Sweeney shoulder - någon med erfarenhet?

Bukefalos 30 år!

Fd Diabetikern

Trådstartare
För ett tag sedan hittade jag min häst i hagen troligtvis gått omkull. Stapplandes fram fick vi iväg honom till Skara Hästakut.

Efter återbesök på Husaby är det konstaterat sweeney shoulder. Prognosen tyckte de ändå såg ganska hoppfulll ut då han på kort tid går mycket bättre även om det är långt ifrån bra.

Vet att det kommer ta lång tid tydligen är 6 månader ingenting så tja bara vänta och se. Någon som haft häst som råkat ut för detta? Hur gick det?

skaraakut.webp

Uppdaterar själv ifall någon annan råkar ut för det. Tredje gången hpå veterinärkliniken/equiterapheuten Blev laserbehandlad Svullnaden på själva boen har gått ned så nu ser man tydliget "hålet" som löper längs hela bogen. Dock ser det ganska lovande ut då muskeln under verkar frisk. Ska idag ta kontakt med en som jobbar med laser som ska komma ut 1 gång/vecka och se om vi samtidigt kan bygga upp et tschema för att se om han kommer komma igång.

Idag vart ävcen hovslagare ut och tog av skorna. Han har ganska dåliga hovar men detta kanske kan hjälpa att hovarna blir lite bättre samt blir det lite billigare för mig om han bara ska vara på liten, liten yta tills han blir stabil i bogen igen. Ska se om jag kan fota just hur "hålet" ser ut

blueskada.webp

Här ser ni en bild av hur hålet är. Hela min hand får plats i denna.

Vi gissar på attt han lekt i hagen och gått omkull illa med en kraftig smäll på bogpartiet. Såpass att muskeln skadad nerven. Detta gör att han inte kan balansera bogen och den far ut under honom. Han har svårt att stödja på det.
Enda "positiva" i det hela är att den inte orsakats av en fläkskada mellan frambenen då har de aldrig någon chans att sätta in bogen under sig igen.

Hålet kommer aldrig kunna fyllas ut. Musklen blir som död/muskelbristning.

Vetrinären hade sett 7-8 fall under sina 40-år så det är ganska ovanligt. Verkar finnas mer forskning i USA om det men inte så mycket här även om det är "kännt"

Igår var en equiterapheut (stavning?) som jobbar tillsammans med kliniken och vetrinärerna där och körde laser.

Han ska nu ut och gå 10 - 15 min på rakt underlag. Hen kommer ut på söndag igen och då kommer hen att filma sen blir det 2 ggr/v i 3 veckor totalt med filmning på rörelsen var gång. När allt är sammanställt så kommer hen tillsammans med kliniken och de 2 vetrinärer som tog emot honom gå igenom och se fortsatt upplägg.

Igår var en equiterapheut (stavning?) som jobbar tillsammans med kliniken och vetrinärerna där och körde laser.

Han ska nu ut och gå 10 - 15 min på rakt underlag. Hen kommer ut på söndag igen och då kommer hen att filma sen blir det 2 ggr/v i 3 veckor totalt med filmning på rörelsen var gång. När allt är sammanställt så kommer hen tillsammans med kliniken och de 2 vetrinärer som tog emot honom gå igenom och se fortsatt upplägg.
Intressant. 2 ggr/v lät väldigt ofta att kolla av. Men jag har aldrig haft eller sett en liknande skada.
Filmas det bara i skritt då alltså? Eller kan hästen trava som på vanlig hältkoll?
Om den kan trava, filmar de bara för att ha filmen som jämförelsematerial eller anväder de programmet sleip där en form av AI används för oberoende analys?
Min halta häst med en helt annan skada har analyserats med sleip flera gånger och jag tyckte det var SÅ intressant.

För den som undrar vad sleip är:
https://sleip.com/

Våran 4 åring har något liknande på sin bog. Kan ta kort imorgon, hon gjorde sin skadad redan som 3-4 månaders och drog frambenet efter sig hon hade ingen styrsel alls på den sidan utan benet hängde och slängde. Veterinären var nästan helt säker på att benet var av men skadan visade sig sitta mycket högre upp. Det som hänt när hon tränat sen är att muskeln framför hålet blir dubbelt så stor som musklen på motsatt sida. Ser ut som hon har en julskinka (i storlek) ungefär på bogen ...

Intressant. 2 ggr/v lät väldigt ofta att kolla av. Men jag har aldrig haft eller sett en liknande skada.
Filmas det bara i skritt då alltså? Eller kan hästen trava som på vanlig hältkoll?
Om den kan trava, filmar de bara för att ha filmen som jämförelsematerial eller anväder de programmet sleip där en form av AI används för oberoende analys?
Min halta häst med en helt annan skada har analyserats med sleip flera gånger och jag tyckte det var SÅ intressant.

För den som undrar vad sleip är:
https://sleip.com/
2ggr/v i 3 veckor för att underhålla musklerna och öka blodflödet för att se om det blir någon skillnad. Rörelsestörningen är så stor att det syns rejält i skritt, Vi tycker vi ser en svag skillnad mot det första hon var här,

Tittar man på honom framifrån går bogen utåt och från sidan kommer bogen/steget inta fram utan är väldigt stelt. Hästen är fortfarande ganska ovillig till trav/galopp ute i hagen.

Nu går han i en väldigt lugn flock och vi har delat av hagen rejält.

Nu kommer hon på onsdag och söndag sen skickas det till Husaby så kommer de återkomma till mig. För mig var det som om de redan då kunde bedöma hur utgången blir men osäker på om jag förstod henne rätt. Bara avvakta

@MayGrace hur är din häst idag? Har hon någon rörelse störning? Får hon med sig benet helt korrekt? Vad är planen för henne? Hopp-Dressyr? Förlåt en massa frågor men är nyfiken :)

2ggr/v i 3 veckor för att underhålla musklerna och öka blodflödet för att se om det blir någon skillnad. Rörelsestörningen är så stor att det syns rejält i skritt, Vi tycker vi ser en svag skillnad mot det första hon var här,

Tittar man på honom framifrån går bogen utåt och från sidan kommer bogen/steget inta fram utan är väldigt stelt. Hästen är fortfarande ganska ovillig till trav/galopp ute i hagen.

Nu går han i en väldigt lugn flock och vi har delat av hagen rejält.

Nu kommer hon på onsdag och söndag sen skickas det till Husaby så kommer de återkomma till mig. För mig var det som om de redan då kunde bedöma hur utgången blir men osäker på om jag förstod henne rätt. Bara avvakta

@MayGrace hur är din häst idag? Har hon någon rörelse störning? Får hon med sig benet helt korrekt? Vad är planen för henne? Hopp-Dressyr? Förlåt en massa frågor men är nyfiken :)
Damen ifråga är född till ttavhäst, inkörd ocj körd till två års ålder men då började hon uppvisa rejäl rörelsestörnlng fram. Nu har hon varit sällskapshäst/lektant åt min 1 åring innan hon åkte. Vi har dock bestämt oss för att prova en gång till och se hur hon reagerar vid träning. Från början snubblade hon jämt och ständigt, och speciellt i skritt. Hon stod på näsan i hagen vet inte hur många gånger här senaste året bara 😵‍💫 Men efter ha gått ute hela sommaren i år med en liten "terrorist" så har hon knappt snubblat någonting .. Så vi ska prova att köra henne lite försiktigt nu får vi se. Visar det sig bli samma sak igen då har vi iaf givit henne chansen. Hon har varit vårt sorgebarn, hon haf inte direkt haft någon tur i sitt korta liv men hon är fruktansvärt snäll därför det är svårt att göra sig av med henne 💔

2590.webp

Det inringade området är där hennes muskeln gått sönder. Nu ser det betydligt bättre ut efter i sommar när hon gått ute 24/7 tillsammans med en 1 årig kompis så hon rört sig ordentligt. Det som är intressant är att när hon tränat så blir det en stor grop innanför ringen och muskeln framför växer och blir dubbelt så stor som den ska vara antagligen för att kompensera upp för den förtvinade muskeln bakom. Vi fick tipset om att sätta en vikt boots på det här benet när hon var yngre för att hon skulle aktivera benet mera då hon gärna släpade det efter sig. Men vi får se nu när hon försiktigt ska börja skrittas hur kroppen reagerar. Hon kommer ju antagligen alltid vara estetiskt ful just där, men det jag är nyfiken på nu är om rörelsestörningen kommer tillbaka vid belastning.

@MayGrace jag får in hela handen utan problem i hålet och den sticker inte ut.

Allmänt

Nu är "kuren" slut. Filmerna är skickade till Equiterapheuten som tyckte det såg aningens bättre ut. Hen rekommenderar 3v till med behandling 2ggr veckan men de3 ska diskutera med Veterinär imorgon så förhoppningsvis får jag lite mer svar. Jag bokade in laserkvinnan nu på onsdag igen. Kan ju iallafall inte bli värre :meh:

Filmade lite hemma i i förrgår så jag har lite eget att jämföra med men helt ärligt jag ser knappt någon skillnad. Han är ruggigt stel i och typ "stampar" fram sitt vänsterben när han går. Tar han travsteg i hagen ser han rejält halt ut så har svårt att se att han någonsin kommer hålla för fortsatt ridning

Verkar som att vi bara ska köra ytterligare en omgång till. Ringde till veterinären idag men fick reda på att hen bara jobbar 2 dagar vecka så lämnade meddelande om att jag vill att hen ska återkomma så snart som möjligt.

Känner att jag behöver veta lite mer om vad de tror utgången kan bli. Behöver vi komma på ÅB? Hur ska uppföljningen ske?
mm

Hade äldre (20) nsv sto, stor och tung. Hon gick omkull på betet, flocken blev skrämd och de skenade nerförsbacken och hon gjorde rejäl vurpa, landade på bogen. Hela bogen föll utåt när stoet försökte belasta benet. Veterinären som undersökte stoet konstaterade allvarlig muskelbristning och utifrån skadans allvar samt stoet åldern och andra förutsättningar, rekommendation var avlivning. I det läget var det nog enda alternativet, hon var allvarligt skadat.

Verkar som att vi bara ska köra ytterligare en omgång till. Ringde till veterinären idag men fick reda på att hen bara jobbar 2 dagar vecka så lämnade meddelande om att jag vill att hen ska återkomma så snart som möjligt.

Känner att jag behöver veta lite mer om vad de tror utgången kan bli. Behöver vi komma på ÅB? Hur ska uppföljningen ske?
mm
@Fd Diabetikern Hur har det gått. Ficl du fatt i veterinären?

Så igår vart sisat behandlingen nu idag lämnas allt till Husaby så ska de återkomma. Hör jag inget så ringer jag till dem igen på onsdag.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka