Bukefalos 28 år!

svullen långt efter löp, tik kunniga se hit!

N

nerbruten

Min tik hade sitt första löp i slutet av 2008 (slutade löpa första dagarna i dec)
Efter löpet fick hon svullna "tuttar" och jag antog att hon var skendräktig.

Nu är det så att vulvan fortfarande är lite svullen, inte jättestor men sådär så de blir en liten "flik" som står ut längst ner (förstår ni hur jag menar?), och tuttarna är fortfarande stora (så det ser ut som att hon har två fettvalkar när hon sitter). I övrigt mår hon bra, pigg och glad, det ser inte irreterat ut osv. Visst att hon slickar sig ibland men absolut inte mkt.

Är det normalt så långt efter löpet? Bör vi gå till veterinär eller är det onödigt när det inte verkar vara ngn fara rent utåt?

Har mest haft hanhundar innan så är inte så bra på det här märker jag.
 
Sv: svullen långt efter löp, tik kunniga se hit!

Hon är skendräktig:)
 
Sv: svullen långt efter löp, tik kunniga se hit!

Ok, känns som att jag får ta och läsa på lite (:o:o:o)

Men när jag ändå ställt frågan, hur länge är dem vanligtvis skendräktiga?

Är vulvan alltså svullen pga skendräktigheten? Min enda nära bekantskap med skendräktiga tikar har varit mina föäldrars ena tik som blivit det några ggr men då utan att den där "fliken" på vulvan är kvar.

Ja nä som sagt, jag får nog ta och läsa på lite om sånt här :angel:
 
Sv: svullen långt efter löp, tik kunniga se hit!

Det är inte säkert att hon är skendräktig utan kan vara helt normal kroppslig utveckling i samband med könsmognaden = hon är inte valp längre utan en vuxen tik (kroppsligen, mentalt är de ju inte färdiga efter första löpet!). Vulvan sväller ju i samband med löpet men blir aldrig fullt så liten som på en icke könsmogen tik. Juvren sväller efter första löpet och blir ofta som "hårda" knölar, det går tillbaka så småningom.

Vad gäller skendräktighet så finns alla varianter. Alla tikar blir skendräktiga rent hormonellt men på många märks ingenting eller mycket lite. Några kanske bäddar, blir lite tankspridda/deppiga eller så ett par dagar eller någon vecka omkring 9 veckor efter höglöpet. Extremfallen däremot kan vara mentalt påverkade i månader och gå igenom någon grad av fysisk skendräktighet efter varje löp, med ordentligt mjölk, skenvalpning, adoptera leksaker som valpar osv... Såna tikar har ofta väldigt jobbigt med sina skendräktigheter och kan vara hormonpåverkade i någon grad större delen av året...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 255
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 389
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Min 18 månader gamla tik hade ett konstigt första löp i april förra året. Det började med tydlig svullnad och lite rött på pappret om...
Svar
13
· Visningar
2 248
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Hej! Här finns det så mycket kunskap och erfarenhet så tänkte höra om det finns någon som har varit med om eller känner till liknande...
Svar
12
· Visningar
1 825
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Barmarksdrag/canicross
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp