en fluga landa på kroppen, hur kul kan då ett träningspass vara om ryttaren ger ut signaler genom ryggen HELA passet?? alla vill ju rida med eftergift, var är eftergiften om man hela tiden får rida fram hästen? När jag ber mina hästar göra någonting och dom utför det, då slutar jag ge hjälpen direkt, och det gäller i hela min kropp, annars vet ju inte hästen när den gjorde rätt, har man ont i magen eller ryggen eller liknande efter träning, har man suttit rätt då? är man avslappnad och rider i takt med hästen bör man inte ha ont nånstans. ibland när det är kallt ute har jag lite ont i knäna, det beror på att dom varit spända, inget annat.

Sen kan man ju får träningsverk om man rider normalt på en smal häst till en bred häst, eller en ny sadel, men det beror då på att kroppen inte är van vid vinkeln.

Hästar som går i världskuppen tex måste ju lära sig hur många olika moment och signaler som helst, tänk då om de i början av sin utbildning hade ryttare som red av bara f*n med en miljon hjälper, hur ska då de klättra i utbildning med fler och tydligare hjälper? klart de måste vara oerhört försiktiga med dessa hästar under utbildningen, eftergift på momangen och så lätta hjälper som möjligt, om ryttare här är svett så är det väl för att ryttaren vill mer och går lite för fort fram innan hästen har hängt med och då brister kommunikationen och frustrationen stiger och alla blir svett...;)
 
Sv: Svett eller lätt?

Jag är nöjd med mitt träningspass om hästen känts fin. Ibland är det härligt att se att hästen är trött och nöjd efter ett galoppjobb ute till exempel.

Jag är alltid mer varm när jag kliver av hästen än när jag kliver på. Jag kan frysa om hela kroppen när jag börjar rida, men efter en kvart lättridning så är jag varm och go. Och ibland svettig- ibland inte.

Och jag tycker de flesta proffs är svettiga under hjälmen trots välridna hästar...
Jag skulle säga att jag inte reflekterar så mycket över min egen svettning... Men hellre svettig än frusen om jag får välja!
 
Sv: Svett eller lätt?

Ful rubrik, men något som jag funderat på, om det är personligt eller 'mode'.. Vissa verkar inte vara nöjda med sin träning om man inte kommer till stallet svettig och 'mör'. Det ska märkas att man tränat! Medans andra blir svettiga ibland, beroende på att det är varmt, eller man är otränad (grundkonditionen saknas), det ska ju vara lätt och enkelt att rida!

Vad tycker ni, 'Hästen ska göra jobbet' eller 'klart båda ska ha tränat'?

Vill höra era tankar = )

Som många säger, det beror ju lite på hästtyp. En välskolad häst SKA ju vara lättriden och gå för lätta hjälper och då ska man inte behöva vara som en urvriden trasa efter ett ridpass.

Något som jag däremot kan reagera på, är hästägare och andra, som gnäller om INTE HÄSTEN är svett, när man kommer tillbaka efter ett träningspass, vare sig man haft ett pass i skogen eller ett bra pass på banan. En svettig häst är för mig inte "lika med" att då har man ridit ett bra pass. Ett bra ridpass för mig, är när jag känner att jag har "fått igenom" hästen och kanske "klättrat ett pinnhål" på dess utbildningsstege. Och det är inte svetten som visar på om hästen är i god kondition eller musklad, utan att hästen är i god kondition och välmusklad syns på andra sätt.

Så jag måste säga, att det finns mystiskt hästfolk och mystiska åsikter om allt i hästvärlden.
 
Senast ändrad:
Sv: Svett eller lätt?

KL

kul med svar! men lite missförstånd, linnda, min fråga är inte huruvida ridning är träning eller inte, egentligen var ju frågan sådana att jag undrar om det är en egen personlig uppfattning utifrån ens egna erfarenheter eller om det är mode som bildar ens åsikt (oavsett vilken sida man står på sas).. har man den åsikten man har för att dom andra i stallet tycker så eller är det utifrån dom egna riderfarenheterna som man tycker som man gör? men det är kul att höra hur olika resonerar.

tanken kom upp efter uppfattningen att somliga hellre rider för tränare där dom kommer ut möra och svettiga oberoende av det långsiktiga resultatet sas. 'man har tränat ordentligt', fast man har inte jättekoll på vad man tränat ordentligt.. tränare som 'jobbar igenom' sina elever är populärare än dom som lägger mer tid på det mentala (lära in känsla ex.).
 

Liknande trådar

Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 014
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 054
Senast: Viva
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 561
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp