Svidande ögon

@Cattis_E @Unafraid nej, har bara varit på vc. Hur kommer man till ögonläkare? Antar att det behövs remiss.

Ingen ac, inga linser. Ser fortfarande inget samband när besvären kommer. Det kan vara när jag ligger i sängen och ska sova, när jag är ute på promenad eller när jag kör bil.
Kolla upp på 1177 om du kan skicka egenremiss, det går på många ställen. Eller så ringer du en ögonmottagning på närmaste sjukhus och frågar och tar även reda på om de har samarbete med några privata kliniker som kan ha kortare väntetider. Så slipper man lite av köerna som är på vissa ställen.
 
Kanske går att skriva egenremiss?
Annars så är det vc som bör remittera ja.
Hur många gånger har du varit på vc för att få hjälp?
Tycker att de borde hjälpa dig vidare om det de föreslår inte fungerar. Om du sökt flera gånger, berättat hur besvärande det är, vad som provats och hur länge det pågått nu så tror jag en remiss kan vara nästa steg..

Har sökt minst tre gånger och fått olika sorters ögondroppar. Inget har hjälpt..

Ska kolla på möjligheterna att skriva egenremiss. Det låter ju som mitt bästa alternativ just nu.
 
Börjar det i ögonen eller runt ögonen?
Om det börjar runt, har du testat blephaclean eller liknande?

Jag har sveda som börjar runt ögonen. Värst på sommaren, är nog solkrämen som åker ner eller ljuset för mig tror jag. Jag får också mindre problem när jag sover med ögonmask (heltäckande, inte sån kylmask).

Liten chans att nått av det hjälper, låter som du har större besvär men jag håller tumnarna.

Förtydligande, jag pratar om svedan alltså. Mitt högeröga är bråkigast så känner igen det där med att va tvungen att blunda för det svider så. En isbit mot undre ögonlockskanten har funkat som nödlösning för mig.
 
Senast ändrad:
Börjar det i ögonen eller runt ögonen?
Om det börjar runt, har du testat blephaclean eller liknande?

Jag har sveda som börjar runt ögonen. Värst på sommaren, är nog solkrämen som åker ner eller ljuset för mig tror jag. Jag får också mindre problem när jag sover med ögonmask (heltäckande, inte sån kylmask).

Liten chans att nått av det hjälper, låter som du har större besvär men jag håller tumnarna.

Förtydligande, jag pratar om svedan alltså. Mitt högeröga är bråkigast så känner igen det där med att va tvungen att blunda för det svider så. En isbit mot undre ögonlockskanten har funkat som nödlösning för mig.

Det är i ögonen. Jag trodde det hängde ihop med eksemen, men nu är eksemen borta och det svider ändå. Det är ofta jag måste blunda, med båda ögonen, för att det svider så :(
 
Jaha, nu är jag tillbaka igen.
Fortfarande inte fått hjälp. Ögonen gör ont ont ont, kliar och svider. "Det är allergi" säger husläkaren. Optikern säger att jag ska lyssna på läkaren. Jag protesterar att om det är allergi, vad är jag allergisk mot? Ser inget mönster i när problemen kommer. Det kan vara allt från arbetsintervju till bilkörning till sovdags.

Jag ger snart upp.. Provar Viscotears nu, än så länge ingen effekt att skryta med.
 
Om jag vore dig skulle jag ringa till ögonmottagningen på sjukhuset. Nu är ditt problem långvarigt men för akuta ärenden gällande ögon finns ingen tid för remissväntan så de brukar ta emot. Jag har själv gjort det flera gånger och fått tid samma dag.
 
Vet inte var du bor och hur det är där, men när jag fick besvär (visade sig vara sår på hornhinnan) åkte jag till St Eriks ögonakut och fick jättebra hjälp. Bor du i Sthlm? Annars finns nåt liknande nära dig?
 
Om jag vore dig skulle jag ringa till ögonmottagningen på sjukhuset. Nu är ditt problem långvarigt men för akuta ärenden gällande ögon finns ingen tid för remissväntan så de brukar ta emot. Jag har själv gjort det flera gånger och fått tid samma dag.

Jag har väldigt svårt att komma bort från jobbet på vardagar så akuttid känns inte aktuellt.
Men jag har en ögonklinik på sjukhuset, får välj ringa och se om jag kan komma dit efter jobbet.

Vet inte var du bor och hur det är där, men när jag fick besvär (visade sig vara sår på hornhinnan) åkte jag till St Eriks ögonakut och fick jättebra hjälp. Bor du i Sthlm? Annars finns nåt liknande nära dig?

Nej, jag bor i Småland.
 
Kan vara långsökt, men kanske har körtlarna på ögonlockskanterna kleggat igen, det drabbar mig titt som tätt och då varierar det med att vara torrt och svidigt i ögonen, eller rinnigt. Och blir när det är illa ömt utefter kanterna. Du kan testa det genom att trycka/dra försiktigt utefter undre ögonlocket och se om du kan trycka ut någon vätska. Om allt är som det skall så är det bara klar vätska som pärlas ut, och är det igenkläggat kommer det ut mer vaselinaktigt tjockare smet ur körtlarna. Funkar bäst när man är varm som efter träning+dusch, eller efter att ha lagt något varmt över ögonen i ett par minuter. En tops kan vara till hjälp för att kunna trycka med lite mer precision.
 
Jaha, nu är jag tillbaka igen.
Fortfarande inte fått hjälp. Ögonen gör ont ont ont, kliar och svider. "Det är allergi" säger husläkaren. Optikern säger att jag ska lyssna på läkaren. Jag protesterar att om det är allergi, vad är jag allergisk mot? Ser inget mönster i när problemen kommer. Det kan vara allt från arbetsintervju till bilkörning till sovdags.

Jag ger snart upp.. Provar Viscotears nu, än så länge ingen effekt att skryta med.
Om de säger att det är allergi får du ingen medicin mot det?
Jag antar att du har provat receptfria läkemedel mot allergier men att de inte funkat? Om de inte funkar så borde de ju hjälpa dig med bättre mediciner?
Om de behöver då veta vad du är allergisk mot så ska de väl hjälpa dig med tester för det? :confused::cautious:

Känns bara fel att de säger bara att det är allergi utan att försöka hjälpa dig mot symptomen och hitta en fungerande behandling?

(Om det inte funkar så borde det åtminstone visa dem att det inte är allergi och utreda det vidare.)
Jag är dock ingen läkare, men det känns rimligt att det borde funka såhär.
 
@Asko Jo jag fick lecrolyn på recept. Hjälpte ingenting, möjligen precis när jag droppat i men sen var besvären tillbaka igen. Läkaren säger att jag måste ta dropparna, annars hjälper de inte :meh:
 
@Asko Jo jag fick lecrolyn på recept. Hjälpte ingenting, möjligen precis när jag droppat i men sen var besvären tillbaka igen. Läkaren säger att jag måste ta dropparna, annars hjälper de inte :meh:
Hur länge droppade du? Vilken annan allergimedicin tog du och under hur många veckor?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 252
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 162
Senast: Trissa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Häromdagen var det dags för yogapass. Jag hade jobbat på dagen – visserligen kontorsarbete men ändå förhållandevis rörligt då jag går...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag kommer snart förlora förståndet... Jag har "alltid" haft ganska lätt för att få svamp, redan sen tonåren. På den tiden var det...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
21 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp