Svettas din häst mkt just nu?

Martina_m

Trådstartare
Min häst brukar inte svettas så mkt, men under den senaste månaden har han svettats ordentligt när jag ridit. Igår tog jag ett pass på ca 40 min i ridhuset (det var iof ganska varmt där inne) och han skummade på halsen av svett.

Kan det ha med det varma vädret att göra? Eller kan det ha med hans kondition att göra? Han har blivit väldigt ambitiös senaste tiden och jobbar på ordentligt. Kan det vara att han svettas mer för att han musklat på sig gått upp ett steg i träningen sas?

Hästen är 9 år och ALDRIG någonsin klippt. Han brukar normalt sätt ha "sommarpäls" året runt. Och han har tidigare kunnat bli lite svettig vid sadelgjorden vid ett hårt pass.

Funderar mest då han inte tidigare svettats så mkt O_o.
 
Svettas han bara på halsen? Isf kan det bero på annat än fysisk ansträngning, t.ex. stress. Annars kanske det kan vara så att han har mer päls än han brukar ha vid de temperaturer som är nu? Mina svettas också lite mer än vanligt då de börjat sätta lite päls fast det fortfarande är ganska varmt på dagarna. Annars tror jag väl på det du säger om att han jobbar bättre än innan, med mer muskler och vilja. Rider du annars som vanligt?
 
Nä, han svettas typ överallt utom på rumpan.
Det var ju ganska kallt i mitten/slutet på Augusti när han fortfarande gick på bete, så då tyckte jag väl att han verkade ha satt lite päls. Och nu är det ju så varmt igen. Så det kanske är så att han har lite för mkt päls för vårt varma väder. O_o Det skulle väl bli kallt from nästa vecka, så får väl se om det blir någon skillnad.

Och nu när jag tänker efter så kunde han tom svettas inne i boxen när han bara stod och åt hösilage.

Jag tycker att jag rider som vanligt, men visst, vi har väl höjt graden både han och jag på våra ridpass i samband med att vi utvecklats ganska mkt senaste halvåret.
 
Nä, han svettas typ överallt utom på rumpan.
Det var ju ganska kallt i mitten/slutet på Augusti när han fortfarande gick på bete, så då tyckte jag väl att han verkade ha satt lite päls. Och nu är det ju så varmt igen. Så det kanske är så att han har lite för mkt päls för vårt varma väder. O_o Det skulle väl bli kallt from nästa vecka, så får väl se om det blir någon skillnad.

Och nu när jag tänker efter så kunde han tom svettas inne i boxen när han bara stod och åt hösilage.

Jag tycker att jag rider som vanligt, men visst, vi har väl höjt graden både han och jag på våra ridpass i samband med att vi utvecklats ganska mkt senaste halvåret.
Hästarna sätter ny päls nu. Även om din häst inte får så mycket päls så tar själva processen att fälla/sätta ny päls på krafterna. Även helklippta hästar brukar behöva gå ned lite i varv ett par veckor under denna period. Man får ta det lite lugnare med träningen helt enkelt, om hästen blir påverkad.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 582
Senast: Wenniz
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 450
Senast: Hedinn
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
4 857
Senast: Siggan
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 656
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • Vårföräldrar 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp