Bukefalos 28 år!

Svullna framben....?.Hjälp...

majapia

Trådstartare
Våran häst här hemma har helt plötsligt bara fått svullna och varma framben....:confused:

Hästen i fråga är 18 år korsning conemara/halvblod 163 mkh.

Han rids 2-3 dagar/vecka

Äter hösilage, kraft grund och betfor.

Han har börjat fälla rejält mycket dem senaste dagarna, och lite almänt hängig.

Har ikväll skickat iväg ett träckprov på honom också för att utesluta ev mask.

Vad tror ni?
Har någon av er haft något liknande symptom på era hästar.

Pratade med vet. och han sa att vi skulle avvakta 2 dagar för att se...Annars skulle han komma ut och kolla på honom.

Han har tidigare i sitt liv haft erlichia...

Snälla lite kloka råd om någon kanske vet...?:confused:
 
Sv: Svullna framben....?.Hjälp...

Jaha....Min sambo var tvungen att ringa ut distriktaren idag....:(

Hon trodde på en EV fång...:confused: :eek:

Skrev ut fenadyn och sen fick vi probemin..

Men det är så konstigt att han inte reagerade på hennes tång....?
Hade det nu varit fång så hade han ju "flugit" i taket...Eller..?


Vad tror ni, ni med fång - har ni haft några av dessa symtom....
 
Sv: Svullna framben....?.Hjälp...

Jag hade också misstänkt fång utifrån din första beskrivning. Alla reagerar inte på tången. Hur rör sig hästen? Hur har ni gjort med henne nu (förutom behandling)?
 
Sv: Svullna framben....?.Hjälp...

Min ponny hade inte exakt samma symptom. Men hon har i stort sett inte reagerat på tången alls. Detta trots ett som jag tycker ganska rejält fånganfall med både rotation och sänkning.
 
Sv: Svullna framben....?.Hjälp...

Jag hade också misstänkt fång utifrån din första beskrivning. Alla reagerar inte på tången. Hur rör sig hästen? Hur har ni gjort med henne nu (förutom behandling)?

Vet sa att han rörde sig som en "fång" häst....
Hon sa också att han skulle stå inne, men det går inte eftersom att han jätte lätt får kolik för det minsta lilla....så vi vågade inte låta honom stå inne, och dessutom så blir han gaaalen av att vara inne själv...

Men vi har tittat till honom varje timme under hela dagen och han har bara stått helt stilla, förutom när han åt och drack så det är positivt.
Har också halm så att han kan gå och lägga sig om han vill vila.
 
Sv: Svullna framben....?.Hjälp...

Ja, har han den "typiska gången" så lär det ju vara det tyvärr.
Hur stor hage går han i nudå och i vilket underlag?
 
Sv: Svullna framben....?.Hjälp...

Ja, har han den "typiska gången" så lär det ju vara det tyvärr.
Hur stor hage går han i nudå och i vilket underlag?


Han går i en ganska stor hage, kan tyvärr inte göra den mindre då det är så kallt och jag anser inte det nu heller då han är så cool annars ändå...;)

Ja underlaget kunde ju ha varit bättre, det kom lite oväntat just nu i denna årstid också....hård mark med lite snö uppepå ....som säkert det är överallt...

Inne står han på torvbädd.
Ska ta in dem tidigare på dagarna så att han får vila.

Typiskt och typiskt igen...:cool:
 
Sv: Svullna framben....?.Hjälp...

Min sambo hade pratat med vet idag igen och då hade hon påpekat att mina två hästar som äter på fri tillgång på hösilage INTE skulle fortsätta med det pga fångrisken......:cool:

Har inte så jätte stort förtroende för denna vet..

Vad tror ni? Hur hade ni gjort? - skulle ni göra som hon sa..?
 
Sv: Svullna framben....?.Hjälp...

Asså, jag är inte kunnig på det här med hösilage vs hö när det gäller fång. Självklart beror det ju på vad det innehåller och hygienen i grovfodret. ÄR det annalyserat så du vet om de får i sig för mycket energi samt om den hygeniska kvalitén är bra?
 
Sv: Svullna framben....?.Hjälp...

Min sambo hade pratat med vet idag igen och då hade hon påpekat att mina två hästar som äter på fri tillgång på hösilage INTE skulle fortsätta med det pga fångrisken......:cool:

Har inte så jätte stort förtroende för denna vet..

Vad tror ni? Hur hade ni gjort? - skulle ni göra som hon sa..?

Varför ställer du denna frågan på ett forum till folk du inte har en aning om vilka de är? Om du inte tror på din veterinär så förstår jag inte vad det är för mening att svara dig i en tråd. Men med tanke på hästen så gör jag ett försök till.
Ursäkta mig men jag förstår inte hur du resonerar. Att ha en fånghäst ute i en hage med hårt underlag under ett pågående fånganfall måste vara mkt olämpligt. Om jag hade varit helt säker på att ensilaget är av bra kvalite så hade jag antagligen fortsatt att ge det men inte med fri tillgång. Det beror ju också på hur hästen ser ut, hur pass tjock den är tex.

Jag har själv en fånghäst som fick sitt andra fånganfall i december. Jag har läst en heö del om fång och är medveten om att det är en fruktansvärt plågsam sjukdom som man verkligen ska ta på allvar.
 
Sv: Svullna framben....?.Hjälp...

Nu är det så att det är min sambos häst som har fått fång....Och han går inte i samma hage som mina två hästar.
Det var menat till mina två hästar som hon inte tyckte skulle ha fri tillgång.

Vad det gäller min sambos häst så får han inte fri tillgång på hösilage utan han äter max 8 kg nu. Går ut 7 och kommer in vid 3 och ute står han i en liten hage med mjukt underlag....
 
Sv: Svullna framben....?.Hjälp...

...Min ponny har precis fått ett svullet framben...Kan det vara fång?

Han har haft det tidigare under vintern. Trodde alltid det måste vara dubbelsidigt, eller?
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
857
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 659
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 042
Senast: lovehorses
·
Hästvård Hej, Nu är det så att mitt sto svullnar upp i benen när hon står still och jag vill bolla lite tankar hur allvarligt ni tror det är...
2
Svar
20
· Visningar
4 370
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp