Bukefalos 28 år!

Swedengang

Dressyrhästar är överörliga går sönder. Avel har blivit för specifik.
En överrörlig häst är mer känslig för balansmissar och kraftridning i spänning absolut. Och de flesta ryttare behöver inte överrörligheten.
Så jag håller med dig till stor del. Men jag ser ju att kunskap om hur man rider utan slitage är en enorm del i hållbarhetsproblematiken.
När vi nu avlat in så mycket mer rörelser kanske vi också får se till att ridkunskapen utvecklas för att matcha.
 
Fast man kan ju inte riktigt jämföra rörelsemönstret hos PRE och de moderna halvbloden. Det är olika typ av "bensprattel" vi pratar om.
Fast biomekanik är biomekanik. Och det skiljer sig inte så stort i hur man bör arbeta för att få väck det. Det beror på obalans, spänning/bristande lösgjordhet och bristande bärighet.
Sen blir det absolut lättare taktfel/för snabb takt på iberier. Men det är symptom på samma ridningsbrister.
 
Många pratar om att pre knäpper av i nacken. Tycker dem verkar vilja gå lite för högt med sin hals och krypa ihop. Oftast kraftig hals och kort. Tycker dessa hästar oftast ser väldigt ansträngda ut rörelsemässigt och spänt. Har förstått att spanjorerna kör rätt hårt med dessa hästar så tror mer på dom svenskfödda man har en historik på..
En bra häst kostar pengar oavsett om den är spansk eller svensk. Det är absolut ett tuffare djurklimat i en del länder, som tex Spanien. Men det finns ju helt ok anläggningar där med. Sen finns det ju de anläggningar/tränare som är riktigt brutala eller riktigt okunniga. Det kan skilja sig väldigt.

Det är en ras som kan vara känslig och högt i blod. Och då vara både överrörlig, balanskänslig och ha en känslig mun. De kan kräva lite annan ridning än många svenskar är vana vid. Tyvärr rider ju rätt många med ganska mkt i handen. Det går inte alltid på iberier. Man måste också vara noga med balansen på ett annat vis för att kunna få dem lugna i takten.

De har också hårdare tänder än många andra raser. Och kan vara mer svårjobbade för svenska tandläkare som är ovana vid den typen av tänder. Bristfälliga tandjobb ber även det en ovilja att söka bett och hand.
 
Många pratar om att pre knäpper av i nacken. Tycker dem verkar vilja gå lite för högt med sin hals och krypa ihop. Oftast kraftig hals och kort. Tycker dessa hästar oftast ser väldigt ansträngda ut rörelsemässigt och spänt. Har förstått att spanjorerna kör rätt hårt med dessa hästar så tror mer på dom svenskfödda man har en historik på..

Hästar som inte rids bakifrån och fram till handen har den tendensen, oavsett ras. Sen har olika hästar olika sätt att lösa det vilket ofta beror på i vilken form de är stöpta rent exteriört, endel knäpper av, endel hänger sig i handen. Gemensamt är att de jobbar inte korrekt bakifrån och fram.
 
Hästar som inte rids bakifrån och fram till handen har den tendensen, oavsett ras. Sen har olika hästar olika sätt att lösa det vilket ofta beror på i vilken form de är stöpta rent exteriört, endel knäpper av, endel hänger sig i handen. Gemensamt är att de jobbar inte korrekt bakifrån och fram.
Vad var ditt svar på vad swedengang var? du nämner Tortilas. Det va väl ändå en av världens bästa dressyrhästar? Du menar att Tortilas hade detta?
 
Ok då tar jag det som något bra.
Det var väl både bra och dåligt med hans överrörlighet. Han var väl lite en modernare typ av häst som hade mer rörlighet i ex bogarna och kunde lyfta frambenen högt även då bakkärran inte hängde med. Men rörligheten var ju fantastisk när han reds så bakkärran matchade fronten.
En överrörlig är ju också känsligare för balans och kan få taktmissar om man diffar ens lite grann.
 
En bra häst kostar pengar oavsett om den är spansk eller svensk. Det är absolut ett tuffare djurklimat i en del länder, som tex Spanien. Men det finns ju helt ok anläggningar där med. Sen finns det ju de anläggningar/tränare som är riktigt brutala eller riktigt okunniga. Det kan skilja sig väldigt.

Det är en ras som kan vara känslig och högt i blod. Och då vara både överrörlig, balanskänslig och ha en känslig mun. De kan kräva lite annan ridning än många svenskar är vana vid. Tyvärr rider ju rätt många med ganska mkt i handen. Det går inte alltid på iberier. Man måste också vara noga med balansen på ett annat vis för att kunna få dem lugna i takten.

De har också hårdare tänder än många andra raser. Och kan vara mer svårjobbade för svenska tandläkare som är ovana vid den typen av tänder. Bristfälliga tandjobb ber även det en ovilja att söka bett och hand.
Absolut men ingen jag känner med minst 4 importerade iberiska hästar har det inte varit skadehistorik på. Och så illa som avlivning efter 3 år i Sverige. Därav jag tycker svenskfödda är mer att satsa på där man har en historik med hur dem är uppväxta med utevistelse och inte ett liv på box som hingst efter könsmognad. Men kanske inte lika fräckt att ha en häst utan stämpel i arslet 😄 Finns massa svenskfödda iberer nuförtiden.
Så dom som kommer hit är inte alltid dom fräschaste som i Island dom säljer sällan sina top notch hästar utan dem vill de ju såklart behålla själva. Sen kan väl nästan allt köpas för pengar men oss vanliga har kanske inte möjligheten till den kostnaden och blir allt för ofta lurade på importer inte bara iberer.
Men är inte intresserad prata mer pre i min tråd faktiskt är inte det inlägget handla om eller är svar på min fråga 😊
 
Senast ändrad:
Fast biomekanik är biomekanik. Och det skiljer sig inte så stort i hur man bör arbeta för att få väck det. Det beror på obalans, spänning/bristande lösgjordhet och bristande bärighet.
Sen blir det absolut lättare taktfel/för snabb takt på iberier. Men det är symptom på samma ridningsbrister.
Det kan det absolut vara, men rörelsemönstret skiljer sig allt en hel del ändå.
 
Jag hade ett sto född 87 e. Castello- Herkules- Immer. Hon hade denna typen av trav skulle jag säga, och ännu mer hennes storasyster Elvira, helsyster född 86. Underbart taktfast och vägvinnande trav. Svår att påverka skulle vissa dressyr-ryttare säga, alltså den där stora traven, men jag minns det som en härlig gång.
 
Jag hade ett sto född 87 e. Castello- Herkules- Immer. Hon hade denna typen av trav skulle jag säga, och ännu mer hennes storasyster Elvira, helsyster född 86. Underbart taktfast och vägvinnande trav. Svår att påverka skulle vissa dressyr-ryttare säga, alltså den där stora traven, men jag minns det som en härlig gång.
Hållbarhetsmässigt vill jag tro det är något positivt.
 
Nu dog ju inte heller Tortilas så vitt jag vet pga dåliga ben.


Att värdera hållbar och hälsofrämjande träning utifrån vad hästar dör av är nog att tänka lite bakvänt. Träning går väl för de flesta ut på att få hållbara sunda hästar, inte att se till vad de dör av?

Jag tror fö att vi vanliga dödliga får veta väldigt lite om topphästars hälsostatus, samt med vilken frekvens de behandlas eller rundsmörjs i förebyggande syfte. Sen kan de trots allt dö av kolik trots andra skavanker också.
 
Att värdera hållbar och hälsofrämjande träning utifrån vad hästar dör av är nog att tänka lite bakvänt. Träning går väl för de flesta ut på att få hållbara sunda hästar, inte att se till vad de dör av?

Jag tror fö att vi vanliga dödliga får veta väldigt lite om topphästars hälsostatus, samt med vilken frekvens de behandlas eller rundsmörjs i förebyggande syfte. Sen kan de trots allt dö av kolik trots andra skavanker också.
Men du förstod inte det jag ville poängtera i meningen jag skrev. Han dog inte av att hans rörelsemekanik slet ut honom (alltså avlivad) Kolik är vanligt mycket kraftfoder och många timmar på box, liten begränsad ruta utomhus. En enkel ekvation
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 890
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 797
Senast: Ramona
·
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
8 351
Senast: Sassy
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 188
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp