Svettäcke

Bukefalos 30 år!

Novisis

Trådstartare
När jag hade häst på 90-talet så var svettäcke modell nätbrynja ett måste. Varför har man slutat med såna?

För att det har kommit bättre alternativ?
Kl
Finns det fortfarande såna där vita med ränder som Hansbo (?) tillverkade? Man kunde få dem i tyska, brittiska och svenska flaggans färger. De hade bomull ytterst och nåt syntetmaterial på insidan, så fukten liksom sögs ut och avdunstade på ytan.
Jag tyckte de var väldigt bra.

Kl
Finns det fortfarande såna där vita med ränder som Hansbo (?) tillverkade? Man kunde få dem i tyska, brittiska och svenska flaggans färger. De hade bomull ytterst och nåt syntetmaterial på insidan, så fukten liksom sögs ut och avdunstade på ytan.
Jag tyckte de var väldigt bra.
De finns inte att köpa nya men dyker upp på begagnatsidor med jämna mellanrum.

Men ja anledningen är väl att det idag finns så bra alternativ och funktioner att man inte behöver luft (nät eller halm) under som gör att det ska kunna cirkulera under täcket.

När kombitäcket kom från hansbo tex, det var väl då nättäckena började sin nedgång.

Samma med utetäckena, jutetäcken eller newzeelandtäcken blev snabbt omodernt när bättre täcken kom allt eftersom. Nu både andas dom och är vattentäta. Förr fick man ju välja antingen eller, lite 😁

Men hade man svetttäcke just? Över alltså.
Var det oftast inte bara vanliga bomullstäcken?

Var inte anledningen till nättäcket (eller halm) under ett annat täcke för att luften skulle kunna cirkulera och inte bara ligga platt pannkaka?
Jag vet inte riktigt, jag var mest aktiv inom hästeriet den perioden med Hansbos randiga svettäcken, hade ett uppehåll sen och när jag ”kom tillbaka” så var det fleecetäcken som gällde.

Jag har fortfarande nättäcken som är relativt nya. Två med helt tyg över ryggen och i det ena har jag satt en fleecefilt över ryggen. Suveräna på sommaren i släpet när full ventilation öppen för att slippa drag över ryggen.

Jag vet inte riktigt, jag var mest aktiv inom hästeriet den perioden med Hansbos randiga svettäcken, hade ett uppehåll sen och när jag ”kom tillbaka” så var det fleecetäcken som gällde.
Ja för jag tror inte man ens hade svettäcken som svettäcken vi ser idag.
Det var täta historier som ren bomull eller liknande som inte släppte genom något. Och det var därför man fick ha halm eller nättäcke under för annars blev hästen inte torr.

Ull hade vi ju. Kan också fungera som torkande lager (beroende på hur tät den är vävd) Om vintrarna använde jag den att torka med eller som extra lager under annat täcke, eller när det var kallt under motion. Men ja, kombinerade iofs ofta med att lägga denna nätbrynja under...

Samma med utetäckena, jutetäcken eller newzeelandtäcken blev snabbt omodernt när bättre täcken kom allt eftersom. Nu både andas dom och är vattentäta. Förr fick man ju välja antingen eller, lite 😁

Jag undrar jag......våra new zeeland var ju tunt ullfoder i (luftspalt) och sedan själva canvasen. Den var typ vaxad.

Jag har efter det inte hittat något täcke jag tycker håller vätan ute så bra som de täckena. Ja, de var tunga som tusan och jag tror att det mer var det än att det inte andades.

Men hade man svetttäcke just? Över alltså.
Var det oftast inte bara vanliga bomullstäcken?

Var inte anledningen till nättäcket (eller halm) under ett annat täcke för att luften skulle kunna cirkulera och inte bara ligga platt pannkaka?

Materialtillgång!

Massproducerad plastfleece billig nog för hästtäcken fanns inte förrän 80-talet, sen tog det nog några år för trenden att komma till hästvärlden.

Jag undrar jag......våra new zeeland var ju tunt ullfoder i (luftspalt) och sedan själva canvasen. Den var typ vaxad.

Jag har efter det inte hittat något täcke jag tycker håller vätan ute så bra som de täckena. Ja, de var tunga som tusan och jag tror att det mer var det än att det inte andades.
Och jag har snustorra hästar och täcken som inte väger ett ton med Horsewaretäcken. Saknar varken jute, new Zeeland eller nättäckena. Hansbos förstod jag aldrig poängen med, hade ull istället. Och ull har jag fortfarande, trots att jag även har nya moderna högteknologiska svettäcken med

Liknande trådar

• Retro ridkängor
  • Köpa egen hästtransport, tips?
  • Gotland 2027
  • Klassisk sammetshjälm

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026