Bukefalos 28 år!

Sy eget halstäcke?

L

LuddeLump

Jag funderar på att sy lösa halstäcken till mina hästar. Tänker sy dem av bävernylon med teddyfoder, kardborr under halsen samt hakar nere vid det vanliga täcket. Tror ni att det funkar?:confused:
Kanske nån där ute redan provat och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Måste man ha grimma på när man har hals, eller sitter de kvar ändå? eftersom vi har skogshage vill jag helst inte ha grimmorna på, pga risken att de fastnar nånstans.
 
jag har "en lös hals" som sitter med ett spänne uppe vid manken. men det är inte tillräckligt med ett spänne för det snurrar bara runt och korvar sig och är alldeles hopplöst oanvändbart. :devil:
Det måste knäppas på minst tre ställen tror jag, manken plus resp. sida.

Good luck/P
 
lika stor risk att den fastnar ju om den har täcke på sig :smirk:
 
Det var ju en bra idé! Vore jag lite pysslig skulle jag också försöka mig på det...

Vi har ett halstäcke som man fäster med 2 kardborreband under halsen, sen är den fäst med två resårband till en ring vid bukgjordens spännen. (Fattar du?) Den sitter då bra utan att korva sig.

Du får berätta hur resultatet blev.
Lycka till!
 
Oj, låter tidkrevande.... Varför inte köpa färdiga istället? Tyg och så kostar ju också pengar...
 
var inte så negativ! ;)
Det finns fortfarande människor kvar som inte vill köpa allting färdigt, som upplever glädjen i att göra någonting själv, med händerna. Ibland kan resultatet bli så lyckat att det inte går att mätas i pengar ens!
 
om man köper färdigt så kanske man inte får som man vil ha det?

Ett problem som uppstår om amn syr en egen hals kan vara hur man sedan skall fästa halsen?

Om täcket saknar ringar så kan det bli svårt. jag har löst det så att jag har en täckesgjord som jag fäster gummibanden i, det fungerar, men inte helt tillfredställande

vill inte sy i täcket då det kan börja läcka in vatten...

På mitt bucas altex fäster jag snoddarna i samma fästen som bogplattan fästs i.
 
Tack Pia-Lotta! Jag tycker att det är kul att sy, och jag är övertygad om att det kommer att bli billigare också. Pållen ska få både hals och magplatta. Visst, hade jag pengar skulle ha så klart få ett helt nytt lyxigt täcke med både hals och platta, men nu får det bli egenhändigt gjorda grejer, bättre än ingenting.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 707
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 114
Senast: Habina
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp