Sy egna hästgrejer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 905
  • Visningar Visningar 392 677
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

*KL
Jag blir så sugen att visa mitt ridtäcke nu när jag läser i tråden igen :bump:
Tyvärr är hästen skadad, får se om han överlever så jag kan visa det. kanske har sytt det helt i onödan, då han kanske inte kan ridas mer :cry:
Jaja, jag slänger på sadeln en dag, och sitter upp så ni får se ;), ska bara brodera klart!

Kl

Tänkte sy nackludd, men hur långt ska det va? (strl full) Har ingen grimma hemma jag kan mäta på...

Håller förresten på coh ska sy ett ländtäcke i fleece (äppelgrönt :D) med reflexer, men är det ngn som vet vart man kan köpa reflexband i passande färg?

KL
Har börjat med mitt ländtäcke nu, är så rastlös ikväll. Men kom på att jag inte köpt tråd och kantband än så det är bara urklippt ur filten. Men kan ju visa lite iaf! :)

Här är filten:
14241183.jpg

Och här är den urklippt:
14241213.jpg

Lite dåliga bilder men har slut på batteri i kameran så det blev mobilen.

Tack så mycket!!
Det är köpt på Hemtex. Hade gått o spanat länge, de hade en svart-vit också men jag älskar rosa och dödskallar så det var inte så svårt val trots att jag har en valack ;)
Rea 50% precis när jag köpte! 74,50 tror jag!

vilket skitsnyggt ländtäcke det där kommer att bli!

Jag har själv precis köpt tyg för att göra ett eget ländtäcke, så vi får se hur det blir. :)

Däremot tänkte jag höra, har ni någon anning om hur man flätar ett pannband, ett sånt där som man hade på 70-80-talet?

vilket skitsnyggt ländtäcke det där kommer att bli!

Jag har själv precis köpt tyg för att göra ett eget ländtäcke, så vi får se hur det blir. :)

Däremot tänkte jag höra, har ni någon anning om hur man flätar ett pannband, ett sånt där som man hade på 70-80-talet?

Det finns massor med länkar till det i den här tråden om du bläddrar bakåt några sidor :)

Måste bara säga: Jag sydde ett ländtäcke helt efter egna mått. Ingen mall alltså bara ögonmått. Lite svängd över rumpan.
jag provade den idag på medishästen... :banana: Perfekt!! Ja, kanske inte perfekt, men den satt bra!
har tyvärr inte lagt in bild på datan än, men det är ett rött fleecetäcke med svart spets på kanten och svarta kantband (visade det utan häst för några sidor sen).
Nu vet jag att storleken är bra och det är dags att måtta upp det nya! :D Med reflex på tror jag. Kanske regntåligt tyg.

Ang. schabrak i fleece - vad bra! Det verkar funka utan att glida. Då vet jag, nästa ska få ett skönt innerfoder i fleece! :p

Ni som syr egna ländtäcken...har ni bara fleece tyg elelr kör ni med nåt foder och vad i så fall??

har visat denna förut.
jag använde bara fleece. ländtäcket blev att kosta ca 60 kr :)

Jag använde bara fleece till det jag nyss har sytt.
Tidigare har jag sytt av ull, och av "filt". Det här som jag sydde nu är lite tunnare än de andra, men jag hade tänkt att använde det nu i höst bara. Och kanske på våren när det börjar bli varmt igen.
Måste dock åka till stallet o se om det passar!! (ska ta kort också)

Och det där rosa döskalleländtäcket hade du ju såklart tänkt skicka till mej sen! Usch vad fint! :D

Nu blir jag sysugen igen!

Ni som syr egna ländtäcken...har ni bara fleece tyg elelr kör ni med nåt foder och vad i så fall??

Till mitt täcke har jag bara haft ett lager fleece.
Nästa jag ska sy tänkte jag sy med fleece underst och bävernylon överst. Så innerfoder, ja, "mellanfoder", nej. Om man ska göra typ schabraktjockt med vadd/täckestyg emellan så blir det nog lite för tjockt och klumpigt.

Tack tack för era svar....funderar på att göra ett i flecce men sen göra ett i regntätt som man kan fästa ovan på fleecet om ni fattar vad jag menar.typ fästa med kardborre band elelr nåt....då har man ju liksom 2 i 1

knapplån

Tänkte bara höra om det är någon här som gjort egna konstläder/skinns damasker? Tänkte testa på det när jag fått mina pengar, tänkte ta sånt konstskinnaktigt tyg ytters, sedan lite vadd eller fleece som mellan lager och därefter teddy innerst mot benet, fäster med kardborre. Vad tror ni om detta? Sen tänkte jag höra om det är någon som användning av sina "make your own horse clothing" - "make your own horse equipment" böcker, jag har inte använt dem än och har haft dem i ett halvår redan, men tänkte ta lite inspiration därifrån till mina dressyr damasker

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 516
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 075
Senast: Totola
·
A
Utrustning Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister Jag är...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka