Sy egna hästgrejer

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

Har ett hemmasytt shettistäcke i fleece. Tyget är en filt från Rusta (25:-). Det är helt i fram för att slippa köpa spännen, använder ibland en resårgjord runt magen.

Imgp0066.jpg


Imgp0065.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Sy egna hästgrejer

Jag har iåförsig aldrig prövat att sy i läder, men svårt verkar det! Men vart får man tag i läder då??? Är inte det dyrt?
 
Sv: Sy egna hästgrejer

Alazan skrev:
Vet inte vad alla andra har svarat, men ett tips när det gäller egna saker är reflexer! Går att göra jätte fina och funktionella reflextäcken! :idea:

Jaa, det har du rätt i:idea: Man kanske ska göra nya benreflexer. dom är ändå snart dags att slänga. Hjälmreflex också och göra om mina stigbygelreflexer så att dom passar westernstigbyglar!:idea:
 
Sv: Sy egna hästgrejer

Haha, det var säkert skitsnyggt!:D Har du ingen bild??;)
 
Sv: Sy egna hästgrejer

Naaw, vad gulligt! :D Jag blir så sugen på o börja med mitt täcke snart men har inte hittat rätt fleecetyg än.
 
Sv: Sy egna hästgrejer

Nate skrev:
jag sydde massor av saker tidigare då jag var ung och driftig. Har bland annat gjort:

- höga transportskydd måttsydda precis efter den hästen (dessa blev hur bra som helst!
- ländtäcke
- stalltäcke i fleece
- "fintäcke" i bävernylon
- ett flertal schabrak och vojlockar
- fleecelindor
- reflexer
- senskydd och strykkappor i naturfärgat läder
- stickat ridsockar med höga skaft som passar perfekt under ridstövlarna när det är kallt ute
- sadelöverdrag

har tyvärr inga bilder på sakerna då detta var innan digitalkamerans revolution :D

Nu blev jag ju nästan sugen på att börja sy lite igen...


Hur gjorde du på överdelen av schabraket (den biten längst uppe på ryggen), Sydde ihop sidorna? han gjort ett halvfärdigt, men har bara detta kvar men vet inte vad jag ska göra :crazy:
 
Sv: Sy egna hästgrejer

När jag gjorde schabrak i skolan så gjorde jag två delar först. En vänsterdel och en högerdel. Sen efter att ha sytt ihop delarna för sig så sydde jag ihop dom till ett helt schabrak och för att det skulle hålla tillräckligt så sydde jag fast dem med hjälp av ett kantband också. Vet inte omd et vard et här du ville veta ....?
 
Sv: Sy egna hästgrejer

Sparf skrev:
Jag har iåförsig aldrig prövat att sy i läder, men svårt verkar det! Men vart får man tag i läder då??? Är inte det dyrt?

Det där har jag också undrat, och vad syr man med??det går näl knappast med vanliga symaskinen och för hand, då måste man väl ha någon speciell nål?*frågor till den som kan svara:p*
 
Sv: Sy egna hästgrejer

Jag syr egna läder grejor. Mest träns och annat tillbehör som behövs.

Ska gå Tärnsjö Sadelmakarutbildningen i höst :banana:

Det här är mitt senaste rundsydda träns a´la Passier (hade en bild som modellmall:angel: )
Det ska bli ett kandar senare framöver, när jag orkar...

Fubbade lite på det rundsydda, brukar vanligtvis sy för hand men det tar sån tid och jag får så ont i fingrarna. Bara för att jag sitter typ 8-12 timmar i sträck innan magen skriker av hunger...:smirk: provade att sy på maskin, men resultaten blev precis lika fint:D .
http://www.freewebs.com/miagis/trans.jpg
 
Sv: Sy egna hästgrejer

När du syr i läder anv du oftast en "hålgörare" eller syl med olika mellanrum och bredd. Så det blir färdiga hål att stoppa nålen i.
Det är det som är det jobbigaste att fixa hålen, brukar oftast anv en gaffelliknade järn med 4 taggar som gör hålen, på så sätt görs 4 hål i taget. sen får man sitta så tills hela sträckan är hålad eller vad man nu ska göra. De finns gafflar med mindre hål, färre pinnar eller med längre mellan rum mellan. Alla har sin funktion till olika sorters utrustning.

Jag syr med vaxad lintråd oftast.

Syr jag grejor på maskin så anv jag kraftig nylontråd. som inte möglar bort efter ett par år.

Blev du klokare===:confused:
 
Sv: Sy egna hästgrejer

j*klar vad snyggt gjort! det ser ut som ett helt vanligt köpt träns:eek: :D Men hur mycket kostar det att köpa läder på metervara?
 
Sv: Sy egna hästgrejer

Har ingen bild i dagsläget men nästa helg kommer då jag har invigt det för dess syfte - träningstäcke ;)
 
Sv: Sy egna hästgrejer

Längst upp på schabraket syr du ihop sidorna och sen syr kantband över den sömmen.
 
Sv: Sy egna hästgrejer

Har du gjort det där tränset själv? :eek:
Vad duktig!
 
Sv: Sy egna hästgrejer

Awh, jag ska också gå sadelmakarutbildning... nån gång :D Det ser så kul ut, tänk vilka personliga grejjer man skulle kunna göra alltså ;)
 
Sv: Sy egna hästgrejer

Tack!

Nja metervara rekommenderar jag inte.. köp en hud och gör remmar av den..

En hud kan kosta allt från 1000-5000 kr beror helt på sort av läder och garvning.
De remmar som finns på rulle är ju skarvade. Vissa skarvar är hemska(limmade och pressade) och inget jag skulle göra ett kvalitetsarbete av. Syr hellre en snygg skarv som jag vet håller.

Det där tränset skulle vara visningsobjekt... pratade med några hästaffärer i sthlm om att de skulle sälja några åt mig men jag kom inte längre än att göra prototypen :cool: men ska ta tag i det när jag har tid igen... när det nu skaer..:crazy:
 
Sv: Sy egna hästgrejer

Jo då du gjorde mig mycket klokare, och farsan kanske innehar en sån där "pigg gaffel"!
Ska se om jag får tag i en hud, då ska det bli nytt projekt. har slutat sticka så nu måste jag ha något att göra när jag inte kan sova:p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 365
Senast: jemeni
·
Utrustning Jag skulle vilja ha ett par thermoshortchaps att ha som komplement till mina klumpiga vinterridstövlar. Vet att det finns eller har...
Svar
2
· Visningar
1 612
Senast: moster_punk
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 041
Senast: Totola
·
S
  • Låst
Utrustning Dags för ytterligare en sytråd så vi kan locka till nya och fler hemmafixare :) Här lägger vi in bilder, beskrivningar, kostnad för...
39 40 41
Svar
812
· Visningar
157 000
Senast: Sparf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp