Sviken min häst... lång hostoria

Nu när vi var hos veterinären igår och gjorde ett nytt ridprov utan bedövning så gjorde han inget alls. Visst nu gick han i ett lite under tempo men han gick i alla gångarterna och var avslappnad.
Så nu har veterinären ändrat sig och tror inte han har ont av sin KS?

Därför jag inte riktigt vet hur jag ska göra. För jag vågar inte rida då han bara drar upp huvudet och springer. Och att han gör det med mig säger veterinären beror på att jag är en sämre ryttare.
Och jag sitter bara och tänker att han kanske har ont.

Då kanske lösningen är att skicka iväg honom till en duktig beridare men veterinären sa att skulle han börja springa iväg igen så skulle vi komma tillbaka..

Är sjukt elakt men jag har börjat tröttna på allt just nu. Har haft en häst i över 1 år som jag inte kunnat rida och nu när jag väl kan så är jag för dålig/ vi passar inte. Min balans är tydligen för dålig.
Därför jag funderat på att sälja honom till en duktigare ryttare.

Fast du har ju en konstaterad KS häst de kan ju inte veterinären ta tillbaka oavsett hur snällt hästen gick på återbesöket. Så oavsett så måste ju hästen hanteras ut efter han denna faktiskt har kissing spines. Som någon annan påpekade så har KS hästar bra och dåliga dagar och att avgöra att hästen inte har ont av sin KS från ett pass på ett återbesök tycker jag låter konstigt. När man har tränat en häst under en längre tid och den inte visar tecken på smärta då kanske man kan säga att hästen inte är påverkad av sin KS just då.

Galoppfilmen visar tydligt att hästen har problem och jag blir illa berörd. Precis som @Lovisaleonora skriver så måste hästen tränas upp i en korrekt form för att bygga muskler. Troligen behöver man först och främst jobba hästen i korrekt form på töm eller lina innan man ens sätter sig på den mer. Om du inte har lust mer så får du ju helt enkelt föröska hitta en ny ägare till hästen som är beredd att fortsätta.
 
Enligt mig finns i stort sett inte dumma hästar. Visst kan de bete sig illa - men då beror det på saker som har hänt eller på smärta. Lyssna på din häst - han har inget annat språk och just nu skriker han att han har ont. Om du fortsätter strunta i att lyssna kommer han bli tvungen att börja vråla och då kommer säkerligen något riktigt illa att hända.

Jag tycker jag lyssnar, då jag bokade tid på kliniken direkt efter att han hade sprungit iväg med mig.
Men ville se ifall han gjorde samma med en duktigare ryttare och där av videona.
Så videons är Innan jag hade åkt till kliniken och fått veta att han hade KS.

Efter videons så red ingen på honom förrän veterinären begärde att vi red. Med bedövning i fredags och utan bedövning igår.

Anledningen till att jag funderar på att sälja är inte bara för hans KS utan för att jag inte kan rida ut osv på honom. Då han är för känslig/tittig för mig.

Men måste ju verkligen ha tur om jag ska sälja för att hitta en ryttare han kommer funka med. :(:crazy:
 
Ber om ursäkt om det känns som att jag försvarar mig och inte lyssnar på er.

Men under hela detta året så har jag bara longerat, tömkört och promenerat med min häst.
Och han har aldrig uppvisat några tecken på smärta osv någonsin.
Jag började rida honom då på min senaste tömkörnings träning så sa tränaren att jag kunde börja ställa mer krav och rida.

Men ingen av oss kunde tro att han skulle reagera så här.
Så jag kommer fortsätta från marken på töm eller lina tills jag har bestämt mig hur jag ska göra.
Lämna bort till beridare eller sälja.
 
Ber om ursäkt om det känns som att jag försvarar mig och inte lyssnar på er.

Men under hela detta året så har jag bara longerat, tömkört och promenerat med min häst.
Och han har aldrig uppvisat några tecken på smärta osv någonsin.
Jag började rida honom då på min senaste tömkörnings träning så sa tränaren att jag kunde börja ställa mer krav och rida.

Men ingen av oss kunde tro att han skulle reagera så här.
Så jag kommer fortsätta från marken på töm eller lina tills jag har bestämt mig hur jag ska göra.
Lämna bort till beridare eller sälja.

Jag lider med dig du har verkligen inte haft ett roligt första år :(

Men vad säger veterinären att du ska göra? Kan du inte få hjälp den vägen med hur du ska gå vidare? Om du har jobbat hästen från backen ett år så kanske du måste förändra något för att du ska få resultat. Hästen kanske behöver jobbas i en annan form eller annat sätt. Kanske har de täta utskotten orsakat en inflammation som gör att han inte kan bli bra utan medecinsk hjälp och att det gör ont när ni sitter på. Han kanske behöver hjälp att läka den inflammationen och behöver behandling. Gjordes de något ultraljud efter fyndet av de täta utskotten?
 
Jag lider med dig du har verkligen inte haft ett roligt första år :(

Men vad säger veterinären att du ska göra? Kan du inte få hjälp den vägen med hur du ska gå vidare? Om du har jobbat hästen från backen ett år så kanske du måste förändra något för att du ska få resultat. Hästen kanske behöver jobbas i en annan form eller annat sätt. Kanske har de täta utskotten orsakat en inflammation som gör att han inte kan bli bra utan medecinsk hjälp och att det gör ont när ni sitter på. Han kanske behöver hjälp att läka den inflammationen och behöver behandling. Gjordes de något ultraljud efter fyndet av de täta utskotten?
Nej mitt år har inte varit roligt :(

Dom gjorde inget ultraljud efter utan bedövade direkt inför ridprovet.
Ja veterinären säger att han behöver jobbas i rätt form dvs låg och rund så att han måste jobba med ryggen.
Hon rekommenderade mig att lämna iväg honom till min kompis som rider på videona.
Hon tyckte det inte såg ut att behöva en rehabilitering plan eller något alls. Utan att han bara behöver ridas av någon som vet vad dom gör.

Men jag vill inte lämna bort till min kompis. Och eftersom vi inte kommer överens i den övriga ridningen heller aå lutar jag mest åt att sälja till någon duktig.
 
Jag tycker jag lyssnar, då jag bokade tid på kliniken direkt efter att han hade sprungit iväg med mig.
Men ville se ifall han gjorde samma med en duktigare ryttare och där av videona.
Så videons är Innan jag hade åkt till kliniken och fått veta att han hade KS.

Efter videons så red ingen på honom förrän veterinären begärde att vi red. Med bedövning i fredags och utan bedövning igår.

Anledningen till att jag funderar på att sälja är inte bara för hans KS utan för att jag inte kan rida ut osv på honom. Då han är för känslig/tittig för mig.

Men måste ju verkligen ha tur om jag ska sälja för att hitta en ryttare han kommer funka med. :(:crazy:
Jag menade inte att du inte lyssnade - tvärtom - bra att du gjorde det ... men sluta inte lyssna nu.
 
Nej mitt år har inte varit roligt :(

Dom gjorde inget ultraljud efter utan bedövade direkt inför ridprovet.
Ja veterinären säger att han behöver jobbas i rätt form dvs låg och rund så att han måste jobba med ryggen.
Hon rekommenderade mig att lämna iväg honom till min kompis som rider på videona.
Hon tyckte det inte såg ut att behöva en rehabilitering plan eller något alls. Utan att han bara behöver ridas av någon som vet vad dom gör.

Men jag vill inte lämna bort till min kompis. Och eftersom vi inte kommer överens i den övriga ridningen heller aå lutar jag mest åt att sälja till någon duktig.

Det är inte speciellt kul när det inte blev som man tänkt. Har varit i lite liknande sits själv med min häst. Snäll, trevlig häst där ridningen tyvärr inte fungerar. Vi passar inte ihop där, för att göra en lång historia kort. Jag gjorde det beslutet att lämna honom på tillridning hos mina tränare (och goda vänner) och annonsera ut hästen. Det var ett bra beslut för min del, hästen går framåt i ridningen och funkar bra med duktiga ryttare på ryggen. Jag själv har konstaterat att jag behöver en häst som inte är lika känslig då jag själv inte är så duktig (och lite rädd av mej). Förhoppningsvis hittar jag rätt person till min häst så småningom och jag kan hitta rätt häst som passar mej bättre.

Hoppas det ordnar upp sig på bästa sätt för både dej och hästen.
 
Hejsan,

Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen jag äger idag.

Han var så söt så att jag gick fram och hälsade och då la han sin mule på min kind och blåste. Och när hans ägare ser det så utbrister hon att han annars är riktigt reserverad och inte låter någon komma nära. Och att han också var till salu, Dock var han 4 år.

Jag åkte hem och kunde inte glömma denna fina 4 åringen. Fast jag visste att jag Inte skulle ha en unghäst.
Men vem lyssnar alltid på vad deras hjärna säger... Så jag åkte och provred honom och med mig hade jag en väldigt duktig kompis/"tränare" som själv rider in sina och andras unghästar.

Allt gick bra och han var super stabil och snäll både när jag och min kompis red. Visst han kunde nästan inga hjälper alls. Knappt svänga men kär blev jag.
Gjorde en gårdsbesiktning som han gick igenom med tummen upp. Frågade ifall de kunde ha honom 2 veckor extra då jag var i slutet av mitt körkort. Betalade så klart för hans box, mat osv.

När jag sedan fick honom körd till mig såg han ut såhär..



Och hans ägare hade glömt att berätta att han luftsnappar och har patella upphackning.

Men jag hade ju köpt honom och så var det med det. Jag tillbringade de första månaderna med att bara försöka göda upp honom, gå promenader och longera då han inte visste vad smackningar, proo eller något överhuvudtaget betydde..
Och sen började jag tömköra och löshoppa och nu till sist så såg han bra nog i sin kropp att vi kunde kontakta en sadelutprovare och köpa en sadel :banana:.

Googlade och frågade hästkompisar om en bra och jag blev rekommenderad en person som kom ut och provade ut en sadel hon sa passade.
Köpte den och nu, Nu skulle jag äntligen kunna rida min häst!

Nej, tappsko, skador, viktras osv hände så månaderna gick och nu i februari var han äntligen tillbaka i hull och skorna satt kvar.
Då skulle vi börja rida :bump:!

Jag har så klart tömkört, longerat osv emellan åt för att hålla igång och jag skrittade så länge att min tränare skällde på mig och sa att jag skulle börja trava.

Meen en sak som jag snabbt kom fram till var att jag och min älskade häst inte passade varandra i ridningen :(.
Han är super stabil när du tömkör, longerar eller går men så fort du sitter på så är han spänd och tittig. Med mig i sadeln :cool:. Och då blir han tyvärr super tittig och skyggar för allt. Vilket gör mig rädd och de gör honom rädd igen. En ond cirkel.
Och han började rusa iväg helt oprovocerat när du travade och du fick ingen kontakt alls med honom. Började fundera på ifall det var något fel? Men tänkte nej jag har ju knappt ridit, kanske ridit 7 gånger och då rakt fram utan så mycket krav.
Men sen hamnade jag på akuten då han stack och vägrade lyssna eller sakta av. Som tur var vi i ett ridhus med sällskap.

Men det gjorde att jag blev rädd. Känner mig hemsk som är rädd men det går inte bort. Man hade ingen kontroll alls och han bara springer.
Kontaktade min kompis/"tränare" som kom och longerade. Men han försöker aldrig göra något när du tömkör eller longerar. Så då skulle hon rida.
Ja här är en video på hur det gick..

Ta bort ljudet om ni vill.
Trav

Galopp

Jag tyckte han gjorde det för att han verkade ha ont. Så åkte med honom till en klinik där de hittade kissing spines mellan 2 kotor.¨
De bedövade honom och så red min kompis då jag inte ville rida. Och han gick sitt bästa pass ever! :love:
Och alla trodde då han hade ont av kissing spines, men min kompis sa emot. Enligt henne så var han bara ouppfostrad och man kunde rida bort det.
Mitt ord mot hennes.

Så vi var på återbesök idag 2 dagar efter förra och då red min kompis igen men utan bedövning.

Hon red i världens undertempo men han gjorde inget alls under hela passet utan hade ett super pass igen!:love::crazy:

Och då började vi prata om att han hade lärt sig att sticka p.g.a mig :(. Och att han kanske inte har ont utan han har blivit rädd för min dåliga balans. och lärt sig komma undan genom att sticka.

Och i samband med att han börjat sticka så har han börjat vända och gå ifrån mig i hagen så fort han ser jag går ditt :crazy:. Har aldrig hänt under hela året.

Så nu vet jag inte alls vad jag ska göra :(...

Ibland är jag svartsjuk på de andra i stallet som bara kan hoppa upp på sina hästar och bara skritta ut på långa tyglar och bara njuta utan att få 50 hjärtattacker :down:.

Så egentligen vill jag sälja och skaffa en mer stabil, utbildad häst som jag kan rida ordentligt på och mest av allt rida ut på och bara njuta.
Men när jag nämner det till folk jag känner så utbrister det flesta " ska du redan ge upp?!" "du visste att han skulle mycket jobb" "vad trodde du som köpte ett 4 årigt fullblod från banan"
Och då får jag världens sämsta samvete :cry:
För jag känner att det är jag som är för dålig för min häst och att han kan bli super fin med rätt träning och ryttare.

Och om jag skulle sälja honom vem kommer köpa honom :(.

5 årigt fullblod som har-
Patella upphackning
Kissing spines
Sväljer luft
Kan knappt grunderna

Ja jag vet inte alls hur jag ska göra? kämpa med min rädsla och kanske ha en bra häst om något år eller försöka sälja och hoppas han hamnar hos en bra människa? :nailbiting::crazy::confused::(

Carolin som har 10000 tankar i huvudet just nu.

Älskade hästen





Förlåt om jag bara svamlar men vet inte alls vad jag ska göra :( Känns som jag sviker honom.

Jag har ingen erfarenhet av galoppörer från banan eller ks-hästar, men jag vet de som har tagit sig an fullblod från banan. Det var i princip att börja från noll, som en oinriden häst alltså.
Jag tror definitivt inte att din häst är dum eller ouppfostrad, ytterst få hästar är utstuderat dumma. Det finns en anledning.
Jag hade absolut gått på ks-spåret. Prata med en duktig veterinär INTE några kompisar som kommer med "god råd". Men veterinären måste väl ha kommit med förslag på behandling och rehab???

Jag förstår dig fullt ut - detta var inte vad du drömde om när du blev hästägare. Jag vill inte vara dum men åter igen - köp INTE häst med hjärtat utan använd hjärnan.
 
Det är inte speciellt kul när det inte blev som man tänkt. Har varit i lite liknande sits själv med min häst. Snäll, trevlig häst där ridningen tyvärr inte fungerar. Vi passar inte ihop där, för att göra en lång historia kort. Jag gjorde det beslutet att lämna honom på tillridning hos mina tränare (och goda vänner) och annonsera ut hästen. Det var ett bra beslut för min del, hästen går framåt i ridningen och funkar bra med duktiga ryttare på ryggen. Jag själv har konstaterat att jag behöver en häst som inte är lika känslig då jag själv inte är så duktig (och lite rädd av mej). Förhoppningsvis hittar jag rätt person till min häst så småningom och jag kan hitta rätt häst som passar mej bättre.

Hoppas det ordnar upp sig på bästa sätt för både dej och hästen.

Det låter exakt som mig, har blivit rädd för mig och kommer vilja ha en läromästare eller något liknande som nästa häst.
Men känner ingen som är så duktig på hästar.
Men ska kolla runt lite :)
 
Jag har ingen erfarenhet av galoppörer från banan eller ks-hästar, men jag vet de som har tagit sig an fullblod från banan. Det var i princip att börja från noll, som en oinriden häst alltså.
Jag tror definitivt inte att din häst är dum eller ouppfostrad, ytterst få hästar är utstuderat dumma. Det finns en anledning.
Jag hade absolut gått på ks-spåret. Prata med en duktig veterinär INTE några kompisar som kommer med "god råd". Men veterinären måste väl ha kommit med förslag på behandling och rehab???

Jag förstår dig fullt ut - detta var inte vad du drömde om när du blev hästägare. Jag vill inte vara dum men åter igen - köp INTE häst med hjärtat utan använd hjärnan.

Nej nästa häst kommer vara med hjärnan, det misstaget har jag lärt mig nu! Tyvärr lite försent.
Ja alltså jag lyssnar först och främst på veterinären och hon sa att det inte behövdes någon rehab eller behandling då han gick bra med min kompis både med och utan bedövning.

Men sen sa hon att ifall han skulle fortsätta så skulle vi komma tillbaka. .
Så vi får bara se vad som händer :confused:
 
Det låter exakt som mig, har blivit rädd för mig och kommer vilja ha en läromästare eller något liknande som nästa häst.
Men känner ingen som är så duktig på hästar.
Men ska kolla runt lite :)

Ja man lär sig något av varje häst brukar jag säga! :) Jag har tur som har gott om duktiga vänner och bekanta som kan hjälpa, annars vet jag inte vad jag hade gjort. Du får ta och fråga runt, hoppas att du hittar nån vettig och duktig människa som kan hjälpa dej.
 
Nej nästa häst kommer vara med hjärnan, det misstaget har jag lärt mig nu! Tyvärr lite försent.
Ja alltså jag lyssnar först och främst på veterinären och hon sa att det inte behövdes någon rehab eller behandling då han gick bra med min kompis både med och utan bedövning.

Men sen sa hon att ifall han skulle fortsätta så skulle vi komma tillbaka. .
Så vi får bara se vad som händer :confused:

Jag tycker inte att du ska låta din häst ridas av din kompis, även om hon är duktig med andra hästar så kanske din häst kan vara ett svårare fall än vad hon klarar av.

Lita på din magkänsla! Fortsätt longera och tömköra, ta promenader i skogen, tömkör i skogen och passa på att träna på allt du kan komma på från marken. När du sen har hittat någon som du känner verkar klok och duktig, oavsett om det är någon du känner eller tar in utifrån, så kommer din häst ha mycket bättre muskulatur och vara mer redo för ridningen. Träningen från marken kommer även göra utbildningen lättare.

Du kan även prova att "rida från marken", dvs gå brevid hästen, precis bakom bogen med händerna på varsin sida om manken. Ett annorlunda och kul sätt att träna i skritt och trav, ger mer ridkänsla för både dig och hästen.

Lyssna på dig och din häst! Jag tycker att du har gjort helt rätt hittills med att ta hjälp av olika personer, väntat med ridningen och tagit ut veterinär.

Rekomenderar att ringa och mejla lite olika personer(typ beridare, tränare, veterinärer) och beskriva problemet och se vad de föreslår för lösning :)

Lycka till!
 
Håller med, de första jag tänkte när jag såg filem var att den hästen har ont och KS var de första jag kom att tänka på. Att han är fin på lina och töm bevisar det ju ännu mer.

Jag hade lyssnat på veterinären och inte min kompis i de här fallet, dvs jag hade behandlat för KS och rehabiliterat hästen för att sedan när han är redo tagit hjälp av en duktig utbildare som kan utbilda hästen åt dig.

Jag som haft en KS-häst tänkte KS redan innan jag läst att det kollats. Och beteendet på filmen känner jag igen från min. Min gissning var/är att det inte gör ont hela tiden, men så kommer ett läge där det gör ont och så kommer reaktionen. Efter ett tag endera minns de att si och så gjorde ont och försöker springa ifrån det redan innan, eller så går det runt för dem och de blir helstressiga för att de inte vet när det kommer göra ont utan upplever att det "plötsligt" gör det.

Han gjorde ALDRIG något under longering eller tömkörning heller. Och kunde gå finfint i ridningen ett pass, två pass, tre pass - eller pipa fem gånger på ett och samma pass.

Med rehab, som var lika mycket kroppslig som mental, så försvann beteendet. Kunde finnas ansatser kvar om han vilat men det var det lilla.

Jag tycker videon TYDLIGT visar en häst som har ont/obehag och försöker rusa ifrån det. Det är enligt mig en OFANTLIGT snäll häst, många andra hade fullkomligt flippat ur över den inte så fina och ur KS-perspektiv HELT olämpliga ridningen och skickat ryttaren raka vägen in på akuten.

Jag tycker du ska byta tränare för det första, lita på dig själv för det andra och få hjälp med ett rehabprogram av veterinär och sen att genomföra det med en tränare. OM du vill försöka osv såklart, det är fullt begripligt om du inte vill det. Men rid inte hästen mer nu, och låt ingen annan rida den. Det är det sista han behöver just nu och stjälper bara.
 
Jag som haft en KS-häst tänkte KS redan innan jag läst att det kollats. Och beteendet på filmen känner jag igen från min. Min gissning var/är att det inte gör ont hela tiden, men så kommer ett läge där det gör ont och så kommer reaktionen. Efter ett tag endera minns de att si och så gjorde ont och försöker springa ifrån det redan innan, eller så går det runt för dem och de blir helstressiga för att de inte vet när det kommer göra ont utan upplever att det "plötsligt" gör det.

Han gjorde ALDRIG något under longering eller tömkörning heller. Och kunde gå finfint i ridningen ett pass, två pass, tre pass - eller pipa fem gånger på ett och samma pass.

Med rehab, som var lika mycket kroppslig som mental, så försvann beteendet. Kunde finnas ansatser kvar om han vilat men det var det lilla.

Jag tycker videon TYDLIGT visar en häst som har ont/obehag och försöker rusa ifrån det. Det är enligt mig en OFANTLIGT snäll häst, många andra hade fullkomligt flippat ur över den inte så fina och ur KS-perspektiv HELT olämpliga ridningen och skickat ryttaren raka vägen in på akuten.

Jag tycker du ska byta tränare för det första, lita på dig själv för det andra och få hjälp med ett rehabprogram av veterinär och sen att genomföra det med en tränare. OM du vill försöka osv såklart, det är fullt begripligt om du inte vill det. Men rid inte hästen mer nu, och låt ingen annan rida den. Det är det sista han behöver just nu och stjälper bara.

Ja jag har hela tiden sagt att min häst inte gör såna saker för att vara dum. Till både Veterinären och min kompis men ingen lyssnar.
Och bara det att han går iväg från mig i hagen så fort han ser mig. Har han aldrig gjort under året jag haft honom.

Men kanske ska ta honom till en annan veterinär?
Ja jag vill inte att någon ska rida just nu utan longerat över cavaletti och övar övergångar på lina istället.
 
Ja jag har hela tiden sagt att min häst inte gör såna saker för att vara dum. Till både Veterinären och min kompis men ingen lyssnar.
Och bara det att han går iväg från mig i hagen så fort han ser mig. Har han aldrig gjort under året jag haft honom.

Men kanske ska ta honom till en annan veterinär?
Ja jag vill inte att någon ska rida just nu utan longerat över cavaletti och övar övergångar på lina istället.

Jag tycker du tänker helt rätt. Jag vet dock inte vad en annan veterinär skulle ge för input. Du har fakta: hästen har täta tornutskott mellan två ryggkotor.

Det finns en massa att läsa om just ridning och träning av ks-hästar, men jag förstår dig om du tappat sugen helt. Det ska vara roligt att ha häst, är det inte roligt så är det bara en massa pengar i sjön månad ut och månad in.
 
Nej nästa häst kommer vara med hjärnan, det misstaget har jag lärt mig nu! Tyvärr lite försent.
Ja alltså jag lyssnar först och främst på veterinären och hon sa att det inte behövdes någon rehab eller behandling då han gick bra med min kompis både med och utan bedövning.

Men sen sa hon att ifall han skulle fortsätta så skulle vi komma tillbaka. .
Så vi får bara se vad som händer :confused:

Jag tycker det är konstigt att veterinären inte lagt upp ett träningsprogram. Jag hade nog vänt mig till en annan veterinär. Vår ena häst konstrade vid höger galopp och vi insåg snabbt att något var tokigt. En häst slutar inte utan anledning att fatta höger galopp. Mycket riktigt hade han en skada som behandlades men han hade även snedbelastat sig och behövde stärkas. Vår veterinär har en hästsjukgymnast och tillsammans med denne och veterinären la vi upp ett träningsprogram. Det började med 6 v tömkörning i skritt och trav, han fick inte galoppera på volt. Däremot över en miljon bommar! Sedan började ridning i skritt i ca 10 minuter. Men innan vi fick sitta upp skulle han tömköras som uppvärmning. Vi fick inte sitta upp på en kall häst. Sakta men säkert har vi fått öka träningen. Veterinär och sjukgymnast beräknar att rehabiliteringen tar minst 6 månader.
Varför berättar jag detta? Jo, för jag anser att veterinären skulle haft hjälpt dig med något liknande. Det går inte bara att avfärda problemet med att hästen inte gjort så med en ryttare (vilket den ju faktiskt har). Sen är det ju en annan fråga om du orkar hålla på med detta och försöka ge hästen och dig en chans.
 
Jag ger mig inte till att råda dig vad du ska göra med din häst men jag tycker mig utlösa att du känner tröstlöshet i hästeriet just nu och skulle råda dig att försöka hitta en annan häst att rida som kan hjälpa dig att få upp självförtroendet och hitta glädjen i att hålla på med hästar. Oavsett vad du gör med din häst är väl målet att du ska kunna rida din egen häst igen - denna eller en ny. Steget till det blir betydligt svårare ju längre det dröjer innan du kommer upp i sadeln. Lycka till med din häst.
 
Ja jag tror han känner av sin Ks och måste därför ha en duktigare ryttare som kan hjälpa honom med att visa vägen och hur han ska jobba. Och tror tyvärr jag är för dålig :(
Men har inte bestämt något än men vill de bästa för min häst.

Jag tycker det ser ut som en fin häst, nog borde den gå att sälja?

Han överlever säkert med dig också, men hur kul är det för dig? Du säger på filmen att du absolut inte gillar hästar som drar iväg, ska du ha en häst som inte gör annat än drar iväg då? Den passar säkert nån annan, orädd ryttare, som kan ha roligt med honom. Och charmade han dig kan han säkert charma andra också.
 
Jag tycker det ser ut som en fin häst, nog borde den gå att sälja?

Han överlever säkert med dig också, men hur kul är det för dig? Du säger på filmen att du absolut inte gillar hästar som drar iväg, ska du ha en häst som inte gör annat än drar iväg då? Den passar säkert nån annan, orädd ryttare, som kan ha roligt med honom. Och charmade han dig kan han säkert charma andra också.

Jag hade aldrig köpt en häst KS som dessutom inte har tränats upp för att bära sig med den åkomman. Hur charmig den än är. Jag tror inte heller TS vill ljuga för att få sin häst såld.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 477
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 077
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 872
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp