Svidande ögon

@Asko Jo jag fick lecrolyn på recept. Hjälpte ingenting, möjligen precis när jag droppat i men sen var besvären tillbaka igen. Läkaren säger att jag måste ta dropparna, annars hjälper de inte :meh:
Jobbigt :( Men kanske fråga läkaren hur länge det ska ta innan det blir bättre och försök genomlida de veckorna så att du kan visa att det inte funkar? Jag tror tyvärr att det är det enda sättet hos den läkaren.

Allmän fråga - det går inte att efterfråga en undersökning på vad man skulle vara allergisk mot? Att ha såna här besvär borde iallafall vara grund till det? 🤔
 
Vad som helst? Om du har atopisk hy så kan du ju reagera på nästan vad som helst.

Fast eksemen försvann när jag fick b-vitamintillskott . Och det känns väldigt långsökt att jag skulle vara allergisk ibland.

@Asko jag har försökt. Och försökt. Men läkaren säger bara att jag ska droppa. Att det inte hjälper verkar mindre viktigt..
Håller med om att allergi borde gå att kolla upp på något sätt
 
Fast eksemen försvann när jag fick b-vitamintillskott . Och det känns väldigt långsökt att jag skulle vara allergisk ibland.

@Asko jag har försökt. Och försökt. Men läkaren säger bara att jag ska droppa. Att det inte hjälper verkar mindre viktigt..
Håller med om att allergi borde gå att kolla upp på något sätt
Ja, genom att äta en allergimedicin i några veckor.
 
Fast eksemen försvann när jag fick b-vitamintillskott . Och det känns väldigt långsökt att jag skulle vara allergisk ibland.

@Asko jag har försökt. Och försökt. Men läkaren säger bara att jag ska droppa. Att det inte hjälper verkar mindre viktigt..
Håller med om att allergi borde gå att kolla upp på något sätt
Fast allergiska reaktioner kan ploppa upp ibland när immunförsvaret är överbelastat eller sänkt.
 
Fast eksemen försvann när jag fick b-vitamintillskott . Och det känns väldigt långsökt att jag skulle vara allergisk ibland.

@Asko jag har försökt. Och försökt. Men läkaren säger bara att jag ska droppa. Att det inte hjälper verkar mindre viktigt..
Håller med om att allergi borde gå att kolla upp på något sätt
Det går inte att fråga om en tidsbegränsning? :cautious: Typ "hur länge ska jag försöka innan vi får prova någon annan medicin om detta inte hjälper?"?
 
Fast allergiska reaktioner kan ploppa upp ibland när immunförsvaret är överbelastat eller sänkt.

Ploppa upp i typ två timmar någon gång ibland? Verkar jättekonstigt..

@Asko Jag har försökt men får ingen vidare respons.

@em-pirre Så tabletter kan visa allergi, mot vad? Bara så där i största allmänhet? Hur behandlar man det då? Ska jag knapra ännu mer tabletter utan någon anledning?
 
Ploppa upp i typ två timmar någon gång ibland? Verkar jättekonstigt..

@Asko Jag har försökt men får ingen vidare respons.

@em-pirre Så tabletter kan visa allergi, mot vad? Bara så där i största allmänhet? Hur behandlar man det då? Ska jag knapra ännu mer tabletter utan någon anledning?
Ja men om du äter allergitsbletter i några veckor så vet du att 1. Det hjälper inte, så det är nog inte allergi, eller 2. Det hjälper, så det är nog någon allergi
 
Jag har en mystisk allergi. Skinnet på mina näsvingar kan börja klia som besatt. En sådan dag ser jag ut som Rudolf. Jag TROR att det är någon doftreaktion. Troligtvis toaspray eller någon annan hushållsspray. Det kommer aldrig hemma. Jag har inga problem med att förstå att det är en allergi. Varför skulle du inte vara allergisk?
 
Jag har en mystisk allergi. Skinnet på mina näsvingar kan börja klia som besatt. En sådan dag ser jag ut som Rudolf. Jag TROR att det är någon doftreaktion. Troligtvis toaspray eller någon annan hushållsspray. Det kommer aldrig hemma. Jag har inga problem med att förstå att det är en allergi. Varför skulle du inte vara allergisk?

För att jag ser inget som helst samband när problemen kommer. Det kan komma precis när som helst och ibland är jag symtomfri i någon vecka.
 
Jag tycker det låter lite som blefarit, som @ekra är inne på. Du kan ju googla blefarit och se om du tycker det stämmer. Inte mycket att göra åt det i så fall tyvärr men det går ju att hålla undan lite och bra att få veta vad det är hur som helst. Jag skulle leta efter ögonmottagningar där du bor, någon som har avtal med din region/landsting så blir det inte extra kostnad. På vårdcentralen är de ju inte så bra på ögon, de kan ju inte kunna allt så klart. Men vänta inte på remiss om de är lite motsträviga utan ring runt själv till ögonmottagningar.
 
Nu har jag läst om blefarit. Visst finns det en del som stämmer in typ att ögonen är irriterade och rinner och att det kommer i skov. Resten känner jag inte igen mig i.
Ska göra ett nytt försök med läkaren imorgon. Han har bara telefontid när jag har möte på jobbet :meh:
 
Kan jag alltså ta vilken allergitablett som helst?
OBS! Nedanstående är svar från vad jag läst mig till och kemikunskap inte läkarkunskap..

Kort svar ja, det du behöver prova är väl tillförsel av antihistamin vilket tabletterna innehåller. Att de har olika verksamma substanser beror såvitt jag vet på att det är olika molekyler som alla passar histaminreceptorerna.
Det kan också vara olika hjälpämnen i olika sorter.
Det kan hjälpa olika mycket, men jag hade sett det som ganska troligt att du märker någon skillnad vare sig du väljer clarityn, loratidin eller någon annan av alla sorter om det är allergi.

Om något av ovanstående är otydligt eller felbeskrivet kan väl någon av ni andra rätta mig?
 
Jag kan ha missat det, men äter du andra läkemedel? Alltså för annat?
Fick liknande som en biverkning på en annan medicin
 
Jag tycker det låter lite som blefarit, som @ekra är inne på. Du kan ju googla blefarit och se om du tycker det stämmer. Inte mycket att göra åt det i så fall tyvärr.
Jo! Det går att hålla i schack (iallafall på mig). Skulle det visa sig vara det så kan man massera ut stoppen, rengöra och bli symptomfri. (Med vissa hjälpmedel). Jag känner inte igen mig alls på bilder och symptom som visas när jag googlar eftersom det visas rätt grova fall. Men optikern visade mig hur jag kunde få ut stoppen när det händer (jag hade problem med omväxlande torra och rinniga ögon, och som sagt ibland också ömma ögonlockskanter).
 
Nu har jag läst om blefarit. Visst finns det en del som stämmer in typ att ögonen är irriterade och rinner och att det kommer i skov. Resten känner jag inte igen mig i.
Ska göra ett nytt försök med läkaren imorgon. Han har bara telefontid när jag har möte på jobbet :meh:
Har du provat om det kommer ut klar ”olja” ur körtlarna eller om det inte kommer något alls eller lite trögare ”vaselinaktig” substans? Obs att du antagligen bör värma upp ansiktet innan du klämmer om du ska kunna få ut något. Typ vetepåse av lagom temperatur i tio min innan du klämmer. (Påse med vatten är nödlösningen) Körtlarna är enklast att se på det undre ögonlocket, de sitter utefter hela ögat innanför ögonfransarna, alltså inte bara i vrårna.

Det är nog det enklaste sättet att stämma av om det kan vara det.
 
@ekra inte testat än. Tycker det är så obehagligt att greja med ögonen :o Men ska testa efter att jag duschat tänkte jag
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 162
Senast: Trissa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Häromdagen var det dags för yogapass. Jag hade jobbat på dagen – visserligen kontorsarbete men ändå förhållandevis rörligt då jag går...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag kommer snart förlora förståndet... Jag har "alltid" haft ganska lätt för att få svamp, redan sen tonåren. På den tiden var det...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
21 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp