Svettas som bara denn?!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare emgard98
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 911
Sv: Svettas som bara denn?!!

Hej! Vet ej om tråden ligger rätt, men annara får ni gärna flytta den till rätta...

Det är som så att jag har en kallblodstravare, Vart ridhäst i 4 snart 5 år. Är väl något hetsig till och från men tycker absolut inte att det är av stress.

Hon svettas floder! Efter bara 30 minuter på banan är hon genomblöt och hon är rakad (filtrakning typ). Kvar päls på ben och rygg. Det nästan rinner av henne efter ett dressyrpass. Och hon har alltid gjort det, elelr ja, under dessa år jag haft henne. Och det gör hon även när hon är i toppkondition!

Hon äter mycket salt... I genomsnitt äter hon nästan 1 saltsten/ månad

Varför svettas hon så mycket? Alltså, hon kan svettas så mycket även fast det är 10 minus ute efter ett ridpass.

Finns det något jag kan göra för hon inte ska svettas så mycket?

Någon som vet?
:confused:

Obalans i colifloran kan ge svettningar.
Min förra häst svettades mycket. Vi tog träckprov och det visade obalans i colibakterierna. Hästen slangades och blev mycket bättre.

Sv: Svettas som bara denn?!!

Det var systeryster (snart veterinär) som varnade mig för att ge för mycket salt, men det är ju särskilt om man blandar det i fodret för äter de själva av saltstenen hoppas jag att hästarna är klokare än så :p men saltförgiftning skulle tydligen vara värre än saltbrist, vet inte vilket som är vanligast och vart gränsen går tyvärr eftersom jag själv inte är insatt i det.

Liknande trådar

Hästvård Hej Sedan förra söndagen (8 dagar nu) har min Nordsvensk haft diarré. Han får 1 dl betfor som jag blöter till honom och ger morgon och... 2
Svar
26
· Visningar
5 358
Senast: TinyWiny
·
Islandshäst Nu vet jag inte om den här tråden är postad på rätt ställe men iallafall, så funderar jag på att klippa min isis i vinter. Jag har... 8 9 10
Svar
192
· Visningar
50 773
Senast: Askur
·
Hästvård Jag och en kompis diskuterade lite idag efter att hon sagt att de tejpade deras hunds öron när den var valp, och att hunden inte tyckte...
Svar
3
· Visningar
1 036
Senast: linnsan
·
T
Foder & Strö Vet ej om den hör hemma på foder eller hästhantering/hästvård.... Lånade först en tråd men tror att den passar bättre här... Kanske... 2 3
Svar
48
· Visningar
6 139
Senast: kickikompis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Vi som letar häst II