Svettas som bara denn?!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare emgard98
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 911
E

emgard98

Hej! Vet ej om tråden ligger rätt, men annara får ni gärna flytta den till rätta...

Det är som så att jag har en kallblodstravare, Vart ridhäst i 4 snart 5 år. Är väl något hetsig till och från men tycker absolut inte att det är av stress.

Hon svettas floder! Efter bara 30 minuter på banan är hon genomblöt och hon är rakad (filtrakning typ). Kvar päls på ben och rygg. Det nästan rinner av henne efter ett dressyrpass. Och hon har alltid gjort det, elelr ja, under dessa år jag haft henne. Och det gör hon även när hon är i toppkondition!

Hon äter mycket salt... I genomsnitt äter hon nästan 1 saltsten/ månad

Varför svettas hon så mycket? Alltså, hon kan svettas så mycket även fast det är 10 minus ute efter ett ridpass.

Finns det något jag kan göra för hon inte ska svettas så mycket?

Någon som vet?
:confused:

Sv: Svettas som bara denn?!!

en del hästar svättas mer än andra. Ge henne lite svettersättare(finns på dunk)om du är orolig att saltet inte räcker.

En saltsten/månad? menar du en stor kosaltsten eller en liten man sätter i boxen? Min (sålda) vbl valack kunde sätta i sig en sån liten (ett kilo eller vad är det? två?) på mindre än en vecka, Han älskade salt!

Blir hon trött eller bara svettig? Öka kondisen kanske?
Hon kanske är sjuk? ta ett blodprov, det är alltid bra att göra ibland iallafall.
Man kan inte gå på att hästen verkar frisk, eller inte har feber.
Tävlingshästen hemma har inte feber. är precis lika busig (läs:galen), men han hade 12 i vita när vi kollade häromveckan.

Senast ändrad av en moderator:

Min häst blev också väldigt lätt svettig, jättesvettig!

Folk och hästar svettas olika :angel: tror det har lite med mentaliteten att göra också när det gäller hästar, vissa individer blir mer uppe i varv och då mer svettiga, kan vara bara i vissa situationer också :p
En kuse jag haft t ex blev ALDRIG särskilt svettig, knappt efter ett ordentligt travpass. Men när han blev uppjagad (ovanligt för den kusen :p ) kunde han bli sjöblöt... Hästar som brukar bli dyngsura kan också ha en tendens att svettas mindre om de coolar ner mentalt = blir latare! ;)
Fast det är bara en teori baserad på mina erfarenheter.. Skulle inte oroa mig men fundera på elektrolyter (svettersättning) om den ska jobba hårt.

Hade också en kallblodstravare förut, var lite småhetsig sådär;)
Hon svettades så jag höll på att bli tokig! ibland räckte det med en skritttur nån kilometer för att hela hästen skulle drypa av svett..:crazy:

läste nånstans, minns inte vart,, att kallblodstravare ofta svettas mer än andra raser, nån som vet om det stämmer?:confused:

Hej
Kan berätta att mitt kallblodssto är lika dan... blir svettig för minsta lilla, har bra kondition men går snabbt "upp i varv" och blir svettig efter en kort stund, det blir att tvätta vojlockar för jämnan....

OKej. nä en sån där liten :P Så det kanske inte är så mycket ändå då? Alltså saltet. Men de andra äter nästan ingenting så tyckte hon åt mycket :P

Hon svettas och svettas men har lika mycket energi kvar verkar det som. Hon kan svettas som sagt efter en halvtimme på banan, men är varken flåsig eller seg då. :S

Är det någon speciell sort du tänker på? Alltså "svettersättningen"? Vart köper jag det? finns det på granngården? Nåt speciellt märke?

ah okej :) Då är det inte bara min pålla som är så. Tycker så synd om henne för hon svettas så :( tror ju de är nå fel på na. Fast hon blir varken trött eller flåsig när hon blir så svettig, utan traskar på lika bra ändå.
Kan drypa av svett efter bara en lugn ridtur ut i skogen i alla gångarter.

Ska köpa sån där svettersättning så får vi se om det blir lite bättre iallafall.

verkar vara ganska vanligt tydligen då :P Att kallblodstravarna svettas mycket. läste lite på nån sida här att det va fler som hade kbl travare som svettades mycket. :crazy:

låter precis som min kallblodstravare :eek:

var ut idag 25 minuter på åkern och red, och de var löddrigt under schabraket... i helgen blir de dock till å klippa han! har inte hunnit de än! hoppas verkligen de funkar!

läste nånstans, minns inte vart,, att kallblodstravare ofta svettas mer än andra raser, nån som vet om det stämmer?:confused:

Tror mycket väl det kan stämma och jag tror fortfarande på mentaliteten! :angel:
Har själv en kallblodstravare som numera "aldrig" blir svettig eftersom han coolat ner MASSOR jämfört med från början när jag hade honom. Nu var det visserligen på sommaren, men han var för överambitiös (lite stressad) och kunde precis som andra skrivit bli väldigt svettig av en skrittur. Nu märker jag att han blir trött, det känns att han blir mör i musklerna av ett dressyrpass och hörs på andningen om det är jobbigt, men han blir inte svettig trots oklippt och uppvärmt ridhus. Men ni skulle ha sett honom när vi åkte transport! ;) som om någon precis duschat honom och inte skrapat av, det rann svett nedanför halsen. Kombination av värmen + stress av transporten.

Att en häst (eller annan levande individ) svettas mycket behöver inte något sätt vara något negativt. Tvärtom betyder det, mig veterligen, att de är bra på att göra sig av med överskottsvärme (det är ju det som är syftet med svettning) och det är ju BRA.

Att kallblod svettas mer tror jag har att göra med att de har större kroppsmassa/muskler och därmed blir varma fortare (muskler avger värme) och därför svettas mer...

Min bruksnorids svettades också mycket och väl och hade GOD KONDITION (vi red bl a några distansritter utan problem!).

Sökte lite om svettning och hittade bl a detta (om människors svettning men det är ju detsamma för alla däggdjur mig veterligen):

"Vältränade personer har väldigt effektiviserade svettkörtlar som lärt sig att ta upp mineraler ur svetten även om det går fort. Hos vältränade går det dessutom fortare för svettningen att komma igång än hos otränade. Hur mycket man svettas är väldigt individuellt och man kan vara vältränad och ändå svettas lite eller tvärt om, vara otränad och svettas mycket."

(källa: http://www.geocities.com/svettinfo/fakta.html)

Hej, vad gäller saltmängden så tycker jag det låter ganska okej.

En vanlig liten saltsten väger 2kg. Äter hon en sån på 30 dagar så får hon i sig 67gram salt/dag.

Äter hon den på 35 dagar (du skriver att det tar drygt en månad att äta en hel) så får hon i sig 57 gram salt/dag.
Det kan vara ganska lagom för en häst som jobbas ca 1h 6dagar/vecka och som svettas floder.

/Linnea

Okej =) Så då ska jag inte behöva ge henne nå extra då? Kan det vara dåligt för dom lika som det är för människor att få i sig FÖR mycket salt?

Det där lät ju faktiskt inte så dumt. Och kan säkerligen stämma. För som sagt, hon svettas mycket fast hon är i topp kondition.

Man får tänka på att det inte är bra med för mycket salt heller = risk för "saltförgiftning".

okej. Men hu, hur vet jag hur mycket salt jag kan ge då? :S Utöver saltstenen alltså?

Du behöver apsolut inte vara rädd för att saltförgifta din häst så länge hon fortsätter äta saltstenen i den takt hon gör och du inte tillför mera salt/svettersättning. Förutsatt att hon kan dricka så mycket vatten hon vill.
En stor häst behöver ca 20-25g (beroende på sommar/vinter mm) salt per dag när den bara går i hagen.
En häst är mycket svår att saltförgifta. Betydligt svårare än med änniskor.
Hästen reglerar enkelt saltbalansen i kroppen genom att öka mängden vatten den dricker.
Hästens svett är mycket salt. Om vi säger att din häst svettas 5 liter under ett ridpass så behöver den 45gram salt utöver der grundläggande dagsbehovet.

/Linnea

Senast ändrad:

okej :)
Då får hon äta den salten hon har nu. Tillsätter inget extra salt till henne då.

Tack för svar alla! Blivit lite klokare och mindre oroad =P

Liknande trådar

Hästvård Hej Sedan förra söndagen (8 dagar nu) har min Nordsvensk haft diarré. Han får 1 dl betfor som jag blöter till honom och ger morgon och... 2
Svar
26
· Visningar
5 358
Senast: TinyWiny
·
Islandshäst Nu vet jag inte om den här tråden är postad på rätt ställe men iallafall, så funderar jag på att klippa min isis i vinter. Jag har... 8 9 10
Svar
192
· Visningar
50 773
Senast: Askur
·
Hästvård Jag och en kompis diskuterade lite idag efter att hon sagt att de tejpade deras hunds öron när den var valp, och att hunden inte tyckte...
Svar
3
· Visningar
1 036
Senast: linnsan
·
T
Foder & Strö Vet ej om den hör hemma på foder eller hästhantering/hästvård.... Lånade först en tråd men tror att den passar bättre här... Kanske... 2 3
Svar
48
· Visningar
6 139
Senast: kickikompis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda-24