Swedengang

Jag själv ägt ett rent fullblod fantastisk individ med god inställning till jobb.
Bra gångarter också skulle jag vilja hävda.

Om mitt inlägg uppfattas som jag har något emot fullblod så är det absolut inte så.

Utan jag delar med mig av swb avelspodd vad dem diskuterat och sagt.

Fullblod har generellt lite tråkiga hovar.

Att hästar ändrar rörelsemönster har med aveln att göra hur vi avlar och hur vi vill att saker ska se ut. Men aveln ser annorlunda ut av dagens fullblod också precis som den gör för dressyr respektive hopphästar.
Dom ser annorlunda ut rör sig annorlunda.
Ändamålet är specificerat.
Eftersom man avlat på det man vill ha fram och anser viktigt för respektive "ras"

Rätt eller fel? Det går ju att diskutera.

Gustaf Johansson som ändå är en rätt så framgångsrik uppfödare och tagit fram godkända dressyrhingstar, så menar han på att man inte vill ha in mer fullblod längre i aveln och tycker fullbloden har gjort sitt.
Jag vet att han har den inställningen. Tråkigt tycker jag då som du skriver blir ju aveln smalare och smalare. Jag sysslar med både halvblod och fullblod och ser för och nackdelar med båda.
Själv vill jag gärna hitta ett fullbloddsto som är åt AQPS hållet 😊
 
Jag vet att han har den inställningen. Tråkigt tycker jag då som du skriver blir ju aveln smalare och smalare. Jag sysslar med både halvblod och fullblod och ser för och nackdelar med båda.
Själv vill jag gärna hitta ett fullbloddsto som är åt AQPS hållet 😊
Jag tycker många fullblod är bättre i psyket än "halvblod" som står högt i blod. Väluppfostrade som travaren då båda hanteras i ung ålder.

Av halvbloden som föds upp idag på lösdrift får dom ju nästan bara kontakt med människor när dom ska verkas eller något annat inträffar.
Så hinner dom växa sig stora och starka tills det är dags för inriding och lite hanterade.

Nu säger jag inte det alltid är så men har du avel och flera småttingar så är det inte alltid tiden finns för det vardagliga.

Som sagt den perfekta hästen är ännu inte skapt så man får jobba så gott man kan med det råmaterial man har 😁

Tror lite annat inkorsat blod skulle göra gott.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
13
· Visningar
1 278
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
7 317
Senast: Sassy
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 095
Senast: athena
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 573
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp