Svullet ben

Thyra1

Trådstartare
Nu har min häst varit in och ut ur kliniken flertalet gånger utan resultat. I starten på mars svällde vänster fram rejält och hon blev ordentligt halt, såg ut som en ordentligt senskada men inget syntes på ultraljud.
Hon är nu ultraljudad på tre olika gånger utan fynd men fortfarande svampig och varm i benet, det dom såg senast var ett lite förstorar blodkärl men inget dom tyckte verkade oroväckande.

Hältan (som mer eller minde bara syns på hårda underlag) släcks vid bedövning så vet trodde hovledsinflamation, och testat både behandling med kortison och IRAP utan förbättring. Så börjar känna mig rätt tom och hopplös, hästen är 10 och röntgades vid köp i december utan fynd.

Min fundering har nu framförallt landat i det stora blodkärlet fram, är det något hästar bara kan få? Eller kan det betyda en försämrad cirkulation/ att det ligger något och trycker i benet(typ en lös benbit)? Eller typ blodpropp?

Nu har min häst varit in och ut ur kliniken flertalet gånger utan resultat. I starten på mars svällde vänster fram rejält och hon blev ordentligt halt, såg ut som en ordentligt senskada men inget syntes på ultraljud.
Hon är nu ultraljudad på tre olika gånger utan fynd men fortfarande svampig och varm i benet, det dom såg senast var ett lite förstorar blodkärl men inget dom tyckte verkade oroväckande.

Hältan (som mer eller minde bara syns på hårda underlag) släcks vid bedövning så vet trodde hovledsinflamation, och testat både behandling med kortison och IRAP utan förbättring. Så börjar känna mig rätt tom och hopplös, hästen är 10 och röntgades vid köp i december utan fynd.

Min fundering har nu framförallt landat i det stora blodkärlet fram, är det något hästar bara kan få? Eller kan det betyda en försämrad cirkulation/ att det ligger något och trycker i benet(typ en lös benbit)? Eller typ blodpropp?
Har du möjlighet att byta klinik för ett andra utlåtande? Jag hade nog gjort det.
Begär även ut journalen från första kliniken då så att du kan skicka den till nya klinikwn så de kan kolla vad som gjorts hittills.

Vilka andra undersökningar har gjorts för att utesluta andra typer av skador än senskada?
Röntgen? MR?

De hovledsinflammationer jag sett har ikte gett svullnad i benet, men det kanske varierar.

Angående blodkärlet kan jag inte säga något speciellt då jag ej har erfarenhet av det..
Kanske har det alltid sett ut så?
En lös benbit och liknande borde de däremot ha sett på röntgen om man gjort en sådan.

Har du möjlighet att byta klinik för ett andra utlåtande? Jag hade nog gjort det.
Begär även ut journalen från första kliniken då så att du kan skicka den till nya klinikwn så de kan kolla vad som gjorts hittills.

Vilka andra undersökningar har gjorts för att utesluta andra typer av skador än senskada?
Röntgen? MR?

De hovledsinflammationer jag sett har ikte gett svullnad i benet, men det kanske varierar.

Angående blodkärlet kan jag inte säga något speciellt då jag ej har erfarenhet av det..
Kanske har det alltid sett ut så?
En lös benbit och liknande borde de däremot ha sett på röntgen om man gjort en sådan.
Vi har ny veterinären som kommer ut nästa vecka som ska kolla.

Än så länge inget, ultraljud och massa böjprover, men bokad tid för magnetröntgen om 1,5 vecka,

Hon är min första häst så känner mig ganska osäker i det hela själv, men eftersom hältan blir bättre efter bedövning borde det ju finnas någon fel från hovleden nedåt. Vilket också gör svullnaden över kotan ännu mer mystisk…

Det var min tanke också men har verkligen inget minne av att jag kunnat känna någon blodkärl där innan allt började, jag tänkte mer om hon lyckats slå sig i typ hagen efter vi köpte henne och en liten bit låssat och ligger och trycker mot blodkärlet som då får det att svälla🤔

Än så länge inget, ultraljud och massa böjprover, men bokad tid för magnetröntgen om 1,5 vecka,

Hon är min första häst så känner mig ganska osäker i det hela själv, men eftersom hältan blir bättre efter bedövning borde det ju finnas någon fel från hovleden nedåt. Vilket också gör svullnaden över kotan ännu mer mystisk…

Det var min tanke också men har verkligen inget minne av att jag kunnat känna någon blodkärl där innan allt började, jag tänkte mer om hon lyckats slå sig i typ hagen efter vi köpte henne och en liten bit låssat och ligger och trycker mot blodkärlet som då får det att svälla🤔
Hovböld?

Min häst har ett förstorat blodkärl i ett av frambenen. Hon är inte halt dock. Min veterinär säger att det inte är helt ovanligt. Hade en häst till i mitt förra stall som hade så.

Min häst har ett förstorat blodkärl i ett av frambenen. Hon är inte halt dock. Min veterinär säger att det inte är helt ovanligt. Hade en häst till i mitt förra stall som hade så.
Kan hon vara varm/är svullen i benet/själva blodådran?
På min känd den tydligt och är svullen/svampig i benet på morgonen, försvinner så fort hon skrittat lite

Nja, det skulle jag inte säga. Men hon går på lösdrift så jag vet inte hur det skulle känts och sett ut om hon stod still mer. Det syns bara extra tydligt liksom.

Nja, det skulle jag inte säga. Men hon går på lösdrift så jag vet inte hur det skulle känts och sett ut om hon stod still mer. Det syns bara extra tydligt liksom.
Ok tack, hade hon det sen föl/så länge du haft henne eller var det något som kom efter åren?

Invänta veterinärbesöket med den nya och försök att inte fundera för mycket innan. Kommer nya veterinären ha tillgång till journalen från den förra? Annars är det bra om du kan begära ut den innan och lämna över. Då slipper den nya veterinären börja om från början med utredning.

MR borde ju kunna ge er mer info om vad det kan vara

Jag är osäker på om man kan skilja ut hovled från kronled vid bedövning? Det kanske kan sitta i eller runt kronleden också
Båda de sitter ju lågt och nära varandra (kronleden mellan hov och kotled).
Jag hade velat ha en (slät)röntgen av dessa leder och tycker, utan att veta din veterinärs plan och hela historien att det kanske redan borde vara gjort, speciellt i och med att ni sprutat kortison utan resultat?

Låg bedövning kan ju även släcka ligamentskador som inte syns på röntgen (men bör synas på MR sedan).
Jag har varit med om ligamentskada på sidoligament kronled. Jag minns att bedövning lågt släckte, att vi röntgade hovled ua. Hade sedan tur att vet hittade skadan på UL. Kanske för han sett liknande och misstänkte vad han letade efter. Har hört andra där ligamentskador hittats först på MR.

Svampigheten kan nog betyda vad som helst. Står den i sjukhage?
En del hästar kan väl bli lite svampiga av mindre rörelse och kanske är det inte relaterat till skadan mer än att den avlastar det benet och därmed får sämre cirkulation, jag vet inte säkert.

Det låter väldigt likt en hovböld som min häst hade. Den satt så djupt att hästen inte reagerade när man klämde på sulan och den syntes inte på röntgen. Men tänker att din veterinär borde ha haft det i åtanke vid undersökningen, så kanske är något helt annat på din häst förstås.

Problem med hovarna kan ge svullnad i kotan samt under knät, samt förstorade (stasade) blodkärl i kotan. Så jag skulle fortsätta leta i hoven om inget annat hittats.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 607
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 131
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 580
Senast: Ray
·
Hästvård Hej! För ca en månad sedan blev min häst troligtvis biten av en orm i hagen, för plötsligt var han 2 gradigt halt på HF när jag tog in...
Svar
18
· Visningar
5 922
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Husky från USA, tips och råd m.m
  • Uppdateringstråd 31
  • Torrfoderdjungeln..