Sy egna hästgrejer nr 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Det är lite roligt, han är inkörd och mycket trevlig att köra, men helt omöjlig att tömköra! Han avskyr det, men så fort han får lite tygnd bakom, en harv eller vagn eller vad som helst, så går han kanon! Hmm, kanske man ska ta och sy ett körtäcke ändå? Hade ju sett rätt läckert ut. Fast.. kossemönstrat hehe! Det var en bra idé, hade inte ens tänkt på det! Ska ta lite mått idag!
Har ju en hel vecka semester i sommar, så jag kan pyssla en del :p
Nu ska jag beställa polyesterband och sy en gräsreducerare med! kommer slakta några grimmor, men det får det vara värt!
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

*kl*

Vilken bra tråd!
Skriver ett inlägg så jag kommer ihåg den :bump:
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

*knapplån*

Sorry för alla pannband jag lägger in, men det kan inte hjälpas. ;)
CIMG1431.jpg

CIMG1434.jpg
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Måttlista

Ca 3-4 gånger pannbandets längd är ett bra mått på banden man ska fläta med. Ju smalare band desto längre. (Sparf)

Ungefärliga mått på pannband:
ponny: 36-38 cm
cob: 39-40 cm
Full: 41-43 cm
OBS! Kan variera väldigt, men det är dessa jag brukar utgå från.
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Tack krullisgirl, det var precis vad jag behövde!
Är det någon mer som har mått på hästsaker?
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Någon som har gjort en boxgardin `? I så fall hur gjorde du och hur blev den!? Bilder :bow:
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Lägger in bilderna på min "padd" igen då de hamnade sist i gamla tråden...

Tog ett gammalt schabrak och en såndär tjockare skumpadd som jag delade. Sydde fast padden med mellanrum för ryggraden och fäste gjordar (gamla stigläder). Klädde med blå fleece och sydde på ett beige band...

betesslpp160508061.jpg

Padden utfläkt... L för linda, G för Glenn.

betesslpp160508062.jpg

Paddens undersida med den delade padden som höjer upp mig från ryggraden..
Nu är det dit fixat en kudde på varje sida av manken också så att den höjs upp helt...


betesslpp160508055-1.jpg

Och så en vacker illustration på hur jag fäste gjordarna..

Nu måste jag bara köpa en kortare gjord då min hamnar precis där jag ska skänkla...:mad:
Kommer den bara ner lite kommer den bli perfekt!:bump:
 
Senast ändrad:
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Vad härligt att det är så många som syr egna saker, och vilka läckra pannband som dyker upp hela tiden!
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Någon som har gjort en boxgardin `? I så fall hur gjorde du och hur blev den!? Bilder :bow:

Jag bland annat har gjort en boxgardin, det var en eller två till som också sydde boxgardin/förvaringsgardin.

Jag länkar till mitt album så ser du bilder steg för steg. :)

Boxgardin
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

*kl*

kom på att jag ju glömt lägga in bild på ländtäcket jag gjorde.
080603074.jpg


lite bilder på barbackapadden och nackstycket, som jag ska göra ett pannband till eftersom det åker bakåt och stör hästen (vilket syns på travbilden)
080603070.jpg

080603060.jpg

jag har världens sämsta balans nu, och kan inte riktigt slappna av. trots det så sitter jag rätt stadigt i barbackapadden (men den är för liten, så jag syr en ny. vart jag ska göra av den här har jag ingen aning om, samla damm?)
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

jag har världens sämsta balans nu, och kan inte riktigt slappna av. trots det så sitter jag rätt stadigt i barbackapadden (men den är för liten, så jag syr en ny. vart jag ska göra av den här har jag ingen aning om, samla damm?)

... ja antingen det eller också ge den till mig :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
66 103
Senast: Plantan
·
S
  • Låst
Utrustning Ja här kommer då den femte uppföljaren! Det börjar bli många inlägg i den förra så kan vara svårt att hitta. Här lägger vi upp...
74 75 76
Svar
1 503
· Visningar
356 341
Senast: alehajo
·
S
  • Låst
Utrustning Eftersom det blir svårt att hitta i den förra sytråden startar jag en ny. Här lägger vi in sådant vi mer eller mindre skapat själva...
22 23 24
Svar
472
· Visningar
59 992
Senast: Sparf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp