Svullnad vid stukning/vrickning

aiquen

Trådstartare
Hittade mitt 20-åriga sto halt i hagen vid lunchtid idag. Reagerade på att hon inte gick i den änden av hagen som den andra hästen gjorde. Inte heller kom hon emot mig när jag gick till henne, men smågnäggade lite.

Visade sig att hon är halt på något framben, vilket är svårt att se för en som är ovan. :crazy:
Inte svullen eller öm såvitt jag kan märka. Möjligtvis en liten, liten aning öm när man tar på höger fram men jag är inte säker.

Ingen veterinär här i närheten har tid/är i tjänst just nu, men vi fick veta av en att en vet. kommer gå i tjänst vid fyra och sedan vara i tjänst över hela helgen, så henne kommer vi ringa till senare i eftermiddag.

Men jag undrar ändå lite vad det kan vara för något? Har inte reflekterat över att hon skulle haft svårt att gå eller någonting de senaste dagarna. Pappa släppte upp hästarna i stora hagen idag och han reagerade lite över att hon hade lite svårt i uppförsbacken till hagen, men att hon sedan verkade gå normalt (han har dock ingen hästvana så det är ju inte säkert att han sett att hon var halt).

Kan det vara så att hon gått och vrickat sig i hagen i natt? De två hagarna där hästarna går dagtid resp. nattetid hänger ihop med en lite stenig (hästarna brukar inte ha något problem att gå där i vanliga fall) upp till daghagen, så om hon kan ha varit där i natt och snubblat till?

Någon som vet vad det kan vara iom att hon inte är öm eller svullen, vilket hon kanske också borde vara om det är en vrickning?
 
Hej! Jag har en 11-årig new forest ponny som vrickade sig i våras. När jag red i paddocken så snubblade han till rejält. Jag hoppade av och tittade om han fått en sten i hoven men såg ingen. Han stod med frambenet i luften och visade tydligt att han hade ont. I två-tre dagar efteråt så markerade han LITE, mindre för varje dag. Jag började att rida lite och han kändes helt OK. En dag löshoppade jag honom och såg då efter ett par språng att han ville landa på höger framben. (Det var det vänstra som han snubblade med). Han började även vägra på hindret. Så jag beställde tid på klinik och åkte iväg med honom. Han longerades på hårt och mjukt underlag, gick som vanligt. Men när veterinären böjde vänster framkota så haltade han rejält! Det visade sig att han hade kotledsinflammation där. Det fanns inga tecken på en kotledsinflammation, ingen hälta, han var inte svullen, öm eller varm. Så jag är jätteglad att jag åkte iväg! Lycka till med din häst! :)
 
Oj, vilken tur att det upptäcktes med din häst då!
Fick tag i en veterinär innan och hon gissade på hovböld och tyckte vi skulle avvakta någon/några dagar. Eventuellt sa hon också att vi kunde linda det friska benet (i det här fallet höger fram) pga att om hon står och stödjer h.f för mycket kan hon få fång(?). Dessutom har hon inte blivit riden på väldigt länge utan bara gått och lufsat i hagen så blodcirkulationen och sånt där är väl inte riktigt på topp.

Dock har jag aldrig hört talas om/sett att man bara lindar ett ben? :confused:
 
Jag tycker absolut att du ska linda det "friska" benet. Eftersom hon har ont ett ben lägger hon mera vikt på det andra och för att stödja det lägger man ett stödbandage, de kan svullna av belastningen och det är skönt att få stöd, tänk hur du känner dig och hur du går när du har ont i ett ben. Belastningsfång kan de ju få vid stor belastning som i detta fall när de avlastar ett ben eller är dräktiga. Hovbölder är vanliga och ger sällan några komplikationer men om det är en vrickning så tar det nog tid att läka ut eftersom hon är gammal, det tar ju även lång tid på yngre hästar. Om hon inte blir bättre om några dagar kontakta vet. igen och fråga om hon inte kan få något smärtstillande/antiinflammatoriskt typ pronaxen för att hjälpa henne på traven. Lycka till.
 
Jo, jag funderar också på att linda benet, dock har jag aldrig hört talas om/sett att man bara lindar ETT ben utan alltid två eller alla fyra?

Skulle det liksom göra något om jag lindade det onda benet också?
 
Linda båda benen om hon har ont i det ena. Om det gäller ett sår el. dylikt så kan man linda bara ena, annars är det alltid båda som gäller!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
912
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp